Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ikke hørt fem-lp versjonen, men ville gått for 3lp som jeg har.

    IMG_2855.jpeg


    Blir for mye styr å snu plata etter 2 sanger. Jeg skygger unna 45rpm pressinger, eller som 5lp boksen av Fear Inoculum, med 5 plater hvor det kun er musikk på ene siden, i hvert fall om det finnes noe greit alternativ. Synes ikke evt (!?) forbedring i lydkvalitet (om det er 45rpm) er verdt hyppige avbrudd i musikken.
    Ellers må jeg si at det virker som om vår byttehandel har vært en suksess for begge to, og det er utrolig kjekt!

    God jul!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Ikke hørt fem-lp versjonen, men ville gått for 3lp som jeg har.

    Blir for mye styr å snu plata etter 2 sanger. Jeg skygger unna 45rpm pressinger, eller som 5lp boksen av Fear Inoculum, med 5 plater hvor det kun er musikk på ene siden, i hvert fall om det finnes noe greit alternativ. Synes ikke evt (!?) forbedring i lydkvalitet (om det er 45rpm) er verdt hyppige avbrudd i musikken.
    Ellers må jeg si at det virker som om vår byttehandel har vært en suksess for begge to, og det er utrolig kjekt!

    God jul!
    Kan melde at 5 LP versjonen er digitalisen overlegen.
    Når det i tillegg kun er 2 låter pr plate, og platen ikke skal snus blir det litt trim.
    Hvem har vondt av det?
    Men med 45 rpm og god avstand mellom rillene får du et helt annet skyv i musikken i mine ører.
    Det blir mer luft, separasjon mellom instrumenter, strenger, stemmer og et aller helvetes smekk i Danny Careys tromme arbeid 😁
    Dave Jones kaskader av gitar riff blir klart tydeligere, og bass spillet til Justin kommer mer til sin rett.
    Litt flåsete sagt er digital utgaven (CD) - Fear Inoculum som om å starte opp et 250 tonns diesel lokomotiv.
    På 45 rpm vinyl starter et 300 tonns diesel lok opp, og det merkes.
    På konsert med Tool veier lokomotivet 500 tonn - svart, drønnende og ildsprutende med et vilt dreiemoment 😍
    Boksen er upraktisk ja, men det er jo kunst vi har kjøpt.
    Og litt får vi vel lide for velvære, og gleden av å bade i deres musikk ;)
    "Vinyl it is" for min del, og gjerne 45 rpm.
    For ordens skyld må nevnes at undertegnede ikke har avspilt Fear Inoculum i 3 LP versjonen, og ei heller har den.
    Jeg klarer meg med luksus vinyl boksen og den minst jålete digitale utgaven.

    Takk for oppmerksomheten, og god jul.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ingen tvil om at at 3lp låter bedre enn digital, selv om jeg kun har sammelignet med digital via spotify. 3LP vinylen låter utmerket!
    Når det gjelder lydforbedring på 33 vs 45rpm er det noe jeg, personlig, stort sett ikke synes det er verdt å komme ut av stolen for. Er 5lp boksen med Fear Inoculum 45rpm eller er det bare 33rpm med musikk på ene siden og grafikk på andre?
    Men uansett, jeg applauderer virkelig Powerpoint´s iver for fysisk aktivitet ifbm avspilling av muskikk. Det er aldri feil å komme seg ut av stolen. Reduserer risikoen for blodpropp og en haug med andre ting. Musikk i musikkdoktorn´s ører😉
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ikke hørt fem-lp versjonen, men ville gått for 3lp som jeg har.



    Blir for mye styr å snu plata etter 2 sanger. Jeg skygger unna 45rpm pressinger, eller som 5lp boksen av Fear Inoculum, med 5 plater hvor det kun er musikk på ene siden, i hvert fall om det finnes noe greit alternativ. Synes ikke evt (!?) forbedring i lydkvalitet (om det er 45rpm) er verdt hyppige avbrudd i musikken.
    Ellers må jeg si at det virker som om vår byttehandel har vært en suksess for begge to, og det er utrolig kjekt!

    God jul!
    Går fint å snu platene, men med denne utgaven så må en bytte hele platen, for er som du sier, musikk på ene og grafikk andre! :)
    Er forhåpentligvis 33rpm 5-LP boksen også, ellers har jeg hørt den i slow-motion i går 😄

    Ja jeg er veldig fornøyd, oppnådd det jeg ønsket mtp design og lyd! ☺ Spent på hvordan de reagerer på forsterkere, så den karusellen er i gang igjen! :censored:
    Med lyden du har fått i rommet nå så skjønner jeg at du er fornøyd! 👌 😄

    Ha en fin jul!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kan melde at 5 LP versjonen er digitalisen overlegen.
    Når det i tillegg kun er 2 låter pr plate, og platen ikke skal snus blir det litt trim.
    Hvem har vondt av det?
    Men med 45 rpm og god avstand mellom rillene får du et helt annet skyv i musikken i mine ører.
    Det blir mer luft, separasjon mellom instrumenter, strenger, stemmer og et aller helvetes smekk i Danny Careys tromme arbeid 😁
    Dave Jones kaskader av gitar riff blir klart tydeligere, og bass spillet til Justin kommer mer til sin rett.
    Litt flåsete sagt er digital utgaven (CD) - Fear Inoculum som om å starte opp et 250 tonns diesel lokomotiv.
    På 45 rpm vinyl starter et 300 tonns diesel lok opp, og det merkes.
    På konsert med Tool veier lokomotivet 500 tonn - svart, drønnende og ildsprutende med et vilt dreiemoment 😍
    Boksen er upraktisk ja, men det er jo kunst vi har kjøpt.
    Og litt får vi vel lide for velvære, og gleden av å bade i deres musikk ;)
    "Vinyl it is" for min del, og gjerne 45 rpm.
    For ordens skyld må nevnes at undertegnede ikke har avspilt Fear Inoculum i 3 LP versjonen, og ei heller har den.
    Jeg klarer meg med luksus vinyl boksen og den minst jålete digitale utgaven.

    Takk for oppmerksomheten, og god jul.
    Har hørt svært lite på albumet via Spotify, men har både deluxe og normal (? er ganske forseggjort) utgaven på CD :rolleyes:

    Men er jo enig med at ingen har vondt av å reise seg opp og snu/bytte plate, eneste minuset nå i desse dager er at en kan bli litt elektrisk med ull og kulde, knitrer godt, så tar alltid på noe metall før jeg tar på spilleren! 😄

    Aldri tenkt på at 45 RPM låter bedre, men er vel kanskje noe i det siden alle «super utgaver» er 200gr og 45 rpm :)
    Liker tilnærmingen din av lokomotiv og musikk(y)
    Ellers enig i at 5LP boksen er ett kunstverk!

    Håper jeg kommer meg til Tons of Rock neste år.. Tool, Opeth, Katatonia, Greta Van Fleet , Satyricon, All Them Witches og Metallica er verdt turen, men vet ikke rotasjonsplaner enda mtp jobb :unsure:

    Ha en god jul!

    Bilde for oppmerksomhet:
    IMG_0054.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.001
    Ingen tvil om at at 3lp låter bedre enn digital, selv om jeg kun har sammelignet med digital via spotify. 3LP vinylen låter utmerket!
    Når det gjelder lydforbedring på 33 vs 45rpm er det noe jeg, personlig, stort sett ikke synes det er verdt å komme ut av stolen for. Er 5lp boksen med Fear Inoculum 45rpm eller er det bare 33rpm med musikk på ene siden og grafikk på andre?
    Men uansett, jeg applauderer virkelig Powerpoint´s iver for fysisk aktivitet ifbm avspilling av muskikk. Det er aldri feil å komme seg ut av stolen. Reduserer risikoen for blodpropp og en haug med andre ting. Musikk i musikkdoktorn´s ører😉
    Jeg må krype til et visst kors, og erkjenne at vi har med 33 1/3 rpm å gjøre på 5 LP vinylen med kun 2 låter pr side, og grafikk/kunst på side 2.
    Uansett, så gjør ikke den helt ubetydelige t avstanden mellom rillene bedre lyd på linje med 45 rpm.
    Slurvefeilen er nå rette opp i forrige innlegg.

    God jul til dere alle!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.392
    Antall liker
    63.504
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Musikkdoktorn har selvfølgelig skjønt det. Trim skal gjøres alle andre steder enn foran haifaien, og fortrinnsvis utendørs 😃 En god jul til dem som snurrer på 33, og under sterk tvil, også til dem som trimmer med 45RPM 😆😊
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    En ting som garantert kommer inn er Tool - Fear Inoculum på 3xLP!
    5-LP boksen er fet, men veldig upraktisk når en bare skal høre på musikk 😁

    Noen som har testet begge og kan bekrefte at dem låter likt?

    Vis vedlegget 980610
    Jeg har begge, og bruker 3er-boksen til hverdags. Den store boksen tar jeg frem ved besøk for å mane frem ooooohhh og aaahhhh, som styrker selvfølelsen og selvforherligelsen. Synes de låter ganske likt.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Kan også nevne at jeg har rød versjon av 10000 days kjøpt på ebay i 20 pil og bue og synes kvaliteten er god, men hadde lett kjøpt en offisiell hadde den kommet.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kan også nevne at jeg har rød versjon av 10000 days kjøpt på ebay i 20 pil og bue og synes kvaliteten er god, men hadde lett kjøpt en offisiell hadde den kommet.
    Ja er rød den jeg også har, så er godt mulig vi har samme utgave? Klarer ikke sette fingeren på noe galt med den :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Godt nyttår! 🥳

    Spent på hva 2024 vil bringe inn! Håper å få i boks 1 par monoblokker og pre, men først….
    Nytt kjøkken er bestilt og kommer nå 5 januar, så er for tiden på jakt etter den perfekte stekeovn, og sååå kan det bli sparing til HiFi igjen..:rolleyes:

    Tatt frem en boks som får første lytt nå i kveld as we speak! Er lyden bedre enn standard AP? Har begge så må vel teste :)

    IMG_0117.jpeg
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte en IKEA EKET hylle for test til LP, men egnet seg ikke så godt da coverene til Analogue Production er større enn standard og gikk ikke inn.. Vanlige cover passet perfekt dog uten plastlommer utenpå! 🙂

    Så det får bli Kallax igjen når behovet kommer!

    IMG_0123.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Noen spesiell grunn til alle Norah Jones dublettene, og Katie Melua også...??
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Noen spesiell grunn til alle Norah Jones dublettene, og Katie Melua også...??
    Er "bare" 3 dubletter i hyllen der, litt dårlig research før kjøp..
    Men det er mest forskjellige utgaver, for eksempel Norah Jones - Day Breaks har jeg på sort, orange og deluxe utgave :rolleyes:

    Samler med dårlig impulskontroll :unsure:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Klarte 26 dager uten LP handling…. Kom noe på Finn som var for godt til å la gå! (Bildet er selgers, kom for salg i dag og slo til asap)
    Noe uåpnet også, spilt lite som slike bokser pleier å være. Perfekt, vært på let etter denne uten å måtte betale Ebay/Discogs priser! :)

    Kjøkkenet er også nesten ferdig, så er en slags milepæl gave til meg selv :unsure:;)

    IMG_0803.jpeg


    IMG_0311.jpeg


    IMG_0319.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Endelig i hus! :love:

    Drømmen, eller tanken… :rolleyes: er å ha en spiller med mono-pickup _eller_ en spiller med to armer..
    Men greit samleobjekt, nå har jeg The Rolling Stones in Mono og denne boksen 😄

    IMG_0373.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hjemme etter Oslo helg, rett på nattskift men det var verdt turen og lite søvn!

    Fredagen gikk til VårPuls på Oslo HiFi Center, morro å snakke med konstruktører og bransjefolk som ikke er direkte selgere. Spesielt Kerr Acoustic var morro, fikk sitte helt på slutten og velge musikk i lag med Kerr junior (konstruktøren?). Veldig hyggelig og god lyd i de store Kerr KR-200s!

    Lørdagen startet vel med å reparere gårdagens fyllekule og innom Asker og Oslo HiFi Show. Etter en del runder i baren var det lytting og enkelt bare se på ting.
    MBL systemet var vel det mest imponerende, mye pga det visuelle! Også gøy at Wilson/Gryphon brukte LP som avspillingskjede og lagde litt mer show.

    Fikk veldig lyst å reise til Munchen eller tilsvarende store messer. Håper det lar seg gjøre en gang :unsure:

    IMG_0668.jpeg


    IMG_0665.jpeg


    IMG_0664.jpeg


    IMG_0663.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    10 år siden i år..! Lite tilbakeblikk og hvor fort tiden går 😦
    En fin tid der en var veldig nysgjerrig på alt av HiFi, fant heldigvis roen, måtte oppdage horn 😄
    Usher BE-10 DMD er sinnsykt vakkre.. !

    Angrer den dag i dag på at jeg solgte Ayon Triton III ampen..!

    IMG_5356.jpeg
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    705
    Antall liker
    1.025
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    10 år siden i år..! Lite tilbakeblikk og hvor fort tiden går 😦
    En fin tid der en var veldig nysgjerrig på alt av HiFi, fant heldigvis roen, måtte oppdage horn 😄
    Usher BE-10 DMD er sinnsykt vakkre.. !

    Angrer den dag i dag på at jeg solgte Ayon Triton III ampen..!

    Vis vedlegget 1008302
    Herlig oppsett…men mimring til side: hvordan er ståa med 4365?😍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn