Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hello, tenker det er på tide å lage en tråd om anlegget mitt, osv..!

    Litt kort om meg, er en 89 modell, og flyttet desember 2012 inn i ett naust som er bygd om til hus! :cool::cool:

    Anlegget pr. dags dato er ikke ferdig, heller ikke akustiske tiltak.. Har mange planer! så kommer til å oppdatere her etterhvert som ting skjer!

    Musikken blir avspilt mest fra PC, via USB til H300 sin innebygde DAC.

    OBS: Skal kjøpe meg Hybrid/Speilrefleks kamera! Beklager dårlige bilder med mye lys, tatt med mobil!

    Utstyr:

    • Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (Rosentrè)
    • Hegel H300
    • Sony NS999ES
    • OehlBach XXL 808 strømpadde/filter
    • ViaBlue SC-4 Høyt.kabler
    • Sharp LE741s 70" Tv.
    • Ps3 - 12gb Flash.
    • Furutech Evolution Digital II, RCA (skal brukes til DAC)
    • Black Magic Revelation Rhodium XLR (Skal brukes til DAC)

    Noen bilder må til! :)


    Velkommen inn!
    IMAG0824.jpg

    Høyt under taket! Har vanligvis lamellene trukket for.


    IMAG0862.jpg




    BBG m/ ViaBlue SC-4.
    IMAG0840.jpg



    Lameller trukket for.
    IMAG0825.jpg





    OehlBach XXL 808 Strømpadde/Filter, m. Polaritet, denne saken er solid, 3kg!

    IMAG0830.jpg





    Sony NS999ES, CD/SACD/DVD spiller, helt ok, middertidlig spiller!
    IMAG0831.jpg





    Hegel H300 i sin prakt, ikke særlig fotogen sak, men spiller forrykende!
    IMAG0832.jpg






    Søt 70" Tv.
    IMAG0843.jpg






    Skapet med Pink Floyd/Roger Waters.
    IMAG0848.jpg





    Fra inngangen til stuen.
    IMAG0851.jpg





    Fra kjøkken delen!
    IMAG0853.jpg





    Oversikts bilde tatt fra hems!
    IMAG0858.jpg




    VA B. Baby Grand, nydelig finish!

    IMAG0834.jpg




    Fra kjøkken delen.
    IMAG0854.jpg



    Utsikt fra Hems! Har båt i hagen! ^^
    IMAG0859.jpg




    Sofagruppe, her trengs det akustiske tiltak!

    IMAG0875.jpg


    Mvh

    Spissoy
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jævlig stilig heim du har!

    Hvis du bor der navnet ditt kommer ifra, skal vi kanskje ned mot Langenuen og ut mot havet?

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jævlig stilig heim du har!

    Hvis du bor der navnet ditt kommer ifra, skal vi kanskje ned mot Langenuen og ut mot havet?

    mvh
    Takker for det! :)

    Jeg bor nok ikke der navnet tilsier, men ikke langt unna! (30 min ca)

    Mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Litt annen info om huset/anlegget og planen videre!

    Har 3 egne 16 ampers kurser til anlegget.

    Har jobbet mye med plassering av høyttalerne, og slitt med at lyden trekker inn i hjørnet / mer lyd i ene siden. har fått dette relativt bra til nå!

    Planen er en dedikert DAC, derfor jeg har kjøpt inn Furutech Evo II Digital RCA kabel, samt Black Magic Relevation IC Rhodium XLR kabler (kjøre DAC-Loop med H300)

    Har avtalt med Soundgarden og få lånt hjem 1 stk Primare DAC30, og Hegel HD25 til test. Gleder meg til dette!

    Har også videre planer om en LP-Spiller, samt en liten Woofer, ala REL T5.

    Ellers er det akustikken som er høyst prioritert, men leter iherdig etter produkter, og hva jeg skal velge!

    Plater under Høyttalerne er også på lista! da gulvet er "flytende"! (er vannbåren varme i hele huset) -vann-vann.
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har erfaring med dette akustikk kit'et? AVshop.no / Auralex Roominator Kit D36CHA Charcoal


    Lyst å bygge opp noe ala dette på veggen bak der jeg sitter! :)
    10503948.jpg




    Lurer også på om det er noe å hente med absorpsjonplater bak høytaleren i hjørnet?

    Er litt grønn på Akustikk, men prøver å lese og lære, men må også prøves ut her hjemme!

    Tips taes med stor takk!

    Mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.928
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Et utrolig lekkert naust men tilhørende anlegg,Gratulerer :)

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takktakk! :)

    Har også en hems, her er planen med ett anlegg nr.2. Lyst på Rør og Horn! :D
    IMAG0860.jpg

    IMAG0861.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hiver meg også på her! Meget smakfullt det stedet du har der ja.. Eneste utfordring hos deg er nok akustikken ja.. :)

    mvh
    lassemann
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Fy for en vakker beliggenhet!
    Et lite tips til akustikk må være å lempe ut skinnsofaen til fordel for en i stoff, men ett par andre tiltak bør vel muligens prioriteres først i og med at du sitter så nærme veggen og lytter.
    Hadde jeg hatt en slik stue så ville jeg muligens ha søkt litt på forumet etter pene akustikkplater slik at du ikke ødelegger estetikken med heslige studioplater i hytt og vær.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takktakk! :)

    Er på jakt etter akustikkpaneler som ser bra ut, har lyst å lage ett 3 dimensjonalt mønster, ala det jeg la ut lengre oppe! bør være sort eller hvit :)

    Må lese litt opp på hvilke type plater jeg trenger. og hva de forskjellige typene gjør med lyden!

    Angående skinnsofa er jeg klar over, men tror jeg har mer å hente med litt absorpsjonsplater, da vinduene og flatene gjør det blir en del klang i lyden! :)

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Nyyyyyyyyyyyyyyyydelig naust du har.
    Kanskje noen DaaD akustikk produkter i hvit eller sort kunne kanskje være noe?
    Noen store grønne planter fortrinnsvis ved vinduene vil kunne hjelpe både på lyd og inneluft.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk stilig - både hus og anlegg. ...Og utsikten. :D

    Bildene var heller ikke noe å klage på.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    NYDELIG!
    Så virkelig deilig ut å sitte i den stua.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Det må være utrolig deilig å sløve på den sofaen en sille sommernatt, med Miles på anleggt og dører åpne til den gode sjølufta.... tror jeg flytter!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har jobbet mye med plassering av høyttalerne, og slitt med at lyden trekker inn i hjørnet / mer lyd i ene siden. har fått dette relativt bra til nå!
    Vakkert hus, og selvsagt høyttalere! :D

    Får du høyttalerne til når de er såpass tett på bakvegg og sidevegg? Her fungerer lillebror best om de trekkes bra ut fra veggen.
    Men jeg har et helt vanlig og kjedelig rom, ikke så mye luft og høyde som du har!

    Litt info:
    Rommet 780 lengde, 440 bredde.
    Høyttalerfront 110cm fra veggen. Høyre høyttaler 88cm fra sidevegg, venstre høyttalere 146cm fra sidevegg.
    Sofa 3 m fra vegg bak høyttalerne (ca 480 til veggen bak hodet). Høyttalerne er mindre vinklet nå enn på bildet, men du får inntrykket.
    (Kjører 1/7, 1/5, eller 1/3 av rommet for å plassere høyttalere og 38% av rommets lenge til lytteposisjon)

    Gi beskjed om det er for mye OT for tråden din så fjerner jeg innlegget. :)





    Mvh
    RoDa
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har også videre planer om en LP-Spiller, samt en liten Woofer, ala REL T5.
    Vinyl, oh yes!
    T-5, oh no! :)

    Jeg solgte mine to stk T-5 da de ikke hadde så mye å bidra med på Mozart Grand SE, så de blir nok litt tamme med de høyttalerne du har.
    Får du puttet den inn i et hjørne til filmbruk så kanskje, men ellers så blir det nok for liten output fra den.
    Ikke noe galt om subben i seg selv, utrolig flott liten tass som blander seg bra med hovedhøyttalerne, men den er mer for stativhøyttalere eller mindre gulvstående.

    Mvh
    RoDa
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enig med RoDa der angående T5, må mer til på de store sakene du har om det skal være "worthwhile".
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lekkert!
    skulle gjerne hatt et slikt på Hjellestad, der søstra til kona bor!
    perfekt match til min båt!
    håper det er godkjent
    mvh
    Leif
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Utrolig flott hus, sjøutsikten alene er verdt sin eh, vekt i gull! :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for input angående T5'en! Har bare lest tester av at den er musikalsk, og den koster ikke mye!
    Grunnen til ønske om 1 eller 2 sub'er er pga høytaleren til høgre for meg står uten vegg ved siden av seg, eller, det er 4 meter til veggen, er merkbart mindre bass i den! :) kan hende det kommer seg når jeg får lameller i vinduet bak høyttaleren og mellom anlegget?

    Roda: Jeg har ikke så mange muligheter med å trekke høytaleren til venstre så mye ut fra veggen, og tar jeg den ut fra hjørnet mister jeg alt som heter trykk :/
    Skal jobbe mer med plassering og teste ut mer når jeg får jobbet litt mer med akustikken, må få opp lameller i vinduet bak og mellom høyttalerene, samt noe på veggen bak der jeg sitter. Men det spiller overraskende bra til å ha de så nære vegg, er forsatt oppløst, dynamisk og med god pondus i bunn!
    Men jeg vet det kan bli bedre! :D

    Litt info: 4.3 meter ifra sofa-tv. takhøyden er, tja.. usikker! hehe, skråer en del, som vist på bildene. så er meget luftig :rolleyes:
    Høyttalerne står ca 45 cm ut fra bakvegg, og venstre høytaler står ca 30cm fra sidevegg på det minste (er jo litt vinklet, og blir ca 40 cm i front pga vinduskarmen er dyp.
    Høyt. til høgre står faktisk 60cm ut (Les:vinduet bak seg) og 45 cm fra vegg. Er dype vinduskarmer.

    Avstand mellom høyttalerne er 215cm, og er vinklet svakt innover.


    Hmmm.. får henge opp lamellene bak/mellom høytalerne ikveld! Det gjorde mye med lyden å få det på vinduet på langs.! Så håper på stor effekt mellom/bak anlegget også!

    Alle innlegg og tips taes imot med stor takk! ;)

    Mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Furutech Evolution II digital RCA :)
    IMAG0865.jpg




    I sin prakt!
    IMAG0874.jpg



    Black Magic Revelation IC Rhodium XLR, Furutech kontakter.
    IMAG0871.jpg



    Planen var egentlig å hente Primare DAC30 og Hegel HD25 idag, men kom aldri så langt! ;)

    Nå nytes Mark Knopfler på stereon!
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Var hos Soundgarden og hentet meg noe å kose med i helgen! :cool:

    primare dac30 eske.jpg

    box.jpg


    Hegel HD25 og Primare DAC30!
    dac30hd25.jpg



    Nå skal det rigges opp i DAC-Loop med H300 !

    Helgen min er vertfall fullbooket nå!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva langt er det mellom frontvegg og bakvegg? Ta den avstanden (NØYAKTIG!) og del på forskjellige oddetall. (3/5/7/osv...) til en avstand som passer. Plasser høyttalernes frontbaffel nøyaktig på den avstanden fra frontvegg. Pleier å fungerer svært bra på bassen.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for tips Cyber! Skal teste ut det! Er 4.5 meter vegg-vegg. :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Dac'en er koblet til H300 sin såkalte "DAC-Loop" med Black Magic Revelation IC Rhodium, XLR kabler, og Furutech Evolution Digital II RCA, Coax.

    Har lyttet litt til begge 2 nå, og inntrykket jeg sitter med foreløpig er at DAC30 til Primare er overlegent bedre en Hegel sin HD25!

    Kommer med mer etterhvert!

    Dette er gøy! :cool:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dac'en er koblet til H300 sin såkalte "DAC-Loop" med Black Magic Revelation IC Rhodium, XLR kabler, og Furutech Evolution Digital II RCA, Coax.

    Har lyttet litt til begge 2 nå, og inntrykket jeg sitter med foreløpig er at DAC30 til Primare er overlegent bedre en Hegel sin HD25!

    Kommer med mer etterhvert!

    Dette er gøy! :cool:
    Du kjører da digitalt inn i en dac, digitalt ut igjen og så inn på H300 analogt?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takker for tips Cyber! Skal teste ut det! Er 4.5 meter vegg-vegg. :)
    90 cm da f.eks.? 150 cm blir nok for mye vil jeg tro estetisk sett?

    Jeg har nå prøvd ut 150cm, det ble for mye både estetisk og lydmessig ikke helt bra, har nå 90cm og liker VIRKELIG det jeg hører! tester ut litt vinkling nå!

    Har teip der jeg hadde høyttalerne før, og det viser seg at jeg _nesten_ hadde de på 60cm fra vegg til frontbaffel, altså delt på 7! :)

    Bassen ble mer "raffinert" om jeg kan si det slik på 90cm! Men forsatt setter den rommet i bevegelse, utrolig hva bass de små 6" kan lage! :cool:

    Tusen takk for godt tips Cyber!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bare morro, strevde mye med bassen selv før jeg fikk det tipset og det funker nesten alltid. Veldig god bass i Viennaene ja...

    Det hjelper ofte med luft bakover, jeg mener det er viktigere enn sidelengs ofte. Og det er viktig å ikke ha avstand fra siden = avstand bakover.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Dac'en er koblet til H300 sin såkalte "DAC-Loop" med Black Magic Revelation IC Rhodium, XLR kabler, og Furutech Evolution Digital II RCA, Coax.

    Har lyttet litt til begge 2 nå, og inntrykket jeg sitter med foreløpig er at DAC30 til Primare er overlegent bedre en Hegel sin HD25!

    Kommer med mer etterhvert!

    Dette er gøy! :cool:
    Du kjører da digitalt inn i en dac, digitalt ut igjen og så inn på H300 analogt?
    Ja stemmer det! :) Re-Clocker signalet. Kildene kobles forsatt til H300. Skal teste etterhvert å koble DAC'ene til på vanlig vis!
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Gratulerer med flott anlegg og ikke minst nydelig bolig med fantastisk utsikt/beliggenhet.:)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.402
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kjempefin tråd du har her Spissoy! Både anlegg og omgivelser ser meget bra ut. Spennende med ny DAC og at du foretrekker Primare så langt:) Merker du noe til at den ene høyttaleren står nærme sidevegg kontra den andre?

    Edit. Ang. platespiller så må vel en Michell være med på shortlisten. Vil passe omgivelsene ypperlig, åpen og transparent;)

    OU812
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Takk takk for hyggelige kommentarer! :)

    Angående lyd fra høyttaleren som står i hjørnet så ja, desverre, det er også lavere under taket der den står. men jeg har fått vokaler i senter nå, etter mye jobbing med vinkling, høyttalerene kan ikke stå likt vinklet. Det jeg tenker kan fungere, er å ha absorpsjonsplater i hjørnet? bare helt vanlige som ikke stikker seg ut på noe vis?


    IMAG0906.jpg


    Høyttaleren står nå 90cm ut fra vegg (frontbaffel) Delt på 5 av rommetslengde.

    Gulvet er ikke helt rett heller, så tenker det kan strammes litt opp på forskjellige områder med noen granitt/steinplater under høyttalerne! spikes rett på parkett er vel ikke helt heldig :p
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Edit. Ang. platespiller så må vel en Michell være med på shortlisten. Vil passe omgivelsene ypperlig, åpen og transparent;)

    OU812
    Michell'en er en veldig fin spiller! Har ikke bestemt meg helt her enda, siden jeg er ny i vinylverden, (har kjøpt inn en del plater) og har veldig liten peiling, tenker jeg å begynne med en enkel en, type Pro-ject Carbon som får mye skryt, greit å begynne med en enkel, for å få forståelsen, og se om interessen er der, at det ikke bare blir en pyntegjenstand! :D

    Er veldig (desverre?) opptatt av design når det kommer til platespillere, og etter at jeg så en Oracle Delphi IV hos Roald Mikkelsen i Bergen har jeg hatt en våt drøm om en slik!

    1210oracle.1_0.jpg

    nomnom!

    Edit: En Transrotor ZET-1 er vel mer overkommeligt med tiden, den ser svært lekker ut og er _litt_ rimeligere!

    Setter mål med å ha platespiller i eget rack ila 2013! En billig en!
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Kan ikke huske en gang spikes har vært heldig. Ihvertfall ikke på hardt gulv. :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kan ikke huske en gang spikes har vært heldig. Ihvertfall ikke på hardt gulv. :)
    Det er originalt her så har faktisk aldri tenkt over det, vil det være bedre å ta de av og sette noen fine lave "puter" under? Ser for meg det kan bli tøft. Hva er grunnen egentlig til at spikes ikke er bra? Bare nysgjerrig! :)

    Gulvet er vell det de kaller "flytende" :confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn