Spenningsmålinger

L

lark

Gjest
Idag låt plutselig anlegget betydelig bedre enn det har gjort siste dagene. Fant frem multimeteret og målte nettspenningen. Den er 231V akkurat som den har vært tidligere (varierer veldig lite). Så flyttet jeg meg til en jordet kurs og målte spenningene mellom hver av polene og jord. 200V på ene polen, og 37V på den andre. Målte på en annen jordet kurs, og her er spenningen 235V på ene polen, og 200V på den andre. Det er tydeligvis svært stor spenningsforskjell på de tre fasene inn til huset. Er dette normalt? Ved en tidligere måling var spenningen mellom hver av polene i kontakten og jord helt like. Tror det var ca. 140V

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
Jordfeil, du skulle målt ca 130v fase-jord

Mvh Roald

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.552
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Det du måler er langt på vei "normalt", men ikke riktig.
Nå er det slik at anlegget ditt kun benytter seg av spenningen mellom fasene og ikke mellom fase og jord. Om den ubalansen som er mellom jord og fasene spiller noen rolle for det du hører tviler jeg på.
Noen vil sikkert mene noe annet ;)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
Jordfeil....trenger ikke komme fra deg.

L

lark

Gjest
Målte spenningen mellom alle tre fasene og jord på en 3-fase kontakt jeg har i garasjen.
Resultat: 37V-197V-235V. Hmm.... besynderlige greier ???

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
Du får droppe innom naboen ta en måling og ring ditt lokale e-verk, det er slutt med å overse jordfeil.

Mvh Roald

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
lark skrev:
Målte spenningen mellom alle tre fasene og jord på en 3-fase kontakt jeg har i garasjen.
Resultat: 37V-197V-235V. Hmm.... besynderlige greier ???
Slå av din hovedsikring, og mål mot strømnettet før denne, da finner du ut om det er hos deg eller hos en annen person på samme strømsløyfe som har jordfeil. Er det hos deg, mål en og en kurs, og hold kjeft, er det hos en nabo, klag til nettlevrandør.

PK

L

lark

Gjest
Skal ikke jordfeilbryter/jordfeilvarsler reagere dersom jordfeilen er hos meg?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
Har du en jordfeilbryter eller kombivern, har du en jordfeilbryter står det i tavlen hvilke kurser den sikrer.

Mvh Roald

L

lark

Gjest
Jordfeilbryteren beskytter bare kursen på bad og vaskerom. Nå har jeg koblet ut en og en kurs, og spenningen mellom de tre fasene og jord (37V-197V-235V)forandret seg ikke med noen av kursene ute. Er jeg da frikjent for jordfeil?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
lark skrev:
Idag låt plutselig anlegget betydelig bedre enn det har gjort siste dagene. Fant frem multimeteret og målte nettspenningen. Den er 231V akkurat som den har vært tidligere (varierer veldig lite). Så flyttet jeg meg til en jordet kurs og målte spenningene mellom hver av polene og jord. 200V på ene polen, og 37V på den andre. Målte på en annen jordet kurs, og her er spenningen 235V på ene polen, og 200V på den andre. Det er tydeligvis svært stor spenningsforskjell på de tre fasene inn til huset. Er dette normalt? Ved en tidligere måling var spenningen mellom hver av polene i kontakten og jord helt like. Tror det var ca. 140V
Jeg måler 235 volt i stikket. 235 volt mellom jord og den ene fasen, og 0 volt mellom jord og den andre fasen. Dette er mer normalt i nyere installasjoner der man i utgangspunktet henter spenningen fra 400 volts anlegg. I eldre anlegg skal man måle nettspenningen delt på kvadratroten av 3 mellom jord og begge faser på nettspenningen. I et 230,00000000000000000000000000000 V anlegg betyr det en spenning på ca. 132,79056191361392583710421951545 V mellom jord og fase...

Mvh.

Vidar

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
400 volts anlegg bruker ikke jordfeilbrytere så Lark har nok IT nett.

Mvh Roald

L

lark

Gjest
Jurassic skrev:
På hvilken måte er den interessant?
Rett og slett for å tilegne seg kunnskap om det norske strømnettet. Man kan jo gjøre seg en del tanker om hvilken type strømnett som er best egnet i hi-fi sammenheng etter å ha lest artikkelen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.036
Sted
Holmestrand
lark skrev:
Jurassic skrev:
Rett og slett for å tilegne seg kunnskap om det norske strømnettet. Man kan jo gjøre seg en del tanker om hvilken type strømnett som er best egnet i hi-fi sammenheng etter å ha lest artikkelen.
Hvilken type strømnett som er best egnet for hifi? Et elektrisk antagelig. Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig. Din forsterker, CD- eller platespiller, DAC, kasettspiller eller hva du nå bruker ser overhodet ikke foskjell på hvilket nett du er forsynt fra.

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
Hvilken type strømnett som er best egnet for hifi? Et elektrisk antagelig. Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig. Din forsterker, CD- eller platespiller, DAC, kasettspiller eller hva du nå bruker ser overhodet ikke foskjell på hvilket nett du er forsynt fra.
Her tar du gruelig fejl !
mvh johnny

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Roald skrev:

Mvh Roald
Stemmer ikke. Her i området ble alle pålagt å montere jordfeilbryter i boksen da vi gikk over til 400V. Min har faktisk slått ut en gang, en strømbryter ble våt i garasjen.

B

BjornE

Gjest
Elektrisk utstyr som benytter "foredlet" spenning på en eller annen måte, PC, TV, HiFi, har et powersupply som har en todelt oppgave. Punkt en er å gjøre utsyret totalt uavhengig av kvaliteten på spenning inn på apparatet, punkt to er å levere den effekten apparatet trenger for å fungere etter spesifikasjonene. Jording av apparater til hus og hjem har en og kun en oppgave, beskyttelsesjord. I industrielle anlegg har vi instrument jord og i verste fall Ex jord som har noe mer definerte oppgaver.

Følgelig er det for meg vanskelig å forstå at et HiFi produkt av en viss kvalitet ikke fungerer optimalt med mindre variasjoner eller støy på nettspenningen. Dersom kvaliteten i apparatet ikke er gjennomført, enkelt eller dårlig powersupply, jordsløyfer mellom chassis og signal etc. har vi rett og slett med et simpelt produkt å gjøre.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Roald skrev:

Mvh Roald
Stemmer ikke. Her i området ble alle pålagt å montere jordfeilbryter i boksen da vi gikk over til 400V. Min har faktisk slått ut
en gang, en strømbryter ble våt i garasjen.

Riktig var litt kvikk i svaret.....fra 2006 er det påbud med jordfeilbryter på alle forbrukskurser

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
BjornE skrev:
Følgelig er det for meg vanskelig å forstå at et HiFi produkt av en viss kvalitet ikke fungerer optimalt med mindre variasjoner eller støy på nettspenningen. Dersom kvaliteten i apparatet ikke er gjennomført, enkelt eller dårlig powersupply, jordsløyfer mellom chassis og signal etc. har vi rett og slett med et simpelt produkt å gjøre.
Det er slett ikke vanskelig å lage et godt powersupply, og jeg er langt på vei enig med deg. Men det er slik at et powersupply bare kan dempe, ikke fjerne støyen som ligger på nett, slik at utstyret alltid vil være mulig å påvirke, bare støyspenningen er høy nok.
En annen ting er at det ikke finnes krav til grenseverdier for immunitet i vårt utstyr. Det betyr at det er meget stor mulighet for at utstyret under utviklingen aldri har blitt testet for immunitet. I beste fall er det testet med et slakkt ytelseskriterium, som f.eks. at utstyret ikke skal gå i stykker mer enn at en sikring ryker e.l. Og siden det ikke er et krav, så vil også fokus hos utviklerene ligge andre steder.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.036
Sted
Holmestrand
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
mvh johnny
Jeg venter i spenning (tok du han?) på en forklaring.
En normal strømforsyning leder spenning direkte inn i en trafo. Denne trafoen ser kun en spenningskilde, og vet derfor ingenting om hva som ligger foran med hensyn på det lokale forsyningsnett. For elektronikken bakenfor er det ikke mulig å vite om forsyningen er enfaset, trefaset (stjerne eller trekant) - eller om det faktisk er et batteri som forsyner. Et batteri vil selvsagt kunne avsløres av mangel på rippel, men ellers er det faktisk likt.

J

Jurassic

Gjest
lark skrev:
Jurassic skrev:
Artikkelen er i mine øyne mangelfull da den ikke sier noe om hvorfor det brukes IT nett i Norge.

B

BjornE

Gjest
Et godt powersupply kan fjerne all støy. Det er kun et prisspørsmål.

Og pris er interessant - dersom prisene på HighEnd utstyr reflekterer et snev av hva som er internt i boksen er et superpower godt innenfor rekkevidde.

Følgelig stiller jeg meg egentlig totalt uforstående til at nettet skal ha noen innflytelse å musikken. Dersom dette er tilfellet er jeg svært skeptisk til kvaliteten på utstyret.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
BjornE skrev:

Og pris er interessant - dersom prisene på HighEnd utstyr reflekterer et snev av hva som er internt i boksen er et superpower godt innenfor rekkevidde.

Følgelig stiller jeg meg egentlig totalt uforstående til at nettet skal ha noen innflytelse å musikken. Dersom dette er tilfellet er jeg svært skeptisk til kvaliteten på utstyret.
Et power kan bare dempe støy, ikke fjerne den, bare så det er klart.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.552
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
BjornE skrev:
Det er mer et spørsmål om og definere "ikke noe".
Støy vil det alltid være.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.841
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
BjornE skrev:

Et power kan bare dempe støy, ikke fjerne den, bare så det er klart.
... ekstern støy fra strømnettet kan likevel dempes til et nivå hvor den ikke er signifikant i forhold til det som produseres av støy internt i apparaturet, folkelig sagt så vil den i tilfelle være fjernet.

Jeg deler forøvrig synspunktet til BjornE, jeg er regelrett forundret over hvor ømfintlig en del «highend» utstyr etter sigende er ift. kvaliteten på strømnettet ... det er da totalt unødvendig ... den andre delen av forundringen er at kundene til en del av dette utstyret oppfatter det som et kvalitetstegn at avspillingskjeden er så transparent at den kan skille på kvaliteten i strømnettet ... forstå det den som kan.

mvh
KJ

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
LydMekk skrev:
Roald skrev:

Mvh Roald
Stemmer ikke. Her i området ble alle pålagt å montere jordfeilbryter i boksen da vi gikk over til 400V. Min har faktisk slått ut
en gang, en strømbryter ble våt i garasjen.

Riktig var litt kvikk i svaret.....fra 2006 er det påbud med jordfeilbryter på alle forbrukskurser
Har du noe du kan referere/linke til?

MVH

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.775
Torget vurderinger
1
Det står i nec 400 jeg har ingen link å gi deg, det er sikkert en trikker her som kan bekrefte dette.

Necen er vel ikke den jeg leser mest i 8)

Mvh. Roald

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
13.036
Sted
Holmestrand
Hvorfor snakker vi om hifi og jordfeilbrytere?
Fra Wikipedia:
En jordfeilbryter er en enhet som installeres på en elektrisk installasjon for å overvåke lekkasjestrømmer mot jord.

Kan ikke se at det er spesielt interessant i denne sammenhengen?

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
xerxes skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
mvh johnny
En normal strømforsyning leder spenning direkte inn i en trafo. Denne trafoen ser kun en spenningskilde, og vet derfor ingenting om hva som ligger foran med hensyn på det lokale forsyningsnett. For elektronikken bakenfor er det ikke mulig å vite om forsyningen er enfaset, trefaset (stjerne eller trekant) - eller om det faktisk er et batteri som forsyner. Et batteri vil selvsagt kunne avsløres av mangel på rippel, men ellers er det faktisk likt.
jeg mener at IT- net er udgået på dato her i år 2007, og at følgende aktikel taler for sig selv !!!: http://www.ntnu.no/gemini/1998-02/5.html og det skal ikke undre mig om Albania når at omlægge deres IT- net til TN net før Norge vågner op.

DET Norske IT net er generel et marerit for audio produksenterne( spændings svingninger fra 207 volt til 253 volt i peak) (207 volt til 243,8 volt vedvarende)= 230 v +10%/-10% i peak = 230V +6%/-10% vedvarende i følge regelværket deres !!! og tro det ell. ej så klarer de ikke engang at leve op til disse tolerencer, og jeg er i stand til at bevise min påstand, med kalibrete målinger foretagel over 3 døgn. INTERSANT LÆSNING DET.
Her til kommer spændings forskellen mellem faserne(skævheder), tillige m jord fejl OG NABOERNES JORD FEJL = støj- støj og atter støj. i bedste fald, i værste fald: RING BRANDVÆSENET.

RESUTAT: Afbrænte ringkerne frafoer og strømforsyninger i masse vis/ halvering af levetiden på samtlige elektriske produkter i hustanden din.

Det er heller ikke nogen hemmelighed at flere store high end produkter ikke leverer samme lydkvalitet i Norge, som de er i stand til i hjemlandet sit og andre land, og det skylles udelukkende brugen a IT-net her i Norge. ( KAN KANSJE VÆRE EN IDE AT IMPOTERE ALBANSKE AUDIO PRODYKTER, da de kansje er bedre konstrueret for brug a IT- net ?

Vedrøende hvordan Audioprodukter ser sstrømforsyning IT KONTRA TN- NETTET:

IT- NET; 2 faser switsende på 50hz med fase forskydning i større eller mindre grad, flytende jord, Problemerne vedrøende evt. din eller naboernes jord fejl, og en helvedes masse støj! OG BRANDFARE VED FLERE JORDFEJL
PÅ NETTET.

TN-net: fase, nul ,jord= Ingen problemer vedr. fase forskyning, seperat jord for afledning af rest spændinger fra stel til jord på produkterne. Beskyttelse mod overslag( kortslutninger ect.). Igen problemer med jord fejl=systemet ut kobler sig, vis problemet op står. Mindre støj! OG MINDRE BRANDFARE.

VIS jeg er korrekt infomeret er der 20 til 25 % større tab gennem ringkerne trafoer ved brug a IT- net kontra TN -net ( 100wat forstærker i Danmark= 80 wat forstærker i Norge)

NU MÅ I IKKE HÆNGE MIG VIS JEG TAR FEJL VEDR: TABET I RINGKERNE TRAFOERNE !

Jeg tok ingen, men det er desvære nok kun et spørsmål om tid, før husbrand opstået i el instalitioner koblet til IT-NET i Norge, kommer til at tage flere meneske liv.

PS. jeg er helt klar over hvilket raballer dette inlæg måske kommer til at skabe, men jeg fast holder mit synspunkt i denne sag, og kommer ikke umiddelbar til at utdybe ell videre kommentere inlægget mit.

MVH. Johnny / JR-AUDIOTONE :eek:

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Det står i nec 400 jeg har ingen link å gi deg, det er sikkert en trikker her som kan bekrefte dette.

Necen er vel ikke den jeg leser mest i 8)

Mvh. Roald
NEK 400 er ikke akkuratt literatur du leser daglig i nei...

J

Jurassic

Gjest
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
mvh johnny
jeg mener at IT- net er udgået på dato her i år 2007, og at følgende aktikel taler for sig selv !!!: http://www.ntnu.no/gemini/1998-02/5.htm1 og det skal ikke undre mig om Albania når at omlægge deres IT- net til TN net før Norge vågner op.

DET Norske IT net er generel et marerit for audio produksenterne( spændings svingninger fra 207 volt til 253 volt i peak) (207 volt til 243,8 volt vedvarende)= 230 v +10%/-10% i peak = 230V +6%/-10% vedvarende i følge regelværket deres !!! og tro det ell. ej så klarer de ikke engang at leve op til disse tolerencer, og jeg er i stand til at bevise min påstand, med kalibrete målinger foretagel over 3 døgn. INTERSANT LÆSNING DET.
Her til kommer spændings forskellen mellem faserne(skævheder), tillige m jord fejl OG NABOERNES JORD FEJL = støj- støj og atter støj. i bedste fald, i værste fald: RING BRANDVÆSENET.

RESUTAT: Afbrænte ringkerne frafoer og strømforsyninger i masse vis/ halvering af levetiden på samtlige elektriske produkter i hustanden din.

Det er heller ikke nogen hemmelighed at flere store high end produkter ikke leverer samme lydkvalitet i Norge, som de er i stand til i hjemlandet sit og andre land, og det skylles udelukkende brugen a IT-net her i Norge. ( KAN KANSJE VÆRE EN IDE AT IMPOTERE ALBANSKE AUDIO PRODYKTER, da de kansje er bedre konstrueret for brug a IT- net ?

IT- NET; 2 faser switsende på 50hz med fase forskydning i større eller mindre grad, flytende jord, Problemerne vedrøende evt. din eller naboernes jord fejl, og en helvedes masse støj! OG BRANDFARE VED FLERE JORDFEJL
PÅ NETTET.

TN-net: fase, nul ,jord= Ingen problemer vedr. fase forskyning, seperat jord for afledning af rest spændinger fra stel til jord på produkterne. Beskyttelse mod overslag( kortslutninger ect.). Igen problemer med jord fejl=systemet ut kobler sig, vis problemet op står. Mindre støj! OG MINDRE BRANDFARE.

VIS jeg er korrekt infomeret er der 20 til 25 % større tab gennem ringkerne trafoer ved brug a IT- net kontra TN -net ( 100wat forstærker i Danmark= 80 wat forstærker i Norge)

Jeg tok ingen, men det er desvære nok kun et spørsmål om tid, før husbrand opstået i el instalitioner koblet til IT-NET i Norge, kommer til at tage flere meneske liv.

PS. jeg er helt klar over hvilket raballer dette inlæg måske kommer til at skabe, men jeg fast holder mit synspunkt i denne sag, og kommer ikke umiddelbar til at utdybe ell videre kommentere inlægget mit.

Grunnen til at Norge har IT-nett skyldes det at vi var tidlig ute med å elektrifisere landet og ved å være blant de ledende må en ta et valg av hvilken teknologi en skal satse på.

Når det bygges nytt i Norge bruker en TN nett men det er jo en nær sagt umulig oppgave å bygge om eksisterende installasjoner hvis en skal unngå raske løsninger.

Forøvrig gjelder variasjonene i nettspenningen uavhengig av fordelingssystem og kravene til spenningen er identiske for TN og IT.
Forøvrig har Norge bedre overføringslinjer enn vår nabo det er naturlig å sammenligne seg med og det du sier om spenningsvariasjonene hos deg er nok unntaket snarere enn regelen.

Hvis High End produktene låter dårligere med IT nett enn TN nett vil jeg kategorisere de produktene som søppel.

Forøvrig har du rett i det med første og andre jordfeil men med krav om jordfeilbrytere vil en etterhvert få eliminert faren.

En trafo har ikke ulik virkningsgrad avhengig av fordelingsystemet.

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
Jurassic skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
mvh johnny
jeg mener at IT- net er udgået på dato her i år 2007, og at følgende aktikel taler for sig selv !!!: http://www.ntnu.no/gemini/1998-02/5.html og det skal ikke undre mig om Albania når at omlægge deres IT- net til TN net før Norge vågner op.

PÅ NETTET.

Grunnen til at Norge har IT-nett skyldes det at vi var tidlig ute med å elektrifisere landet og ved å være blant de ledende må en ta et valg av hvilken teknologi en skal satse på.

Når det bygges nytt i Norge bruker en TN nett men det er jo en nær sagt umulig oppgave å bygge om eksisterende installasjoner hvis en skal unngå raske løsninger.

Forøvrig gjelder variasjonene i nettspenningen uavhengig av fordelingssystem og kravene til spenningen er identiske for TN og IT.
Forøvrig har Norge bedre overføringslinjer enn vår nabo det er naturlig å sammenligne seg med og det du sier om spenningsvariasjonene hos deg er nok unntaket snarere enn regelen.

Hvis High End produktene låter dårligere med IT nett enn TN nett vil jeg kategorisere de produktene som søppel.

Forøvrig har du rett i det med første og andre jordfeil men med krav om jordfeilbrytere vil en etterhvert få eliminert faren.

Det var ikke meninger jeg ville uddybe inlægget mit, med der er lige et par ting som jeg ikke vil la stå usagt.

Hvor tidlig ute i var m lanceringen a it-net i norge skal jeg lade være usagt, men norge er i hvert tilfælde ledende på feltet; afbrænding af el produkter i europa( herom hersker der næppe tvil. -Tilllykke m første pladsen

Problemet m it-net er de store mye højere spændinger it-net påføre produkterne i forhold til tn-net. særlig it- net m jordfeil (som ikke er uvanlig) fører til store på kenninger på til koplet elektrisk udstyr.

Vedr. tids plannen for overgangen it-net tn-net, fremgår det jo af relateret link fra 1998, jo m al tydelighed, at her i Norge rider vi ikke samme dag vi sadler.

Vedrøende spændings variotionerne, Har jeg følgende kommentare til:

OVERSPÆNDING OG UNDERSPØNDING ER SNARERE REGELEN END UNTAGET; DET BEKRAFTIGES AF ANTAL ØDELAGTE ELPRODUKTER PÅ ARS PLAN; OG ANTAL LINK OG INLÆG OM STRØMFORSYNINGS PROBLEMER PÅ DETTE FORUM.

Problemet er at kraft leverendøren har undladt at udbygge forsygningen i takt m det stigende strøm forbrug her i landet (spares på hvor spares kan) så man har valgt en løsning hvor man har takket trafoerne op for at prøve at kompisere for spændings faldet for dem som ligger længst væk fra transfomatorene, så man har gjort som følgende:

Opjustering af udgangs spændingen fra transfomatorene fra 230 Volt Til 240 volt under gennemsnit beregnet forbrug hvilket resuterer i at du som forbruger modtager omkring 240 volt i gennemsnit og i lav forbrugs perioder(Midt om natten- ferie perioder- højtider, ect,) modtager gennemsnits spændinger i størelse orden 243- 245volt over time lange intervalger( OG NÅR DET SÅ KOMMER PEAKS, JA SÅ BLIR DET RIGTIG SJOVT, Din 60 Watts lys pærer tror den er blevet forfremmet til en stadion prosektør intil den springer) og i den anden ende har vil så UNDERSPÆNDINGERNE= helt ny historie det !

Helt Ærlig hvad de har i Sverige raver mig langsomt det der for mig som forbruger betyder noget er hvad jeg får leveret i stikkontakten MIN.

Din kommentar om at den hele række af anerkente audioprodukter der produkseres på verdens plan som har vanskeliheder med et levere den lydkvalitet der ar vanlig ved tilkopling til Norsk It-net ( som søppel) finder jeg fuldstændig under lagmål, og så lite udsaglig, at det ikke fortjener yderlige kommentarer fra min side.

Vedrøende tab i ring kerne trafoer er jeg tilbøjelig til at give dig ret vis vi levede i en perfecte verden, men det gør vi desvære sjældent.

Jeg mener stadig at der er større tab ved it-nnet forsynning end ved nt -net grundel fase spændings skævheder og du vil se at du har ulige værdier spændinger stående som steel strømme alt efter hvad vej du snur stik kontakten.

Vis du forsat mener jeg tar fejl - kan du så ikke prøve at utdybe hvorfor jeg tar fejl.

Mvh.johnny / JR-AUDIOTONE

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Antall liker
0
BjornE skrev:
Helt enig ;D ;D ;D ;D ;D
DEt er altid bra at være enig, men jeg fik ikke hel tag i vad du er enig i. kan du utdybe det lidt?

Mvh.johnny

J

Jurassic

Gjest
JR-AUDIOTONE skrev:
Jurassic skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
mvh johnny

PÅ NETTET.

Det var ikke meninger jeg ville uddybe inlægget mit, med der er lige et par ting som jeg ikke vil la stå usagt.

Hvor tidlig ute i var m lanceringen a it-net i norge skal jeg lade være usagt, men norge er i hvert tilfælde ledende på feltet; afbrænding af el produkter i europa( herom hersker der næppe tvil. -Tilllykke m første pladsen

Problemet m it-net er de store mye højere spændinger it-net påføre produkterne i forhold til tn-net. særlig it- net m jordfeil (som ikke er uvanlig) fører til store på kenninger på til koplet elektrisk udstyr.

Vedr. tids plannen for overgangen it-net tn-net, fremgår det jo af relateret link fra 1998, jo m al tydelighed, at her i Norge rider vi ikke samme dag vi sadler.

Vedrøende spændings variotionerne, Har jeg følgende kommentare til:

OVERSPÆNDING OG UNDERSPØNDING ER SNARERE REGELEN END UNTAGET; DET BEKRAFTIGES AF ANTAL ØDELAGTE ELPRODUKTER PÅ ARS PLAN; OG ANTAL LINK OG INLÆG OM STRØMFORSYNINGS PROBLEMER PÅ DETTE FORUM.

Problemet er at kraft leverendøren har undladt at udbygge forsygningen i takt m det stigende strøm forbrug her i landet (spares på hvor spares kan) så man har valgt en løsning hvor man har takket trafoerne op for at prøve at kompisere for spændings faldet for dem som ligger længst væk fra transfomatorene, så man har gjort som følgende:

Opjustering af udgangs spændingen fra transfomatorene fra 230 Volt Til 240 volt under gennemsnit beregnet forbrug hvilket resuterer i at du som forbruger modtager omkring 240 volt i gennemsnit og i lav forbrugs perioder(Midt om natten- ferie perioder- højtider, ect,) modtager gennemsnits spændinger i størelse orden 243- 245volt over time lange intervalger( OG NÅR DET SÅ KOMMER PEAKS, JA SÅ BLIR DET RIGTIG SJOVT, Din 60 Watts lys pærer tror den er blevet forfremmet til en stadion prosektør intil den springer) og i den anden ende har vil så UNDERSPÆNDINGERNE= helt ny historie det !

Helt Ærlig hvad de har i Sverige raver mig langsomt det der for mig som forbruger betyder noget er hvad jeg får leveret i stikkontakten MIN.

Din kommentar om at den hele række af anerkente audioprodukter der produkseres på verdens plan som har vanskeliheder med et levere den lydkvalitet der ar vanlig ved tilkopling til Norsk It-net ( som søppel) finder jeg fuldstændig under lagmål, og så lite udsaglig, at det ikke fortjener yderlige kommentarer fra min side.

Vedrøende tab i ring kerne trafoer er jeg tilbøjelig til at give dig ret vis vi levede i en perfecte verden, men det gør vi desvære sjældent.

Jeg mener stadig at der er større tab ved it-nnet forsynning end ved nt -net grundel fase spændings skævheder og du vil se at du har ulige værdier spændinger stående som steel strømme alt efter hvad vej du snur stik kontakten.

Vis du forsat mener jeg tar fejl - kan du så ikke prøve at utdybe hvorfor jeg tar fejl.

Mvh.johnny / JR-AUDIOTONE
Mener du at det er akseptabelt at utstyr skal gå istykker av en evt jordfeil i IT-nett?
Da vil jeg iallfall kategorisere utstyret som søppel. Kan ikke se noe annet enn at det må være ulovlig å selge så dårlig utstyr da en har krav på å få se samsvarserklæring i Norge innen 3-5 dager og jeg ser ikke hvordan en skal kunne gå god for et så dårlig produkt.

Forøvrig er det bare å montere retningsbestemt jordfeilbryter på hele huset så har en elimenert faren ved 2 jordfeil så den teoretiske faren det utgjør kan en elimenere for ca 1500 kroner.

Fint hvis du kunne komme med noe dokumentasjonen på at spenningen ligger innenfor +/-10% istedenfor å bare avvise min påstand om at det er det ordinære.

Denne skjønte jeg ikke, vil spenningen variere mellom fase-fase hvis en snur stikkontakten?

Vi får flytte smelteverkene våre samt testlaboratoriet hvor ABB tester høyspenningsutstyr til Danmark da det er bedre tilgjengelighet på strøm der.

Forøvrig er det naturlig å dimensjonere nettet ut fra den belastningen en regner med å ha, ideelle spenningen levert til forbruker er 230V og da dimensjonerer en jo etter det.

Å hevde at high end utstyr bør være mindre følsomme for støy enn en Tivoli radio er i mine øyne ikke en usaklig påstand

L

lark

Gjest
Hmmm... dette begynner å lukte svidd ;D Hvordan kan mine apparater påvirkes av spenningsforskjellen på fasene?
Jeg måler som tidligere nevnt 36V-197V- 235V mellom hver av fasene og jord. Ideelt skal det være 132V.
Ringte forresten til strømleverandøren. De sa at dette er typisk jordfeil, og lovet å ta seg av saken raskt.

Topp Bunn