xerxes skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
På hvilken måte er den interessant?
Rett og slett for å tilegne seg kunnskap om det norske strømnettet. Man kan jo gjøre seg en del tanker om hvilken type strømnett som er best egnet i hi-fi sammenheng etter å ha lest artikkelen.
Hvilken type strømnett som er best egnet for hifi? Et elektrisk antagelig. Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig. Din forsterker, CD- eller platespiller, DAC, kasettspiller eller hva du nå bruker ser overhodet ikke foskjell på hvilket nett du er forsynt fra.
Her tar du gruelig fejl !
mvh johnny
Jeg venter i spenning (tok du han?) på en forklaring.
En normal strømforsyning leder spenning direkte inn i en trafo. Denne trafoen ser kun en spenningskilde, og vet derfor ingenting om hva som ligger foran med hensyn på det lokale forsyningsnett. For elektronikken bakenfor er det ikke mulig å vite om forsyningen er enfaset, trefaset (stjerne eller trekant) - eller om det faktisk er et batteri som forsyner. Et batteri vil selvsagt kunne avsløres av mangel på rippel, men ellers er det faktisk likt.
jeg mener at IT- net er udgået på dato her i år 2007, og at følgende aktikel taler for sig selv !!!:
http://www.ntnu.no/gemini/1998-02/5.htm1 og det skal ikke undre mig om Albania når at omlægge deres IT- net til TN net før Norge vågner op.
DET Norske IT net er generel et marerit for audio produksenterne( spændings svingninger fra 207 volt til 253 volt i peak) (207 volt til 243,8 volt vedvarende)= 230 v +10%/-10% i peak = 230V +6%/-10% vedvarende i følge regelværket deres !!! og tro det ell. ej så klarer de ikke engang at leve op til disse tolerencer, og jeg er i stand til at bevise min påstand, med kalibrete målinger foretagel over 3 døgn. INTERSANT LÆSNING DET.
Her til kommer spændings forskellen mellem faserne(skævheder), tillige m jord fejl OG NABOERNES JORD FEJL = støj- støj og atter støj. i bedste fald, i værste fald: RING BRANDVÆSENET.
RESUTAT: Afbrænte ringkerne frafoer og strømforsyninger i masse vis/ halvering af levetiden på samtlige elektriske produkter i hustanden din.
Det er heller ikke nogen hemmelighed at flere store high end produkter ikke leverer samme lydkvalitet i Norge, som de er i stand til i hjemlandet sit og andre land, og det skylles udelukkende brugen a IT-net her i Norge. ( KAN KANSJE VÆRE EN IDE AT IMPOTERE ALBANSKE AUDIO PRODYKTER, da de kansje er bedre konstrueret for brug a IT- net ?
Vedrøende hvordan Audioprodukter ser sstrømforsyning IT KONTRA TN- NETTET:
IT- NET; 2 faser switsende på 50hz med fase forskydning i større eller mindre grad, flytende jord, Problemerne vedrøende evt. din eller naboernes jord fejl, og en helvedes masse støj! OG BRANDFARE VED FLERE JORDFEJL
PÅ NETTET.
TN-net: fase, nul ,jord= Ingen problemer vedr. fase forskyning, seperat jord for afledning af rest spændinger fra stel til jord på produkterne. Beskyttelse mod overslag( kortslutninger ect.). Igen problemer med jord fejl=systemet ut kobler sig, vis problemet op står. Mindre støj! OG MINDRE BRANDFARE.
VIS jeg er korrekt infomeret er der 20 til 25 % større tab gennem ringkerne trafoer ved brug a IT- net kontra TN -net ( 100wat forstærker i Danmark= 80 wat forstærker i Norge)
NU MÅ I IKKE HÆNGE MIG VIS JEG TAR FEJL VEDR: TABET I RINGKERNE TRAFOERNE !
Jeg tok ingen, men det er desvære nok kun et spørsmål om tid, før husbrand opstået i el instalitioner koblet til IT-NET i Norge, kommer til at tage flere meneske liv.
PS. jeg er helt klar over hvilket raballer dette inlæg måske kommer til at skabe, men jeg fast holder mit synspunkt i denne sag, og kommer ikke umiddelbar til at utdybe ell videre kommentere inlægget mit.
MVH. Johnny / JR-AUDIOTONE