Jurassic skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
Jurassic skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
JR-AUDIOTONE skrev:
xerxes skrev:
lark skrev:
Jurassic skrev:
På hvilken måte er den interessant?
Rett og slett for å tilegne seg kunnskap om det norske strømnettet. Man kan jo gjøre seg en del tanker om hvilken type strømnett som er best egnet i hi-fi sammenheng etter å ha lest artikkelen.
Hvilken type strømnett som er best egnet for hifi? Et elektrisk antagelig. Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig. Din forsterker, CD- eller platespiller, DAC, kasettspiller eller hva du nå bruker ser overhodet ikke foskjell på hvilket nett du er forsynt fra.
Her tar du gruelig fejl !
mvh johnny
Jeg venter i spenning (tok du han?) på en forklaring.
En normal strømforsyning leder spenning direkte inn i en trafo. Denne trafoen ser kun en spenningskilde, og vet derfor ingenting om hva som ligger foran med hensyn på det lokale forsyningsnett. For elektronikken bakenfor er det ikke mulig å vite om forsyningen er enfaset, trefaset (stjerne eller trekant) - eller om det faktisk er et batteri som forsyner. Et batteri vil selvsagt kunne avsløres av mangel på rippel, men ellers er det faktisk likt.
jeg mener at IT- net er udgået på dato her i år 2007, og at følgende aktikel taler for sig selv !!!:
http://www.ntnu.no/gemini/1998-02/5.html og det skal ikke undre mig om Albania når at omlægge deres IT- net til TN net før Norge vågner op.
DET Norske IT net er generel et marerit for audio produksenterne( spændings svingninger fra 207 volt til 253 volt i peak) (207 volt til 243,8 volt vedvarende)= 230 v +10%/-10% i peak = 230V +6%/-10% vedvarende i følge regelværket deres !!! og tro det ell. ej så klarer de ikke engang at leve op til disse tolerencer, og jeg er i stand til at bevise min påstand, med kalibrete målinger foretagel over 3 døgn. INTERSANT LÆSNING DET.
Her til kommer spændings forskellen mellem faserne(skævheder), tillige m jord fejl OG NABOERNES JORD FEJL = støj- støj og atter støj. i bedste fald, i værste fald: RING BRANDVÆSENET.
RESUTAT: Afbrænte ringkerne frafoer og strømforsyninger i masse vis/ halvering af levetiden på samtlige elektriske produkter i hustanden din.
Det er heller ikke nogen hemmelighed at flere store high end produkter ikke leverer samme lydkvalitet i Norge, som de er i stand til i hjemlandet sit og andre land, og det skylles udelukkende brugen a IT-net her i Norge. ( KAN KANSJE VÆRE EN IDE AT IMPOTERE ALBANSKE AUDIO PRODYKTER, da de kansje er bedre konstrueret for brug a IT- net ?
Vedrøende hvordan Audioprodukter ser sstrømforsyning IT KONTRA TN- NETTET:
IT- NET; 2 faser switsende på 50hz med fase forskydning i større eller mindre grad, flytende jord, Problemerne vedrøende evt. din eller naboernes jord fejl, og en helvedes masse støj! OG BRANDFARE VED FLERE JORDFEJL
PÅ NETTET.
TN-net: fase, nul ,jord= Ingen problemer vedr. fase forskyning, seperat jord for afledning af rest spændinger fra stel til jord på produkterne. Beskyttelse mod overslag( kortslutninger ect.). Igen problemer med jord fejl=systemet ut kobler sig, vis problemet op står. Mindre støj! OG MINDRE BRANDFARE.
VIS jeg er korrekt infomeret er der 20 til 25 % større tab gennem ringkerne trafoer ved brug a IT- net kontra TN -net ( 100wat forstærker i Danmark= 80 wat forstærker i Norge)
NU MÅ I IKKE HÆNGE MIG VIS JEG TAR FEJL VEDR: TABET I RINGKERNE TRAFOERNE !
Jeg tok ingen, men det er desvære nok kun et spørsmål om tid, før husbrand opstået i el instalitioner koblet til IT-NET i Norge, kommer til at tage flere meneske liv.
PS. jeg er helt klar over hvilket raballer dette inlæg måske kommer til at skabe, men jeg fast holder mit synspunkt i denne sag, og kommer ikke umiddelbar til at utdybe ell videre kommentere inlægget mit.
MVH. Johnny / JR-AUDIOTONE
Grunnen til at Norge har IT-nett skyldes det at vi var tidlig ute med å elektrifisere landet og ved å være blant de ledende må en ta et valg av hvilken teknologi en skal satse på.
Når det bygges nytt i Norge bruker en TN nett men det er jo en nær sagt umulig oppgave å bygge om eksisterende installasjoner hvis en skal unngå raske løsninger.
Forøvrig gjelder variasjonene i nettspenningen uavhengig av fordelingssystem og kravene til spenningen er identiske for TN og IT.
Forøvrig har Norge bedre overføringslinjer enn vår nabo det er naturlig å sammenligne seg med og det du sier om spenningsvariasjonene hos deg er nok unntaket snarere enn regelen.
Hvis High End produktene låter dårligere med IT nett enn TN nett vil jeg kategorisere de produktene som søppel.
Forøvrig har du rett i det med første og andre jordfeil men med krav om jordfeilbrytere vil en etterhvert få eliminert faren.
En trafo har ikke ulik virkningsgrad avhengig av fordelingsystemet.
Det var ikke meninger jeg ville uddybe inlægget mit, med der er lige et par ting som jeg ikke vil la stå usagt.
Hvor tidlig ute i var m lanceringen a it-net i norge skal jeg lade være usagt, men norge er i hvert tilfælde ledende på feltet; afbrænding af el produkter i europa( herom hersker der næppe tvil. -Tilllykke m første pladsen
Problemet m it-net er de store mye højere spændinger it-net påføre produkterne i forhold til tn-net. særlig it- net m jordfeil (som ikke er uvanlig) fører til store på kenninger på til koplet elektrisk udstyr.
Vedr. tids plannen for overgangen it-net tn-net, fremgår det jo af relateret link fra 1998, jo m al tydelighed, at her i Norge rider vi ikke samme dag vi sadler.
Vedrøende spændings variotionerne, Har jeg følgende kommentare til:
OVERSPÆNDING OG UNDERSPØNDING ER SNARERE REGELEN END UNTAGET; DET BEKRAFTIGES AF ANTAL ØDELAGTE ELPRODUKTER PÅ ARS PLAN; OG ANTAL LINK OG INLÆG OM STRØMFORSYNINGS PROBLEMER PÅ DETTE FORUM.
Problemet er at kraft leverendøren har undladt at udbygge forsygningen i takt m det stigende strøm forbrug her i landet (spares på hvor spares kan) så man har valgt en løsning hvor man har takket trafoerne op for at prøve at kompisere for spændings faldet for dem som ligger længst væk fra transfomatorene, så man har gjort som følgende:
Opjustering af udgangs spændingen fra transfomatorene fra 230 Volt Til 240 volt under gennemsnit beregnet forbrug hvilket resuterer i at du som forbruger modtager omkring 240 volt i gennemsnit og i lav forbrugs perioder(Midt om natten- ferie perioder- højtider, ect,) modtager gennemsnits spændinger i størelse orden 243- 245volt over time lange intervalger( OG NÅR DET SÅ KOMMER PEAKS, JA SÅ BLIR DET RIGTIG SJOVT, Din 60 Watts lys pærer tror den er blevet forfremmet til en stadion prosektør intil den springer) og i den anden ende har vil så UNDERSPÆNDINGERNE= helt ny historie det !
Helt Ærlig hvad de har i Sverige raver mig langsomt det der for mig som forbruger betyder noget er hvad jeg får leveret i stikkontakten MIN.
Din kommentar om at den hele række af anerkente audioprodukter der produkseres på verdens plan som har vanskeliheder med et levere den lydkvalitet der ar vanlig ved tilkopling til Norsk It-net ( som søppel) finder jeg fuldstændig under lagmål, og så lite udsaglig, at det ikke fortjener yderlige kommentarer fra min side.
Vedrøende tab i ring kerne trafoer er jeg tilbøjelig til at give dig ret vis vi levede i en perfecte verden, men det gør vi desvære sjældent.
Jeg mener stadig at der er større tab ved it-nnet forsynning end ved nt -net grundel fase spændings skævheder og du vil se at du har ulige værdier spændinger stående som steel strømme alt efter hvad vej du snur stik kontakten.
Vis du forsat mener jeg tar fejl - kan du så ikke prøve at utdybe hvorfor jeg tar fejl.
Mvh.johnny / JR-AUDIOTONE
Mener du at det er akseptabelt at utstyr skal gå istykker av en evt jordfeil i IT-nett?
Da vil jeg iallfall kategorisere utstyret som søppel. Kan ikke se noe annet enn at det må være ulovlig å selge så dårlig utstyr da en har krav på å få se samsvarserklæring i Norge innen 3-5 dager og jeg ser ikke hvordan en skal kunne gå god for et så dårlig produkt.
Forøvrig er det bare å montere retningsbestemt jordfeilbryter på hele huset så har en elimenert faren ved 2 jordfeil så den teoretiske faren det utgjør kan en elimenere for ca 1500 kroner.
Fint hvis du kunne komme med noe dokumentasjonen på at spenningen ligger innenfor +/-10% istedenfor å bare avvise min påstand om at det er det ordinære.
Jeg mener stadig at der er større tab ved it-nnet forsynning end ved nt -net grundel fase spændings skævheder og du vil se at du har ulige værdier spændinger stående som steel strømme alt efter hvad vej du snur stik kontakten.
Denne skjønte jeg ikke, vil spenningen variere mellom fase-fase hvis en snur stikkontakten?
Problemet er at kraft leverendøren har undladt at udbygge forsygningen i takt m det stigende strøm forbrug her i landet (spares på hvor spares kan) så man har valgt en løsning hvor man har takket trafoerne op for at prøve at kompisere for spændings faldet for dem som ligger længst væk fra transfomatorene, så man har gjort som følgende:
Opjustering af udgangs spændingen fra transfomatorene fra 230 Volt Til 240 volt under gennemsnit beregnet forbrug hvilket resuterer i at du som forbruger modtager omkring 240 volt i gennemsnit og i lav forbrugs perioder(Midt om natten- ferie perioder- højtider, ect,) modtager gennemsnits spændinger i størelse orden 243- 245volt over time lange intervalger( OG NÅR DET SÅ KOMMER PEAKS, JA SÅ BLIR DET RIGTIG SJOVT, Din 60 Watts lys pærer tror den er blevet forfremmet til en stadion prosektør intil den springer) og i den anden ende har vil så UNDERSPÆNDINGERNE= helt ny historie det !
Vi får flytte smelteverkene våre samt testlaboratoriet hvor ABB tester høyspenningsutstyr til Danmark da det er bedre tilgjengelighet på strøm der.
Forøvrig er det naturlig å dimensjonere nettet ut fra den belastningen en regner med å ha, ideelle spenningen levert til forbruker er 230V og da dimensjonerer en jo etter det.
Å hevde at high end utstyr bør være mindre følsomme for støy enn en Tivoli radio er i mine øyne ikke en usaklig påstand
Nej jeg mener ikke at et app. bør gå i stykker på grund a jord fejl på it-net.
Det er som regel aldrig bare en ting der tar knækken på produkterne dine (untagen Lyn nedslag) men en række hemdelser på spændings forsyningen din der til slut tar knækken på strøm forsygningerne i de tilsluttede app. vis de rette omstændinheder optræder og gentages tilstrækkelig mange gange. (IT-net eller TN-net er i denne sammenhæng et fet)
PROBLEMET SOM JEG SER DET ER KVALITETEN PÅ DEN LEVEREDE STRØM DU MODTAGER FRA DIN KRAFT LEVERANDØR !!!
OG HER KOMMER VI TILBAGE TIL BASIG:
Produksenterne af el udstyr forholder sig til det regel værk og de retnings linjer der er udsted i det pågældende land,- Altså som her i norge en kombination af både IT-NET og TN-net.
Retnings linjerne for spænding leverancerne er her i Norge spefiseret til:
230volt +/- 10% i PEAK -(OBS: er ikke det samme som vedvarende spændinger over timelange tids intervalger)
RETNINGS LINJERNE FOR SPÆNDINGER OVER LÆNGERE VARIGHED ER:
230 volt +6/-10 %, altså Max 243,8 volt. -Min: 207 Volt. ( Spændinger udenfor disse værdier over 1/2 og hele timers varighed må kategoriseres som: OVERSPÆNDINGER OG UNDERSPÆNDINGER) Sjovt nok glemmer de altid at oplyse det når du ringer som forbruger og spører dem !?, men +/- 10% den kan de !
DETTE er hvad produksenterne forholder sig til når de levere el produkter til Norge som i så mange andre land m TN- net i Europa.
MEN HVAD ER SÅ FAKTA DISSE PRODUKTER MØTER HER I NORGE:
( jeg er helt klar over at følgende påstande står for min regning og at det svinger fra landsdel til landsdel, kraftleverandør til kraftleverandør, byggefelt til byggefelt, osv. MEN DEN ER LET FOR DEN ENKELTE FORBRUGER AT TJEKKE VED AT KØBE ET MULTI METER OG KONTROLMÅLE SPÆNDINGEN I STIKKONTAKTERNE DERES.)
I øvrigt mener jeg at påstanden min underbygges a diverse undersøgelse,- der konkludere at elektrisk udstyr ødelægges oftere her i norge en ellers i europa.
PÅSTANDEN MIN ER FØLGENDE:
1: At Norske kraft leverandører i vid udstrækning har unladt at udbygge nettet i takt med den stigende efterspørsel på kraft på markedet
2: At Norske kraft leverandører i perioder og i vid udstrækning omgår deres egne spesifiserede retnings linjer for levering a kraft.
3: AT Norske kraft leverandøre i vid udstrækning foretrækker at opjustere (takke transfomatorene op i spænding). Spændingen økes 2,5% pr tak, Altså udgang spændings økningn fra feks. 235,8volt til 241,5 volt under gennemsnits forbrugs forhold, for at kompencere for underspændinger for de forbrugere der ligger længst væk fra trafoen.
ET TÆNKT PRAKTISH EKSEMPEL:
Bonde mand Petersen ringer til sin kraftleverandør og klager over at korn sneglen ikke har kraft nok til at løtte(trække) kornet op på 1 sal i lade bygningen hans og at når han måler spændingen hans,har han konstateret at har kun har 214 volt levert fra hans leverandør.
de prøver at hjælpe ham, og de vælger at at opjustere trafoen m 2.5 % fra 235.8 til 241,5 volt ( under gennem snits forbrugs forhold) og afhjælper der med bonde mand Petersens problem. til hans store tilfredshed,samtidig som man afhjælper sig eget leveringsproblem for de kunder der ligger længst ute på linjen.= problem løst
Så bliver det sommer ferie og alle folk tar på ferie og forbruget af spænding falder:
NU ringer sku Audio freak Pedersen der bor forholdsvis tæt på transformatoren og klager over at lyspærene i lamperne hans springer i tide og utide samtidig som de tror de er blevet forfremmet til en stadion prosektør i deres korte levetid. og at trafoerne i audio utstyret brummer som man skulle tro det var en formel 1 bil. han har også målt spændingen sin og har komstateret at den ligger mellem243 til 245volt.
I dette tilfælge vælger man at oplyse audio freak Petersen at alt er som det skal være
230 volt +/-10% PROBLEM LØST.
Hold lige engang hvad er det der sker her:
man afhjælper underspændings problemer for den ene pedersen ved at bebyrde den anden pedersen med overspændinger i stedet for at inse at forsyning linjen er for lang (overbelastet) og at det eneste rette ville være et udbygge spændingsnettet.
SUMOSOMARUM:
OVER OG UNDERSPÆNDING UD OVER TOLERANCERNE 230volt+6/-10% sammen med sugs der opstår ved re-inkobling eft. spændings udfalt eft evt lynned slag er hvad der tar livet a diverse elprodukter. BASTA
Over og underspændinger bevirker at blandt andet ring kerne tratoer blir sat i resanans og begynder at vibrere( brummer). Når de vibrere sker der det at viklingerne slår mod hinanden og at lak isoleringen ødeløgges mellem viklingerne og viklingerne i ringkernen begynder at kortslutte ( EN langsom men sikker nedsmeltming af frafoen)
DETTE BESKREVNE SENARIUM VIL JEG PÅSTÅ ER ÅRSAGEN TIL AT SÅ STORE MÆNGDER ELPRODUKTER ØDELÆGGES PÅ ÅRSPLAN HER I NORGE; OG SKAL HERMED GØRE DIG SOM FORBRUGER OPMÆRKSOM PÅ AT DER KUN ER DIG TIL AT BETALE; REGNINGEN FOR GARENTI SAGER PÅLÆGGES PRODUKT PRISEN I NORGE; DER ER INGEN ANDRE END DIG TIL AT BETALE.
JA DET KAN KUN ANBEFALES AT FOLK FOR INSTALERET ENSRETTET JORDFEJL BRYTER VIS DE ER KOPLET PÅ IT_NET
JEG SKAL GERNE SENDE DIG SPÆNDINGS UDSKRIFTERNE OG BREVET AF SAGEN HER I DETTE BYGGE FELT( HAR DU ET FAX NO ELL ADRESSE?)
Vis du har koblet dit anlæg op på IT- net uten jord og benytter dit inkøbte multimeter
kan du ved at måle fra stel på produktet til din egen (ell andres)tommel og pegefinger måle hvor mye spænding der står til stel. Vis du NU vender net stikket 180 grader og foretager den samme måling igen vil du opdage at der er forskel på de 2 spendings aflæsninger og ved yderlige udforskning vil du opdage at værdierne hænger synkron sammen med spændings forskyningerne på it- net
PS:SAmme måte kan bruges til at finde korrect fase på prodykterne
KORREKT FASE ER NÅR DU HAR MINDST SPENDING STÅENDE PÅ STEEL
EN anden måte at gøre det på er at lytte til hvor mye trafo brum der er, men denne metode er mindre sikker
OG SÅ HER TIL SIDST:
ALT AUDIO UDSTYR( LOW-END;HIGH- END; TIVIOLY RADIOER; ECT) SPILLER BEST NÅR DET IKKE ER TVUNGET TIL AT SKAL OPERERER I YDDER KANT AF DE SPECIFESERE KOMPONENT TOLERENCER( OVERSPÆNDINGER/ UNDERSPÆNDINGER) OG DET ER KANSJE GRUNDEN TIL AT DER GÅR RYKTER OM AT DET ER VANSKELIG AT FÅ PRODUKTERNE TIL AT LEVERE DEN LYDKVALITET SOM MAN VED ER OPNÅELIG VIS FEKS: SPÆNDINGS FORSYNINGEN HOLDER SIG 230 volt +/- 5%
(LIDT AT TÆNKE OVER HER)
JEG slutter a her og kommer ikke til at kommentere videre på dette emne, andre skal være velkommen til at ta tråden op og forsætte diskutionen.
Vis der er nogen der brænder m spørsmål vedr emnet, så er de velkommen til at ringe mig, og jeg skal prøve at svare på stilte spørsmål eft. bedste evne.
TLF no er.96831108
PS. jeg håber ikke nogen er blevet støt på nogen måtte vedr. inlæggene mine/ i så fald har det ikke været hensigten.
mvh.johnny