Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som tør å driste seg i si noe om nye A2? Hvordan står de seg mot de eldre A3? Det var en artig liten høyttaler som overrasket stort...
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Noen som har erfaring med D7 og Devialet Expert 200? Er litt fristet til å prøve noe nytt :)

    Hva er en grei bruktpris for D7?
    Jeg har Devialet 200 og D7. Det funker glimrende.
    Jeg har hatt en del høyttalere til Devialet'en. D7 er den aller beste jeg har hatt.
    D7 ser lettdreven ut på papiret, men i praksis krever den kreftene som Devialet kan by på for at den fantastiske bassen D7 kan by på skal vekkes til live.
    A6R er fort vekk en bedre match til en mindre kraftig forsterker.

    D7 har fått skammelig billig noen ganger på brukten. Det er nok fordi den ikke er kjent nok til å treffe utenfor en liten krets av spesielt interesserte. 22-25k er vel landskapet. I fjor sommer gikk et par enda billigere fra en utålmodig selger.
    D7 er et av de aller beste kjøpene man kan gjøre om dagen, etter min mening.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Nypris på ca. 48000 gjør at D7 ligger litt over det som er prismessig forsvarlig for de fleste, samtidig er det ikke så mange plasser man kan få hørt de. Dessverre.

    For meg var det en liten åpenbaring, og de blir bare bedre etterhvert som ører og sinn venner seg til lydsignaturen.

    Det sies at det er vanskelig å beskrive direkte styrker på en høyttaler som ikke har svake sider (alt er relativt), men hvis jeg skal plukke ut en ting må det være hvor veldig plasseringsvennlige de er. Mange høyttalere har hatt problemer i min stue, spesielt i bassområdet. Med D7 høres det bare riktig ut, fra topp til bunn.
    Plasser de med skikkelig avstand mellom, med yderst toe-in, og de tegner opp en ekstremt bred scene med vokalisten dønn i midten.
    I det jeg skriver dette lurer jeg på hva jeg skal med D9, haha. :p
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Nypris på ca. 48000 gjør at D7 ligger litt over det som er prismessig forsvarlig for de fleste, samtidig er det ikke så mange plasser man kan få hørt de. Dessverre.

    For meg var det en liten åpenbaring, og de blir bare bedre etterhvert som ører og sinn venner seg til lydsignaturen.

    Det sies at det er vanskelig å beskrive direkte styrker på en høyttaler som ikke har svake sider (alt er relativt), men hvis jeg skal plukke ut en ting må det være hvor veldig plasseringsvennlige de er. Mange høyttalere har hatt problemer i min stue, spesielt i bassområdet. Med D7 høres det bare riktig ut, fra topp til bunn.
    Plasser de med skikkelig avstand mellom, med yderst toe-in, og de tegner opp en ekstremt bred scene med vokalisten dønn i midten.
    I det jeg skriver dette lurer jeg på hva jeg skal med D9, haha. :p
    Kanskje ikke helt stuerent i en vennetråd, men går det an å spørre om du sammenlignet med andre kjente merker før du valgte D7?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Nypris på ca. 48000 gjør at D7 ligger litt over det som er prismessig forsvarlig for de fleste, samtidig er det ikke så mange plasser man kan få hørt de. Dessverre.

    For meg var det en liten åpenbaring, og de blir bare bedre etterhvert som ører og sinn venner seg til lydsignaturen.

    Det sies at det er vanskelig å beskrive direkte styrker på en høyttaler som ikke har svake sider (alt er relativt), men hvis jeg skal plukke ut en ting må det være hvor veldig plasseringsvennlige de er. Mange høyttalere har hatt problemer i min stue, spesielt i bassområdet. Med D7 høres det bare riktig ut, fra topp til bunn.
    Plasser de med skikkelig avstand mellom, med yderst toe-in, og de tegner opp en ekstremt bred scene med vokalisten dønn i midten.
    I det jeg skriver dette lurer jeg på hva jeg skal med D9, haha. :p
    Kanskje ikke helt stuerent i en vennetråd, men går det an å spørre om du sammenlignet med andre kjente merker før du valgte D7?
    I forbifarten kommer jeg på Spendor SP100R2, Harbeth M40.1, Klipsch Cornwall (lenge), Monopulse Model A - i denne stuen.

    Har prøvd veldig mye forskjellig ellers i andre rom, og føler jeg har funnet "lydidealet" i D-serien til Spendor.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Valfy, Jonas: Hu kommer til å si fra, ja..Vær sikker. Det er bare å forberede seg på å selge unna...Jenter skjønner nemlig en viktig ting: Size doesn´t matter. Good things ALWAYS come in small boxes;D Except most acceptable amps, that is...
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Bruker superspikes mens jeg leker litt med plassering. Når den sitter, skal der på myk avkobling i form av SD-føtter.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hva syns du?? :)
    Måler, flytter, dytter, vrir, justerer, hører enda, men det har vært mange tilfeller av gåsehud allerede ;D

    Det kommer mer når jeg har blitt bedre kjent med de, og hvordan de oppfører seg i rommet. Har brent meg for mange ganger på å være for snar på avtrekkeren :p

    Det tar tid å bli kjent med ny hifi for trege gubber, ikke minst det å sette ord på inntrykkene :rolleyes:


    Edit: Har testet to forskjellige forsterkere på de, og vurderer å bare endre signaturen min til "føkk watt". Haha.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Meget pene møbler er de i vært fall :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Mulighet for at min E- 470 ville ha gjort sig i samspil m disse?

    HVA , m Cornwall, gik du led av at ha det moro?.

    SPENDOR, har igennem en lang årrekke produkseret mange svært vellydende høytalere, så det var ikke nogen overraskelse da D9 også faldt i smag her.

    Mvh
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hehe. Helt enig, er noe helt spesielt med disse, men er som jeg skrev til deg tidligere... å finne styrkene med dem er faktisk vanskelig, da det ikke er noe svakheter å gå ut ifra... Helt nydelige!

    Har hatt :
    Tannoy GRF90 som var tøffere i spillestilen, og med "hardere" mellomtone. Kanskje litt pågående når man dro på?
    Monitor Audio PL300mk2. Vanvittig fyldig mellomtone og diskant.. går litt utover energien i toppen, men deilig lyd. Fantastastisk bass. Disse tåler å spille ekstremt høyt, uten at ting bryter opp.

    Spendor D9, eneste som kanksje mangler her, er litt mer punch i bassen. Men jeg har ikke fått jobbet så mye med plassering, da rommet er ubrukelig i sommervarmen :). Litt usikker på hvor mye "juling" disse tåler. Men til nå, er dette klart den beste høyttaleren jeg har hatt i dette rommet! mellomtone og diskanten er silkemyk, med mye rom og detaljer! Bassen er der, og den går dypt!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hørte D9 m Primaluna.

    Inntrykk var bra klang, men lidt for lidt effekt til at drive alle enhederne effektiv, dette vil blive special tydelig vis rom størrelse er 30 kvadrat meter og op.

    Men dette er vel ikke et problem i dit tilfælde, skorob;)

    Hvormeget juling de så tåler, var ikke mulig at versifiserte m den forsterker.

    Mvh
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Mulighet for at min E- 470 ville ha gjort sig i samspil m disse?

    HVA , m Cornwall, gik du led av at ha det moro?.

    SPENDOR, har igennem en lang årrekke produkseret mange svært vellydende høytalere, så det var ikke nogen overraskelse da D9 også faldt i smag her.

    Mvh
    Ja takk begge deler ;D

    Cornwall forsvinner ingen plass. :)

    Musical Fidelity AMS35i 2x35 watt klasse A spiller regelrett ringer rundt Bladelius Advantage S-150 2x150 watt klasse A/B på D9 her.

    Kan skjønne at en Primaluna kanskje ikke klarer å dra de skikkelig i gang, men jeg har trua på E470 på D9.
    Var det HP-versionen du hørte?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    skorob: har du tatt målinger av rommet ditt? Kan jo være du har en dipp i mellombassområdet med D9?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.424
    Antall liker
    1.979
    Torget vurderinger
    8
    Noen formeninger om A6R kontra feks D7?
    Ja forskjell på pris men ser at enkelte og setter pris på to veis kontra tre veis!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg hadde både A6R og D7 på demo før jeg ganske enkelt bestemte meg for D7. D7 er forresten 2.5veis.

    D7 har en helt klart bedre bass, luftigere diskant (tror jeg) og en mellomtone som stikker seg litt mer frem. På ren akustisk og vokal-musikk ved moderate volum kan A6R funke finfint. Hvis man hører en del rock og metal med litt SPL er D7 ganske mye bedre.

    Jeg hørte ikke A6R lenge nok til å egentlig føle meg 100% sikker i mine inntrykk, men det var altså lett å foretrekke D7 etter noen runder. :)

    Det er også veldig lett å tune bassmengde med D7 med bare noen cm. forskjell i avstand fra veggen bak.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Mulighet for at min E- 470 ville ha gjort sig i samspil m disse?

    HVA , m Cornwall, gik du led av at ha det moro?.

    SPENDOR, har igennem en lang årrekke produkseret mange svært vellydende høytalere, så det var ikke nogen overraskelse da D9 også faldt i smag her.

    Mvh
    Ja takk begge deler ;D

    Cornwall forsvinner ingen plass. :)

    Musical Fidelity AMS35i 2x35 watt klasse A spiller regelrett ringer rundt Bladelius Advantage S-150 2x150 watt klasse A/B på D9 her.

    Kan skjønne at en Primaluna kanskje ikke klarer å dra de skikkelig i gang, men jeg har trua på E470 på D9.
    Var det HP-versionen du hørte?
    Ja, husker ikke om det var KT 90 ell 120 rør der sag i.

    Mvh
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med D7 og Devialet Expert 200? Er litt fristet til å prøve noe nytt :)

    Hva er en grei bruktpris for D7?
    Jeg har Devialet 200 og D7. Det funker glimrende.
    Jeg har hatt en del høyttalere til Devialet'en. D7 er den aller beste jeg har hatt.
    D7 ser lettdreven ut på papiret, men i praksis krever den kreftene som Devialet kan by på for at den fantastiske bassen D7 kan by på skal vekkes til live.
    A6R er fort vekk en bedre match til en mindre kraftig forsterker.

    D7 har fått skammelig billig noen ganger på brukten. Det er nok fordi den ikke er kjent nok til å treffe utenfor en liten krets av spesielt interesserte. 22-25k er vel landskapet. I fjor sommer gikk et par enda billigere fra en utålmodig selger.
    D7 er et av de aller beste kjøpene man kan gjøre om dagen, etter min mening.
    Takk for svar. Må selge unna litt skrot, så får vi se hva det blir til :) Da er ihvertfall forsterkeren på plass dersom dette blir aktuelt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    skorob: har du tatt målinger av rommet ditt? Kan jo være du har en dipp i mellombassområdet med D9?
    Jeg har 2 kjipe dipp på 50 og 160hz generelt i dette rommet . Problemet ligger nok i takhøyda. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Kjipe frekvenser å ha dip på.

    Jeg sliter med å høre nevneverdige problemer sånn som mine står nå. Tror jeg lar målemikken ligge, og lever heller i lykkelig uvitenhet. :p

    Jeg tror jeg endelig har fått til lyden ørene har lengtet i flerfoldige år nå. Det låter så forbanna bra, og helt uten unoter. :)

    Skal jeg nevne noe som stikker seg ut som ekstra bra, må det være mellomtonen og stemmegjengivelse. Frysninger og gåsehud kommer som perler på ei snor. :)
    Finnes heller ikke fnugg av lyttetretthet.

    Jippi!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Kjipe frekvenser å ha dip på.

    Jeg sliter med å høre nevneverdige problemer sånn som mine står nå. Tror jeg lar målemikken ligge, og lever heller i lykkelig uvitenhet. :p

    Jeg tror jeg endelig har fått til lyden ørene har lengtet i flerfoldige år nå. Det låter så forbanna bra, og helt uten unoter. :)

    Skal jeg nevne noe som stikker seg ut som ekstra bra, må det være mellomtonen og stemmegjengivelse. Frysninger og gåsehud kommer som perler på ei snor. :)
    Finnes heller ikke fnugg av lyttetretthet.

    Jippi!
    Om noen kombinasjon av utstyr skal kunne betegnes som "musikalsk", så må det da også være akkurat det du har! :) MF-forsterkeren er kanskje den største (sorte) perlen av dem alle.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    skorob: har du tatt målinger av rommet ditt? Kan jo være du har en dipp i mellombassområdet med D9?
    Jeg har 2 kjipe dipp på 50 og 160hz generelt i dette rommet . Problemet ligger nok i takhøyda. :)
    50hz kan nok være det. 160hz tipper jeg er plassering. Har du rundt 70cm fra bass til sidevegg eller bakvegg?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Grunnen til at jeg tipper takhøyde var at en lydteknikker sa det. Han fikk se dippen, og sa da så si eksakt takhøyden på rommet mitt(uten å målt det), og nevnte det var litt standardområde . 50hz retta seg betraktelig opp vha en gik bassfelle i vinduet bak riggen. Men er jo mye som spiller inn. Nå står ht ca 1 m ifra bakvegg..
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Prøv å unngå å ha samme avstand fra senter bass til gulv som avstand til sidevegg og bakvegg. Jo flere like avstander, jo verre blir det. Hadde stativhøyttalere med samme avstand mer eller mindre til gulv, sidevegg OG bakvegg. Det resulterte i en massiv dip ved ca 200hz. Endra litt plassering og det jevnet seg betraktelig ut. Minuset var at jeg måtte gå ganske nærme bakvegg så jeg mistet litt perspektiv, men det låter mer riktig nå. Spesielt på dype mannsstemmer.
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    Blir litt nyskjerrig her. Såpass gamle høyttalere, hvordan er mellomtonen i forhold til nyere Sonus Faber? Er der bassen som er det svake leddet?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.867
    Antall liker
    17.419
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Blir litt nyskjerrig her. Såpass gamle høyttalere, hvordan er mellomtonen i forhold til nyere Sonus Faber? Er der bassen som er det svake leddet?
    Den når ikke like høyt på "silkemyk"-skalaen som Sonus Faber. Men når det er sagt er det ikke naturlig å sammenligne de to høyttalerene mot hverandre :)
    BC1 matcher fint mot mine 300B monoblokker, ser bra ut og lyder fabelaktig. Jeg mangler ikke noe særlig bass i mitt lille rom, men i ett større rom er det mulig at det hadde vært nyttig med mere bass. Inte vet jag.

    Usikker på om det er BC1 eller Spotify, men noen innspillinger er altså så paddeflate mht dynamikk at jeg får grøssninger. Kan det være at BC1 er nådeløs mot dårlige innspillinger? Skal AB teste litt i kveld mot Sonus Faber. Men antagelig er en dårlig innspilling en dårlig innspilling uansett høyttaler...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå er vel kanskje litt eldre Spendor ikke de mest spenstige mht dynamikk uansett?? Eller tar jeg helt feil.
    Hvordan går det med sammenlikningen, jorwed?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS. Ikke forstå mitt forrige innlegg som kritikk av eldre høyttalere. Jeg synes en del nyere høyttalere kan bli for dynamiske på en del innspillinger, slik at man får lyden for mye i fleisen. Lyden kan i og for seg være silkemyk, men likevel for dynamisk, slik at instrumenter får en uønsket "punch".
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.867
    Antall liker
    17.419
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Du har nok rett. Personlig synes jeg BC1 er MER avslørende mht dårlige innspillinger enn SF!
    Men SF er en soleklar ‘vinner’ om man blindt måtte velge mellom de to.
    Det er helt klart mer ‘boks-lyd’ i BC1, men de spiller fantastisk i sin klasse og er ett naturlig valg i ett vintage oppsett. Når det er sagt har jeg funnet endel oppskrifter på tuning/tweaks som det er mulig jeg forfølger. Dette eksemplaret er meget velholdt og skal i alle fall få en kosmetisk shine :) Men hjulene blir vel byttet ut ganske kjapt :)
    Noen som har innspill til demping/underlag? Både mellom gulv/stativ og mellom ht/stativ.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hadde BC1 en periode på 80-tallet, og synes de låt veldig bra på typisk 70 og 80 talls jazz og progrock.
    En av mine bedre minner fra en svunnen tid i hifi livet.

    Etter sikkert 100 høyttaler bytter siden den gang, tror jeg nok ikke dette hadde vært greia for meg i dag.

    For sin tid var de gode til sitt bruk.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Du har nok rett. Personlig synes jeg BC1 er MER avslørende mht dårlige innspillinger enn SF!
    Men SF er en soleklar ‘vinner’ om man blindt måtte velge mellom de to.
    Det er helt klart mer ‘boks-lyd’ i BC1, men de spiller fantastisk i sin klasse og er ett naturlig valg i ett vintage oppsett. Når det er sagt har jeg funnet endel oppskrifter på tuning/tweaks som det er mulig jeg forfølger. Dette eksemplaret er meget velholdt og skal i alle fall få en kosmetisk shine :) Men hjulene blir vel byttet ut ganske kjapt :)
    Noen som har innspill til demping/underlag? Både mellom gulv/stativ og mellom ht/stativ.
    BC1 er vel konstruert for å spille med kassa, sannsynligvis er det derfor stativene har den utformingen de har ("åpne" - kontakt med stativene kun i hjørnene).
    Ikke herp stativene :( de jo kule selv om de ikke er hifi-korrekte. Prøv heller med et par andre "moderne"stativer.

    mvh
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei BC1 er en klassiker, og den er mye bedre en de fleste er klar over. Jeg er usikker på om flere moderne kreasjoner er noe særlig bedre. Se gjerne de meget gode målingen utført av superkonstruktør Troels Gravesen:

    Spendor BC1

    Målingene bekrefter at dette er en nøytral høyttaler, se målinger:"I cannot help admiring how remarkably flat the whole midrange, lower and upper treble is from this speaker." Videre er bass heller ikke dårlig: "The port response is remarkably free of any peaks higher up in the midrange. Quite unusual." Ut fra spektralplot ser vi at det er relativt lite ressonanser: "CSD, cumulative spectral decay. The midrange is an example to follow in terms of lack of resonances."

    Det er en misforståelse at disse kassene "spiller med"; de er i relativt tynnvegget kryssfiner, som er dempet på baksiden. Grunnen til at de ikke har mange avstivere er for å unngå å få transformert resonanser opp til høyere frekvenser som er mer hørbart. Troels skriver også til slutt: "Spendor BC1 interior. Very rare to see such a degree or order and overall quality design."
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn