Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er problemet egentlig ? Det hadde vært greit å vite hva orakelet spiller på.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    -Grammofon: Jeg kaller det der ADC-faktoren. Aurally Discernible Compatibility. Det du opplever der er at begrensningene i effekten- og tilhørende vreng- slører detaljene på ørevennlig vis. Den ørevennligheten har Hi-Fi-/plateselskapene gjort full bruk av til alle tider, for å skape OPPLEVD dynamikk i formater som - teknisk sett- har stjerneklare dynamiske begrensninger. (LP,MC, seinere filbasert digitalt) . Det kalles kompatibilitet, det. Det er også hovedsaklig det- altså opplevd dynamisk kompatibilitet- som ofte får folket her til å velge større høyttalere enn forsterker og rom egentlig tåler. Med andre ord: Falle for søylenes imponatorlyd. Med alt for liten motor i anlegget. Jeg, for min del, blir stressa av lydrelaterte imponatorfakter. Som de underdrevne, ukontrollerte bassdyr ofte viser. Morsomt i ei uke, deretter slitsomt.

    Dersom forsterkeren er ordentlig matchet til de høyttalere den skal jobbe for vil du aldri oppleve en stor forsterker som et negativ. Den drar da bare fram de detaljer som er, helt uten "filter." Spendor, feks, trives ofte med litt ekstra varme også- aka rør eller feks Rega. Og du får aldri rørforsterkere til å låte like presist som ei moderne monster transistorblokk. Fordi de har røttene i en annen tid. En tid der slik maskering var normen . Og fullstendig nødvendig, Pga feks hornresonnanser.- og begrensede muligheter mht tilgjengelig effekt. Av de samme kompatibilitetsgrunner er de minste studiomonitorene kontrollrommets viktigste høyttalere. Får du mixen til å funke på dem, da funker den på de større også.. For ikke å snakke om på de små formidlerne flesteparten av verdens musikkelskere bruker i det daglige. Omvendt treffer du en gang i lysåret..men begge typer trengs for å få det HELT riktig.

    Jeg vil nå til tider ha det litt ørevennlig, jeg. At det har noe med imponatoreffekt å gjøre, forstår jeg ikke helt. Ut fra vanlige parametere blir som sagt lydgjengivelsen gjerne dårligere når man går ned i effekt. Men på enkelte innspillinger kan det altså i mine sarte ører være ønskelig. Sagt på en annen måte: anlegget blir litt mer "tilgivende". Kall det gjerne forvrengning.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Grammofon: Det ER vreng. Men kan være mer enn OK å lytte på uansett. Ett eksempel fikk jeg bekreftet tidligere idag, da fruas Acoustic Energy Aelite 1 ble sammenlignet med PMC DB1 Gold studiomonitorer. Sistnevnte er så definitivt den beste høyttaleren av de to- hu forelska seg hodestups i dem- men det betyr ikke at AEene er dårlige. Så langt derifra.. De bare gjengir på forskjellig vis, basert på andre forutsetninger. Ikke på langt nær like vanvittig åpne, fundamenterte og kontrollerte som PMC, men utrolig musikalske for det. Fra et merke som- i likhet med PMC- bygger studioutstyr i absolutt verdensklasse.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: Oppgradert Balder til MkII siden sist- ellers riktig. Jeg hadde regna med at Ymer II ville være "livsforsterkeren" din, men tviler ikke på at det der spiller bra:rolleyes:
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Holmium: Oppgradert Balder til MkII siden sist- ellers riktig. Jeg hadde regna med at Ymer II ville være "livsforsterkeren" din, men tviler ikke på at det der spiller bra:rolleyes:
    Finnes det slikt i denne hobbyen? :cool:
    Har hørt mange som «aldri» skal bytte ut ditt og datt, men så får man lyst til å prøve andre ting da.
    Ymer er veldig bra, men den er stor. Og etter en ommøblering så har jeg liten mulighet til å gjemme den, og synes den er for stor til å ha midt i stua. I hvert fall med det designet den har. Men kan trygt anbefales basert på lyd, krefter og stabilitet.

    MR drar Spendorene uten problemer. Ikke hatt dem lenge, men klarer seg med mindre krefter enn både mine tidligere Respons og SF Cremona. Låter ikke så halvgalt nei. Har jobbet en god del med plassering, men fortsatt litt å gå på. Dempeføtter skal også testes ut.
    Første Spendor jeg har erfaring med så blir spennende. Merk at dette er R og ikke R2.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: Det gjør det, ja. Ymer skal da ike gjemmes..men jeg kan forstå det hvis du ikke helt hadde plass til den. Her er den også for stor- dvs kursen er for liten..;) Spendor tar sin plass, de også.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Spendorene mine tar ikke plass, er jo et par små stativhøyttalere 😎
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: Lett forvokste, da...;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Synes det lover godt, luftige og fine med stort lydbilde.
    Noen andre her med R-versjonen?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Synes det lover godt, luftige og fine med stort lydbilde.
    Noen andre her med R-versjonen?
    Ingen?
    Noen som vet om 30 W klasse A holder til dem? Feks integrert fra Luxman eller Accuphase.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    A9 er vert fall svinbra. Men hører vel til nyelyden..?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    hvordan er eldre spendor høytalere i forhold til dagens modeller?
    Spørsmålet har blitt berørt tidligere i innlegg #141 og med dette svaret i innlegg #142:

    Den som vet dette best, er vel kanskje Hallvar Rostad. Jeg var hos ham for noen år siden og testet A9 (mener jeg det var) mot 100R. Begge låt veldig bra, men jeg syntes 100R var mest interessant fordi den låt annerledes enn de fleste andre høyttalere jeg hadde hørt -"bredere" og mer behagelig. Hallvar var nøye med å fortelle at det skyldtes konstruksjonen av høyttalerne, og at kassehøyttalere har en del fortrinn fremfor søylehøyttalere.

    Men så er det det med plass. 100R er temmelig svære og klumpete.
    For øvrig: grammofon her på sentralen har over lengre tid sikla etter nettopp 100R (og ikke de nyere 100R2) siden han mener 100R låter bedre (altså mer behagelig).

    Det er vel kanskje den største forskjellen: Eldre Spendor låter mer "varmt" (behagelig), mens nyere Spendor låter mer "korrekt".
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg liker at det låter behagelig, da føles det korrekt for meg.
    Er det så få SP100R her i landet?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bestilte slike S100 en gang på 90-tallet.

    VOTWC2BP6hXLAiIe.jpg


    ...men de dukket aldri opp. :(
    Så det ble noe annet i stedet.

    PS: den første S100 kom i 89'
    så denne modellen feirer snart 30 års jubileum,
    og har vel blitt oppgradert X antall ganger.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Er det så få SP100R her i landet?
    Ifølge grammofon her på sentralen er de ikke enkle å få tak i på brukten, nei. Tror ikke det ble solgt så mange av disse, og de få som har dem tviholder på dem :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Så gikk feriepengene til et par Spendor D9 i år :cool:

    I samme finish som D7, som står i stua i dag. Kjerringa er bortreist når Hallvar leverer de i helga. Med litt flaks merker ho ikke forskjell. ;D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Valfy: Du får håpe. Jeg tviler. Jenter får som regel med seg ALT!:rolleyes: Grattis!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Takk folkens :)

    Jeg håper de lever opp til forventningene. Jeg er forbanna fornøyd med lillebroren D7, så har litt vansker med å rettferdiggjøre prisforskjellen.. Satser på at det ordner seg når de kommer i hus. :)

    Noen her som har hørt både D7 og D9?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Bare tre par mer enn jeg trenger :p
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.454
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skulle gjerne testet alle de tre på de nye rørblokkene mine. Så om du har tid en dag kan du jo laste alle tre parene inn i bilen, kjøre over fjellet og bære dem opp 4 etg. Slik at jeg får testet? Du skal få kaffe og en vaffel! ;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hahaha, her snakker vi vinn-vinn, ihvertfall for en av oss ;D

    Det er nå bare å kjøpe å prøve :cool:
     

    Rool

    Fersking
    Ble medlem
    21.09.2007
    Innlegg
    4
    Antall liker
    6
    Sted
    Tromsø
    Hei. Jeg tok sjansen på et par, for meg, ukjente høyttalere i vinter. Spendor A6R. Det tok litt tid før jeg skjønte hvor bra de egentlig var, men hørte at særlig gjengivelsen av stemmer tiltrakk meg. Etter litt fomling med utstyret jeg hadde tilgjengelig på den tiden, har jeg prøvet og feilet litt, men er nå kommet frem til et resultat jeg trives veldig bra med med hensyn til øvrig utstyr. Alt er byttet ut... Og Spendor'ene spiller så det er en fryd i stua.
     

    Rool

    Fersking
    Ble medlem
    21.09.2007
    Innlegg
    4
    Antall liker
    6
    Sted
    Tromsø
    Og så ser de jo ikke så værst ut heller. Diskré og fine. Litt ulv i fåreklær synes nå jeg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spendor koser seg virkelig med Accuphase. Roooolig fremover nå :p.

    Spendor spiller pokker meg all slags musikk uten å vise svakheter, så er faktisk vanskelig å finne styrkene i dem, da dem virker totalt altspisende.

    Tannoy GRF90 kunne bli en aning "harde" i mellomtona, mens Monitor Audio PL300mk2 var litt forsiktig i fremtoninga i toppregisteret... på D9 har jeg ingen ting å utsette på, lydmessig. Men tror GRF90 og PL300mk2 spiser dem til frokost på festnivå og SPL :p.

    DSC03461.jpg
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Whew, Et av de mest sexy oppsettene her inne :cool: (av de jeg har sett)

    Hva heter finishen du har på D9ene?
     

    Rool

    Fersking
    Ble medlem
    21.09.2007
    Innlegg
    4
    Antall liker
    6
    Sted
    Tromsø
    Ja, det der var et seriøst oppsett. Fint å se at du har jobbet med akustikken også. Jeg har en god del produkter fra Auralex som jeg tar frem fra boden i blant. Men Spendor'ene jeg har nå klarer seg relativt sett bedre enn andre høyttalere jeg har hatt i stua før.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med D7 og Devialet Expert 200? Er litt fristet til å prøve noe nytt :)

    Hva er en grei bruktpris for D7?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Noen som har erfaring med D7 og Devialet Expert 200? Er litt fristet til å prøve noe nytt :)

    Hva er en grei bruktpris for D7?
    Et raskt Googlesøk ga meg dette:

    This is hardly a contender for detailed review of the decade, but Nickb and myself did comment on the Spendor D7's following the Bristol show in 2015.

    http://devialetchat.com/showthread.php?tid=670&page=2

    OK, this is not much, but I do distinctly remember the Spendor Devialet combination being very clear and detailed and being one of the better sounding systems in what is a big show. So well worth an audition I would say.

    Mener jeg har lest en anmeldelse av D7 hvor de blir testet sammen med blant annet Devialet, men har ikke tid å søke den opp nå
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn