SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kaipa

    Nå var det deilig å sette på en CD etter å ha streamet mye de siste par ukene. Det er en bedre "flow" med lyden av CD transporten. Akkurat som man fjerner en støykilde man ikke har tenkt over før den er borte.

    kaipa.jpg

    l​
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror noe av problemet med streaming ligger i kilden - og ikke selve streameren. Vet det er å kaste bensin på bålet for mange som mener digitale kilder ikke utgjør noen forskjell. Uansett så gidder jeg ikke legge veldig mye penger i en streamer da den fungerer utmerket til å søke opp ny musikk - mimre litt til gamle favoritter eller ting som har gått en forbi , og spille i bagrunnen mens man roter med andre ting. Det er tross alt nyanseforskjeller , men nok til at jeg klart foretrekker RS2 transporten . Og musikk som er et must blir uansett kjøpt inn på fysisk format.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fornøyd kæll med tak over hodet. Den merkelige kassa i hjørnet skjuler lufterør til kloakken samt noen gamle luftekanaler som skal vekk. Pipa (som dermed var innebygd) står også i hjørnet. Jeg har nå murt opp en 15cm mur på den ene siden, mens side 2 blir tilgjengelig via en skjult dør på enden av kassa. Dette er godkjent av brann og feievesenet. Taket skal vokses hvitt , så er det "bare" å begynne med flislegging av veggene. For lage det så tungvint som mulig bygger flisene kun 75mm i høyden , noe som blir en drøss med fliser 😝

    takw.jpg
    tak2.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.241
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nydelige gulvfliser soundscape.👍👌
    Dette blir bra. Eneste jeg stiller spørsmål ved er nedtrekksnora til dassen.
    IMG_20230607_171127.jpg

    Den synes jeg er litt klønete plassert, eller har beboerne i huset uvanlig lange armer?
    🙈😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nydelige gulvfliser soundscape.👍👌
    Dette blir bra. Eneste jeg stiller spørsmål ved er nedtrekksnora til dassen.
    Vis vedlegget 926253
    Den synes jeg er litt klønete plassert, eller har beboerne i huset uvanlig lange armer?
    🙈😊
    For å sikre at ikke man sovner på dass. Dessuten - litt trim må man sørge for når årene drar på. 😁
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fornøyd kæll med tak over hodet. Den merkelige kassa i hjørnet skjuler lufterør til kloakken samt noen gamle luftekanaler som skal vekk. Pipa (som dermed var innebygd) står også i hjørnet. Jeg har nå murt opp en 15cm mur på den ene siden, mens side 2 blir tilgjengelig via en skjult dør på enden av kassa. Dette er godkjent av brann og feievesenet. Taket skal vokses hvitt , så er det "bare" å begynne med flislegging av veggene. For lage det så tungvint som mulig bygger flisene kun 75mm i høyden , noe som blir en drøss med fliser 😝

    Vis vedlegget 926238 Vis vedlegget 926239
    Flott utført arbeid, men venstrefoten; enten har du tråkket i malingpøsen eller så er koldbrann et faktum! 😱🤣🤔
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Digitalriggen er klar for å møte sin utfordrer senere i dag. Blir det full knockout i første runde - eller har Gustard tross alt noen kvaliteter som gjør at den fremdeles blir tatt på alvor ? Time will show.


    gustard.jpg




    Vinylspilleren fikk en vask av tallerkenen. Den bør jo i det minste ta seg bra ut på skjenken med slikt celebert besøk .


    1.jpg
    2.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Digitalriggen er klar for å møte sin utfordrer senere i dag. Blir det full knockout i første runde - eller har Gustard tross alt noen kvaliteter som gjør at den fremdeles blir tatt på alvor ? Time will show.


    Vis vedlegget 926612



    Vinylspilleren fikk en vask av tallerkenen. Den bør jo i det minste ta seg bra ut på skjenken med slikt celebert besøk .


    Vis vedlegget 926613 Vis vedlegget 926614
    Blir spennende å høre (y) Og selv om forskjeller høres, så må man jo ta i betraktning om forskjellen er så stor at det er verdt å gjøre investeringen som trengs. Er forskjellen så markant at det er helt åpenbart er det jo en ting, men om man må switche frem og tilbake mange ganger for å verifisere at det faktisk er forskjeller så er sjansen stor for at man kan leve godt med det man har :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blir spennende å høre (y) Og selv om forskjeller høres, så må man jo ta i betraktning om forskjellen er så stor at det er verdt å gjøre investeringen som trengs.
    Helt klart - prisen er 6 x Gustard , så har man resten av anlegget og ikke minst rommet - som vel er det som farger lyden mest. Nå skal det sies at anlegget responderer meget bra på alt man kobler inn og ut. Det være seg både kilder og kabler. Men rommet vil alltid være en begrensning for hvor mye det er mulig å hente ut , og det er jo forsåvidt greit. Det er dette rommet jeg har til disposisjon , og da forholder jeg meg til hva jeg kan få til av godlyd her.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er denne DACen en utlånssak, siden den leveres i en slik koffert? 🤔
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det spilte så bra at resten av dagen gikk med til å nyte musikk og gledes over felles interesser. Takk til både mannen med kofferten @Proethifi og @iGran for noen hyggelige timer. En besøkende utenfor HFS stakk også innom for å høre på vidunderet - for det er nesten ikke å ta i for hardt. Dette spiller fantastisk.

    Vi startet med tre låter på Gustard DAC'en før gjesten ble koblet opp med samme kabling som jeg bruker på hus-dacen. Og selv om ikke jeg kjente den ene innspillingen annet enn det jeg hørte på A26 - så reagerte jeg på lyden før jeg i det hele tatt hadde nådd frem til sweetspot. Dette låt ulikt alt jeg har hørt av digital gjengivelse - eller analog også for den saks skyld.

    Her kan man snakke om fri flyt - totalt fri for den toppen man forbinder med digital gjengivelse. Det brettet seg ut et lydbilde som på noen innspillinger gikk utenfor høyttalerene på sidene og med en utklinging av stemmer og instrumenter som er det beste jeg har hørt i dette oppsettet - og knapt nok bedre noe sted. Så langt med Pro-ject RS2T som kilde. Eier hadde med en HD med musikk som var rippet fra CD , samt at vi hadde streameren til disposisjon også. Spenningen var derfor stor når vi koblet inn harddisken - og det som skjedde da var nok en bekreftelse på kvalitetene til CD transporten . Lydbildet krympet betraktelig , og opptaksrommet virket mer dempet. Såpass stor forskjell at det like gjerne kunne vært en annen dac i mine ører. Jeg foretrakk kanskje streameren fremfor hardisken, men der måtte man AB testet samme CD fra HD og streamer for å kunne trekke noen endelig konklusjon. Tambaqui spilte fremdeles i en annen liga enn hus-dacen også når man streamet musikken , men CD transporten hentet frem hele potensialet.

    For å oppsummere - hva gjør Tambaqui i forhold til de fleste andre dac'er ? Den største forskjellen ligger fra øvre mellomtone og opp. Det gjør at alt låter superglatt og oppløst uten de negative sidene man ofte forbinder med digitalt. Vi spilte endel klassisk musikk , hvor både klangen i instrumentene , opptaksrommet og innspillingene er gjort riktig. Det låt så sinnsykt bra at jeg gidder ikke prøve å sette ord på det. Helt naturlig er vel det uttrykket som passer best.

    Etterpå kastet vi på den mye forskjellig, musikk som @Proethifi hadde tatt med seg og kjente godt , mye fra hyllene mine - og endel fra Qobuz også. Jeg kan ikke si den har noen typisk egenlyd , men måten alt fryter så fritt og uanstrengt på - og hvordan alt klinger ut i (opptaks) rommet må vel bli signaturen om man kan si det sånn. Ingenting som stikker seg ut eller blir påtrengende, men alt høres veldig naturlig og ekte ut. Samtidig skiller den absolutt mellom de forskjellige innspillinger.

    Etter mange timers lytting og prat om løst og fast var det på tide og koble fra - og jeg slang på et par spor via Gustard A26 som vi nettopp hadde hørt. Beethovens fiolinkonsert med Anne Sophie Mutter spilte fremdeles flott - men det hørtes ut som salen var mye mer dempet i forhold til Tambaqui gjengivelsen. Det pustet ikke like fritt og uanstrengt. Jeg har ikke noe problem med å nyte musikk i dagene fremover, men samtidig har jeg lært at det er en god del mer å hente på digitalsiden. Faktisk så mye at vinyl akkurat nå ble enda mer uinteressant. Skal noe oppgraderes i fremtiden - så vet jeg akkurat hvor jeg skal starte. Jeg vet til og med om en meget sterk kandidat . Den har en logo - og navnet fra en fisk ! 🐟
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det var et seriøst og betimelig spørsmål. Da jeg jobbet i måleinstrumentbransjen, fikk vi av og til kalibrerte måleinstrumenter for test Disse ble som oftest levert i tilsvarende kofferter.
    Jeg ser poenget med spørsmålet , men DAC'en ble brakt hit av eier , og kofferten er endel av embalasjen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så den er bedre en Gustard? blir dyrt for deg dette sound ;)

    mvh
    Der er definitivt bedre enn Gustard - og sannsynligvis de fleste andre DAC'er også. Men, jeg er ikke komfortabel med prisen. Dagens kronekurs gjør den ikke akkurat rimeligere heller. Den havnet definitivt på ønskelista. Men om det er på den lista som blir realisert med det første kan jeg ikke svare på nå. Uansett en fanstastisk mulighet til å få lyttet til denne i eget oppsett , både morsomt og lærerikt. Og det er jo kult at en fyr klarer å bygge noe sånt rundt en egen plattform - og som ligger noen hoder foran alt av DAC chiper. Litt om måten den er bygget på klippet fra hjemmeisen deres:

    The converter is a two board stack. On the first board, all incoming digital audio is upsampled to 3.125MHz/32 bits and converted to noise shaped PWM. On the other board are two mono DACs, in which a discrete 32- stage FIR DAC and a single-stage 4th order filtering I/V converter, convert the PWM into analogue with a breathtaking 130dB SNR. This is near the theoretical limit for 24-bit files and far beyond that of even quad-speed DSD. Uniquely, distortion remains below the noise floor even for full scale signals.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Moro lesning Sound :) Hadde nesten trudd at din dac hadde holdt følge men slik ble det ikke.
    Ha en fin helg

    mvh
    Gustard er fremdeles en killer til prisen - man må huske det at vi snakker om high-end kontra mid-fi her når det gjelder prisleiet. Gustard henger bra med langt over prislappen synes jeg. Men igjen - Mola Mola spiller fantastisk - og kanskje kan man si det samme om den. At den henger med et godt stykke over sin prisklasse igjen tross en mye høyere pris.
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    217
    Antall liker
    1.525
    Sted
    Makrokosmos
    Tusen takk til @soundscape og @Proethifi for en veldig hyggelig dag sammen, med gode samtaler og mye musikk. Som tidligere opplevd så er det å komme in i Vidars lytterom noe som får en å senke skuldrene og bare la seg fanges opp av musikken. Atmosfæren i rommet er rett og slett nydelig.

    Når det kommer til den store DAC-kampen så var det veldig interessant å høre Mola Mola Tambaqui som jeg tidligere lest mye om og lurt på hvordan den høres ut i virkeligheten. Selve DAC:en ser mye bedre ut i virkelighet enn hva jeg tidligere sett på bilder, og større var den og. Jeg har ju hørt Gustard A26 tidligere og blitt imponert over hva den yter til den mer rimelige prisen, så jeg var minst sagt spent på resultatet.

    Det første som slog meg var tonaliteten, hvordan klaveret i Beethovens Kreutzer sonata med Mutter og Orkis låt så naturlig og uanstrengt i hele registret fra bass til diskant. Jeg fikk faktisk gåsehud flere ganger fordi det hørtes så virkelig ut. I større orkester stykker var det som om orkesteret fikk pustet ut ordentlig, utklinging av toner gikk å følge like klart som en vindpust som går gjennom løvene på treet. Dette var imponerende. De innspillingene med bedre opptak var enn mer å oppdage ting med, veldig gøy.

    En DAC har mye å si når anlegget er satt sammen riktig, det er min erfaring. Og her er det gjort riktige valg av komponenter som spiller på samme lag. Da blir det også mer moro å høre på musikk, og det var akkurat det vi gjorde slik at timene bare forsvant og plutselig var det kveld.
    Dette er en aspekt av hifi-hobbyen som beriker og jeg håper vi sees snart igjen. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dagen derpå.


    2.jpg


    Nesten skummelt å sette på en CD , men takk og pris så fyller musikken rommet - og det er musikken som fremdeles er i sentrum. Jeg skummet gjennom mine lytteinntrykk som ble skrevet ned mens inntrykkene i går satt spikret i hodet - og kan vel fremdeles stå for alt som ble sagt.
    Men som @iGran skriver er det ikke bare DAC'en man satt å lyttet til , men anlegget som helhet inkludert denne fantastiske kilden.
    Og det gikk opp for meg at jeg faktisk har et sinnsykt bra stereoanlegg. Vi spilte blant annet åpningen på Mahlers 3. symfoni i denne innspillingen:


    71obkSWLUlL._UF1000,1000_QL80_.jpg

    Den har en dynamikk som til tider er eksplosiv , og jeg har aldri hørt den bedre. At en dynamisk høyttaler kan sparke ut noe sånt trodde jeg nesten ikke var mulig . Anlegget og rommet viste seg som mye mer potente enn noen gang. Jeg merket meg at alle 4 plutselig holdt pusten og bare lyttet til hva som måtte komme når Mahler skiva ble spilt. Jeg har allerede en rekke skiver i hodet jeg gjerne skulle opplevd gjennom Mola Mola Tambaqui . Den er og blir fra nå en gamechanger for hva jeg trodde var mulig å hente ut av musikkgjengivelse i dette rommet og oppsettet ! Vi snakket så vidt om at dette går an å gjenta hvis flere viste interesse - og jeg stiller gjerne opp på det. Bare vær klar over at det sannsynligvis vil endre synet på digital gjengivelse dramatisk og flytte noen grenser langt forbi hva jeg i alle fall hadde forventet.
    Jeg følte også det var en meget fornøyd eier som pakket kofferten og tok med seg hjem igjen en DAC som er en referanse av de sjeldne.

    Hvis dere ikke tror meg så bare spør Steve 😉


     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.241
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Lotto, er en litt usikker måte å skaffe midler på. 😊 Pante flasker, kanskje? 😆
    Finansiering kan være krevende når sekssifrede tall skal realiseres.
    Å låne til hifi, gjør i hvert fall ikke jeg.
    Moralen er kanskje: Ikke prøv noe hjemme du ikke har råd til. 😊

    At Tambaqui oppleves som en gamechanger kan jeg forstå. Den er uten tvil en av de beste.
    Jeg har likevel lyst til å si at jeg opplevde noe av samme følelsen første gang jeg hørte kostbart MSB og dCS digital, i potente systemer. Jeg tenkte, - er det virkelig mulig?
    Det aller meste viste seg nå å avhenge av innspillingen, og digitale artefakter var så og si forsvunnet. Likevel låter ulike dacer og spillere forskjellig.
    I denne divisjonen er utstyret så bra, at hva man foretrekker og velger kommer an på matching i systemet, og personlig smak.
    Akkurat samme opplevelsen får man når man hører de beste analogriggene korrekt satt opp og matchet i det aktuelle systemet.
    Ikke låter det likt heller. Både digital og analog avspilling har fortrinn framfor det andre.
    Det er flere som misliker eller ikke forstår uttrykket "High end". Når man hører slikt som f.eks Tambaqui i et virkelig godt oppsett gir det ny mening. Desverre er det slik at i de fleste tilfeller det smaker, så koster det.
    Veldig morsomt at dere og andre prøver utstyr og deler erfaringer. Det bør flere gjøre.
    God lørdag! 🌞
    🙂
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Flott test og kommentarer😊👍

    Sirat:
    Faktisk så mye at vinyl akkurat nå ble enda mer uinteressant. Skal noe oppgraderes i fremtiden - så vet jeg akkurat hvor jeg skal starte. Jeg vet til og med om en meget sterk kandidat . Den har en logo - og navnet fra en fisk !🐟

    Håper at det er greit at jeg kommenterer.

    Hadde du testet forforsterkeren til
    Mola Mola Makua med RIIA og Tambaqui innebygd, hadde nok vinyl også vært interessant.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Flott test og kommentarer😊👍

    Sirat:
    Faktisk så mye at vinyl akkurat nå ble enda mer uinteressant. Skal noe oppgraderes i fremtiden - så vet jeg akkurat hvor jeg skal starte. Jeg vet til og med om en meget sterk kandidat . Den har en logo - og navnet fra en fisk !🐟

    Håper at det er greit at jeg kommenterer.

    Hadde du testet forforsterkeren til
    Mola Mola Makua med RIIA og Tambaqui innebygd, hadde nok vinyl også vært interessant.
    Jeg tviler ikke på at vinylriggen kan dras veldig mye lenger , men da til en kostnad som er helt uaktuell. Jeg synes formatet i seg selv har for mange svakheter til at jeg ønsker å ta den helt ut der.
    Men, vi satt faktisk i går og diskuterte kostnadene ved forskjellige kilder . CD transporten min + en Tambaqui koster drøye 150.000,- kroner. En Gryphon Ethos CD spiller med samme transport og ess/sabre dac koster 431.000,- kroner. For å matche lyden fra RS2T og Tambaqui med en vinylrigg vil jeg påstå du skal legge en god del mer kroner enn 150k . Vi snakker da drivverk, tonearm, pickup og riaa. 150k er fremdeles veldig mye penger, men sett opp mot alternativene er prisen tross alt konkurransedyktig nok.

    Sånn som forholdene er hos meg nå blir vinylriggen som en fin veteranbil jeg liker å pusse og gnikke på - for så å lufte en sjelden søndagstur. På mange måter hadde det vært smart å heller legge pengene i en bruksbil man ikke egentlig har råd til - og som man ville hatt glede av hele tiden.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Dagen derpå.


    Vis vedlegget 926878


    Nesten skummelt å sette på en CD , men takk og pris så fyller musikken rommet - og det er musikken som fremdeles er i sentrum. Jeg skummet gjennom mine lytteinntrykk som ble skrevet ned mens inntrykkene i går satt spikret i hodet - og kan vel fremdeles stå for alt som ble sagt.
    Men som @iGran skriver er det ikke bare DAC'en man satt å lyttet til , men anlegget som helhet inkludert denne fantastiske kilden.
    Og det gikk opp for meg at jeg faktisk har et sinnsykt bra stereoanlegg. Vi spilte blant annet åpningen på Mahlers 3. symfoni i denne innspillingen:


    Vis vedlegget 926877

    Den har en dynamikk som til tider er eksplosiv , og jeg har aldri hørt den bedre. At en dynamisk høyttaler kan sparke ut noe sånt trodde jeg nesten ikke var mulig . Anlegget og rommet viste seg som mye mer potente enn noen gang. Jeg merket meg at alle 4 plutselig holdt pusten og bare lyttet til hva som måtte komme når Mahler skiva ble spilt. Jeg har allerede en rekke skiver i hodet jeg gjerne skulle opplevd gjennom Mola Mola Tambaqui . Den er og blir fra nå en gamechanger for hva jeg trodde var mulig å hente ut av musikkgjengivelse i dette rommet og oppsettet ! Vi snakket så vidt om at dette går an å gjenta hvis flere viste interesse - og jeg stiller gjerne opp på det. Bare vær klar over at det sannsynligvis vil endre synet på digital gjengivelse dramatisk og flytte noen grenser langt forbi hva jeg i alle fall hadde forventet.
    Jeg følte også det var en meget fornøyd eier som pakket kofferten og tok med seg hjem igjen en DAC som er en referanse av de sjeldne.

    Hvis dere ikke tror meg så bare spør Steve 😉


    Artig da siden dac'en har fuglenavn at Steve får med en norsk fugl i musikkanbefalingen sin. Nærmere bestemt en norsk fengselsfugl. 🎶 Hørte på den platen via Topping E70 velvet, slett ikke dårlig! Allikevel kraftig irriterende å forstå at det kan bli bedre. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn