SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hi-Fi Lunch
    Som nevnt i tidligere innlegg var jeg invitert til lunch i dag , sammen med @jorwed_ og @Evo III . Verten var @iGran som i tillegg til å ha et meget flott anlegg viste kokkekunster på kjøkkenet også med en utmerket varmlunch. Siden eier ikke har noen aktiv blogg ble vi enige om at jeg kunne skrive noen ord fra besøket her.

    Stuen var smakfullt innredet med hovedfokus på musikk . Her var det gjort akustikktiltak som minnet om alt annet enn en glavahule. Noen absorbenter i taket , samt en blanding av absorbering og diffusjon på veggene.

    Så var det anlegget ! Stereobenken rommet komponenter fra Thorens og Luxman som ikke er hverdagskost. En Thorens TD-124 DD platespiller er hovedkilden , og Pre/Power er Luxman CL-1000 / Luxman M-10X med en finish og byggekvalitet som bare Japanske toppkomponenter kan by på.
    Høyttalere var Dynaudio Confidence 20 - en interessant stativhøyttaler med bassport som vender nedover og noe som for meg så ut som en slavebass i bunnen av kabinettet. Musikken består nesten bare av klassisk musikk , så vi burde kanskje tatt med noen mere kjente referanser. Uansett - anlegget er jo bygget rundt vertens musikksmak - og det viste seg å fungere utmerket.
    Vi klarte til og med å hente frem større potensiale midt opp i nerdingen. Det var nemlig brukt en step-up til MC pickupen som var kjøpt samtidig for å matche denne - og brukt på forrige forsterker. Nysgjerrrige og pirkete som vi er koblet vi pickupen utenom step-up'en og rett i CL-1000 . Her snakker vi om en preamp med riaa i absolutt reference klasse.
    Dermed satt alle fire med et fornøyd glis - og lite eller ingenting å sette fingeren på. Dette låt meeeget bra ! Tonal balanse, dybde , perspektiv , klang osv.osv. Nå var ting for alvor på stell. Timene føk hastig avsted , men vi fikk hørt nok til å konstantere at dette anlegget kunne man nyte i langdrag.

    Jeg burde kanskje nevne Pickupen også - en Phasemation PP-500 som ikke er så vanlig som de mest kjente merkene man vanligvis omgir seg med.
    Den går for å være en ekstremt "musikalsk" sak - og dermed et naturlig valg i et oppsett som virker å være meget bevisst sammensatt. Både ut fra musikalske egenskaper, men også eieglede og ikke minst kvalitet. Dette er komponenter som varer , og vil spille bra langt inn i fremtiden.

    Tusen takk til verten for både en herlig lunch og et innblikk i en virkelig flott stereostue. Tlf. fikk duge som kamera i denne omgang 📷 🎶



    i1.jpg
    i6.jpg
    i2.jpg
    i3c.jpg
    i5.jpg
    i9.jpg
    i10.jpg
    i8.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for rapport @soundscape 😊👍
    Herlig oppsett @iGran 😎🤩 Dette er sånn som jeg vil mitt oppsett skal se ut når det blir voksen 😁

    mvh
    De produktene der kunne være endgame for de fleste av oss. Lenge siden jeg har hørt noe fra Luxmans aller øverste hylle - og dette settet tror jeg ville tilfredsstille de fleste audiofile. Vanvittig flotte produkter. Thorens spilleren er tro mot den gamle TD 124 når det kommer til design, men likheten stopper også der. Dette er en topp moderne DD spiller . Høyttalere vil jo alltid være et spørsmål om hva som passer inn - både grunnet boforhold , musikksmak osv. Lander man på stativhøyttalere er disse et meget godt alternativ. Elegante og flotte musikkformidlere.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen ganger tenker jeg hvor spinnville priser det er på ting bare det står hi-fi på pakka. Hentet en fliskutter på posten nå, og betalte vel omtrent det samme som et middels headshell - 1190,- kroner , riktignok noe nedsatt. Tung og solid sak med masse deler. Lurer på hva produksjonskostnadene er på det ene kontra det andre ? Headshell i front på bildet hvis noen lurte 😁


    cutter.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Julie Andrews er kanskje ikke den første som treffer netthinnen når Helga nevnes, men hun hadde jo også i sin karriere filmscene der hun opptrådte toppløs.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå er jeg bunnløst nysgjerrig når og hvor dette var ;)
    Du har ikke gått glipp av så mye. Det var i en komedie kalt S.O.B. (måtte til og med google tittelen) - og stuntet var et forsøk på å legge Maria Von Trapp (og Mary Poppins) død en gang for alle uten at det fungerte noe særlig. Hun mente at Sound of Music både var en velsignelse og forbannelse da hun for alltid ble husket som den fromme karakteren i den filmen. Noe som gjorde at hun fikk et meget begrenset antall roller i all ettertid.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg blir aldri lei av å knipse bilder av denne - så da kommer det ett til 😁

    Ellers lærte jeg noe nytt fra en Garrard 401 gruppe på fb. Det står stemplet et 3 sifret tall under chassis - og det viser når spilleren er produsert. I dette tilfellet 033 som betyr uke 33 - 1970. Samme år jeg begynte på ungdomsskolen , og rocken startet en eksplosiv kreativ periode med de beste og mest interessante bandene på rekke og rad.


    D.jpg


     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her må det jobbes, men jeg kan jo nevne at det blir en DAC testing i slutten av uka. David møter Goliat - eller rettere sagt Gustard møter Mola Mola Tambaqui.
    Blir Gustard grisebanka og satt i skammekroken - eller kommer den fra det med æren i behold ? Hvis dette er av spesiell interesse for noen i nærheten har jeg alltids plass til et par til. Bare send PM i så fall. Seansen er ment å finne sted fredag ettermiddag.



    a26.jpeg
    Mola_Mola_Tambaqui-angled.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    7.807
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Her må det jobbes, men jeg kan jo nevne at det blir en DAC testing i slutten av uka. David møter Goliat - eller rettere sagt Gustard møter Mola Mola Tambaqui.
    Blir Gustard grisebanka og satt i skammekroken - eller kommer den fra det med æren i behold ? Hvis dette er av spesiell interesse for noen i nærheten har jeg alltids plass til et par til. Bare send PM i så fall. Seansen er ment å finne sted fredag ettermiddag.



    Vis vedlegget 925841 Vis vedlegget 925842
    Spennende :)

    Min egen DAC kjører på en lightversjon av samme teknologi som Tambaqui gjør. Begge konverterer om innkommet signal til PWM og har dual mono oppbygning av digital og analogdel etter det. Men min upsampler dog "bare" til 35bit/844kHz mens Tambaqui drar den helt til 32bit/3125kHz (3,125 mHz).

    Gustard er jo et råskinn også, så blir spennende å høre synspunkter (y)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spennende :)

    Min egen DAC kjører på en lightversjon av samme teknologi som Tambaqui gjør. Begge konverterer om innkommet signal til PWM og har dual mono oppbygning av DAC etter det. Men min upsampler dog "bare" til 35bit/844kHz mens Tambaqui drar den helt til 32bit/3125kHz (3,125 mHz).

    Gustard er jo et råskinn også, så blir spennende å høre synspunkter (y)
    Gustard A26 er oppbygd rundt de nyeste chip'ene fra AKM , mens Mola Mola har laget sin egen plattform. Jeg er meget spent på å sjekke ut dette. Det blir første gang jeg setter opp A26 mot en virkelig referanse dac.

    gustard_a26_8 (1).jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.400
    Sted
    Under stjernene
    Leste først:

    Hvis dette er av spesiell interesse for noen i nærheten har jeg alltids plass til et par til. Bare send PM i så fall. Seansen er ment å finne sted fredag ettermiddag.

    Som om du hadde plass til et par enheter til, tenker da spesielt på Topping.
    Det hadde vært interessant.

    Kunne godt ha tenkt meg å overvære "testen", men du bor for usentralt.

    Bruker nevnte DAC i en forforsterker med RIIA.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Leste først:

    Hvis dette er av spesiell interesse for noen i nærheten har jeg alltids plass til et par til. Bare send PM i så fall. Seansen er ment å finne sted fredag ettermiddag.
    Som om du hadde plass til et par enheter til, tenker da spesielt på Topping.
    Det hadde vært interessant.

    Kunne godt ha tenkt meg å overvære "testen", men du bor for usentralt.

    Bruker nevnte DAC i en forforsterker med RIIA.
    Testen blir nok mellom Gustard og Mola Mola i denne omgang da det ellers blir litt mye å foholde seg til. Eier av Tambaqui har lyst til å teste den på andre kilder/oppsett - og Gustard A26 står jo her . Og jeg sier ikke nei til en slik mulighet. Men en Topping / Gustard test kan absolutt gjøres på et senere tidspunkt hvis noen ønsker det.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er vel vesentlig at man stiller UTEN forventninger før en sånn test? Spør for en venn, selvsagt... :)
    Har egentlig ingen formening om hvordan den spiller - så sånn sett starter jeg med blanke ark. Men, det ville jo være rart om ikke den tryller frem litt magi :unsure:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kunne tenke meg bedre ting å bruke finværet til, men nå skal det bli ferdig her. Så langt bare en av ti tommeltotter som fikk en rapp med hammeren 😝

    Her kjøres det oldschool. Trepanel, hammer og spiker 🔨 14x95mm faspanel var standard i den gamle delen av huset. Downlights er en nymotens greie, men parafinlamper er så j....upraktisk når bare man må en tur på potta.


    tak.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn