SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Beklager uvitenheten: Er en slik cap noe av det samme dempemellomlegget som man finner integrert på AT33-pickupene og som Origin Live selger som «Cartridge Enhancer»? Begge disse er anti-Korf som til og med selger egenutviklet keramisk headshell fordi han mener at stivhet er trumf. Han er nok ikke alene om det, men vi har nå de grammofonene vi har.
    'The Cap' (denonaluminumbody.com)

    Man slipper å dissekere pickupen , bare å smette den nedi. Effekten sies å bli mye den samme.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Venter på en «cap» jeg også. Ble sendt 20 april fra LA med USPS. Ingen oppdatering på sporingen siden. Venter spent på når den ankommer. Synes det tar lang tid 🙁
    Min ble sendt 4. april - altså en mnd. siden. Det står bare in transit, og posten har ikke registrert pakken inn enda.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Min ble sendt 4. april - altså en mnd. siden. Det står bare in transit, og posten har ikke registrert pakken inn enda.
    Ikke vær forundret over USPS akkurat i denne tiden (de siste årene) :ROFLMAO:
    Ei heller deres tracking updates og elektroniske registrering med omverden. Det fungerer ad Hxxxxxx til.
    Før i tiden, når vennene mine sendte pakke fra New Hampshire, gikk den direkte til Boston eller New York og så "over dammen".
    Typisk 9-10 dager.
    Julegaven fra de siste år gikk fra New Hampshire til Arizona, og så til LA i Californien, lå der i 2 uker for så å bli sendt til New York,
    hvor det tok 2 uker å få den sortert riktigt til "ut av USA". Samlet tid lite over 2 måneder. Julepresenten kom omkring februar og
    var avsendt visst nokk 11. december. Donald Trumps gave til menneskeheten.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Beklager uvitenheten: Er en slik cap noe av det samme dempemellomlegget som man finner integrert på AT33-pickupene og som Origin Live selger som «Cartridge Enhancer»? Begge disse er anti-Korf som til og med selger egenutviklet keramisk headshell fordi han mener at stivhet er trumf. Han er nok ikke alene om det, men vi har nå de grammofonene vi har.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    12.666
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg har brukt ei keramisk plate frå AT mellom pickup og headshell i årevis med godt resultat.
    Korf gjorde og fleire testar med denne før han endte opp med heile hedashellet i keramikk.

    AT633.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Soundscape leker med byggeklosser.

    Mens man funderer på det ultimate Plinth til Garrard'en trenger jeg å teste 12 tommers arm på den. Så, et kapp av en hobbyplate i eik blir til en kvadrat på samme høyde som Plinth (11,5cm). Nå er det bare å kjøpe noe bra trelim å kjøre på. Med litt puss og stell burde den duge inntil videre.

    cube.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Snikkarboden del 3. Grunnet med hardvoksolje , så skal det lages hull før siste finish. Veier ikke 20 kilo , men det blir maks 2,5 gram vekt ved headshellet - så den burde stå stødig nok. Armen veier litt i tillegg. Få finne noen egnede føtter også.


    A.jpg B.jpg C.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kan fremdeles la meg forbløffe over hvor bra enkelte skiver er når man ikke har spilt de på en stund. En av de aller beste fra Syvian dette . Synd han forsvant bort i et merkelig kunstnerisk uttrykk . Har aldri klart å omfavne de siste skivene fra den kanten.

    Men nu , Sylvian / frokost / kaffe / solskinn - god søndag !


    DS.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg kan fremdeles la meg forbløffe over hvor bra enkelte skiver er når man ikke har spilt de på en stund. En av de aller beste fra Syvian dette . Synd han forsvant bort i et merkelig kunstnerisk uttrykk . Har aldri klart å omfavne de siste skivene fra den kanten.

    Men nu , Sylvian / frokost / kaffe / solskinn - god søndag !


    Vis vedlegget 815644
    Jeg sjanse kjøpte den Sylvian plata på vinyl viste sig og være ett virkelig bra kjøp :) Og knall bar lyd er det også👍Big room filling soundstage.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Med håndlaget ditt bør absolutt å lage eget plinth stå på programmet. Bare tenk på eiergleden 😊
    Takk for det. Jeg manner meg opp og det blomstrer noen ideer i knollen. Største problem er bra materialer. Jeg liker løvtre - helved. Kikket på en egnet plank hos trelasthandleren her forleden og den kostet 1500 kroner ! 750 kroner pr. meter for høvlet eik , og den kunne godt ha vært tykkere også.

    Jeg tenker det er mange skogeiere som driver salg av finere plank . Lager man noen Plinth (og andre ting) sparer man fort inn en tykkelseshøvel. Overfres har jeg , og skal man ta den helt ut kunne en bordsag vært kjekt. Men , da er man også i mål.


    479300_4003665424477_1.jpg



    Eksempel på finere tresorter - Valnøtt / Kirsebær / Epletre.


    d4271b74-d2c2-4e7a-81d2-614c8bc77ded_org_medium.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.126
    Sted
    Under stjernene
    Jeg kan fremdeles la meg forbløffe over hvor bra enkelte skiver er når man ikke har spilt de på en stund. En av de aller beste fra Syvian dette . Synd han forsvant bort i et merkelig kunstnerisk uttrykk . Har aldri klart å omfavne de siste skivene fra den kanten.

    Men nu , Sylvian / frokost / kaffe / solskinn - god søndag !


    Vis vedlegget 815644
    Takk for ar du deler. Lenge siden LP'en er spilt.
    På cover står det katalognummer for LP, CD og kasett😊
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Skal man teste mer tonearmer behøver jeg et større Plinth. Før man brenner av penger på noe forhastet kunne kanskje dette være noe ? Et original SME Plinth som har rommet en 401 med SME 3012. Toppen flyter på 4 fjærben og kan lett erstattes av en ny (og tykkere) plate. Sollyset har falmet treverket, men det burde gå an å freshe opp det . Litt kult med originalt støvlokk også.

    Vis vedlegget 814260 Vis vedlegget 814261


    En kar som har moddet et tilsvarende Plinth her med OK resultat. Jeg har også en 12 tommers Jelco som skal få prøve seg.


    Vis vedlegget 814262
    3FEA7A27-6A4D-49DB-B0FD-74A7D962F2F7.jpeg 0551FCC9-0B1F-4402-A26D-5BE727E1D417.jpeg 876821BC-0E98-499A-91B3-BE307806D878.jpeg 0B873B75-F834-4B7B-BF9E-AA7FAD94ED77.jpeg
    Her er mulige inspirasjoner; Lenco-plint jeg har limt sammen med treverk fra Biltema!
    Til slutt mitt nåværende kjøpte Garrad-plint.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vis vedlegget 815915 Vis vedlegget 815916 Vis vedlegget 815917 Vis vedlegget 815918
    Her er mulige inspirasjoner; Lenco-plint jeg har limt sammen med treverk fra Biltema!
    Til slutt mitt nåværende kjøpte Garrad-plint.
    Bra Plinth det der , trengte ikke egentlig å kjøpe noe du (y) Men, jeg liker de nye fra Das Acoustic altså. Kryssfiner synger ikke like mye som mdf heller.
    Selv lander jeg nok på noe ganske lik den siste jeg postet et par bilder av. Den har liksom alt riktig. Mange som bommer på proposjonene. Plinth blir for lav , drivverk feil plassert / for nærme kanten på ene siden osv.

    Denne er jo mye lik, men ikke like fin synes jeg. Reposter en av den andre også for sammenligning. Jeg foretrekker altså den nederste av disse to:

    121973-BB-E266-475-B-A08-B-9285-F09-E024-A.jpg


    post-106179-0-86231300-1437658875.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Selv om det er moro å bygge platespillere , har jeg viktigere ting jeg bør gå løs på nå utover sommeren. Løsningen med "The Cube" gjør også at jeg kan teste både 9 og 12 tommere på spilleren uten å bytte Plinth. Skal bare herde en dag eller to så er den klar for montering av arm.


    The Cube.jpg
     
    Sist redigert:

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Bra Plinth det der , trengte ikke egentlig å kjøpe noe du (y) Men, jeg liker de nye fra Das Acoustic altså. Kryssfiner synger ikke like mye som mdf heller.
    Selv lander jeg nok på noe ganske lik den siste jeg postet et par bilder av. Den har liksom alt riktig. Mange som bommer på proposjonene. Plinth blir for lav , drivverk feil plassert / for nærme kanten på ene siden osv.

    Denne er jo mye lik, men ikke like fin synes jeg. Reposter en av den andre også for sammenligning. Jeg foretrekker altså den nederste av disse to:

    Vis vedlegget 815923

    Vis vedlegget 815924
    Liker absolutt stilen på disse, men jeg synes egentlig plint der verket er nedfelt ser litt mer ‘kjøpelaget’ ut.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Liker absolutt stilen på disse, men jeg synes egentlig plint der verket er nedfelt ser litt mer ‘kjøpelaget’ ut.
    Sant nok, men det ene utelukker ikke det andre. Har man en tykk topp-plate er det fullt mulig å senke den ned litt . Kommer helt an på hvilket uttrykk man ønsker.
    Det er mer tidsriktig i forhold til drivverket å montere den oppå plata , men de fleste ser ut til å bruke nedsenket. En mer massiv variant som dette er også fin , og her hadde jeg kanskje frest drivverket ned i toppen.


    128257106_3487739428011203_202192012866176740_n.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Noe av poenget med et Plinth ala Vinylista er å avkoble toppen fra resten av kassa. SME brukte fjærer, de fleste nå bruker sorbotane (bildet) , men jeg leker med tanken på å teste magnet-føtter. Finner man noe som passer i forhold til tyngden vil altså toppen "sveve" på magneter. Man kan selvfølgelig bruke de under ramma også - for således å dempe hele Plinthet.


    1204018-998f1217-vinylista-plinth-for-garrard-401-with-sme-type-12-tonearm.jpg
    magnetføtter.jpg
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Sant nok, men det ene utelukker ikke det andre. Har man en tykk topp-plate er det fullt mulig å senke den ned litt . Kommer helt an på hvilket uttrykk man ønsker.
    Det er mer tidsriktig i forhold til drivverket å montere den oppå plata , men de fleste ser ut til å bruke nedsenket. En mer massiv variant som dette er også fin , og her hadde jeg kanskje frest drivverket ned i toppen.


    Vis vedlegget 815951
    Mange sikleobjekter der ute på verdensveven.
    Valg av armlengde er også av betydning, men det koker vel alltid ned til smak og behag😊

    På min 401 er det tre armer som krangler om plassen; tidsriktige Ortofon AS-212/ RS-212 og en nyinnkjøpt SME V, som egentlig er tiltenkt min PTP-Lenco, men synes at Ortofon-armene ser best ut på Garrard’n.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Noe av poenget med et Plinth ala Vinylista er å avkoble toppen fra resten av kassa. SME brukte fjærer, de fleste nå bruker sorbotane (bildet) , men jeg leker med tanken på å teste magnet-føtter. Finner man noe som passer i forhold til tyngden vil altså toppen "sveve" på magneter. Man kan selvfølgelig bruke de under ramma også - for således å dempe hele Plinthet.


    Spennende konsept, det der. Kan være greit å teste ut hva som låter best.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Mange sikleobjekter der ute på verdensveven.
    Valg av armlengde er også av betydning, men det koker vel alltid ned til smak og behag😊

    På min 401 er det tre armer som krangler om plassen; tidsriktige Ortofon AS-212/ RS-212 og en nyinnkjøpt SME V, som egentlig er tiltenkt min PTP-Lenco, men synes at Ortofon-armene ser best ut på Garrard’n.
    Kommer jo an på hvilken pickup du bruker også, men altså - Garrard 401/SME V spiller himmelsk. Jeg fikk mulighet til å teste en - og hadde ikke prisen på disse vært så crazy ............


    B.jpg
    C.jpg
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Kommer jo an på hvilken pickup du bruker også, men altså - Garrard 401/SME V spiller himmelsk. Jeg fikk mulighet til å teste en - og hadde ikke prisen på disse vært så crazy ............


    Vis vedlegget 815955 Vis vedlegget 815956
    ZuAudio DL-103 og Ortofon Cadenza Bronze er de to som vil alternere på Garrard’n. Synes disse to er veldig i slekt. Hvis man liker DL-103, liker man helt sikkert Cadenza Bronze. Har har hatt Cadenza Black tidligere, men syntes at underholdningsfaktoren var betydelig mindre enn Bronze. Bronze er også like detaljert som Black, men låter litt mer ‘analogt’.

    Har også tidligere hatt original 103, med montert alu-skall. Til prisen svært god og underholdende.
    Skal man ett hakk opp fra 103 og liker denne, anbefaler jeg virkelig Cadenza Bronze. Dessverre har prisen på denne, som veldig mye annen hifi, gått mye opp….

    Skal absolutt prøve ZuAudio-103’n på V’en. Kan være at den kombinasjonen kommer til å rote rundt med planene mine 😊🎶
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    ZuAudio DL-103 og Ortofon Cadenza Bronze er de to som vil alternere på Garrard’n. Synes disse to er veldig i slekt. Hvis man liker DL-103, liker man helt sikkert Cadenza Bronze. Har har hatt Cadenza Black tidligere, men syntes at underholdningsfaktoren var betydelig mindre enn Bronze. Bronze er også like detaljert som Black, men låter litt mer ‘analogt’.

    Har også tidligere hatt original 103, med montert alu-skall. Til prisen svært god og underholdende.
    Skal man ett hakk opp fra 103 og liker denne, anbefaler jeg virkelig Cadenza Bronze. Dessverre har prisen på denne, som veldig mye annen hifi, gått mye opp….

    Skal absolutt prøve ZuAudio-103’n på V’en. Kan være at den kombinasjonen kommer til å rote rundt med planene mine 😊🎶
    Skal ikke utelukke det siste du sier der nei ;) Jeg kjente ikke DL-103R igjen når jeg testa SME V. Det var en autoritet i bunnen av en annen verden, samt en utrolig tilstedeværelse om jeg kan si det sånn. Man betraktet liksom ikke et distansert lydbilde , men hadde hele skiten live i stua. Dreit i å analysere lyden egentlig - ville bare spille mer !
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke utelukke det siste du sier der nei ;) Jeg kjente ikke DL-103R igjen når jeg testa SME V. Det var en autoritet i bunnen av en annen verden, samt en utrolig tilstedeværelse om jeg kan si det sånn. Man betraktet liksom ikke et distansert lydbilde , men hadde hele skiten live i stua. Dreit i å analysere lyden egentlig - ville bare spille mer !
    Takker for inntrykk! Blir spennede 😊🎶
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    The Cube in action. Den fungerer absolutt etter hensikten , og det har neppe noen negativ effekt å isolere armen fra resten av Plinthet. DL-103r i Pro-ject headshell som jeg finner bedre enn det originale Jelco shellet. Lyden ? - det er et godt stykke igjen til SME V , og jeg hadde heller ikke forventet å lande der.
    Men - det er mer tweaks på gang. Jeg venter fremdeles på The Cap (alu-huset til DL-103r). Hvis den gjør det folk antyder vil det bli et bra skritt i riktig retning.
    Jeg har heller ikke dempet armen enda med silicon-olje - og jeg har lyst til å teste et keramisk headshell fra Korf . Men , jeg starter med The Cap når den kommer, så justerer jeg demping av armen - resten tar jeg derfra.

    En Cube nummer to er allerede på planleggings-stadiet. Den vil få litt annen utforming og mulighet til å bruke vinklet din plugg på armen , samt et kammer med bly i bunnen.

    Men altså - her første test...........

    D.jpg
    B.jpg
    E.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.935
    Antall liker
    32.858
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nå har du muligheten😁bedre til den prisen kan du bare glemme🥳
    Den står på lista hvis man skal teste noe annet :) Er nok enklere å få til også enn DL-103r.

    Mellomtonen bedrer seg betraktelig her når riaa har blitt varm i trøya. Den trenger ca tre timer før den yter sitt beste. Men jeg venter i spenning på alu-huset. Og kanskje er det enda litt å hente på headshell og demping med silicon. Jeg vil neppe matche den voldsomme autoriteten i bassen fra SME V , men tror resten kan bli brukbart - om noe annerledes.



    Cube1.jpg
    Cube2.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn