SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Noen skiver har fulgt meg så lenge at de føles som en del av sjelen , og er av en slik art at de utmerker seg på flere måter. Dette er en av dem. Tidløs, ikonisk , mesterlig , banebrytende. For en fryd å dykke ned i denne boksen å bli enda mer kjent med dette verket . Starter med Steven Wilson remaster 🥰


    kc.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noen skiver har fulgt meg så lenge at de føles som en del av sjelen , og er av en slik art at de utmerker seg på flere måter. Dette er en av dem. Tidløs, ikonisk , mesterlig , banebrytende. For en fryd å dykke ned i denne boksen å bli enda mer kjent med dette verket . Starter med Steven Wilson remaster 🥰


    Vis vedlegget 813792
    Skiva står høyt i kurs her og. Takket være deg skal jeg fyre opp hovedanlegget og nyte denne klassikeren. Takk sound :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jeg ikke i markedet for ny CD transport , men fikk en mail fra Jay's Audio angående CDT3 MK III - og må si de begynner å få dreisen på det. Men de flikker fremdeles på en gammel Philips CDPRO2 mekanisme da............Og prisen er USD 5000 + avgifter.


    Vis vedlegget 808017 Vis vedlegget 808018 Vis vedlegget 808019 Vis vedlegget 808020
    Sett på denne selv. Mener prisene er i Singapore dollar, så litt rimeligere enn yankee dollar...
    33800nok vs 46700nok sånn ca.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sett på denne selv. Mener prisene er i Singapore dollar, så litt rimeligere enn yankee dollar...
    33800nok vs 46700nok sånn ca.
    Og får jevnt over bank av Project sitt drev inne på Audiogon.. Hmm.. Synd at det ikke funket her, men har funnet roen alikevel.. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og får jevnt over bank av Project sitt drev inne på Audiogon.. Hmm.. Synd at det ikke funket her, men har funnet roen alikevel.. :)
    Listen over drivverk Pro-ject har parkert lydmessig er lang ( i alle fall fra subjektive tilbakemeldinger) - så jeg er happy med den selv om den ser ut som en beskjeden cigarbox.


    cd.jpg
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Men fy skamme skinn for et kikk du KAN få om du bruker mye mer penger på arm og pick-up ;)
    Omtrent som å spille TOOL - Fear Inoculum på vinyl, og deretter oppleve dem live :oops::eek::love:
    Bare for å ta et eksempel.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Men fy skamme skinn for et kikk du KAN få om du bruker mye mer penger på arm og pick-up ;)
    Omtrent som å spille TOOL - Fear Inoculum på vinyl, og deretter oppleve dem live :oops::eek::love:
    Bare for å ta et eksempel.
    Jeg vet - men satsningen er ikke der dessverre. Låter sikkert utmerket disse monoblokkene også , noe som heller aldri slipper inn her av flere årsaker. Tanken på prisen av et rørsett til dem gjorde at jeg straks måtte bytte avatar - inntil forskrekkelsen har lagt seg igjen. 🤑

    Men, jeg har en anelse om hva som skal til for at vinyl er bra NOK . Kan hende jeg havner der en dag, men nå er det sommer , oppussing, osv. som haster mer. Og ser man på verdenssituasjonen akkurat nå blir det flaut å skulle bekymre seg over kostnadene ved hi-fi.


    audio-research-reference-610t-monoblock-power-amplifiers.jpg



    Hovedanlegget er fyrt opp , og 10cc får æren av å starte dagen også - denne gangen digitalt. Og lydmessig mangler jeg absolutt ingenting for å la meg forføre av åpningen "Une Nuit a Paris" samt resten av skiva som rett og slett er knallbra 🎼


    Original-Soundtrack-10cc.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.956
    Nå snakker vi Soundscape :)
    Du kan jo ikke ha en så nydelig/god platespiller, og montere på helt kurante middelmådige produkter når du vet den kan yte vesentlige bedre med bedre arm og pick-up ;) det finnes jo selvfølgelige en smertegrense, men jeg vil tro Graham Phantom armen og den Ortofon Cadenza Black pick-upen dro deg opp et nivå eller 2. Neste ut blir vel Dynavector XV-1s, og en hårete RIAA? :rolleyes:;) kos deg!
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå snakker vi Soundscape :)
    Du kan jo ikke ha en så nydelig platespiller, og montere på helt kurante middelmådige produkter når du vet den kan yte vesentlige bedre med bedre arm og pick-up ;) det finnes jo selvfølgelige en smertegrense, men jeg vil tro Graham armen og den Ortofon pick-upen dro deg opp et nivå eller 2. Neste ut blir vel Dynavector XV-1s, og en hårete RIAA? :rolleyes:;) kos deg!
    Ha-ha, det var da fælt så kravstor man var i dag da. Riaa'en har så vidt blitt varm jo. Dette er et par steg opp - det er helt sikkert. Har aldri hatt Cadenza Black hjemme, men hadde Blue en gang. Benz LP er den dyreste plogen jeg har eid tidligere. For tidlig å trekke noen konklusjoner, men inntrykket så langt er bredt, smooth, luftig, lett på foten om man skal prøve seg med blomsterspråket. A/B testa gammel Byrds med digitalt, og forskjellen var mindre enn jeg trodde. Et hår mer varme og fylde fra vinylen, men her kan mye være gjort i mastringen også på en skive fra 1965. Og sist men ikke minst - dette er subjektive inntrykk gjort i MITT oppsett / min combo med riaa osv.
    Hel-analoge Ring Van Møbius spiller fint her nå. Dette er det motsatte av øretrettende :) Skal nevnes at arm og plog er velvillig utlånt av vår lokale vintage-pusher.


    RVM.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skal man teste mer tonearmer behøver jeg et større Plinth. Før man brenner av penger på noe forhastet kunne kanskje dette være noe ? Et original SME Plinth som har rommet en 401 med SME 3012. Toppen flyter på 4 fjærben og kan lett erstattes av en ny (og tykkere) plate. Sollyset har falmet treverket, men det burde gå an å freshe opp det . Litt kult med originalt støvlokk også.

    p2.jpg
    p1.jpg



    En kar som har moddet et tilsvarende Plinth her med OK resultat. Jeg har også en 12 tommers Jelco som skal få prøve seg.


    4817850558_b2b15fc819_b.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det der ble jo riktig så bra! Må ha-følelsen kom umiddelbart hos meg.
    Det er jo litt kult at det er et originalt SME Plinth fra perioden. De ble brukt av både Thorens og Garrard. Fort gjort å kappe til noen topp-plater , så kan man teste og styre uten å berøre selve kassa. Personlig er jeg svak for massivt treverk, men det kan jo duge inntil videre kanskje.



    smeplinth.jpg
    sme-model-2000-system-vintage-turntable-plinth.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kan ikke bare nerde hi-fi. En sykkeltur ned til Bunnefjorden gjorde godt i dag. Mr. Duck var svært sosial . Vet ikke om han håpet på en matbit eller bare trengte noen å prate med. Han var både høflig og pen i tøyet. :)

    E.jpg
    N.jpg
    P.jpg
    B.jpg
    L.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Trees var et Britisk folkrock band som ga ut to album i 1970/71. Dette er det siste som ikke står tilbake for de mer kjente bandene fra perioden.


    Trees-On-The-Shore-front.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Trees var et Britisk folkrock band som ga ut to album i 1970/71. Dette er det siste som ikke står tilbake for de mer kjente bandene fra perioden.


    Vis vedlegget 814375

    Originalpressinga av denne er dyr. Forøvrig mye obskur syrefolk som er bra. I motsetning til prog der det mest obskure er det av gode grunner...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Originalpressinga av denne er dyr. Forøvrig mye obskur syrefolk som er bra. I motsetning til prog der det mest obskure er det av gode grunner...
    Sant nok , men det finnes et og annet brukbart som har gått under radaren for de fleste. Med Robert Fripp på laget så er det jo ikke helt ut av det blå da.




    På CD her i huset selvfølgelig :cool:



    tensec.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.235
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med Graham og Cadenza Black. 👌
    Vil tro at det ble litt artigere med vinyl nå.
    Nå er det bare å kjøpe vellydende skiver.
    (Pengesluk 🙈😊)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med Graham og Cadenza Black. 👌
    Vil tro at det ble litt artigere med vinyl nå.
    Nå er det bare å kjøpe vellydende skiver.
    (Pengesluk 🙈😊)
    Ikke kjøpt - men en fortsettelse på å kartlegge hvor jeg vil videre med vinyl - (om jeg vil videre med vinyl??)

    Det er mye som spiller bra på vinyl, men jeg er også fornøyd med den digitale huslyden - hvor jeg har all musikken min. Så....hva jeg søker med vinyl er noe annet. Noe som ikke nødvendigvis er korrekt , nøytralt , best mulig (som jo er et subjektivt begrep). Sagt med andre ord - jeg søker ikke en tro kopi at mastertapen gjennom vinylriggen. Det synes jeg digitalt gjør bra nok. En combo jeg har hørt som virkelig var min greie er Denon DL-103R i en SME V. Hvordan den billige plogen kan bli en slik eksplosiv musikkformidler er meg en gåte. Men , jeg er redd få - om noen andre armer får til akkurat det stuntet. Og da må man som kjent grave frem noen kroner. Neste steg blir å sette opp Jelco SA-750L som allerede er min - så skal jeg tweake og skvise alt jeg klarer å få ut av den. Det jeg søker er altså ikke perfeksjon , men den "feelingen" som plutselig kommer med den rette matchen. Musikken må rett og slett røre meg emosjonelt .
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DL-103 er kjent for å få fram det verste i tonearmer. SME V/IV er en av de som lar seg affisere minst. Jeg har tro på Korf-armen, men andre finnes sikkert også. Kanskje jeg skulle prøve i Well Tempered? Noe gøy skal man jo ha. Som du er inne på: Man driver ikke med vinyl for perfekt lyd.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.668
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    DL-103 er kjent for å få fram det verste i tonearmer. SME V/IV er en av de som lar seg affisere minst. Jeg har tro på Korf-armen, men andre finnes sikkert også. Kanskje jeg skulle prøve i Well Tempered? Noe gøy skal man jo ha. Som du er inne på: Man driver ikke med vinyl for perfekt lyd.
    DL-103 serien må holdes stramt i tøylene. SME V er vel ganske død når det gjelder resonanser, samt bra lager og mulighet for demping i tillegg. Korf kan vise seg være en utmerket kandidat. DL-103R liker tunge armer. Jeg har en "Cap" underveis - et aluhus til DL-103R, samt en Jelco SA-750L . Så kan man om nødvendig øke enda noen gram på headshell . Jeg skal i alle fall se hvor mye jeg klarer å hente ut av av den armen . Jeg har spilt med den comboen før uten at lynet slo ned , men skal tweake den videre . Så vil tiden vise om jeg må jakte på en "femmer" til betalbar pris - og der er jeg i så fall ikke alene.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    DL-103 serien må holdes stramt i tøylene. SME V er vel ganske død når det gjelder resonanser, samt bra lager og mulighet for demping i tillegg. Ellers liker DL-103 tunge armer. Jeg har en "Cap" underveis - et aluhus til DL-103R, samt en Jelco SA-750L . Så kan man om nødvendig øke enda noen gram på headshell . Jeg skal i alle fall se hvor mye jeg klarer å hente ut av av den armen . Jeg har spilt med den comboen før uten at lynet slo ned , men skal tweake den videre . Så vil tiden vise om jeg må jakte på en "femmer" til betalbar pris - og der er jeg i så fall ikke alene.
    Prøv den med et Jelco HS-30 headshell..... Da må du bruke den tunge kontravekten :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror det med armtyngde har mer å gjøre med stivheten man får på kjøpet og derav lavere resonanspeaker enn armens effektive masse. Vi henger dessverre svært fast i de enkle femtitallskalkylene, som har lite relevans til gummi-og elastomerdempede nålefaner.

    Ikke lurt å putte en 103 i standardhuset fra en 3009 f.eks. Stivt skal det være (jeg har ingen idé mon stivheten til min egen tonearm…).
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg venter også på en «cap» til min 103r. Snart en mnd siden den ble bestilt. Skal brukes på Jelco 850L MkII.
    Den spiller meget bra allerede, og hvis «cap’en» innfrir blir det latterlig bra mtp prisen for både pickup og «cap».
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.952
    Antall liker
    5.527
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Venter på en «cap» jeg også. Ble sendt 20 april fra LA med USPS. Ingen oppdatering på sporingen siden. Venter spent på når den ankommer. Synes det tar lang tid 🙁
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager uvitenheten: Er en slik cap noe av det samme dempemellomlegget som man finner integrert på AT33-pickupene og som Origin Live selger som «Cartridge Enhancer»? Begge disse er anti-Korf som til og med selger egenutviklet keramisk headshell fordi han mener at stivhet er trumf. Han er nok ikke alene om det, men vi har nå de grammofonene vi har.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn