SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Og så litt bilder da.....:) venter på nytt redigeringsverktøy. Det vil si stasjonær PC , som blir brukt til mer enn bilder. Men , det skal bli deilig med en ny rask sak som svelger unna store RAW filer osv. til bildebehandling. Drar vel med seg kjøp av ny skjerm også er jeg redd :unsure:

    PC er kjøpt og betalt , på monitorsiden havner jeg vel på en Benq. Har god erfaring med dem når det gjelder bildekvalitet.


    acer-aspire-tc-895-i7161024uma-stasjonaer-pc.jpg


    benq_pd2700q_27_inch_monitor_benqpd2700q1_3.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tråkket til med ny bærbar for noen måneder siden. Ble Macbook denne gangen. Har alltid brukt Windows baserte maskiner, men hadde lyst på et skifte. Redigering ble plutselig en lek. Bare å glede seg til nye friske komponenter. :D (y)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Tråkket til med ny bærbar for noen måneder siden. Ble Macbook denne gangen. Har alltid brukt Windows baserte maskiner, men hadde lyst på et skifte. Redigering ble plutselig en lek. Bare å glede seg til nye friske komponenter. :D (y)
    Så bra. Mac er jo foretrukket blant svært mange proffer - det er helt klart. Skal bli godt med mer fart i bildebehandling igjen ja....Siden jeg har en Nettverksserver stående , så blir det vel litt kjøp av hi-rez filer også. I alle fall på musikk man ikke finner fysisk på CD , og man ønsker å ha i best mulig kvalitet. Spilles av videre via Auralic Aries på samme måte som man streamer....
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hørtes ikke feil ut Sound :) lenge siden jeg har hørt på henne og jeg har noen album på hylla så det blir nok kveldens gjøremål

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Noe sier meg at Ortofon SPU Gold hospiterer hos Fosse en stund ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    SPU er ute på en luftetur - men uansett hvor den ender til slutt så blir det nok ikke her . Hvis jeg hadde mye gammel jazz og 60 talls pop/rock på vinyl, og i tillegg mer tilbehør å leke med så hadde nok historien blitt en annen. Styrken til SPU Gold er noe HELT annerledes og unikt , men som sagt - behovet og matchen er ikke der for min del. Min speed-date med SPU Gold ble nettopp det. Men jeg savner allerede utseende på den . SPU og en 12 tommer ser bare så riktig ut.

    Finner trøst i Connie Evingson på CD her jeg......

    CE.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mac er jo foretrukket blant svært mange proffer - det er helt klart.
    Dessverre har operativsystemene til Mac gradvis fjernet seg mer og mer fra det kreative grunnkonseptet og standard software-pakkene de hadde tidligere. Nå er det hovedsakelig basert på at det skal være enkelt å dele med andre - men det er vel det majoriteten av brukere ønsker i dag.

    Jeg synes rent brukermessig at Mac har blitt "dårligere" og Windows bedre og at de på sett og vis har nærmet seg hverandre. Men - holder allikevel en knapp på Mac privat, selvom det er Windows som gjelder på jobb.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.029
    Sted
    Oslo
    For fotografer er Mac ihvertfall best på skjermer. Du skal betale en del for å få en skjerm som er like bra som den du får på en iMac. Jeg sjekket litt rundt da jeg vurdert å gå over til bare bærbar med god skjerm.

    Utover det driver jeg også med begge, Mac hjemme og PC på jobb, og kan være med på at PC har begynt å nærme seg Mac i brukervennlighet. Resten er nok mest en vanesak.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    For fotografer er Mac ihvertfall best på skjermer. Du skal betale en del for å få en skjerm som er like bra som den du får på en iMac. Jeg sjekket litt rundt da jeg vurdert å gå over til bare bærbar med god skjerm.

    Utover det driver jeg også med begge, Mac hjemme og PC på jobb, og kan være med på at PC har begynt å nærme seg Mac i brukervennlighet. Resten er nok mest en vanesak.
    På laptop er nok Mac overlegen. Når det gjelde monitor til desktop så er det mye fint å velge blant. Det anbefales å bruke 4K skjerm hvis man skal ta den helt ut, men jeg legger ikke 10 kilokroner ++ i en skjerm. Har funnet en med 2k oppløsning som duger bra til mitt bruk. Ligger på rundt 4000 kroner.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.029
    Sted
    Oslo
    På laptop er nok Mac overlegen. Når det gjelde monitor til desktop så er det mye fint å velge blant. Det anbefales å bruke 4K skjerm hvis man skal ta den helt ut, men jeg legger ikke 10 kilokroner ++ i en skjerm. Har funnet en med 2k oppløsning som duger bra til mitt bruk. Ligger på rundt 4000 kroner.
    Jeg shoppet rundt og kom frem til at gode og kalibrerbare skjermer starter på 15.000, så da kunne jeg like gjerne kjøpe en 27" iMac med Retina. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Burde kanskje holde kjeft om mine vinylprosjekter , da de sjeldent fører til noe varig :) - Men , jeg trenger et headshell da min Denon 103R skal få prøve seg i 12 tommeren. Kanskje dette hadde vært noe - eller blir det FOR wannabe SPU mon tro ?

    Headshell.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Burde kanskje holde kjeft om mine vinylprosjekter , da de sjeldent fører til noe varig :) - Men , jeg trenger et headshell da min Denon 103R skal få prøve seg i 12 tommeren. Kanskje dette hadde vært noe - eller blir det FOR wannabe SPU mon tro ?

    Vis vedlegget 679748
    Ja hvorfor ikke Sound :) bare å få det hjem, kanskje du blir positivt overasket

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Burde kanskje holde kjeft om mine vinylprosjekter , da de sjeldent fører til noe varig :) - Men , jeg trenger et headshell da min Denon 103R skal få prøve seg i 12 tommeren. Kanskje dette hadde vært noe - eller blir det FOR wannabe SPU mon tro ?

    Vis vedlegget 679748

    Er det noe kostbare greier eller er det greit priset? :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er det noe kostbare greier eller er det greit priset? :)

    mvh
    ca 130 Euro + litt frakt og divere avgifter . så billig blir det ikke. Men jeg trengte ikke gruble lenge da løsningen lå i roteskuffen. Hadde nesten glemt dette headshellet jeg hadde liggende. Og det funker etter hensikten det. Ser ikke like bøst ut som en SPU , men spiller slett ikke galt med Denon 103R. Pickupen har gjort tjeneste på Thorens TD 125 / Rabco , men fant ut at det holder med en spiller på benken. Så da blir det Denon 103R en stund i 12 tommeren og Grado Master reference i armen bak.


    S1.jpg

    S3.jpg

    S4.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Du kan ikke finne en bedre pu en 103r i prisklassen :) har hatt den ved flere anledninger og liker den svært godt men den krever litt av riaa

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Du kan ikke finne en bedre pu en 103r i prisklassen :) har hatt den ved flere anledninger og liker den svært godt men den krever litt av riaa

    mvh
    Ja, sant det. Det er vel en av de klassikerene som gir utrolig mye for pengene, og det er must å kunne stille riktig impedans på den osv. Den våkner mer for hvert knepp man stiller opp impedansen. Jeg har ikke noe mellom 100 og 500 ohm , så jeg landet på 500 her nå. Synes vokalen hadde en lite hardhet med en gang, men det forsvinner når riaa har stått på litt virker det som. Spiller faktisk ikke galt dette altså.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja, sant det. Det er vel en av de klassikerene som gir utrolig mye for pengene, og det er must å kunne stille riktig impedans på den osv. Den våkner mer for hvert knepp man stiller opp impedansen. Jeg har ikke noe mellom 100 og 500 ohm , så jeg landet på 500 her nå. Synes vokalen hadde en lite hardhet med en gang, men det forsvinner når riaa har stått på litt virker det som. Spiller faktisk ikke galt dette altså.
    Jeg mener jeg brukte 100 ohm siste gang jeg hadde en i hus :) kunne gjerne hatt en igjen hvis jeg hadde hatt flere spillere men det blir nok ikke noe av.
    Likte seg godt i MG-1 armen jeg hadde sammen med Jasmine riaa :)

    mvh

    39749_419191787550_3296402_n.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg shoppet rundt og kom frem til at gode og kalibrerbare skjermer starter på 15.000, så da kunne jeg like gjerne kjøpe en 27" iMac med Retina. :)
    Ikke tvil om at Retina skjermene er i en klasse for seg og gir mye for pengene, men billig er det ikke. Vi er vel vant til det fra en annen hobby...? :D Maskin-ytelsen vil være mulig å tilpasse, men med samme ytelse og kvalitet på alt er ikke Mac Pro med 16" så dyr som det ser ut. .

    Joa, alt for mye pæeng, men jeg fortjener det! :cool:;)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.029
    Sted
    Oslo
    Ikke tvil om at Retina skjermene er i en klasse for seg og gir mye for pengene, men billig er det ikke. Vi er vel vant til det fra en annen hobby...? :D Maskin-ytelsen vil være mulig å tilpasse, men med samme ytelse og kvalitet på alt er ikke Mac Pro med 16" så dyr som det ser ut. .

    Joa, alt for mye pæeng, men jeg fortjener det! :cool:;)
    Pris må alltid ses i en sammenheng, også med service og varighet. Min 4 år gamle 13" MacBook Pro sluttet å lade for noen uker side og måtte repareres. Beskjeden som kom idag var som følger:
    "Da er jeg ferdig med å feilsøke maskinen din og jeg er nødt til å bytte toppkasse (aluminiumsramme inkl. tastatur, styreflate, batteri og høyttalere). Jeg har bestilt opp delene, og både deler og reparasjonen er dekket av reklamasjon."
    Da tror jeg den varer noen år til gitt (en av guttene bruker en fra 2011) :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er nok ikke pickupen å velge hvis man bare skulle hatt EN , men særlig på gamle innspillinger så har den noe morsomt å tilby. Dette er vel den første SPU saken som var forbedret i forhold til originalen når den hadde vært på markedet i 20 år eller så. Får gi den litt tid her...


    Super Session låter morsomt. Moondmadness med Camel spiller også veldig bra faktisk. Gamle litt tamme innspillinger vil nyte godt av den ekstra "juicen" man får her.
    Som sagt; dette er ikke pickupen for gud og hvermann. Moonmadness er forøvrig aldri feil..... :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Som sagt; dette er ikke pickupen for gud og hvermann. Moonmadness er forøvrig aldri feil..... :)
    Gold har funnet sitt drømmehjem :) , har ellers spilt mye Camel dette året. Har alt av eldre utgivelser på CD, og mye på vinyl også faktisk.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke tvil om at Retina skjermene er i en klasse for seg og gir mye for pengene, men billig er det ikke. Vi er vel vant til det fra en annen hobby...? :D Maskin-ytelsen vil være mulig å tilpasse, men med samme ytelse og kvalitet på alt er ikke Mac Pro med 16" så dyr som det ser ut. .

    Joa, alt for mye pæeng, men jeg fortjener det! :cool:;)
    Sammenliknet med enkelte hi-fi duppeditter så blir det meste annet rent billig :) Jeg reagerer litt når en relativt enkel konstruksjon av en tonearm koster rundt 100.000 ,-eller flere 100k for en dac. osv.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.029
    Sted
    Oslo
    Sammenliknet med enkelte hi-fi duppeditter så blir det meste annet rent billig :) Jeg reagerer litt når en relativt enkel konstruksjon av en tonearm koster rundt 100.000 ,-eller flere 100k for en dac. osv.
    Sant. For meg er en Leica hinsides dyrt, men likevel brukte jeg mye mer pånytt anlegg da jeg fyllte 50.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Sammenliknet med enkelte hi-fi duppeditter så blir det meste annet rent billig :) Jeg reagerer litt når en relativt enkel konstruksjon av en tonearm koster rundt 100.000 ,-eller flere 100k for en dac. osv.
    Problemet med hifi er at det er for mange produsenter. Og da betyr det at det er for små produsenter. Videre er det for enkelt å produsere gode produkter. Jeg vet, helt enkelt er det ikke, men en god rørpre behøver strengt tatt ikke være noe mer enn et modifisert layout med gode komponenter og godt håndverk. Eksempel. Det finnes produsenter av rørforsterkere som lager forsterkere i skyhøy prisklasse. Kretsløsningen er sikkert ikke så ulik mye annet, komponentene fås kjøpt rundt om. Det ville aldri gått innenfor foto. Lager man eget kamera på kjøkkenbenken så er det neppe for at man mener det er teknisk sett er bedre enn Nikons siste speilfrefleks. Når en del produkter da skal produseres på bestilling, i latterlig lave serier og med europeisk timelønn så blir det håpløst kostbart sammenlignet med serieproduksjon. Dersom Fujifilm, Nikon og Shimano hadde produsert tonearmer i millionantall så tenker jeg vi hadde sett dobbel kvalitet av det vi ser i dag til en brøkdel av prisen.

    Ellers takk for handelen, jeg skal gi Gold et godt hjem :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Problemet med hifi er at det er for mange produsenter. Og da betyr det at det er for små produsenter. Videre er det for enkelt å produsere gode produkter. Jeg vet, helt enkelt er det ikke, men en god rørpre behøver strengt tatt ikke være noe mer enn et modifisert layout med gode komponenter og godt håndverk. Eksempel. Det finnes produsenter av rørforsterkere som lager forsterkere i skyhøy prisklasse. Kretsløsningen er sikkert ikke så ulik mye annet, komponentene fås kjøpt rundt om. Det ville aldri gått innenfor foto. Lager man eget kamera på kjøkkenbenken så er det neppe for at man mener det er teknisk sett er bedre enn Nikons siste speilfrefleks. Når en del produkter da skal produseres på bestilling, i latterlig lave serier og med europeisk timelønn så blir det håpløst kostbart sammenlignet med serieproduksjon. Dersom Fujifilm, Nikon og Shimano hadde produsert tonearmer i millionantall så tenker jeg vi hadde sett dobbel kvalitet av det vi ser i dag til en brøkdel av prisen.

    Ellers takk for handelen, jeg skal gi Gold et godt hjem :)
    Selv takk , jeg vet Gold er i de beste hender :) Og jo, jeg ser poenget med små produksjoner , men allikevel. Og da har jeg ikke en gang nevnt prisene på kabler :p

    Og argumenter som "frest ut av EN aluminiumsblokk osv. holder ikke helt lenger. "Alle" har en CNC fres i disse tider, og alu koster nesten ingenting :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Høy pris er nok et salgsargument i seg selv. Høy pris = god lyd. Høyere pris = enda bedre lyd...
    Prisene er gått helt av skaftet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å illustrere:
    Jeg kjøpte et sett B&W 801 Matrix SIII i 1993. I 2019-kroner (altså justert for inflasjonen) betalte jeg rundt 50 000kr.....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Selv takk , jeg vet Gold er i de beste hender :) Og jo, jeg ser poenget med små produksjoner , men allikevel. Og da har jeg ikke en gang nevnt prisene på kabler :p

    Og argumenter som "frest ut av EN aluminiumsblokk osv. holder ikke helt lenger. "Alle" har en CNC fres i disse tider, og alu koster nesten ingenting :)
    Helt klart, helt enig. Det forklarer prisen på en del utstyr, men på langt nær prisen på alt. Og kabler er vel i særklasse.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    En av fordelene ved å være CD entusiast. Man gliser på vei hjem fra bruktsjappa hver gang hyllene er fylt opp med nye ting. 90 kroner for hele haugen.
    Hilde Louise Asbjørnsen i front der var en hyggelig overraskelse verd prisen alene. Spenstige arrangementer :)

    CD lot.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes produsenter av rørforsterkere som lager forsterkere i skyhøy prisklasse. Kretsløsningen er sikkert ikke så ulik mye annet, komponentene fås kjøpt rundt om. Det ville aldri gått innenfor foto. Lager man eget kamera på kjøkkenbenken så er det neppe for at man mener det er teknisk sett er bedre enn Nikons siste speilfrefleks.
    Det blir fort sånn når man kommer over i det som ofte betegnes som boutique. "Håndlaget" i lave serier. Det er jo strengt tatt ikke grenser for prisnivåer.
    Pickup´s til platespillere er et godt eksempel - og det er akkurat det samme når det gjelder pickups til gitarer - som er vesentlig enklere konstruksjoner (litt papp, plast, 6 magnetstumper og litt kobbertråd), og det er grovsløyd i forhold til en platespiller pickup.
    Nå har jeg tilgode å se gitarpickups like dyre som til platespillere da, men fra de rette "guruene" kan én Strat singlecoil fort ligge på +/- 3-5K, og man får en "tilsvarende" serieprodusert som kan måle eksakt likt, for en tiendedel av prisen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Prøver å skvise ut litt mer av Denon DL-103R her. Over i originalt Jelco headshell låter det litt mer balansert og livlig , men jeg må nok innse at jeg aldri kommer til Nirvana med en budsjett pickup. Jeg blir derimot mer og mer glad i Grado Reference Master som er MI pickupen jeg har i den andre armen. Stemme gjengivelsen på den er forførende , så bra at jeg tilgir den litt tam dynamikk og at den ikke er best på alt :)

    S.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Goodnight Elisabeth på skiva øverst til høyre i bunken din er vakker.
    Tror det er en long december på den også, bra timing nå 😊👍
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.908
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Goodnight Elisabeth på skiva øverst til høyre i bunken din er vakker.
    Tror det er en long december på den også, bra timing nå 😊👍
    August and everything after er albumet jeg har hatt lengst med dem , men jeg plukker med meg når de dukker opp i bruktsjappa. Yngste datter hører også mye på 90 talls band .Selv om hun studerer i London for tiden så fyller hun gjerne opp iPod med ny musikk når hun er hjemme :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når får du fingeren ut og kjøper en SPU? Det har jo gått vinter og vår!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn