SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.930
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har aldri tatt steget "helt ut" når det gjelder riaa , så jeg har ikke så mye å sammenlikne med. Men den spiller ganske fint til prisen i alle fall. Jeg liker at den har flere innganger - noe som var avgjørende for valget. Min er helt tyst hvis man holder den unna trafoer og andre støykilder. Powerboxen står vanligvis litt lenger unna enn på bildet. I forhold til hva jeg har av vinylstæsj ellers - så føler jeg den absolutt henger med. Bedre riaa ville kreve oppgradering i hele linja - noe som er utenfor mine prioriteringer. Før eller siden skal en Ortofon SPU i hus , fordi jeg tror den passer meg klangmessig uten at den er i referanseklasse.
    SPU høres spennende ut, aldri fått muligheten til å høre en :) Jeg er veldig godt fornøyd med LM riaaen men er ikke helt støyfri . Er litt lysten på å prøve noe nytt etter vert :)
    Ha en fin søndag Sound

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    SPU høres spennende ut, aldri fått muligheten til å høre en :) Jeg er veldig godt fornøyd med LM riaaen men er ikke helt støyfri . Er litt lysten på å prøve noe nytt etter vert :)
    Ha en fin søndag Sound

    mvh
    Jeg testa en Opera consonance riaa med rør og trafo basert mc inngang en gang , og den fikk jeg ikke til å "holde kjeft" når den skulle på mc inngangen. Leste i ettertid at trafoene på mc inngangen var synderen. Den var helt fin på mm . Ellers i samme runde opplevde jeg hvor viktig matching er mellom pick'up og riaa. Jeg hadde en 3-4 riia. til test i den omgangen - og endte opp med å selge hele vinylriggen i ren frustrasjon :) Ikke fordi det låt dårlig - jeg hadde blant annet en Benz LP pickup , men totalt sett ga det meg for lite til at jeg syntes det gav mening å sitte på det. Var da det meste av vinylen ble solgt i samme slengen. Skulle gjerne beholdt minst 100 av de platene , men de er long gone........
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.930
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg testa en Opera consonance riaa med rør og trafo basert mc inngang en gang , og den fikk jeg ikke til å "holde kjeft" når den skulle på mc inngangen. Leste i ettertid at trafoene på mc inngangen var synderen. Den var helt fin på mm . Ellers i samme runde opplevde jeg hvor viktig matching er mellom pick'up og riaa. Jeg hadde en 3-4 riia. til test i den omgangen - og endte opp med å selge hele vinylriggen i ren frustrasjon :) Ikke fordi det låt dårlig - jeg hadde blant annet en Benz LP pickup , men totalt sett ga det meg for lite til at jeg syntes det gav mening å sitte på det. Var da det meste av vinylen ble solgt i samme slengen. Skulle gjerne beholdt minst 100 av de platene , men de er long gone........
    Gjorde det samme selv på 90 tallet, faen så dum jeg var som solgte hele samlinga men begynner å få litt vinyl igjen i hus :)

    mvh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva er det som er så spessielt med SPU?
    Den enkleste og billigste som jeg kjøpte tar deg litt tilbake i tid. Til den gang alt ikke trengte å være i vater og møkka på nåla ble furet av med pekefingeren. En skulle tro lyden var ullen og ubalansert - det er den ikke. Den er mer slik rørfolket innbiller seg at lyden blir med rør - fyldigere.

    Ulemper: Innerste spor kan under visse forhold bryte mer opp enn det man er vant med kanskje.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Snublet akkurat over et eksemplar av STYX - Styx II fra 1971. Den fikk seg en runde i Degritteren, og nå snurrer den på tallerkenen.
    Sjarmerende bekjentskap :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Snublet akkurat over et eksemplar av STYX - Styx II fra 1971. Den fikk seg en runde i Degritteren, og nå snurrer den på tallerkenen.
    Sjarmerende bekjentskap :)
    Faktisk et band jeg ikke kjenner hele katalogen til. Hadde et par på vinyl , men kanskje på tide å sjekke ut mer ?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Faktisk et band jeg ikke kjenner hele katalogen til. Hadde et par på vinyl , men kanskje på tide å sjekke ut mer ?
    Ja, nevnte Styx plate var ikke dårlig. Her spisset man sansene opp til flere ganger.
    Dog kjenner jeg ikke bandet vel fra før, så her må jeg melde pass.

    satte på et stykk nyvasket Saga - Silent Knight.
    Den kom veeeeeeeldig fort av tallerkenen igjen.
    Pompøst, svulstig puddelsymfo :eek:
    Selv jeg går i metning av og til ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, nevnte Styx plate var ikke dårlig. Her spisset man sansene opp til flere ganger.
    Dog kjenner jeg ikke bandet vel fra før, så her må jeg melde pass.

    satte på et stykk nyvasket Saga - Silent Knight.
    Den kom veeeeeeeldig fort av tallerkenen igjen.
    Pompøst, svulstig puddelsymfo :eek:
    Selv jeg går i metning av og til ;)
    He-he, det er endel av senere 70 tall som ble VEL litt svulstig - helt klart :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    God formiddag ! - en ny sommerdag i vente :) Hedvig Mollestad får herje fritt i stereostua før man kommer seg ut i sola. Hun har forlatt trio-formatet på siste skiva som startet som et bestillingsverk til Vossajazz 2019. I tillegg til Mollestad selv har hun med 5 dyktige musikere. Ingen tvil om at denne dama har mye (og mer) og fare med i tiden fremover. Hun har gjort mye kult med sin trio , men her spenner hun over et mye større spekter av stemninger og klanger uten at den feite gitarlyden uteblir så veldig lenge av gangen :)

    WEB_Image Hedvig Mollestad Ekhidna - LTD (LP)  7033660032152-1980884098.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.930
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God formiddag Sound :) prøvde å høre igjennom noen låter men falt dessverre ikke helt i smak.
    Ha en fortsatt fin helg.

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    God formiddag Sound :) prøvde å høre igjennom noen låter men falt dessverre ikke helt i smak.
    Ha en fortsatt fin helg.

    mvh
    Mollestad treffer ikke det bredeste publikum , men vi har heldigvis mye musikk å velge blant . God helg til deg også !
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nok en fantastisk sommerdag ! Skummet gjennom platelista fra Audiophile.no på morgenen . Dette er er en skive jeg blir hengende ved en stund. Trio i beste jazz-rock/fusion stil. Ikke grensesprengende originalt , men bra låter med sinnsykt gode musikere. Liker man 70 talls inspirert fusion så holder det i massevis det !

    EH3.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.930
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nok en fantastisk sommerdag ! Skummet gjennom platelista fra Audiophile.no på morgenen . Dette er er en skive jeg blir hengende ved en stund. Trio i beste jazz-rock/fusion stil. Ikke grensesprengende originalt , men bra låter med sinnsykt gode musikere. Liker man 70 talls inspirert fusion så holder det i massevis det !

    Vis vedlegget 646099
    Sitter å hører på den nå, dette falt i smak :)

    mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Litt lettere toner en sommerdag. Trey Anastasio - Ghosts of thr Forest . Bra album !
    De er et oppkomme av gode musikk anbefalinger min gode mann.
    Her hørte jeg også mer enn en tone fra salige Jefferson Airplane blant skogens mange spøkelser :cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    De er et oppkomme av gode musikk anbefalinger min gode mann.
    Her hørte jeg også mer enn en tone fra salige Jefferson Airplane blant skogens mange spøkelser :cool:
    Hyggelig at anbefalinger faller i smak. Har nevnt fyren tidligere , og dette albumet er i samme sjanger . Paper Wheels / Trey Anastasio.

    trey_paper_wheels_cover1_sq-a24b620e224512f4c766f63ed722e0f7e626ebaa-s800-c85.jpeg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har ellers hatt (og har fremdeles) en lang periode nå hvor musikken står i sentrum - og lyden er bra som den er. Har riktignok oppgradert med supertweetere , men det var mer en impulshandling styrt av nysgjerrighet. Viste seg å være vellykket , da de fungerte nesten bedre enn forventet. Andre oppgraderinger kommer stort sett når ting er modent for utskifting av forskjellige årsaker. Ellers orker jeg ikke kaste meg inn i opphetede debatter som måling vs. lytting osv. De valgene jeg selv tar er basert på hva jeg finner som fornuftige løsninger, og value for money. Handler alltid med tanke på langvarig bruk. Hva naboer , venner og hfs'ere måtte synes om mine greier blir deres sak. Kanskje har jeg blitt gammel og satt :) Uansett, jeg koser meg med musikken - og det er hele poenget.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Plutselig dukka det opp et Norah Jones album , og det må jo sjekkes ut. Jeg er blant de som ble veldig glad i første albumet hennes. Veien videre ble mer rotete inntil hun fant igjen jazz-spiriten på forrige album. Denne gangen har hun samlet et knippe låter som ble til overs/ forkastet fra tidligere sessions. Høres ut som en dårlig ide kanskje, men jeg synes albumet virker bra. Nedtonet , nært , og med stemmen i sentrum - noe som er hennes styrke synes jeg. Hun har altså ikke landet helt i jazz sjangeren igjen allikevel , men er innom country og andre ting. Noe hun jo blant annet er kjent med fra bandet Puss'N'Boots. Så hvis du føler for en litt laidback , nedtonet stund med Norah Jones er det bare å sjekke ut Pick me up off the Floor.

    2A_Norah_Jones_PMUOTF_1024x.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Må ta en lytt på den, selvom jeg hadde håpet at hun fortsatte i mer jazz-rettet genré
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Så er det å psyke seg opp til siste økt på 100 meter hekk ! Vel, den er nok ikke 100 meter selv om det føltes sånn i går. Begynte å bli høy å klippe , så jeg måtte ta den litt hardere. Litt for grov i forhold til hekksaksa , så det humpet og gikk i heller sakte fart. Merker det litt i kroppen etter noen timer. Hekken er altså den høyeste som skjermer hagen fra veien. Den korte i forkant av bildet er stusset på 1-2-3.

    hekk.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    ^ Må ta en lytt på den, selvom jeg hadde håpet at hun fortsatte i mer jazz-rettet genré
    Hun var på sporet igjen med Day Breaks fra 2016 , og med et knippe virkelig bra musikere også. Føler dama har talentet og alt som skal til, men sjelden tar den helt ut. Men, man kan ikke klandre henne for å ønske seg privatliv ved siden av musikken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Airbag er ute med sitt 5. album. Dessverre ikke deres beste , men man kan ikke overgå seg selv hver gang. Men har man sansen for de forrige er det absolutt verd en lytt. Pink Floyd inspirasjonen henger i enda, selv om det ikke går igjen på alle låtene.

    airbag.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn