SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Med CD samlingen sortert i hyller er det enkelt å finne frem til godbitene. DOORS - a collection spinner i CD spilleren . En av disse boksene som man får til spottpris. Mye bra musikk å hente der....Gjenstår å rydde litt i krokene før stereostua er helt klar for høst/vintersesongen . Ellers ingen planer om nye komponenter , selv om nysgjerrigheten spøker noen ganger :) Man kan vel si nysgjerrigheten er større en lommeboka .

    Doors.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Får vel sette strøm på Sony spilleren før lageret setter seg fast :) Sakral stemning her med Bach's Messe i H moll. Arvet en god slump klassisk fra min forhenværende svigerfar. Han var meget musikalsk , og virker som det er endel godbiter i den samlingen. Grado Reference Master trives bra med klassiske verker.

    bach.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    I serien "soundtracks of our lives" ramlet jeg over et par for meg vinyl skatter hos Retro Vinyl sist lørdag.

    Gentle Giant - Giant for a Day (meget velholdt brukt eksemplar)
    Bob Johnson & Peter Knight - The King of Elflands Daughter (pent brukt eksemplar)
    Nektar - Magic is a Child (brukanes ex.)
    Sula Bassana - the night (nypress på klar vinyl).

    Siste skiva er "space electonica" fra en herremann på Nesodden som har gjort Særping av seg. Kult grønt cover vekket nysgjerrigheten såpass at den ble med hjem. Det er jo allikevel ikke mye man får for 250 kr i våre dager. Den var så absolutt noe for undertegnede, og vel verdt å legge øre til.
    Gentle Giant og Bob Johnson/Pete Knight skivene har jeg ikke sett siden den gang jeg lånte dem for å spille dem inn på kassett i min "grøna ungdom". og det er som kjent leeeeeeeeenge siden. Stor stas - illustrasjon følger.

    DSC_0662.JPG
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I serien "soundtracks of our lives" ramlet jeg over et par for meg vinyl skatter hos Retro Vinyl sist lørdag.

    Gentle Giant - Giant for a Day (meget velholdt brukt eksemplar)
    Bob Johnson & Peter Knight - The King of Elflands Daughter (pent brukt eksemplar)
    Nektar - Magic is a Child (brukanes ex.)
    Sula Bassana - the night (nypress på klar vinyl).

    Siste skiva er "space electonica" fra en herremann på Nesodden som har gjort Særping av seg. Kult grønt cover vekket nysgjerrigheten såpass at den ble med hjem. Det er jo allikevel ikke mye man får for 250 kr i våre dager. Den var så absolutt noe for undertegnede, og vel verdt å legge øre til.
    Gentle Giant og Bob Johnson/Pete Knight skivene har jeg ikke sett siden den gang jeg lånte dem for å spille dem inn på kassett i min "grøna ungdom". og det er som kjent leeeeeeeeenge siden. Stor stas - illustrasjon følger.

    Vis vedlegget 660542
    Det coveret på King of Elflands Daughter kjente jeg straks igjen på kunstneren. Jeg var stor fan av Lord of the Rings siden jeg leste boken i tenårene . Denne posteren var fast innslag på veggen i maaaange år. Kunstneren heter Jimmy Cauty.

    Gentle Giant var også daglig dose i flere år , selv om Giant for a Day var begynnelsen på slutten for å si det sånn...
    lord-of-the-rings-poster-by-jimmy-cauty-2.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Joda, jeg har ingen problemer med å være enig at denne skiva var begynnelsen på slutten med Gentle Giant.
    Uansett stas å ha fått fatt i et eksemplar. Nå får jeg se om jeg ikke kan få sopet opp resten før denne utgivelsen utenom de jeg allerede har.

    Kjente ikke til kunstneren bak coveret til The King of Elflands Daughter. Fet plakat.
    Kan ikke skjønne at du ble hektet på Ringenes Herre ;) jeg satte inne en uke og leste når jeg oppdaget verket. Snakk om rus uten tilsetningsstoffer.
    Jeg falt aldeles pladask for Patrick Woodroff, spesielt hans fantastiske illustrasjoner i The Pentatouch of the Cosmonogy.
    Men Jimmy Cauty har så definitivt en god strek han også.
    Og det var nå helst coveret til nevnte skive som nøkket i lommeboka ;)
    Men Christopher Lees mørke stemme gjør seg ikke bort på skiva.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Joda, jeg har ingen problemer med å være enig at denne skiva var begynnelsen på slutten med Gentle Giant.
    Uansett stas å ha fått fatt i et eksemplar. Nå får jeg se om jeg ikke kan få sopet opp resten før denne utgivelsen utenom de jeg allerede har.

    Kjente ikke til kunstneren bak coveret til The King of Elflands Daughter. Fet plakat.
    Kan ikke skjønne at du ble hektet på Ringenes Herre ;) jeg satte inne en uke og leste når jeg oppdaget verket. Snakk om rus uten tilsetningsstoffer.
    Jeg falt aldeles pladask for Patrick Woodroff, spesielt hans fantastiske illustrasjoner i The Pentatouch of the Cosmonogy.
    Men Jimmy Cauty har så definitivt en god strek han også.
    Og det var nå helst coveret til nevnte skive som nøkket i lommeboka ;)
    Men Christopher Lees mørke stemme gjør seg ikke bort på skiva.

    Gentle Giant bestemte seg på et tidspunkt for å bli mer kommersielle , noe som ikke slo an hos hverken nye eller gamle lyttere egentlig. Alt til og med Free Hand er et definitivt must - etter det mistet jeg fort interessen på tross av at jeg var virkelig fan. Fikk sett de live to ganger mens de var på høyden også.

    Så du ble hektet på Tolkiens univers du også :) Hadde filmtrilogien (Peter Jackson) kommet på den tiden hadde jeg omtrent daua i kinosalen tipper jeg.
    Husker det var litt rart og se filmatiseringen når den kom. Alt stemte liksom i forhold til boka , men samtidig var det såpass lenge siden jeg "levde ut" den greia at man på mange måter var ferdig med det. Uansett så fortjener filmen sin plass i filmhistorien , og ble en referanse på mange felter. Og jeg har sett den flere ganger - inkl. masse ekstramateriale.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Med CD samlingen sortert i hyller er det enkelt å finne frem til godbitene. DOORS - a collection spinner i CD spilleren . En av disse boksene som man får til spottpris. Mye bra musikk å hente der....Gjenstår å rydde litt i krokene før stereostua er helt klar for høst/vintersesongen . Ellers ingen planer om nye komponenter , selv om nysgjerrigheten spøker noen ganger :) Man kan vel si nysgjerrigheten er større en lommeboka .

    Vis vedlegget 658424
    Den boxen dro jeg også hjem for en stund siden, alt på en og samme gang, bra samling av ett knallbra band!! :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den boxen dro jeg også hjem for en stund siden, alt på en og samme gang, bra samling av ett knallbra band!! :)

    mvh
    Ja, det er mye bra der. The Doors er for meg et band som ikke fikk så mye spilletid fra 70 tallet og utover. Ikke fordi det ikke var bra, men de ble "glemt" litt i alt det andre som ble utgitt på den tiden. Når man senere tar det frem , så hører man jo hvor genialt mye av det er - spesielt når dette kom på 60 tallet. Keyboard spillet til Ray Manzarek står virkelig frem som meget originalt selv om det er Jim Morrison de fleste forbinder med Doors. Uansett, et kjempe- band som sikkert kunne drevet det enda lenger hvis ikke livet til Morrison forsvant i dop og alkohol.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Brorsan til en kompis spillte de mye på 80 tallet og de smög seg inn i mitt musikk liv, de har i perioder, fulgt med siden..JM ble vel medlem av den berømte/beryktede 27 klubben, de store som forsvant/forsvinner for tidlig!

    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.835
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Skjønner godt hva du mener, men ved å koble fra vokalen mentalt, og fokusere på Baard Kolstad (trommeslageren) eller et annet bandmedlem/instrument så overlever man. For å hjelpe deg litt på vei Soundscape. Se på dette, og ikke minst lytt :oops: det er 19,5 i stil og utførelse hele veien i min bok.

    Det er noen som ikke slår, men spiller på trommer.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Gentle Giant bestemte seg på et tidspunkt for å bli mer kommersielle , noe som ikke slo an hos hverken nye eller gamle lyttere egentlig. Alt til og med Free Hand er et definitivt must - etter det mistet jeg fort interessen på tross av at jeg var virkelig fan. Fikk sett de live to ganger mens de var på høyden også.

    Så du ble hektet på Tolkiens univers du også :) Hadde filmtrilogien (Peter Jackson) kommet på den tiden hadde jeg omtrent daua i kinosalen tipper jeg.
    Husker det var litt rart og se filmatiseringen når den kom. Alt stemte liksom i forhold til boka , men samtidig var det såpass lenge siden jeg "levde ut" den greia at man på mange måter var ferdig med det. Uansett så fortjener filmen sin plass i filmhistorien , og ble en referanse på mange felter. Og jeg har sett den flere ganger - inkl. masse ekstramateriale.
    Å ja, hekta på JRRTs - Lord of the Rings er bare fornavnet :love:
    Jeg holdt nesten på å miste et par eksamener høsten 1984 pga Tolkien. Slemme mannen ;)
    Når filmene til Peter Jackson omsider kom så var det julekvelden/nyttårsaften og sommerferie samtidig for meg.
    Holdt på å gå på veggen av å vente på del 2 og 3. Men når de utvidede utgavene kom koste man seg ennå mer. Nå har jeg sett trilogien i hvert fall 5x.
    Men jeg er MEGET skuffet over at PJ fjernet historien om Tom Bombadil og hobbitenes vanding over Daudermyrene før de kom frem til vertshuset og treffer Vidvandre. FY SKAM! Vi nerdene må jo ham med at halvguden/skogens mann Tom Bombadil (jeg har svært lyst til å bytte nick til dette) kom til Middel Earth før naturens klorofyll bredte seg utover fjell, hei og daler, hvem hans kone er, samt at Saurons ring ikke virker på ham. MAKAN til unnasluntring. Men du slette tid som han klarte å koke suppe på Hobbiten :rolleyes: Dog moro lell!
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.741
    Antall liker
    10.382
    Sted
    London
    Men jeg er MEGET skuffet over at PJ fjernet historien om Tom Bombadil og hobbitenes vanding over Daudermyrene før de kom frem til vertshuset og treffer Vidvandre. FY SKAM! Vi nerdene må jo ham med at halvguden/skogens mann Tom Bombadil (jeg har svært lyst til å bytte nick til dette) kom til Middel Earth før naturens klorofyll bredte seg utover fjell, hei og daler, hvem hans kone er, samt at Saurons ring ikke virker på ham. MAKAN til unnasluntring.
    Litt off topic - men kunne ikke vært mer enig! :D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Å ja, hekta på JRRTs - Lord of the Rings er bare fornavnet :love:
    Jeg holdt nesten på å miste et par eksamener høsten 1984 pga Tolkien. Slemme mannen ;)
    Når filmene til Peter Jackson omsider kom så var det julekvelden/nyttårsaften og sommerferie samtidig for meg.
    Holdt på å gå på veggen av å vente på del 2 og 3. Men når de utvidede utgavene kom koste man seg ennå mer. Nå har jeg sett trilogien i hvert fall 5x.
    Men jeg er MEGET skuffet over ta PJ fjernet historien om Tom Bombadil og hobbitenes vanding over Daudermyrene før de kom frem til vertshuset og treffer Vidvandre. FY SKAM! Vi må jo hamme med at halvguden/skogens mann kom til Middel Earth før natur/skog oppsto, og at Saurons ring ikke virker på ham. MAKAN til unnasluntring. Men du slette tid som han klarte å koke suppe på Hobbiten :rolleyes: Dog moro lell!

    Å lage en filmtrilogi av en liten bok som Hobbiten er et kunststykke i seg selv - men det hele ble litt vel kommersielt . Det fine med boka druknet i bulder og brak . Så akkurat den skulle jeg gjerne redigert ned endel :) Jackson forklarer i et eller annet intervju hvorfor de måtte kutte vekk sekvensen du nevner , men ja - det var litt brutalt :) Vet om noen bikkjer som het både Bilbo , Gandalf mm når feberen herjet som verst på 70 tallet , så det er ingen tvil om at mange ble hekta.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Det coveret på King of Elflands Daughter kjente jeg straks igjen på kunstneren. Jeg var stor fan av Lord of the Rings siden jeg leste boken i tenårene . Denne posteren var fast innslag på veggen i maaaange år. Kunstneren heter Jimmy Cauty.
    Den plakaten hadde en av brødrene mine. Jeg var LITT misunnelig og drømte meg stadig bort i den...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den plakaten hadde en av brødrene mine. Jeg var LITT misunnelig og drømte meg stadig bort i den...
    Jeg fant frem min under en rydding her forleden. Den står i glass og ramme og har holdt seg meget bra. Havner antagelig hos en av mine døtre, som var like stor LOTR fan . ( Eller om mulig enda mer).

    Slett ikke dårlig etter drøyt 40 år. Aldri hengt i sollys.

    LOTR.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    God morgen godtfolk ! Jeg leste at Pat Matelotto har bursdag i dag , så da får man finne frem noe egnet materiale å spille :)

    pat_attring-1.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvem er det? Antar at han spiller trommer, men har aldri hørt om han, så vet ikke hva som egner seg å finne frem for å være med på feiringen. Hvor gammel blir han forresten?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvem er det? Antar at han spiller trommer, men har aldri hørt om han, så vet ikke hva som egner seg å finne frem for å være med på feiringen. Hvor gammel blir han forresten?
    Mest kjent fra King Crimson som trommeslager siden 1994 , ofte sammen med flere. De kjørte en såkalt dobbelt trio med Bill Bruford og Mastelotto bak trommene . Senest har King Crimson brukt 3 trommesett når de spiller live .

    Mastelotto er stort sett selvlært , og spillet hans er virkelig noe for seg selv. Spiller nå Stick Men her , O.R.k. bør nevnes , men han har spilt med mengder av mer eller mindre kjente folk.

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk!

    Må innrømme at trommiser står langt ned på interesselisten og eneste jeg kommer på er Phil Collins og Ringo. Ingen av de har bursdag i dag så ingen vits å dvele videre ved dem.

    Edit: Han dærre superkjedelige typen fra Nirvana med eget superkjedelig band var vel trommis... Husker ikke navnet hans og gidder ikke google. Også dansken i Metallica, som ikke lenger duger. Se nå strømmer det på, best å gi seg. 😁
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Hvem er det? Antar at han spiller trommer, men har aldri hørt om han, så vet ikke hva som egner seg å finne frem for å være med på feiringen. Hvor gammel blir han forresten?
    Takk!

    Må innrømme at trommiser står langt ned på interesselisten og eneste jeg kommer på er Phil Collins og Ringo. Ingen av de har bursdag i dag så ingen vits å dvele videre ved dem.

    Edit: Han dærre superkjedelige typen fra Nirvana med eget superkjedelig band var vel trommis... Husker ikke navnet hans og gidder ikke google. Også dansken i Metallica, som ikke lenger duger. Se nå strømmer det på, best å gi seg. 😁
    Hæhh...vet man ikke hvem Pat Matelotto som dasker geiteskinn i O.R.K. og King Crimson er? Hva med Gavin Harrison, Simon Philips?
    Trommeslagere kjedelig. Knut hjelpe meg dette er jo motoren i et band, og musiker fullt på høyde med resten av gjengen i bandet, sågar tidvis den viktigste brikken i bandet. Men det blir jo vanskelig når Jon Bonham dro i gang sine "triplets" og taktskifter der han korrekt hang på Jimmy Page, og ikke på Robert Plant. Det er det som gir den kolossale energien i Led Zeppelin for oss som liker det. Du kan jo sjekke ut hva Danny Carey betyr for lydbilset til Tool med all Bonham kunnskap innlastet, forståelse for jazz og polyrytmer. Han henger seg vekselvis på gitarist Dave Jones og vokalist Maynard James Kiernan, noe som atter gir en hælvetes fet sound og trøkk.

    Og ja, Phil Collins var en særdeles god trommeslager som i disse dager er sørgelig syk og ødelagt. Dave Grohl trommis i tidligere Nirvana har jo med seg et monster på slagverk i Foo Fighters. Ja, ja hver sin smak. Jeg har vel ikke hørt om halvparten av det du liker av musikk så...

    Ta deg sammen Makkintosken! MAKAN! ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Pøh! En svett kjeppdunker er overflødig og utdatert!

    Vis vedlegget 661349

    Fremtiden kom for 40 år siden!

    IGNORANT!
    TROMMEMASKIN?
    Det er kanskje slik at dette velvoksne anlegget eders med treige Makkintosk forsterkere ikke klarer å gjengi de hurtige transientene i cymbalene. smakket i tammene og taktskiftene til en kjeppedunker?
    Det bør jo låte BÆLFETT med Danny Carey i fri utfoldelse på ditt anlegg!?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Siste albumet til The Pineapple Thief vokser for hver gjennomspilling. Streames på Tidal , men skaffes nok på fysisk format etter hvert. Gavin Harrison på trommer - kan på ingen måte erstattes med en trommemaskin :cool:;)

    pt.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kult! Kona innredet kontoret og biblioteket sitt med en lett blanding av A&C og Art Noveau.
    Høres bra ut. Har veldig sans for mye av Art Nouveau stilen , og har en god del lamper og andre ting. Restaurering av lysekroner / antikke lamper har vært en hobby i drøyt 30 år, så mange har både kommet og gått på de årene , mens noen er "fredet" og forlater ikke heimen så lenge jeg står på to bein.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min far har vært svært aktiv som selger av gamle lysekroner, porselen, møbler og annet snurrepiperi. Skulle ikke forundre meg om dere har støtt bort i hverandre... 😁
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt mer 70 talls snadder. Mulig jeg har postet den før ett eller annet sted, men skitt la gå. Lunar Sea fra albumet Moonmadness.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Startet dagen med nok et knallalbum fra det gode 70 tall. Soloskiva til McDonald & Giles (x-King Crimson) fra 1970. Denne har fulgt meg nesten fra starten. Har den både på vinyl og CD.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt "nytt" i stereostua. Har hatt et skap stående mellom vinduene på ene langveggen - noe som ikke har vært ideelt lydmessig. Nå er det byttet ut med en speilkonsoll som ikke tar noe av rommet (bortsett fra det lave bordet). Fikk en påminnelse om hvor viktig det er med symmetri da lydbildet dro litt mot venstre.
    Årsaken var den venstre døra på skjenken som ikke var hektet av/lukket etter et besøk av barnebarn. Vekk med døra - lydbildet på plass !

    speil2.jpg




    Må jo fortsette min 70 talls nerding her også. Albumet Argus med Wishbone Ash er en gammel favoritt. Dette liveopptaket er riktignok fra 2000 , men såpass mye bedre kvalitet enn de fra 70 tallet at det får passere. The King will come !

     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    2.214
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Har fulgt med tråden din i flere år nå. Du har hatt de samme høyttalerne veldig lenge. Du er tydeligvis veldig glad i de. Kan du si litt om kvalitetene på de og hvordan de låter? :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har fulgt med tråden din i flere år nå. Du har hatt de samme høyttalerne veldig lenge. Du er tydeligvis veldig glad i de. Kan du si litt om kvalitetene på de og hvordan de låter? :)
    De er så tunge at jeg gidder ikke bære de ut :LOL:

    Husker ikke om jeg kjøpte de i 2006 eller 07 , så de har stått mange år ja. I utgangspunktet synes jeg Montana gir mye Value for Money , men bruktmarkedet er ganske dårlig , så en oppgradering vil koste meg mye mer enn det smaker. Ergo er brukte Montana ofte et skikkelig kupp de gangene de dukker opp.

    XP er en fullrange høyttaler (vel og merke hvis ikke rommet fucker det til for mye). De er fornuftig bygget med meget "døde" kabinetter og bra komponenter i delefilteret. Resultatet er en ærlig høyttaler som kvitterer med det du forer den med. I tillegg har den en ganske snill impedanskurve og følsomhet på over 90 db.
    Det ER en utfordring å få en såpass stor høyttaler til å spille optimalt i en relativt smal stue , men føler jeg har funnet det magiske punktet i henhold til plassering.
    Rommet har noen ujevnheter i bassen - derfor B&W sub'en i tillegg .

    Men de har i alt 14 elementer fordelt på to høyttalere, så litt effekt skader ikke for å oppnå bra dynamikk. De spiller såpass ufarget og fungerer på alle musikksjangere , altså ser jeg ingen grunn til å svi av større beløp på andre ting.

    Bildene viser mitt par under produksjon.

    montana_assembly_7.jpg
    montana_assembly_14.jpg
    montana_assembly_13.jpg
    montana_assembly_18.jpg
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    2.214
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Takk for et utførlig svar :) Montana har mange interessante høyttalere.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for et utførlig svar :) Montana har mange interessante høyttalere.
    Ja, og de har vel utviklet en proffere produksjon etter hvert også. Da jeg kjøpte mine var det nærmest for DIY å regne , med veldig mye håndarbeid i hele linjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn