SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Problemet mitt er at jeg synes det er mye mer gøy å bygge spillere enn å snurre vinyl.
    Ja, det er virkelig et problem å synes noe er gøy? ;)
    Neida, jeg kan ramse opp mye som er gøy , men å spille vinyl er ikke høyest på den lista ;)
    Nå er jo du en boomer og har levd mye av livet i mørketiden hvor de sorte pvc-skivene var det beste alternativet for musikk i heimen. Skjønner deg veldig godt. Litt sånn føler jeg det med CDen. :) Men streaming er for meg sjelløst, så da velger jeg vinyl.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Problemet mitt er at jeg synes det er mye mer gøy å bygge spillere enn å snurre vinyl.
    Ja, det er virkelig et problem å synes noe er gøy? ;)
    Neida, jeg kan ramse opp mye som er gøy , men å spille vinyl er ikke høyest på den lista ;)
    Nå er jo du en boomer og har levd mye av livet i mørketiden hvor de sorte pvc-skivene var det beste alternativet for musikk i heimen. Skjønner deg veldig godt. Litt sånn føler jeg det med CDen. :) Men streaming er for meg sjelløst, så da velger jeg vinyl.
    Vinyl ble ryddet bort en lang periode med småbarn , og etter å ha gjort et mislykket forsøk på å starte opp igjen solgte jeg det meste av samlingen. Er en av grunnene til at jeg aldri vil satse på det som hovedformat igjen. Nå har jeg dessuten en digitalrigg som spiller så bra at jeg ikke savner noe lydmessig. Vinyl blir da for meg kosen med å bygge litt spillere , og snurre plater mer for nostalgien enn lydens skyld. Er nok derfor jeg sikter mot SPU også, fordi jeg ønsker en annen lyd en jeg får med CD. Er ikke ute etter nøytralt eller perfekt med vinyl , men noe som gir meg noe ekstra jeg ikke oppnår med digitalt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    SPU er morsomt, men du skal heller ikke undervurdere EMT.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    SPU er morsomt, men du skal heller ikke undervurdere EMT.
    Nei, jeg har skjønt at den også har mye av det lille ekstra jeg søker - bra tips det ! Får se hva som dukker opp etter hvert og hvor mye jeg vil legge i det av kroner. ( Lite som mulig kjenner jeg meg rett , men må jo være realistisk og da :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Er det noe jeg har lært så er det at med vinyloppsett så handler det om matching - og atter matching. Goldring 2500 har ikke prøvd seg i Jelco armen på en stund.

    Tror ikke jeg har hørt den spille bedre . Den er langt fra innspilt , så jeg tror det er enda mer å hente ved at den roer seg litt i toppen
    etter noen flere timer i sporet. Men den spiller friskt og engasjerende som få , og ikke mere PÅ enn at det er innafor på de fleste innspillinger.

    goldring 2500.jpg


    Grado Master Reference 1 har vist seg å trives i Audio Technica AT-1010 armen fra før, så jeg gir den en ny sjanse der.

    gradorm.jpg

    grado.jpg


    Den har en forførende mellomtone - særlig på stemmer og akustiske instrumenter. I forhold til Goldring blir det varmt med mindre dynamikk. Men på noen innspillinger er det hva som skal til. Ergo har jeg egentlig en komplett spiller her for de fleste formål / innspillinger.

    Så - veien videre ? Jeg vet ærlig talt ikke. Skal jeg til med SPU er det mulig Thorens spilleren er det smarteste valget der. Kvitte meg med Rabco armen og finne en egnet arm for SPU på den. Her får jeg ta tiden til hjelp kjenner jeg. Behovet for mere stæsj er ikke påtrengende akkurat nå . Faktisk ser det ut til at jeg får (minst) 1 pickup til overs. Grado gir meg mye det samme som kontrapunkt n gjør med sin litt varmere karakter - og med Grado trenger jeg ingen step up heller. Så , da er det one to go.

    kontrapunkt n.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Noen ganger smaker kaffe bare så godt. Monsooned Malabar fra India og en Moccamaster er det som skal til samt Pink Floyd og Supertramp på vinyl .
    Får "slite" meg gjennom noen timer her så Goldring blir innspilt etter hvert. Begynner å like denne godt kjenner jeg. Verste med vinyl er egentlig peiskosen som ofte følger med brukte plater. Får spandere på meg en rimelig manuell vasker med tid og stunder.

    coffee.jpg


    Kontrapunkt er pakket og sendt til ny eier. Herved et lynkurs i pickup pakking . Har lært at man aldr skal undervurdere postens evne til å
    ødelegge , så jeg bruker å ta i litt ekstra når jeg sender noe. Boksen i seg selv er solid , og svøpet i luft i en solid eske i tillegg burde den tåle
    både et dropp fra 2.etasje og en runde som fotball. Legg merke til metallhjørnene , detaljene som teller :)

    P1 (1).jpg

    P2.jpg

    P3 (1).jpg

    P4.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Veteranbiler skal kjøres av og til sies det. Gjelder vel kanskje platespillere også det da. Kom på at den trenger ny rem, men ellers synger den
    riktig så bra enda med Denon DL-103 E og The Godfather/Mother of Tangentialarms - Rabco SL-8 E. Alt originalt unntatt Plinth. Ikke den vakreste svanen,
    men kul som bare det.

    TD125d.jpg

    TD125f.jpg

    TD125a.jpg

    TD125c.jpg

    TD125e.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Jeg synes den er veldig vakker med sin litt industrielle look :) regner med den spiller som en drøm

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Etter tips fra jorwed blir det Thakker rem på vei her. Laget etter samme specs og med samme materiale som Thorens rem , men til halve prisen.

    Thakker belt.jpg


    Ellers slo det meg når jeg satte på en CD her etter å ha spilt vinyl i hele dag at digitalriggen min låter mer "analogt" enn noen av platespillerene :) Sikkert avhengig av innspillingen selvfølgelig, men allikevel....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg synes den er veldig vakker med sin litt industrielle look :) regner med den spiller som en drøm

    mvh
    Ja, den spiller virkelig bra synes jeg. Rabco armene har sin egen fanclub , og mange mener den lydmessig overgår de fleste "vanlige" tonearmer fra samme tid. Vi snakker overgangen 1960-70 tallet her. Sl-8 E kom vel starten av 70 tallet mener jeg. Her er en helt original spiller :

     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Etter tips fra jorwed blir det Thakker rem på vei her. Laget etter samme specs og med samme materiale som Thorens rem , men til halve prisen.

    Vis vedlegget 580216

    Ellers slo det meg når jeg satte på en CD her etter å ha spilt vinyl i hele dag at digitalriggen min låter mer "analogt" enn noen av platespillerene :) Sikkert avhengig av innspillingen selvfølgelig, men allikevel....
    Mulig Thakker er gode nå, men det var ikke min erfaring for noen år siden. Problemer med wow gjorde at jeg måtte anskaffe Thorens originale.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Får håpe de har bedret seg nå da - de påstår i alle fall at det skal være identisk med originalen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Kikker gjennom noen gamle bilder og fant et bilde av TD 125 som den var når jeg kjøpte den. Den ble originalt levert i et SME 2000 Plinth . Samme ble mye brukt på Garrard 401 på den tiden. Mitt plinth hadde litt fuktskader i bunnen , men spilleren ellers var helt fin. Før og etter bilde her :

    CIMG4140.jpg


    rt3.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hva du tenker på med rimelig manuell, men den som LMC selger til knappe ti tusen er gode greier.
    Okki Nokki var Ok Nok for meg, men ultralyd er nok enda bedre. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vet ikke hva du tenker på med rimelig manuell, men den som LMC selger til knappe ti tusen er gode greier.
    Okki Nokki var Ok Nok for meg, men ultralyd er nok enda bedre. :)
    Ultralyd er nok overlegent best, men min knappe samling tilsier at det blir noe enklere enn som så. Enten noe brukt med nypris på 4-5 k , eller rett og slett helt manuell billig ala Pro-ject spin clean til en drøy tusenlapp. Her er og blir det CD'er som er hovedformatet :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Knotsi som EB selger er et litt bedre alternativ enn SpinClean - i praktisk bruk
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke hva du tenker på med rimelig manuell, men den som LMC selger til knappe ti tusen er gode greier.
    Okki Nokki var Ok Nok for meg, men ultralyd er nok enda bedre. :)
    Ultralyd er nok overlegent best, men min knappe samling tilsier at det blir noe enklere enn som så. Enten noe brukt med nypris på 4-5 k , eller rett og slett helt manuell billig ala Pro-ject spin clean til en drøy tusenlapp. Her er og blir det CD'er som er hovedformatet :)
    Disse 5k nye (okki nokki, pro-ject) dukker opp av og til på brukten. Det er en god feeling å spille nyvasket.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har kikket på den til EB også , men det beste er nok en Pro-ject eller okki på bruktmarkedet tenker jeg. Haster ikke veldig dette....

    Pro-ject har kommet med en oppgradert versjon i alu som er fin , koster veil 6k , men på tilbud på PK nå. Allikevel blir det litt mye akkurat nå i forholdt til str på både lommnbok og platesamling :) Har oppgradert anlegg for mere enn "fornuften" tilsier i det siste .

    vc-s2-alu-1-768x604.jpg



    https://www.platekompaniet.no/plate...MIpaLm37Ds6AIV1-eaCh2N_wgREAYYASABEgKgdfD_BwE
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Har kikket på den til EB også , men det beste er nok en Pro-ject eller okki på bruktmarkedet tenker jeg. Haster ikke veldig dette....

    Pro-ject har kommet med en oppgradert versjon i alu som er fin , koster veil 6k , men på tilbud på PK nå. Allikevel blir det litt mye akkurat nå i forholdt til str på både lommnbok og platesamling :) Har oppgradert anlegg for mere enn "fornuften" tilsier i det siste .

    Vis vedlegget 580411


    https://www.platekompaniet.no/plate...MIpaLm37Ds6AIV1-eaCh2N_wgREAYYASABEgKgdfD_BwE
    Synes den ser grei ut Sound, har lurt på den samme men jeg må også vente litt da det er andre ting som er viktigere for øyeblikket :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Har kikket på den til EB også , men det beste er nok en Pro-ject eller okki på bruktmarkedet tenker jeg. Haster ikke veldig dette....

    Pro-ject har kommet med en oppgradert versjon i alu som er fin , koster veil 6k , men på tilbud på PK nå. Allikevel blir det litt mye akkurat nå i forholdt til str på både lommnbok og platesamling :) Har oppgradert anlegg for mere enn "fornuften" tilsier i det siste .

    Vis vedlegget 580411


    https://www.platekompaniet.no/plate...MIpaLm37Ds6AIV1-eaCh2N_wgREAYYASABEgKgdfD_BwE
    Synes den ser grei ut Sound, har lurt på den samme men jeg må også vente litt da det er andre ting som er viktigere for øyeblikket :)

    mvh
    Ja, det blir sånn noen ganger. Får prioritere litt i rykk og napp :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det er bare så deilig og høre gamle og kjære innspillinger med ny digitalrigg. Ingen referanseinnspilling akkurat , men har aldri hørt den så bra.

    Genesis live 1973.jpg


    En luftetur i vinden ble det også i løpet av dagen

    Breivoll.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ahhhh...Kula Shaker er det lenge siden jeg har spelt.
    Her må snokes i hyllene ;)
    Takk for påminnelsen Soundscape.
    Når jeg tenker meg om så bør jeg vel ta en ny runde med PFM boksen også :cool:
    Akkurat nå er det 5 minutter med pause fra sola, og RUSH-Hemispheres på tallerken.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ahhhh...Kula Shaker er det lenge siden jeg har spelt.
    Her må snokes i hyllene ;)
    Takk for påminnelsen Soundscape.
    Når jeg tenker meg om så bør jeg vel ta en ny runde med PFM boksen også :cool:
    Akkurat nå er det 5 minutter med pause fra sola, og RUSH-Hemispheres på tallerken.
    Rush har en herlig energi , og Kula Shaker er et sjarmerende bekjentskap jeg må innrømme å ikke har lyttet noe særlig til før. Britisk retro / Psykedelisk pop med masse sjarm.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    En mer audiofil innspilling her med Laurie Anderson . Så langt har jeg bare en ting å utsette på CD transporten - og det er at streaming ikke er like interessant / bra lenger. Men , det kan jeg leve med altså. Jeg kjøper de platene jeg må ha på CD uansett.

    Laurie Anderson.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med nytt drev. Så fint ut. Likte spesielt løsningen med stort display.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med nytt drev. Så fint ut. Likte spesielt løsningen med stort display.
    Takker. Display fungerer fint , og man kan velge farge og dimme styrken etter ønske. Og lydmessig overgår det mine forventninger og tar CD til et nytt nivå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    God morgen ! Her startes dagen med litt Morphine . Datteren min spilte litt i går, og som man vet blir man fort hekta :)

    Morphine.jpg


    Nå er heldigvis dette "stoffet" ganske harmløst , så det blir å kjøre gjennom litt av katalogen før sola lokker en ut i godværet.

    Tiden foran alteret avtar på denne tiden av året , men jeg har begynt å planlegge høsten allerede. Min Ø.K. annonse på Step-up trafo
    ser ut til å bære frukter , og jeg har mottatt et par hyggelige henvendelser. Da er både 12 tommers arm og SUT klar for en Ortofon SPU
    til sensommer / høst. Ser ut til at jeg ender opp med en Denon AU-320 - og den er faktisk perfekt til både SPU og til DENON DL-103 R som jeg også har.
    Med to innganger på trafo så har jeg plutselig en ekstra å leke med på riaa . Kanskje ikke vinylen er helt død her i huset tross alt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Dagens kick-starter :

    Black Coffee.jpg

    10ccsheetmusic.jpg


    Ellers har det blitt lite musikk et par dager i finværet. Bare å nyte mens man kan. Step-up trafo er satt litt på vent da den trenger en teknisk gjennomgang.
    Håper det lar seg løse - i mellomtiden er jeg åpen for tilbud hvis noen skulle ha en til overs. Har en føler ute på SPU , men ingenting haster egentlig.
    Nå blir det nok med hus, hage og andre uteaktiviteter en stund fremover.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    God morgen Sound :) blir ikke mye musikk her heller med det flotte været vi har hatt i det siste :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    God morgen Sound :) blir ikke mye musikk her heller med det flotte været vi har hatt i det siste :)

    mvh
    Nei, sommeren slo til noen dager her nå - så man får nyte så lenge det varer. Blir antagelig nok regnvær også til at anlegget ikke blir parkert for godt fremover.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ikke bra å surfe så mye på nettet da fristelsene står i kø. Har vært over snittet interessert i foto i over 40 år , og prioritering har vekslet til tider mellom hobbyene. Sånn sett er jeg godt rustet med fotoutstyr , men kunne tenkt meg et lommekamera ( eller i alle fall lite og lett) som presterer såpass at man klarer seg uten kilovis med utstyr hele tiden. Fuji X100 har vært en klassiker lenge , og nå kommet i 5. utgave. Derfor selges X100f til reduserte priser. Jeg har sett hva de kan levere av bilder , og jeg digger retrofeelen med dem. Men tross tilbud snakker vi oppunder 10k , så jeg får si som mutter'n pleide å spøke med - sånn er det når man ble vakker i stedet for rik :)

    1039870.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vel , noen ganger må man prioritere. Denne gangen settes SPU for alvor på vent. Jeg kan si såpass som at jeg gleder meg som et barn , og jeg VET at dette blir mye brukt. Så får heller sparegrisen blø litt , det går seg som regel til igjen :)

    emptyname-52.jpg

    dscf2964.jpg

    dscf2969.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn