SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.369
    Antall liker
    63.325
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Forsøkte meg på Oregon i dag. Etter en omgang med Music of Another Present Era er det bare å konstatere at mitt indre liv er for goldt og øde til å ha utbytte av dette :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Forsøkte meg på Oregon i dag. Etter en omgang med Music of Another Present Era er det bare å konstatere at mitt indre liv er for goldt og øde til å ha utbytte av dette :)
    Ha-ha , det er nok ikke for alle nei. Men noen tar helt av når de hører det første gang. Sånn er jo det meste av musikk egentlig. Veldig subjektivt og forskjellig hva som treffer den enkelte. Og takk og pris har man mye å velge i uansett hva man liker :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denne skiva treffer nok flere kanskje - en stund siden den ble spilt sist , og det er alltid gøy å ta frem musikk etter en oppgradering av anlegget.

    51BVAWqBlQL._SS500_.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tenkte jeg skulle prøve å finne en Power Box til CD transporten. Poweret som følger med er et standard rimelig switch mode Power . Ikke det at transporten trekker noe særlig med strøm , men rimelige switch powere kan skape støy i andre apparater - så for nevroser, nattesøvn og alt det der sin del så tenkte jeg å spandere en bedre strømforsyning på den. Prøver meg på torget først, selv om jeg ikke venter noen respons :)

    powerboxrsuni1way_2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    The Claypool Lennon Delirium - South of Reality. Et album jeg har nevnt tidligere. Likheten mellom Sean Lennon og faren hans er slående , men musikalsk slentrer det av sted inspirert av tidlig Pink Floyd og mye annet. Småsnodig album jeg trives med hver gang jeg setter det på.

    CLD.jpg


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nu var det godt å sette seg i sweetspot etter en sykketur. Adam Holzman med knallalbum innen fusion/jazz-rock sjangeren her :


    Spork.jpg



    adam holzman.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ny dag - mer musikk :) Dere skal slippe enda et bilde av CD transporten , men jeg slutter ikke gnåle over hvor bra den spiller. O.R.k. er intet unntak.

    ORk.jpg


    O.R.k.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er en del bra musikk man ikke finner på strømmetjenester. Glass Hammer er en av mange .Fysiske formater blir aldri droppet for min del.

    Glass Hammer.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Testet nettopp et gammelt triks for å fjerne riper fra CD plater. Hadde en eldre Pink Floyd utgivelse fra bruktsjappa med et matt felt med småriper i tillegg til noen lengere. Altså ikke pen , men jeg tok den med i sin tid for å prøve å redde den.

    Først en myk glassklut og litt tannkrem. Tror jeg brukte maks 5 minutter , så ga jeg den en lett polering med bilvoks. Ser ganske strøken ut og spiller helt fint !

    Herved anbefalt om man har noen kranglete skiver , litt tannkrem og fritid :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    In the Wake of Poseidon (1970). Andre studioalbum til King Crimson . Ikke like ikonisk som det første , men et meget bra album . Så får man våkne og venne seg til sommertid med litt kaffe her :)

    in_the_wake_of_poseidon_cddvd-a-11356571-.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    The Allmann Brother Band at Fillmore East (1971). Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt denne , men allikevel oppdager jeg mer detaljer i trommespillet osv.

    Allmann Brothers.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Moro å registrere at det spilles sølvplater over en lav sko med det nye drivverket:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Moro å registrere at det spilles sølvplater over en lav sko med det nye drivverket:)
    Ja, det er sikkert . Vinyl har vel knapt nok vært spilt, og streameren kun brukt ved noen få anledninger. Dessuten moro å ta frem innspillinger man nesten hadde glemt eksisterte. Må nok rydde opp i arkivet her :)

    Skatteetaten er til og med så grei at de har tenkt å tilbakebetale på skatten - så da skeiet jeg ut med en bestilling på lineær PSU til drivverket. Ikke det at det mangler strøm , men en liten switchmode kan gjøre ugang allikevel i et anlegg. Pro-ject Power Box uni-1 way i sølvfarge er snart på vei !

    Pro-Ject_Power_Box_RS_Uni_inside_top.jpg


    Tillot meg selv en liten utskeielse til også , men den kommer jeg tilbake til :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Som de som følger tråden kanskje fikk med seg - så var det altså Evo's Ortofon Kontrapunkt H som ble handlet inn her. Midlertidig montert i et Sony headshell jeg ikke føler er perfekt match i armen ( ut fra tidligere tester) , men man tager hva man har. Riaa trenger også litt oppvarming , men bortsett fra det så virker alt lovende.

    Veldig OK å ha en bra MC pickup i samlingen igjen etter å ha byttet mellom to MI pickuper her en stund. Kontrapunkt spilte meget bra sist jeg hørte den hos Evo , og jeg forventer ikke å havne helt der lydmessig med riggen min . Men altså - dette går rette veien . Tenker jeg kjøper inn et Jelco headshell etter hvert , og kan jo for sikkerts skyld teste ett av de jeg har først også så fremt jeg gidder å skru litt.

    Kontrapunkt.jpg


    Kontrapunkt 2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så får man fikle litt pickup igjen. Egentlig et dårlig valgt tidspunkt å drive med vinyl da jeg er så oppi CD spilling for tiden. Så det blir sånn , ja nå virker det bra - da spiller jeg mer CD :)

    Kontrapunkt har kommet seg over i Jelco Headshell , impedans 100 ohm , 2 grams nåletrykk . Skal prøve å justere VTA etter hvert . Armen er vel rimelig vannrett nå , men jeg har jo enkel justering on the fly - så man får nerde litt. Armen ble egentlig kjøpt inn for å kunne teste ut Ortofon SPU , men så kom denne seilende forbi - og da var det jo artig å prøve . Og bevares, det spiller dette altså , om enn noe mer "korrekt" enn SPU.

    ortofon.jpg


    ortofonh.jpg


    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Etter et par brukte skiver spiller jeg nå et nytt X av Houses of Holy - og det blir andre saker ja. Etter å være vant med CD som hovedkilde blir man uten tvil mer var på forvrengning fra slitte plater . Ingen audiofil skive dette , men det spiller bra her nå altså.

    1_-ZZTsPuDjdZi9vda6Fqu0g.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og der ble den en to Box transport ! Vekker mer Audiofil tillitt en det poweret som fulgte med :) Om jeg hører forskjell skal jeg ikke påstå sånn uten videre,
    men både økt kvalitetsfølelse og vissheten om at ikke det står et lite switchmode psu og lager støy i kjeden gjør at det var verd hver krone.

    PSU1.jpg


    PSU2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med nok en box i hus :)

    O
    Takker, boxer må man ha :) Må finne en fornuftig måte å rydde opp litt i anlegget etter hvert. Fjerner vel en platespiller og øker antagelig avstand mellom preamp og tilhørende Power også. Har hyller nok, blir bare å få det til å gå opp med kabler osv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    men både økt kvalitetsfølelse og vissheten om at ikke det står et lite switchmode psu og lager støy i kjeden gjør at det var verd hver krone. Vis vedlegget 578000
    Om det så kun skulle dreie seg om Placebo (hvilket er lite trolig), så skal man ikke underskatte verdien av den:).
    Så kommer jo eiergleden på toppen da.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Overdimensjonerte lineære psu har absolutt noe for seg, men ikke like viktig på en transport kanskje som forsterker ,dac osv ? Men uansett - jeg er kjempefornøyd , så slipper man nevroser i tillegg :) Ser litt vassere ut da !

    PSU3.jpg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Heisann,

    Hvor kjøpte du Pro Ject drivverket? Ser ut som om den ikke har kommet til norske forhandlere enda.

    RS2-EISA-Offer.jpg


    -BB-
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bestilte det hos Audio Aktøren , men de fleste Pro-ject forhandlere kan skaffe det. Importør Neby skal ha de på lager.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spiller en tidlig Genesis utgivelse på CD. 1985 utgave så vidt jeg kan finne ut av. Det låter bare bedre enn boksen jeg har med senere remasteringer. For sikkerhets skyld gav jeg bort de eldre duplikatene jeg hadde når jeg kjøpte boksen . IDIOT !! :mad: Får bare satse på at flere gamle utgivelser dukker opp igjen her og der...

    Føler jeg er i mål og vel så det med digitalriggen , mens vinyl er ikke helt der (og blir det sannsynligvis aldri). Er rett og slett ikke interessant å bygge opp en bra nok (og alt for dyr ) vinylrigg - for så i tillegg å kjøpe masse LP'er som jeg allerede har på CD.

    Men en Ortofon SPU er ikke skrinlagt enda. Får følge med om noe dukker opp på torget i fremtiden , kanskje noen er interessert i en byttehandel eller noe også....

    Blir vel flere ting som skal ut etter hvert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En trøst er jo at brukte CD´r ikke akkurat er mangelvare:)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En trøst er jo at brukte CD´r ikke akkurat er mangelvare:)
    Nei, du sier noe der. Billig er de også. Spiller nå en av de aller første CD platene jeg kjøpte. Japansk master fra 1983 - og den ble vel kjøpt samme året.
    Spiller som en kule enda den , har faktisk aldri hørt den bedre enn akkurat nå :) Så til de truslene om at CD'er kunne "råtne bort" etter noen år - dere tok feil !

    Joni.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Siden man nevner billige CD'er så handlet jeg nettopp en del Zappa plater. Noen masteringer jeg ikke hadde (og som sannsynligvis er bedre enn de nyere jeg har) + Sheik Yerbouti og Joe's garage act I-II-II som jeg faktisk ikke hadde på CD.

    Etter å ha søkt litt på discogs så fant jeg ut at flere Zappa skiver først ble utgitt på CD i 1995. Av de jeg har to masteringer av så liker jeg den første best - ergo kommer det noen godbiter i posten - alt til prisen av en vinylskive :)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bra start på påskeværet her på Østlandet. Denne får være passende mens man lager middag. Gypsy - In the Garden (1971).

    artrockstore-gypsy-in-the-garden-album_1024x1024.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn