SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fikk bestilt lydkort i dag ( liten boks med usb plugg) samt kabler fra lydkort til sub og til mikrofon. Blir spennende å kjøre romkorreksjon. Jo mer man rydder opp i bassen med selve rommet dess bedre selvfølgelig , men dsp kan ha noe for seg tross alt - så fremt bassen har nok reserver. Begynner å få skikkelig sans for denne relativt lille subben.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kreative dager med alle plikter som følger rollen som morfar :) Spacedrakten har han laget selv. Minstemann våknet 6.25 i dag , syngende og småpratende i sengen sin. Da er det faktisk helt greit å stå tidlig opp en søndag morgen !


    spaceman1.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sub er ryddet bort grunnet de nevnte smårollinger :) Kjører på når jeg får lydkort slik at jeg kan bruke målemic og dsp. Kan nok ta en ukes tid før det kommer. Jøkleba er notert.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et album som vil snurre en stund fremover her kjenner jeg. The Claypool Lennon Delirium . Sean Lennon er altså sønn av John Lennon , og arven etter faren er tydelig både når det gjelder stemmen og utseende. Kanskje derfor man aner Beatles på sitt mest Psychedeliske ligger på lur noen ganger. Men det er ingen Beatles kopi - bare så det er sagt. Uansett et meget originalt og bra album.


    CLD_ALBUM.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Og konserten var bra. Jeg mener - to av de beste King Crimson trommisene i hvert sitt band ! O.R.k. var nok mer rølpete enn hovedbandet , men jeg likte det meget bra. Verd billetten i seg selv. The Pineapple Thief låt en del tøffere live enn på skive. Sinnsyk dynamikk i det trommesettet (og spillet) til Gavin Harrison. Youtube gir et hint:


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå får jeg forhåpentlig et spark bak til å sette i stand mine Quad II monoblokker. Pre-amp på vei her. Slo til på en Quad 44. Blir jo rent moderne i forhold til monoblokkene , men håper det kan funke. Den har 3 forskjellige utganger. Det geniale med Quad 44 er at den er modul-oppbygd og man kan bytte innganger og modifisere i lange baner. Kommer nok ikke til å legge så mye i det , men muligheten er i alle fall der. Siste bildet er ikke min forsterker.


    986_1768978861.jpg


    059a63c7-40ab-11e9-8405-ab00ca0e3059.jpg


    quad_large.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    DIN-plugger. Sjelden vare både på høy- og lavgjengivelses-utstyr i dag. ;D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    DIN-plugger. Sjelden vare både på høy- og lavgjengivelses-utstyr i dag. ;D
    Den har i det minste begge deler :) Tidligste modellene kom bare med DIN tror jeg. I sin originale form er nok dette lydmessig litt kjedelig , men det er kanskje den pre-ampen som har vært mest moddet opp gjennom tidene. Har inntrykk at det er en liten industri rundt eldre Quad i UK. Ikke er det så dyrt heller. Finnes masse på eBay og andre steder.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Når det gjelder plugger på monoblokkene er det mange som bytter til rca , men der kjøper jeg ferdige terminerte kabler - og beholder blokkene originale.

    quad kabler.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Pur nostalgi . Hadde en chat med en av mine kjære døtre hvor vi kom inn på første musikken vi kjøpte. Dette er en av mine to første album. Utgitt 1965 - altså når jeg var 8 år gammel. Og jeg tror ikke jeg var eldre når jeg kjøpte den skiva. Det var sååå merkelig å se igjen det coveret . Skiva er kasta for mange 10 år siden. Den ble nok fullstendig spilt i hjel på familiens radiokabinett med Garrard plateskifter :)

    tages.jpg


    tages bak cover.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så har man prøvd seg som videofotograf også. Videoen er basert på noen opptak jeg tok i øvingslokalet for bandet. Klipping og redigering er gjort av Lars Rüdiger. Opptaket er gjort på frihånd i eksisterende lys med Nikon D810 og 17-35mm vidvinkel zoom.


     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En stund siden jeg har hørt på Tierney Sutton , og fant denne på Tidal som har gått et par runder her nå. The Sting variations - altså låter av Sting som er fullstendig strippet ned og bygget opp i nytt arrangement. En vellykket transformering - enten man liker Sting eller ei.

    the sting variations.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En artist som en av mine døtre tipset meg om - Eivør - live in Torshavn. Flott stemme , spennende musikk og meget bra produsert. Anbefales å sjekke ut.


    eivør.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    En artist som en av mine døtre tipset meg om - Eivør - live in Torshavn. Flott stemme , spennende musikk og meget bra produsert. Anbefales å sjekke ut.


    Vis vedlegget 533116
    Huffda, har jeg glemt å tipse deg om alvedronningen fra Færøyene Soundscape.
    Det er bare å kjøpe ALT, rubb og stubb med dama.
    Hun har den klareste røsten jeg har hørt på år og dag, og et register med pådrag som kan ta pusten fra deg.
    På konsert låter det praktfullt, og man kan lett komme i skade for å bli beveget.
    Selv blir jeg helt satt ut av damen.

    Få takk i live skiva hennes fra 2009, og sett på spor 13 Summertime med litt volum.
    Treffer hun deg ikke da, så har du et hjerte av stein.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hyggelig når det dukker opp slike ting som har gått en forbi. Ja stemmen er virkelig helt utrolig. Ligger masse album på Tidal - så jeg starter der. Live in Torshavn er i alle fall et must.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Måtte bare erte litt. Vinyl er bra det, men av forskjellige grunner så starter jeg ikke på nytt igjen med det formatet - annet enn en og annen skive fra den analoge tidsalder.

    Sånn tilbake til dama fra Færøyene så har jeg zappet gjennom noe av utgivelsene hennes. Mye bra der, men foretrekker absolutt den kommende live skiva . Studio albumene blir mer electronica i mine ører enn det er spilt live. Ikke dårlig det heller , men smak og behag.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan var dette eventyret om den stygge andungen igjen - jo , det var den som ble til en svane :) Om det blir den vakreste svanen i andedammen kan vel diskuteres , men den blir styggtøff med de monoblokkene da ! Den ene dratt frem for anledningen. Så får jeg somle meg til å gi det hele litt puss og stell før det settes strøm på .

    quad1.jpg

    Quad3.jpg

    quad4.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har alltid likt klassisk Quad. Både 22-33 34-og 44 er kule pre-amper. Så ble designet litt for "moderne" etter min smak. På nye Artera settet har de fått til noe igjen. Minimalistisk og stilig.


    artera.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så skal tilstanden studeres litt. Quad 44 skal være helt i orden. Selger bemerket litt skurring i balansekontrollen , men ellers alt på stell. Ser jo også bra ut. Service juni 98 i følge en lapp på trafoen. Ellers sitter det et nummer som muligens betyr at den er produsert i 1987.


    44 topp.jpg

    44 bunn.jpg

    44 bak.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Første monoblokk. En god stund siden det var strøm på disse. Jeg vet han jeg overtok dem av brukte de for ca 35 år siden , men tror de har vært lagret siden da. Alder på disse må vel være snart 60 år eller noe sånt. Det ser faktisk rimelig urørt ut under bunnplata her.


    II bunn.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Monoblokk 2 - her har det vært byttet elektrolytter - ellers alt originalt så vidt jeg kan se. Ikke dårlig etter alle disse årene.

    quad II.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da blir det nok å bestille et sett fra UK til begge monoblokkene tenker jeg. Håndplukkede komponenter for mest mulig autentisk lyd.


    quadcap_ogbwbe.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette så flott ut Sound :) stilige vintage produkter som sikkert lyder meget godt på rette talere

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    De er sjarmerende. Ser jo ut som mint på tross av alderen. :)
    Noen bruksmerker er det , men ikke mer enn at jeg tror de skal få være sånn. Rat-look har jo blitt en greie blant enkelte biler , så kanskje de bare blir bedre med årene :)
    Fronten på Pre er ganske strøken i alle fall.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.782
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja.ja - så satte jeg strøm på Preampen - og den ser jo ikke ut til å virke :mad::mad::mad:


    Ble ikke så veldig inspirert her nå kjenner jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn