SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Funderer av og til på noen akustiske tiltak i stereostua - uten at det blir seende helt lydstudio ut. Blant annet temme denne spenstige saken litt (B&W). Det låter bra i sweetspot, men merker det bygger seg opp mye bassenergi foran i rommet. Tenker muligheten for å rive paneltak og lage bassfeller foran og bak i rommet. I tillegg kunne jeg diffusere det meste av feltet fra høyttalere til rett bak lyttestolen. Har noen ideer på hvordan dette kan utføres uten at det ser for galt ut. Det billigste ville jo vel være diffusorer i skum materiale , men disse synes jeg ikke er spesielt pene. Løsningen er kanskje å sette de i rammer - og trekke dem med transparent hvitt stoff. Samme stoff brukes der man har absorbenter til bassområdet. Til slutt kan evt. sideveggene dekoreres med diffusjon av en penere type (treverk ect. ) Ideer og innspill er alltid velkomment !


    bowers and wilkins.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå som Chord preampen er tatt ut av tjeneste måtte jeg kikke litt under huden på den. Er jo slett ikke gal byggekvalitet her så vidt jeg kan bedømme.

    Bunnplata :

    chord 1.jpg


    Under topplokket :

    810_8992.jpg


    chord 2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt subtesting på formiddagen her. Nyttig verktøy som kan brukes til mangt. Man hører lett løse gjenstander i rommet blant annet :) Og greit å kunne ta frekvenssveip for å stille inn best mulig på øret. Hadde en stygg dip rundt 50-60 hz i rommet. Ikke så rart bassen manglet litt energi , da det er der mye av smekket ligger. Virker som det gjentar seg rundt 120 og 180 hz også - hvis ikke øra mine er helt ute å kjøre. Uansett - her er det bare å teste i vei:


    Free Online Frequency Sweep Generator | OnlineToneGenerator.com



    tonegenerator.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Funderer av og til på noen akustiske tiltak i stereostua - uten at det blir seende helt lydstudio ut. Blant annet temme denne spenstige saken litt (B&W). Det låter bra i sweetspot, men merker det bygger seg opp mye bassenergi foran i rommet. Tenker muligheten for å rive paneltak og lage bassfeller foran og bak i rommet. I tillegg kunne jeg diffusere det meste av feltet fra høyttalere til rett bak lyttestolen. Har noen ideer på hvordan dette kan utføres uten at det ser for galt ut. Det billigste ville jo vel være diffusorer i skum materiale , men disse synes jeg ikke er spesielt pene. Løsningen er kanskje å sette de i rammer - og trekke dem med transparent hvitt stoff. Samme stoff brukes der man har absorbenter til bassområdet. Til slutt kan evt. sideveggene dekoreres med diffusjon av en penere type (treverk ect. ) Ideer og innspill er alltid velkomment !


    Vis vedlegget 534494
    I can see Chord..! :cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Stemmer det. Bare 1/2 Chord som er meldt ut av tjeneste. SPM 1200 E gjør jobben som effektforsterker. Så prøver jeg å overse alle (og alt for dyre ) fristelser som måtte vise seg. Lett å la seg rive med når man hiver seg på oppgraderinger , men jeg har som regel bra styr på fornuften.


    Noe sånt er jo sexy , men akk så dyrt .


    20181101_15201431_08209_r.jpg


    Belles har noen fine varmovner de også:

    belles-mb-01-mono-amps.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bildene er nok tatt med stor vidvinkel - så det virker større enn det er. Er vel der han lytter seg frem til sine tweaks vil jeg tro. Han er jo kjent for å tenke litt utenfor boksen- og ikke redd for å teste nye løsninger. Har lest et par artige interview med fyren.



    http://www.the-ear.net/how-to/ken-ishiwata-man-and-his-listening-room
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Apropos lytterom så kjørte jeg en og en sinustone fra 20-100 hz i stua. Ved f.eks 100 hz så gikk jeg frem og tilbake og hørte hvor sykt mye rommet bidrar. På noen felter forsvant den nesten helt for så å komme tilbake igjen etter som man gikk frem og tilbake. Må passe meg skikkelig for å ikke pådra meg noen nye nevroser her nå kjenner jeg :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.429
    Antall liker
    13.020
    Apropos lytterom så kjørte jeg en og en sinustone fra 20-100 hz i stua. Ved f.eks 100 hz så gikk jeg frem og tilbake og hørte hvor sykt mye rommet bidrar. På noen felter forsvant den nesten helt for så å komme tilbake igjen etter som man gikk frem og tilbake. Må passe meg skikkelig for å ikke pådra meg noen nye nevroser her nå kjenner jeg :)
    Som kjent er livet en dans på nevroser Soundscape, og av og til en sklitur i kaviar :rolleyes:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Apropos lytterom så kjørte jeg en og en sinustone fra 20-100 hz i stua. Ved f.eks 100 hz så gikk jeg frem og tilbake og hørte hvor sykt mye rommet bidrar. På noen felter forsvant den nesten helt for så å komme tilbake igjen etter som man gikk frem og tilbake. Må passe meg skikkelig for å ikke pådra meg noen nye nevroser her nå kjenner jeg :)
    Som kjent er livet en dans på nevroser Soundscape, og av og til en sklitur i kaviar :rolleyes:
    He-he, jeg har klart å styre unna de verste nevrosene så langt - blant annet ved å slutte med rør-forsterkere. Beundrer de som med største ro tar fatt på det 3. forsterkerhavari på 4 uker . Sånne tilfeller tror jeg kunne påvirket både blodtrykk og nattesøvn for undertegnende :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Når det gjelder rom-akustikk så prøver jeg å lese meg litt opp . Mye å lese - og sikkert enda mer som kan gjøres. Hvor langt jeg tar det gjenstår å se. Er ikke sånn at det ødelegger musikkgleden , men jeg ser helt klart forbedringspotensiale . Her er en kalkaltor som viser hvordan de forskjellige frekvensene "bygger seg opp" i rommet. Blir nok ikke helt nøyaktig , men en interessant sak allikevel. Klikk på de forskjellige frekvensene nedover - så viser kuben hvordan energien flytter seg i rommet .

    hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hyggelig kaffevisitt av Evo og jorwed i dag - denne gangen med bass :) Anlegget er nå Supertramp approved . Skal skjerpe meg og stille med tilbehør til kaffen neste gang Evo :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.937
    Antall liker
    51.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kaker til kaffen må til :)
    Ellers så sitter lyden mye bedre nå enn sistgang jeg var innom. Bassen er jo gitt at sitter med B&W monster subben;). Det var helheten som jeg savnet som nå var mye bedre,mellomtonen hadde godt av Belles preampen. Supertramp hørtes nå ut som Supertramp :). Forige gang var det ganske blodfattig lyd med lik null bass/mellombass det var bare ikke tilstede. At du bruker volumen til Dacen skjønner jeg ikke helt da du drar ned dynamikken betraktelig på den måten,men det får du bestemme selv.
    Alt i alt så låt det meget mye bedre nå!

    O
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Volume på dac er fordi den er mer smooth og trinnløs i forhold til pre. Har såpass mye gain at volumen øker fort når man øker på preamp. Når man zapper og spiller mye forskjellig som vi gjorde er det derfor greit å bruke dac. Så det blir litt sånn etter forholdene. Noen ganger står dac på fullt øs - og alt styres på preampen.


    Ellers har jeg eksperimentert LITT med justering av høyttalere. Når dere var der var de rettet opp en smule , men de er nå tilbake der jeg har hatt dem en stund - noe som gir enda litt mer organisk klang / tilstedeværelse. Eneste forskjellen jeg måtte gjøre i forhold til Chord preampen var å justere litt på avstanden høyttaler til lyttestol. Veldig kilent på små marginer. Er selv veldig fornøyd med hvordan ting har bedret seg - og samtid lært mye om rommet og hvor håpløst det er i forhold til visse frekvenser. Så får vi se om det blir noen bassfeller og litt diffusjon i mellomtonen etter hvert.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En live skive jeg ikke har hørt på en stund - og som kler lyden i oppgradert anlegg. Fransk Etnisk Jazzband som jeg har veldig sans for.

    hadouk.jpg


    Fremdeles meget fornøyd med pre-amp kjøpet - selv om ikke prisen er med i betrakting. Tar man med hva jeg betalte for den så er det et kupp av de sjeldne.
    Vurderte blant annet en Audio Research Ref 5 før jeg slo til på denne. Sjekket pris på oppgradering fra Ref 5 til Ref 5 SE - og bare delene kostet 40 k. Prisen på SE var 1000 USD dyrere enn ref 5 når den kom - og det som er gjort er hovedsakelig nesten dobling av kapasiteten på lyttebanken - noe som er løst med et ekstra prinkort på venstre side i kabinettet. Videre er det noe kabling samt bytte av en rørsokkel hvis jeg forsto det rett- samt knapper og frontplate. I tillegg bytter de rørene med nye i hele preampen. Men 40 K + jobben !!!??
    Synes det forteller litt om prisnivået på High-End komponenter sånn generelt. Jeg kunne sikkert fått en pre som var bedre på noen parametere til 150 k , men neimen om det er verd 10 x prisen av hva jeg betalte for min. (Min subjektive vurdering - så må andre gjerne synes noe annet.)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Skikkelig trøkk i storband. Dra på litt skikkelig slik at det føles som om blåserekka og kompet har flyttet inn er bare herlig. En gang i blant unner også jeg meg den luksusen. ;D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Skikkelig trøkk i storband. Dra på litt skikkelig slik at det føles som om blåserekka og kompet har flyttet inn er bare herlig. En gang i blant unner også jeg meg den luksusen. ;D
    Ja, et privilegium med enebolig noen ganger når man føler for å dra på litt. Ikke så ofte jeg spiller veldig høyt lenger, men deilig å tøye grensene noen ganger.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sitter og funderer på veien videre vedrørende anlegget. Sub og pre kjøp ikke så impulsivt som det kanskje virket. Sub har ligget i bakhodet leeenge, og jeg ønsket en verdig arvtager til pre som jeg kan bruke mange år fremover. Er ikke den som bytter ofte . Det jobber seg frem en plan for en siste oppdatering etter hvert også , men får se om jeg selger unna Chord pre og Cary CD spiller først. Bud / pris blir avgjørende der. Gi-bort pris ikke aktuelt .Da finner jeg heller bruk for dem et annet sted , men det er utstyr som tross høy nypris drar på årene - så jeg skal være realistisk også. Til slutt trenger jeg egentlig bare en platespiller , men der kjenner jeg det sitter langt inne å selge unna noe. Time will show.....
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.945
    Antall liker
    17.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Enig med Jorwed. Synes det er vel så gøy å google og søke rundt som å kjøpe.

    Hva slags pre har du nå, Soundscape?

    Blir gjerne med (Jorwed og Evo) bort en tur engang om verten tillater :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Enig med Jorwed. Synes det er vel så gøy å google og søke rundt som å kjøpe.

    Hva slags pre har du nå, Soundscape?

    Blir gjerne med (Jorwed og Evo) bort en tur engang om verten tillater :)
    Pre er presentert noen poster tilbake. Belles LA-01 - og du er hjertelig velkommen !

    LA-01.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På tide å få vinyl til å spille på lag med ny pre også. Grado Master ref. sitter bra nå i Jelco Headshell Gjenstår å finne et passende Shell til Goldring pickupen. Kan kjøre safe og gå for et Jelco der også , men artig å prøve noe nytt kanskje.

    ps2250.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.945
    Antall liker
    17.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har inntrykket av at Belles er en av disse undervurderte i den norske haifaihimmelen. Så langt fra opphauset som enkelte andre som det går an å komme. Det borger for mye kvalitet for utlegget.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har inntrykket av at Belles er en av disse undervurderte i den norske haifaihimmelen. Så langt fra opphauset som enkelte andre som det går an å komme. Det borger for mye kvalitet for utlegget.
    David Belles har nok ikke samme status som de mer kjente over there nei , men han vet hva han driver med. Mannen drar på årene etter hvert , her til høyre i bildet.

    david belles and bill roberts.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    BNC er alltid et pluss. Selvom det var litt vel mye knapper på fjernkontrollen til å kun være til transport. Men japanere er glade i knapper...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.122
    Antall liker
    34.065
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Med en viss hr. jorwed i vennekretsen har det lett for å snike seg inn en og annen vinylskive. Denne har jeg ikke hørt på lenge . Min store Zappa periode begynte å bremse opp i denne perioden , men skiva var faktisk mye bedre enn jeg husket. Berre trivelig dette her. Goldring 2500 er kilen på arm/headshell comboer , men spiller ikke galt nå. Tenker å teste ut et lettere headshell som Ortofon LH-8000.


    zappa.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    17.214
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Håper den skiva snart kommer på vinyl.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn