SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    329
    På denne tråden er det jammen mye bra musikk jeg ikke viste eksisterte. Er selv født i 68 og ble først stereo /musikk interessert på slutten av 80 tallet. Den gangen var det jeg viste om det jeg hørte på radio, utesteder og hos kamerater. Setter pris på folk med "god smak" og musikk kunnskap som deler litt av det med uvitende som meg :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På denne tråden er det jammen mye bra musikk jeg ikke viste eksisterte. Er selv født i 68 og ble først stereo /musikk interessert på slutten av 80 tallet. Den gangen var det jeg viste om det jeg hørte på radio, utesteder og hos kamerater. Setter pris på folk med "god smak" og musikk kunnskap som deler litt av det med uvitende som meg :)
    Så hyggelig da - alltid i musikkens tjeneste 😇 Det er jo musikk det egentlig dreier seg om - hifi er kun verktøyet til å bringe frem nerven i musikken 🙂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Thorens spilleren har vært litt "sjøsyk" de siste gangene jeg har testet den. Ny drivrem var ingen hjelp, men så kom jeg på at batteriet i armen sikker er utdatert.
    Et par tiere på nærbutikken så var problemet løst. Kjekt om alle feil lot seg løse så enkelt......

    Thorens.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Kaffe - Holly Cole - sweetspot. Bra start på dagen dette. Don't smoke in Bed ble nevnt i en annen tråd , og den låter aldeles utmerket på CD også.

    (Og nei, jeg er ikke ferdig med å rydde i krokene her :) Mer kaffe først.....

    Stereostue.jpg
    cole.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.606
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    God morgen Sound :) Kos deg med kaffen,det samme gjør jeg i øyeblikket sammen med litt rolige toner.
    Takk for tips av musikk, denne skal jeg bestille fortløpende
    Ha en fin dag :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    God morgen Sound :) Kos deg med kaffen,det samme gjør jeg i øyeblikket sammen med litt rolige toner.
    Takk for tips av musikk, denne skal jeg bestille fortløpende
    Ha en fin dag :)

    mvh
    Å ja , den plata er et must uansett format ! En strålende dag til deg også !
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Trives bra med anlegget for tiden. Herlig når ikke oppgraderings spøkelset henger over skuldrene :) ( OK, det hender ting frister, men prisen står ikke i forhold til forventet ytelse.) Ergo koser jeg meg skikkelig med lyden - og musikken. Steve Hillage åpnet dagen her , og nå Allan Holdsworth før anlegget stenges av og pliktene kaller....

    AH.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her har man knapt kommet seg ut av senga før det dumper ned en pakke CD'er i postkassa. Helthjem funker som gull. Musikk litt på siden av hva jeg hører mest på , men det meste ble sjekket ut før kjøp. Bootlegs kjøper jeg nesten aldri, men Fripp/Sylvian ble med på lasset. Lydmessig høres det ut som man forlater en sal med god lyd - og går ut på gangen :) Ble litt mangel på diskant her , men ikke det verste jeg har hørt

    CD.jpg
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.192
    Antall liker
    2.214
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Mye ukjent der. Har dog hørt veldig mye på den øverst til venstre. Toad the wet sprocket - Coil fra 1997. I mine ører er den bra selv om lyden kunne vært en del bedre. Bandet tok for øvrig navnet sitt fra en Monty Python sketsj. :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Toad The Wet Sprocket! Hadde helt glemt dem - må få dem inn i samlinga!
    Takk for deling - artig å gjenoppdage musikk :D
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et dykk i katalogen til Lisa Gerrard. Mest kjent fra Dead can Dance . Hun vokste opp i Australia , i en multietnisk forstad til Melbourne. Musikken hennes har derfor blant annet Arabiske røtter. Spennende artist med et imponerende spekter i stemmen. Duality fra 1998 er laget i samarbeid med Pieter Bourke.

    R-1267907-1205069148.jpeg.jpg



    1200px-LisaGerrard-Press-Image-2009.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mener å huske at det er ganske god lyd på den 10.000 Maniacs cden du viser over? En stund siden jeg har hørt. Natalie er bestandig fin å høre :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mener å huske at det er ganske god lyd på den 10.000 Maniacs cden du viser over? En stund siden jeg har hørt. Natalie er bestandig fin å høre :)
    Ja, ganske bra lyd på denne. Klangmessig mot den lysere siden, men luftig lydbilde.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå som høsten for alvor har meldt sin ankomst blir stereostua brukt oftere igjen. Måtte nerde litt med et nytt objektiv til kamera her. En av de skarpeste linsene som er laget gjennom tidene. Sigma 40mm 1:1,4 ART. Er egentlig en vidvinkelfreak , men innser at denne åpner for nye uttrykk etter hvert.

    Sony3.jpg


    Sony2.jpg Sony1.jpg Tweeter.jpg Jasmine.jpg Sony3.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Burde jobba hage, men får ikke ræva i gir kjenner jeg. Hentet inn Quad høyttalere og en Luxman forsterker i varmen. Så var det siste puss på monoblokkene før man fyrer opp Quad hele veien da.....Er vel snart full sesong for innendørs sysler - så kanskje blir de ferdigstilt en dag de også :)

    quad.jpg test.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Steve Hackett - Selling England by the Pound & Spectral Mornings : Live at Hammersmith. Ankom postkassa i dag, og er i følge Nad Sylvan (vokal) det beste de så langt har utgitt sammen. Boksen inneholder dobbel CD + BluRay , så jeg gleder meg til å se den også.

    hackett.jpg



    Fotointeressen har vært stigende i sommer , så jeg vurderer nå et siste tilskudd i "verktøykassa". En 85mm 1:1,4 hadde fylt ut tomrommet utmerket. Valget står da mellom Nikon og Sigma ART . Sigma er håret skarpere , men veier også betydelig mer. Begge er premium proff linser , så valget er ikke enkelt...
    Med kamera + 2-3 linser over kiloen betyr vekta litt også. Her et bilde med 40mm "beistet" til Sigma på ca 1,3 kilo.

    B5.jpg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Fotointeressen har vært stigende i sommer , så jeg vurderer nå et siste tilskudd i "verktøykassa". En 85mm 1:1,4 hadde fylt ut tomrommet utmerket. Valget står da mellom Nikon og Sigma ART . Sigma er håret skarpere , men veier også betydelig mer. Begge er premium proff linser , så valget er ikke enkelt...
    Jeg fikk nylig inn Pentax sin nye 85mm f/1.4. Et beist på 1,2kg... :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg fikk nylig inn Pentax sin nye 85mm f/1.4. Et beist på 1,2kg... :)
    Stilig ! 85mm er et must til portretter , men funker overalt man trenger en kort tele. Natur, konserter og gatefoto mm . Vurderte først 105mm, men fant ut at 85 er en bedre allrounder til mitt bruk. Begge er jo utmerkede portrettlinser.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.567
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Oslo
    Stilig ! 85mm er et must til portretter , men funker overalt man trenger en kort tele. Natur, konserter og gatefoto mm . Vurderte først 105mm, men fant ut at 85 er en bedre allrounder til mitt bruk. Begge er jo utmerkede portrettlinser.
    Jepp, i filmalderen brukte jeg nesten bare 85mm :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nytt fra Space-Master Ed Wynne og Ozric Tentacles. Virker som de er i det gode gamle slaget igjen. Liker man spacerock med bra gitarsoloer så er det bare å søke dem opp. Har lenge hatt sanser for dette bandet, og hadde gleden av å oppleve dem live også for noen år siden.

    OT.jpg



    Ellers fortsetter jakten på den ultimate 85mm linsen, og det ser ut til at Sigma trekke det lengste strået igjen. Den nye art serien deres er temmelig kompromissløs. Virker som Nikon m/flere tenker litt mer kommersielt når de lanserer et produkt. Nikon har f.eks 77mm filterfatning på det aller meste av pro-linsene sine - som selvfølgelig fint om man bruker flere dyre filtere som kan da brukes om hverandre. De har altså sett fordelen med å holde størrelse og vekt innenfor visse rammer , ikke uten betydning hvis man bærer rundt på utstyr flere timer av gangen.

    Sigma virker å sette kvaliteten foran det meste annet. Byggekvalitet er helt i toppsjiktet, det samme er de optiske egenskapene. I tillegg lager de en usb-dock så man kobler objektivet til en PC - og kan optimalisere hver linse til hvilket kamera du bruker. Det man får på kjøpet er størrelse og vekt. Det er noen digre tunge beist. F.eks bruker deres nye 105mm filtere på 105mm. 85mm 1:1,4 har en filterfatning på 86mm osv. Bruker man f.eks polafiltere og skal ha det beste blir fort besparelsen kontra originalopptikk spist opp. Men, det betyr mindre så lenge kvaliteten til Sigma stort sett gruser både Nikon og Canon med hensyn til skarphet og optiske egenskaper.

    Valget er dermed tatt - fortsettelse følger.

    SIGMA_85MM_F14_DG_HSM_ART_09_AF.gif
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ozric ja, det var en stund siden...har en 10-11 skiver stående, men har vel ikke lyttet til de siden begynnelsen av 2000 tallet, kanskje på tide med ett gjenhør!! :unsure:

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hm, Ostrich Testicles er faktisk noe helt ukjent for meg. Skal heller ikke sjekkes ut 😅

    Ellers god lørdag, alle som en :)
    Ha-ha , vi lever i et fritt land :) Dagens trim er unnagjort på sykkel og med kamera og ræva i været. Ræva skal nå plantes i godstolen med litt bedre samvittighet.
    God helg til dere som kikker innom !

    C.jpg B.jpg A.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Se her ja. Ut på tur med "monster linsa".
    Detaljeringsgraden er det intet å si på.
    God helg skal bli Soundscape :)
    Det samme ønskes deg tilbake.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Yamagata har gitt ut mye bra. Ta en lytt på Tightrope Walker også, om du ikke har den.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hodet er ikke programmert om til vintertid enda , så da blir det tidlig frokost. Lastet ned noe nytt på Tidal . Fish har nytt album ute , samme med Terje Rypdal og Bendik Hofseth - som starter dagen her.

    Hofseth.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt litteratur fra den gang da.....Husker jeg hadde flere av disse årbøkene til High Fidelity , med en oversikt over det meste av utstyr på det Danske markedet.
    Ble mye dagdrømming av å fordype seg i de bøkene der.

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da var Sigma 85mm 1:1,4 ART i hus. mister jo rent fokus på hi-fi her. Nå får jeg roe innkjøpene litt , knipse bilder og fylle sparegrisen igjen :)
    Linsen virker meget lovende. Tror jeg vil knytte bånd med den. Fikk den til meget bra (brukt)pris også. Kommer nok noen bilder etter hvert.

    SIGMA_85MM_F14_DG_HSM_ART_07_HANDS.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn