SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nyanskaffelsen. Fortell mer og vis gjerne flere bilder hvis du har.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med nyanskaffelsen. Fortell mer og vis gjerne flere bilder hvis du har.
    Skal knipse litt fotos og skrive mer når inntrykkene synker inn. Men jeg kan si såpass at de langt på vei har lykkes med målet om å lage "det ultimate" drivverk.
    Det er lagt uanstendig mye penger i utviklingen av dette , og for å holde prisen nede har Pro-ject valgt å utelate alt som ikke nødvendigvis bedrer lyden. De har puttet det i en liten "cigarboks" med separat Power. Ganske minimalistisk det hele. Men drevet i seg selv som er en slags fulloverhalt / forbedret på alle punkter CDM2 pro virker å levere hva det skal. Rett og slett overføre signalene fra sølvskiva til dac'en med minst mulig feil. De mener at data som er tapt aldri kan erstattes med feilkorreksjon osv.
    Og resultatet er at det låter som man kommer mange skritt nærmere masteren. Lyden er så langt bedre på alle punkter. Ro, kontroll , dynamikk , mikrodetaljer osv. Er innspillingen ment å lyde varmt og organisk - så er den mer av det. Skal det være smell og dynamikk , vel så er det mer av det. Rett og slett en ro og kontroll jeg aldri har hørt fra andre kilder jeg har hatt foran DAC'en. Litt Barokk musikk i kveldingen her nå , så kommer jeg med mer stoff de nærmeste dagene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    God morgen til de som måtte kikke innom. Det blir en del kjas her vedr. nyanskaffelsen , så hvis det bryr deg midt i r.... , så finnes det sikkert andre tråder. Til dere som ikke har skrinlagt CD plata enda - og er i markedet for drivverk så er det kanskje noe å hente.

    Først og fremst må jeg si det var modig av Pro-ject å satse på et nytt og kostbart CD drev , mens flere og flere streamer eller spiller vinyl. De gjorde det av den enkle grunn at de mener CD plata er potensielt den beste digitalkilden så fremt man har et skikkelig drev.

    Sånn sett var det på tide noen tok tak i det da de gamle gode snart er en glemt historie. Selv high-end spillere i dag har stort sett brukt rimelige standard PC drivverk , ofte med slot-load , men også med skuff. Og er ikke laseren nøyaktig nok hjelper det ikke med 20 kilo kabinett og strømforsyning stor nok til en forsterker eller to.

    Og som sagt - satsingen har båret frukter i massevis. Akkurat når det gjelder denne spilleren (transporten) - så vil nok mange sperre opp øynene når de ser størrelsen på boksen. Den ser ut som noe Cary spilleren kunne spist til frokost - slukt hele greia i CD skuffen liksom.

    Sånn sett blir det spennende å se om de faller mellom to stoler her. De har en utrolig bra transport som bør få de fleste high-end merker til å svette - eller har de noe å frykte ? Veldig mange liker at ting ser fett ut - digre tunge kabinetter som er skikkelig sammenskrudd , og gjerne påkosta detaljer osv. Setter man denne på toppen av et rack så må man holde det ryddig så ikke den forsvinner blant en bunke CD plater :)

    Altså ikke noe man kjøper for å imponere verken nabo eller hi-fi frender hvis det er størrelsen det kommer an på.

    Nå lager Pro-ject en serie med separate Power i samme boks , så vil man ha den til å se litt vassere ut er det en mulighet som ikke koster skjorta. Jeg har allerede planer om et ekstra Power og en tilpasset base å plassere det hele på. Kanskje var jeg litt forfengelig tross alt ?

    Kort oppsummert så har de altså kommet opp med neste generasjons high-end drivverk . Man får tro at flere enn Gryphon kommer til å kaste seg på og bygge skikkelige spillere / transporter igjen. Jeg regner med at prisen for å bruke denne transporten er høy -så antagelig vil spillerene ligge i høyere prisklasser.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den observante leser la kanskje merke til at displayet plutselig var sort med hvit skrift - dette kan man velge med fjernkontrollen. I tillegg har man 10 nivåer å dimme opp og ned . Tror jeg foretrekker sort bakgrunn og hvit skrift.

    P7.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her er et rimeligere drivverk fra Pro-ject , med ekstra Power som altså kan brukes på min også. Boksen koster veil. 4500 kroner. Plassert på en tilpasset base - så vil det hele kunne se mer snasent ut tror jeg.

    project_uni_box_1_s1.jpg


    Pro-Ject_Power_Box_RS_Uni_inside_top.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Snart på tide og komme seg ut i sola en tur , men enkelte ting spiller forbløffende bra :)

    cover_55183362017_r.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Javel, har Glasshammer omsider begått et nytt album som lar seg høre?
    nysgjerrig jeg ble selvfølgelig :rolleyes:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Javel, har Glasshammer omsider begått et nytt album som lar seg høre?
    nysgjerrig jeg ble selvfølgelig :rolleyes:
    Nei, denne er fra 2010 - og det første albumet med Jon Davison som lead vocalist. Hele albumet høres veldig 70 talls Yes ut , og ikke uten grunn han senere ble headhuntet som ny Yes vokalist.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Anser meg som ferdig med cd, noe som likevel ikke ekskluderer gleden av å lese om din entusiasme og tanker rundt spilleren :) Grattis!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Anser meg som ferdig med cd, noe som likevel ikke ekskluderer gleden av å lese om din entusiasme og tanker rundt spilleren :) Grattis!
    Flere og flere rydder unna CD samlingen , men jeg beholder mine - helt klart. Det skal sies at mye som spilles sjeldent eller aldri tar opp plass, men man kan alltids lage en hylle eller flere som et fjernarkiv et annet sted i huset også. Det man er sikker på aldri blir tatt frem igjen kan man jo kvitte seg med.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Anser meg som ferdig med cd, noe som likevel ikke ekskluderer gleden av å lese om din entusiasme og tanker rundt spilleren :) Grattis!
    Flere og flere rydder unna CD samlingen , men jeg beholder mine - helt klart. Det skal sies at mye som spilles sjeldent eller aldri tar opp plass, men man kan alltids lage en hylle eller flere som et fjernarkiv et annet sted i huset også. Det man er sikker på aldri blir tatt frem igjen kan man jo kvitte seg med.
    Har fremdeles et drev og noen rester av cd-samlingen i stuen, men Cambridge-drevet mitt har vel under 10 timer spilletid :)

    For min del var det hverken vinyl eller streaming som gjorde at jeg solgte cd-samlingen min (for en åtte års tid siden). En Naim HDX hardiskavspiller får ta skylden. Blir nok ikke cder på meg, men hadde jeg hatt router-kobling i nærheten av oppsettet, hadde det nok stått en Aurender med 4TB harddisk og Roon platform her.

    347864ED-4BB1-4BDF-95E6-B223683EE9B5.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vurderte også å rippe over på HD på et tidspunkt, men kom aldri i gang. Men har en NAS stående som sikkert får noen hi-res musikkfiler etter hvert.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg vurderte også å rippe over på HD på et tidspunkt, men kom aldri i gang. Men har en NAS stående som sikkert får noen hi-res musikkfiler etter hvert.
    Jeg var også i tenkeboksen på en skikkelig NAS, men det ble med tanken. Sikrere med raid-muligheten, men 4TB i kombinasjon med Roon hadde vært evig nok for meg.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg vurderte også å rippe over på HD på et tidspunkt, men kom aldri i gang. Men har en NAS stående som sikkert får noen hi-res musikkfiler etter hvert.
    Jeg var også i tenkeboksen på en skikkelig NAS, men det ble med tanken. Sikrere med raid-muligheten, men 4TB i kombinasjon med Roon hadde vært evig nok for meg.
    4TB!?
    "Assuming that an average song takes up five megabytes, one terabyte could fit approximately 200,000 songs or 17,000 hours of music"
    17000t * 4 er 68000 timer musikk. Om du lytter 5 timer hver dag, gir det nok musikk til 13600 dager. Altså ca 37 år.
    Går vel sånn ca akkurat det :)

    500_F_187379681_QmCNntmfU8KB0pH6csRwj1dAIlYK46cL.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg vurderte også å rippe over på HD på et tidspunkt, men kom aldri i gang. Men har en NAS stående som sikkert får noen hi-res musikkfiler etter hvert.
    Jeg var også i tenkeboksen på en skikkelig NAS, men det ble med tanken. Sikrere med raid-muligheten, men 4TB i kombinasjon med Roon hadde vært evig nok for meg.
    4TB!?
    "Assuming that an average song takes up five megabytes, one terabyte could fit approximately 200,000 songs or 17,000 hours of music"
    17000t * 4 er 68000 timer musikk. Om du lytter 5 timer hver dag, gir det nok musikk til 13600 dager. Altså ca 37 år.
    Går vel sånn ca akkurat det :)

    Vis vedlegget 575531
    Vi ekorn nøyer oss ikke med å ha akkurat det antallet nøtter vi spiser vel :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ekorn-genet er jo egentlig noe forferdelige greier å være i besittelse av:).
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    "Assuming that an average song takes up five megabytes, one terabyte could fit approximately 200,000 songs or 17,000 hours of music"
    17000t * 4 er 68000 timer musikk. Om du lytter 5 timer hver dag, gir det nok musikk til 13600 dager. Altså ca 37 år.
    Går vel sånn ca akkurat det :)
    Da snakker vi vel og merke mp3 :cool:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    NATIONAL HEALTH er vel passende å spille i disse tider. God gammel Canterbury Prog dette her :

    P9.jpg


    Ellers får jeg stort sett forhold til komponenter som gir meg gode musikkopplevelser. Har allerede begynt å kalle den Knerten :

    P10.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En kompis av meg var stor Kinks fan. Da snakker vi slutten av 60 tallet :)

    Husker spesielt godt det coveret her :

    face to face.jpg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.648
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott drev.
    Har akkurat lest om det i HIFI News, og jeg forstår at dette er bra saker for de som spinner CD.
    Tiltalende design dessuten.

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med flott drev.
    Har akkurat lest om det i HIFI News, og jeg forstår at dette er bra saker for de som spinner CD.
    Tiltalende design dessuten.

    mvh
    Takker ! Jo , de har virkelig fått til noe her. Det er jo selve verket i seg selv som er stjernen her , innpakningen er gjort minimalistisk og funksjonell.
    Det er svært mange som hevder det ikke er forskjeller på drivverk ( eller digitale kilder generelt) , og at det bare handler om ett tall og nuller.
    Saken er de aller fleste drivverk (eller lasere om du vil) ikke er nøyaktige nok. Og selv om man har feilkorreksjons kretsløp så blir signalet aldri slik det var ment å være.
    Så det er det man har tatt tak i her. Mest mulig korrekt avlesing av koden på plata - ikke mer Hokus Pokus enn som så.

    Resultatet er at det rett og slett låter merkbart bedre på alle parametere. Føles som man fjerner en støy man ikke merket var der før den ble borte. Detaljer kommer bedre frem , og klang, dynamikk osv. er bedre. Om CD plata får sin revolusjon igjen er vel kanskje tvilsomt , men til de som sitter med en bra DAC og en cd samling kan jeg bare gi mine beste anbefalinger til å teste denne boksen. CD plata viser seg å ha noen kvaliteter mange vil bli overrasket over- gitt at man har en bra dac i tillegg selvfølgelig.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Soft Machine - Bundles (1975). Åttende studioalbum , og første hele album med gitarist . Allan Holdsworth spiller utrolig bra. En favoritt i heimen dette.

    P11.jpg

    P12.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    God morgen. En fordel med ny CD snurre er at man dykker litt dypere i arkivet og finner frem ting man ikke har spilt på en stund. Disse ble spilt masse en lang periode og er to av mine absolutte Sylvian favoritter. Lyden sitter bedre enn noen gang :)

    ds1.jpg


    da.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    På tide med en referanse her. Knallplate , i tillegg til at det er en god innspilling. Er nok kjent og kjær for mange HFS'ere denne . Uansett hva jeg forer transporten med, så leverer den. DAC står på "beste" innstillinger , dvs flat kurve filter mode 1 og mest nøyaktige klokkeinnstilling "exact".

    Patricia.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Oregon er et band som har fulgt meg siden 70 tallet. De tre aldrende herrer fikk ny input når de kapra x trommisen til Patricia Barber for noe år siden - og han har vært fast i bandet siden da. Opplevde de live i Oslo for en del år siden også - knallkonsert !

    Sa jeg forresten at CD boksen spiller forrykende bra ? - OK , sorry da....ja-ja, jeg skal slutte å mase. Ingen som tror meg allikevel :)

    family tree.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Voksne herrer som jeg aldri har hørt om. Svever Patricia i kulissene eller er det røffere slik at jeg må teste dem ut :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Voksne herrer som jeg aldri har hørt om. Svever Patricia i kulissene eller er det røffere slik at jeg må teste dem ut :)
    HVA ! Her må det misjoneres - det er klart. Bandet har ingenting med Patricia å gjøre stilmessig. De startet som en kvartett med Ralph Towner i spissen på gitar,keyboard , Glenn Moore på bass , Paul McCandless på obo, sax og diverse og Colin Wacott trommer i grenseland jazz,samtidsmusikk , etnisk ish…
    Mye av det etniske var nok Walcott ansvarlig for med tablas og diverse mer etniske instrumenter.

    Colin Walcott døde i 1984 og de hadde lenge bare gjestemusikere på slagverk inntil Mark Walker ble med fast i bandet. konserten jeg så var første turneen med ham.

    Moore forlot bandet i 2015 og siste album fra 2017 er med Paolino Dalia Porta på bass. Det er ikke annonsert flere turneer i fremtiden. Gutta er jo tross alt godt oppe i åra.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan står det til med Quad settet ditt, lenge siden vi har sett noe av dem.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvordan står det til med Quad settet ditt, lenge siden vi har sett noe av dem.
    Guilty - har vært sløv der altså. Det som gjenstår er bare å bytte nettbrønn til moderne type og få målt over det hele og kjørt i gang. Har kommet i skyggen (igjen) for andre gjøremål. Men , det er ikke ryddet bort - så det er LYD i enden av tunnelen :)

    Funderer jo litt på hvor jeg skal bruke det også da - luksusproblemer der altså. Hadde været fint kjøkkenanlegg , men har ikke plassen. Blir vel å koble opp i spisestua tenker jeg - just for fun. Nå er både Cary SACD og Nad M50 frigjort fra hovedanlegget. Sistnevnte kler Quad settet best visuelt , men trenger en dac for å fungere. Sånn går no dagan her ...
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok både lyd og godlyd tenker jeg, husk nå bare å legge ut noen bilder når du får koblet opp, slik at vi anglofile får opp blodtrykket litt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn