SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Apper og streaming og alt det andre skjønner jeg ingen ting av, Har null interesse men Laurie Anderson er på vei på vinyl :)
    Jeg er nok litt old school på mange vis.

    mvh
    For meg er det først og fremst muligheten til å sjekke ut nye ting - og kunne spille musikk man ikke nødvendigvis eie på fysisk format. Utover det er jeg ikke superfan av for mye apper og styr selv heller. 😁
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.958
    Antall liker
    39.043
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    For meg er det først og fremst muligheten til å sjekke ut nye ting - og kunne spille musikk man ikke nødvendigvis eie på fysisk format. Utover det er jeg ikke superfan av for mye apper og styr selv heller. 😁
    Ser den sound og var ikke meningen å kuppe tråden men regnet med det var i orden ;) :)
    Jeg bruker tuben til å sjekke ut ting selv om jeg ikke har det tilkoblet oppsettet men sitter bare på kontoret som jeg kaller det, funker det også

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.753
    Antall liker
    85.609
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ser den sound og var ikke meningen å kuppe tråden men regnet med det var i orden ;) :)
    Jeg bruker tuben til å sjekke ut ting selv om jeg ikke har det tilkoblet oppsettet men sitter bare på kontoret som jeg kaller det, funker det også

    mvh
    Da regner jeg med at også du tar hjemmekontor i morgen! 🤣🤣🤣
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.789
    Antall liker
    8.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Siden det er så få som lager PWM-DACer måtte jeg grave litt dypere. Finner da ut at utviklingen av min M51 og M2 ble gjort ved et samarbeid mellom Bjørn Erik Edvardsen hos NAD og Bruno Putzeys da han jobbet i Zetex. Det var da NADs betegnelse "direct digital" i DAC/forforsterkere ble til:


    Allerede før jeg kjøpte min egen DAC så jeg jeg visse likhetstrekk mot Tambaqui, og var noe av det som gjorde meg veldig nysgjerrig på den :) nettopp fordi Tambaqui er noe av det råeste man kan kjøpe

    På mange måter kan man vel da si at M51/M2 var Putzeys innsteg i kommersialiseringen av PWM i DACer, mens han etter flere år med videreutvikling av teknologien har tatt den helt ut på Tambaqui (y)
    @Eirik84 - jeg visste ikke Putzeys var involvert i NAD 51, men han står jo bak klasse D ampene også som NAD (og veldig mange andre ) bruker.

    Her er en tidlig prototype fra 2014 på det som etter hvert ble Tambaqui.

    Vis vedlegget 928252 Vis vedlegget 928250

    Og her er et bilde av Tambaqui innvendig fra undersiden.


    Vis vedlegget 928253


    Og en enkel skjematisk fremstilling av Tambaqui til slutt:


    Vis vedlegget 928278
    Når jeg tilfeldigvis kikket på litt interne bilder av M51 så ble for så vidt det jeg har lest bekreftet - det står faktisk Zetex på den hovedbrikka 😯
    Ikke hatt av deksel på min og ikke sett SÅ detaljert på innmaten før, så skvatt litt til her :)

    39_3000_0.jpg


    Spennende det du tester ut med Roon rett i Tambaqui (y)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Spennende det du tester ut med Roon rett i Tambaqui (y)
    Det går litt frem og tilbake her mellom Streamer og Roon/Tambaqui. Tipper det er mer og hente med en mer audiofil PC. Jeg har en vanlig stasjonær windows sak.

    Venter lyttebesøk i dag hvis han kommer seg frem på isen, så da får jeg anledning til å høre andres synspunkter på det også. Ute er det speilholke på småveiene - jeg kom meg helskinnet frem og tilbake til nærbutikken her nå. Snøen forsvinner fra både tak og veier. Var litt nærvøs for drivhuset da snøen slapp litt tregere enn forventet, men det overlevde den våte tunge snøen før den skled av.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.789
    Antall liker
    8.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det går litt frem og tilbake her mellom Streamer og Roon/Tambaqui. Tipper det er mer og hente med en mer audiofil PC. Jeg har en vanlig stasjonær windows sak.

    Venter lyttebesøk i dag hvis han kommer seg frem på isen, så da får jeg anledning til å høre andres synspunkter på det også. Ute er det speilholke på småveiene - jeg kom meg helskinnet frem og tilbake til nærbutikken her nå. Snøen forsvinner fra både tak og veier. Var litt nærvøs for drivhuset da snøen slapp litt tregere enn forventet, men det overlevde den våte tunge snøen før den skled av.
    Blir spennende å høre (y)

    Men så lenge du skal bruke Tambaqui som endpoint/avspiller, så kan jeg ikke skjønne hvordan PCen som skal påvirke resultatet. Så lenge den har fungerende harddisker, tilstrekkelig prosessorkraft og stabil tilkobling til nettverket. Men har ikke satt meg veldig inn i Roon, så usikker på hvordan systemet deres er satt opp.

    Selv har jeg musikken lagret på egen SSD-disk i en stasjonær med mye prosessorkraft og RAM, men det er rett og slett fordi at det er den PCen jeg har - ikke fordi det er nødvendig med slik kapasitet. WiiM Pro leser da filene over nettverket og sender dataene (forhåpentligvis) ubesudlet inn i M51 :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Blir spennende å høre (y)

    Men så lenge du skal bruke Tambaqui som endpoint/avspiller, så kan jeg ikke skjønne hvordan PCen som skal påvirke resultatet. Så lenge den har fungerende harddisker, tilstrekkelig prosessorkraft og stabil tilkobling til nettverket. Men har ikke satt meg veldig inn i Roon, så usikker på hvordan systemet deres er satt opp.

    Selv har jeg musikken lagret på egen SSD-disk i en stasjonær med mye prosessorkraft og RAM, men det er rett og slett fordi at det er den PCen jeg har - ikke fordi det er nødvendig med slik kapasitet. WiiM Pro leser da filene over nettverket og sender dataene (forhåpentligvis) ubesudlet inn i M51 :)
    Vet ikke - har ingen erfaring med det selv , men noen mener det utgjør en forskjell. PC'en min er ikke veldig gammel og med bra prosessorkraft og det meste på stell. Men , jeg vet det lages strømforsyninger til f.eks Mac Mini som sies å gi en forbedring. Om det bare er noe audiofilt tullball skal jeg ikke uttale meg om.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.789
    Antall liker
    8.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke - har ingen erfaring med det selv , men noen mener det utgjør en forskjell. PC'en min er ikke veldig gammel og med bra prosessorkraft og det meste på stell. Men , jeg vet det lages strømsforsyninger til f.eks Mac Mini som sies å gi en forbedring. Om det bare er noe audiofilt tullball skal jeg ikke uttale meg om.
    Så lenge du ikke skal bruke pcen som avspiller, så ville jeg lagt de tankene helt fra meg (y)

    Den pcen skal da bare gjøre filene tilgjengelig på nettverket og har således ingenting med lyd å gjøre. Og hvis jeg forstår deg rett med at denne pcen står et annet sted/rom, så ville jeg bare passet på å ha en uskjermet nettverkskabel frem til Tambaqui. Streaming av musikk er ikke så komplisert som noen skal ha det til. For mange er det vanskelig å fri seg fra at det ikke er analoge musikksignaler som går gjennom nettverkskabelen.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så lenge du ikke skal bruke pcen som avspiller, så ville jeg lagt de tankene helt fra meg (y)

    Den pcen skal da bare gjøre filene tilgjengelig på nettverket og har således ingenting med lyd å gjøre. Og hvis jeg forstår deg rett med at denne pcen står et annet sted/rom, så ville jeg bare passet på å ha en uskjermet nettverkskabel frem til Tambaqui. Streaming av musikk er ikke så komplisert som noen skal ha det til. For mange er det vanskelig å fri seg fra at det ikke er analoge musikksignaler som går gjennom nettverkskabelen.
    Største ulempen er vel egentlig at jeg må inn på skrivebordet i rommet ved siden av - i stedet for å sitte i sweetspot med nettbrettet og velge og vrake.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.789
    Antall liker
    8.126
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Største ulempen er vel egentlig at jeg må inn på skrivebordet i rommet ved siden av - i stedet for å sitte i sweetspot med nettbrettet og velge og vrake.
    Må du det?
    Har du ikke Roon-app på nettbrettet hvor du ser musikken din, og velger i appen hvilke låter som skal avspilles på Tambaqui?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må du det?
    Har du ikke Roon-app på nettbrettet hvor du ser musikken din, og velger i appen hvilke låter som skal avspilles på Tambaqui?
    Ikke kommet så langt enda 🤭 Jeg bruker nettbrettet når jeg spiller av fra streameren da.............


    NB - lastet ned på nettbrettet nå (og følte meg veldig glup i samme slengen). Da kan ræva skvises ned i sweetspot. 🎶 😁
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    560
    Antall liker
    667
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det går litt frem og tilbake her mellom Streamer og Roon/Tambaqui. Tipper det er mer og hente med en mer audiofil PC. Jeg har en vanlig stasjonær windows sak.

    Venter lyttebesøk i dag hvis han kommer seg frem på isen, så da får jeg anledning til å høre andres synspunkter på det også. Ute er det speilholke på småveiene - jeg kom meg helskinnet frem og tilbake til nærbutikken her nå. Snøen forsvinner fra både tak og veier. Var litt nærvøs for drivhuset da snøen slapp litt tregere enn forventet, men det overlevde den våte tunge snøen før den skled av.
    1705928026588.jpeg
    Stegjern?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.304
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Ikke kommet så langt enda 🤭 Jeg bruker nettbrettet når jeg spiller av fra streameren da.............


    NB - lastet ned på nettbrettet nå (og følte meg veldig glup i samme slengen). Da kan ræva skvises ned i sweetspot. 🎶 😁
    Det er også en app for Apple TV om slikt brukes i heimen, eller så kan du kjøre display (now playing) til chromecast eller en chrome browser.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.284
    Antall liker
    6.479
    Sted
    Under stjernene
    Forstår det sånn at når du bruker streameren så trenger du ikke PC'en?
    Bruker bare PC når du ikke bruker streameren?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Må klikke på mørk tema på room.... Den hvite du bruker er veldig slitsom i lengden.
    Bruker roon seks plasser i huset, pluss arc på ferie. Genialt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Roon : yes/no

    Stryk det som ikke passer.

    Hyggelig besøk av @iGran i dag - og som vanlig ble det spilt mye musikk i flere sjangere. Vi er vel begge ganske åpne for mye - bare det er kvalitet innenfor hver sjanger. Føler vi opplever / lytter til musikk ganske likt også - så jeg var spent på utfallet av min lille streamer vs. roon demo.
    Selv hadde jeg gjort opp min mening på forhånd , og konklusjonen ble mye den samme fra oss begge. Streameren spiller bedre - enkelt og greit.
    Eller - kanskje ikke det er så enkelt ? I mitt hode burde Roon med Tambaqui som endpoint spilt bedre - eller i det minste like bra .
    Lyd - og hvordan man lytter er ikke bare objektivt - så kanskje mange ville foretrukket Roon da lyden blir mer direkte. Men , jeg lytter mye til hva som skjer bak høyttalerene når jeg hører på musikk. Opplevelsen av selve rommet , og luften i mellom instrumentene - måten instumentene klinger i selve rommet.
    Der mister jeg noe vesentlig med Roon . Ved å bruke Auralic Aries som endpoint og kjøre Roon gjennom den - havner man litt midt i mellom. Men, jeg vil si det blir litt verken / eller. Man får liksom ikke i pose og sekk. Konklusjonen nå er at jeg høyst sannsynlig avslutter prøveabonnementet for 2. gang og beholder oppsettet med streameren. Programvaren i Roon er veldig god - jeg skulle gjerne beholdt noen av de funksjonene , men å betale abonnement for det alene blir ikke aktuelt.
    Auralic Aries er uten DAC - og Tambaqui fungerer som DAC i begge oppsettene.

    Så da blir det sannsynligvis Roon : / no .​
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    440
    Antall liker
    569
    Sted
    Bærum
    Takk for interessant - og for meg veldig relevant :) - innlegg.
    Jeg har sett at en rekke innlegg på WhatsBestForum lander på samme konklusjon som deg, at streamer ofte låter enda litt bedre enn Roon.
    Lurte på Roon til min Tambaqui selv, men når du bekrefter det WBF-innlegg sier, så blir det mindre aktuelt.
    Takk for at du deler :)(y)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener at å bruke qobuz/tidal direkte fra streamer låter bedre enn å bruke roon som endpoint på streameren? Merkelig observasjon. Roon skal hverken legge til eller trekke fra noe hvis en ikke bruker dsp i den.
    Hos meg låter tidal og qobuz akkurat likt når jeg spiller rett fra EverSolo som det det gjør med roon gjennom EverSolo. Hører absolutt ikke noe forskjell, forskjellen ligger i roon sin brukervennlighet som er helt fantastisk.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så du mener at å bruke qobuz/tidal direkte fra streamer låter bedre enn å bruke roon som endpoint på streameren? Merkelig observasjon. Roon skal hverken legge til eller trekke fra noe hvis en ikke bruker dsp i den.
    Kan ikke utdype noe mer enn hva jeg hører akkurat nå. En tanke er at windows PC'en lager noe støy på nettverket som kan gjøre utslag ? Synes selv det er merkelig, men forholder meg til det som kommer ut av høyttalerene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for interessant - og for meg veldig relevant :) - innlegg.
    Jeg har sett at en rekke innlegg på WhatsBestForum lander på samme konklusjon som deg, at streamer ofte låter enda litt bedre enn Roon.
    Lurte på Roon til min Tambaqui selv, men når du bekrefter det WBF-innlegg sier, så blir det mindre aktuelt.
    Takk for at du deler :)(y)
    Da er det tydligvis ikke bare mitt hode som roter - har lest lite om emnet selv, og forholder meg til det jeg hører. Jeg gjorde samme forsøk med min Gustard A26 DAC som nå brukes i TV oppsettet. Altså A26 som endpoint med Roon vs. Auralic Aries. Forskjellen der var mindre enn med Tambaqui , men opplevde ikke at Roon ga meg noen lydmessige fordeler kontra streameren - og Roon ble derfor droppet i den runden også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.645
    Antall liker
    35.707
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det kan muligens være... Jeg har roon rock stående helt annet sted i huset så bruker jeg kun nettverkskabel til EverSolo. Bruker linus til roon, hadde en room core på Windows før, med kabel fra den til dac da kunne jeg noen ganger høre litt støy. Men med rock og EverSolo som endpoint I stede for pc så er det perfekt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.304
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Da er det tydligvis ikke bare mitt hode som roter - har lest lite om emnet selv, og forholder meg til det jeg hører. Jeg gjorde samme forsøk med min Gustard A26 DAC som nå brukes i TV oppsettet. Altså A26 som endpoint med Roon vs. Auralic Aries. Forskjellen der var mindre enn med Tambaqui , men opplevde ikke at Roon ga meg noen lydmessige fordeler kontra streameren - og Roon ble derfor droppet i den runden også.
    Om du ikke ser fordelen med roon som program/UI så er det jo bare å droppe det. Hadde selv ikke betalt for roon om det kun var for lydkvaliteten selv om lyden er bedre hos meg med roon en med din Project cdspiller (men kun litt). Om du heller ikke har mye lokale musikkfiler så er det jo ikke så mye å tenke på.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvilket grensesnitt bruker du mellom Aries og Tambaqui?
    Litt usikker på hva du mener , men Aries er koblet opp på S/PDIF inngangen. Bruker Qobuz - FLAC opp til 384K - volume på streamer er ikke aktivert.
    AES/EBU er et knepp bedre , men den inngangen er forbeholdt CD transporten.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Litt usikker på hva du mener , men Aries er koblet opp på S/PDIF inngangen. Bruker Qobuz - FLAC opp til 384K - volume på streamer er ikke aktivert.
    AES/EBU er et knepp bedre , men den inngangen er forbeholdt CD transporten.
    Jeg lurte på om du brukte s/pdif eller usb og du svarte :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.284
    Antall liker
    6.479
    Sted
    Under stjernene
    Roon : yes/no

    Stryk det som ikke passer.

    Hyggelig besøk av @iGran i dag - og som vanlig ble det spilt mye musikk i flere sjangere. Vi er vel begge ganske åpne for mye - bare det er kvalitet innenfor hver sjanger. Føler vi opplever / lytter til musikk ganske likt også - så jeg var spent på utfallet av min lille streamer vs. roon demo.
    Selv hadde jeg gjort opp min mening på forhånd , og konklusjonen ble mye den samme fra oss begge. Streameren spiller bedre - enkelt og greit.
    Eller - kanskje ikke det er så enkelt ? I mitt hode burde Roon med Tambaqui som endpoint spilt bedre - eller i det minste like bra .
    Lyd - og hvordan man lytter er ikke bare objektivt - så kanskje mange ville foretrukket Roon da lyden blir mer direkte. Men , jeg lytter mye til hva som skjer bak høyttalerene når jeg hører på musikk. Opplevelsen av selve rommet , og luften i mellom instrumentene - måten instumentene klinger i selve rommet.
    Der mister jeg noe vesentlig med Roon . Ved å bruke Auralic Aries som endpoint og kjøre Roon gjennom den - havner man litt midt i mellom. Men, jeg vil si det blir litt verken / eller. Man får liksom ikke i pose og sekk. Konklusjonen nå er at jeg høyst sannsynlig avslutter prøveabonnementet for 2. gang og beholder oppsettet med streameren. Programvaren i Roon er veldig god - jeg skulle gjerne beholdt noen av de funksjonene , men å betale abonnement for det alene blir ikke aktuelt.
    Auralic Aries er uten DAC - og Tambaqui fungerer som DAC i begge oppsettene.

    Så da blir det sannsynligvis Roon : / no .​
    I min verden blir det det en sammenligning mellom Auralic Aries og PC, (hvor Roon er installert på PC,en) ikke en sammenligning mellom AA og Roon
    Det blir ikke som å sammenligne epler og pærer, heller som å sammenligne epler og appelsiner 🙂

    Skal man sammenligne må det bli med og uten Roon på PC. Eller med og uten Roon på streameren.
    Eller som hos med bruke Roon Nucleus(+) og så sammenligne med og uten streamer.
    Kanskje resultatet ville bli noe helt annet.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    I min verden blir det det en sammenligning mellom Auralic Aries og PC, (hvor Roon er installert på PC,en) ikke en sammenligning mellom AA og Roon
    Det blir ikke som å sammenligne epler og pærer, heller som å sammenligne epler og appelsiner 🙂

    Skal man sammenligne må det bli med og uten Roon på PC. Eller med og uten Roon på streameren.
    Eller som hos med bruke Roon Nucleus(+) og så sammenligne med og uten streamer.
    Kanskje resultatet ville bli noe helt annet.
    Jeg tipper Roon Nucleus + ville gitt et bedre resultat. Men da har man også en innvestering på 25k i tillegg , og budsjettet vil blø en stund enda etter å ha kjøpt Tambaqui. Nå lider jeg heller ikke av dårlig lyd, men måtte liksom prøve hvordan det ble å bruke DAC'en som Roon endpoint når muligheten var der.
    Regner med at jeg legger ballen død innen prøveabonnement er ute, men det utelukker jo ikke at man kan prøve andre alternativer på et senere tidspunkt.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.304
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tipper Roon Nucleus + ville gitt et bedre resultat. Men da har man også en innvestering på 25k i tillegg , og budsjettet vil blø en stund enda etter å ha kjøpt Tambaqui. Nå lider jeg heller ikke av dårlig lyd, men måtte liksom prøve hvordan det ble å bruke DAC'en som Roon endpoint når muligheten var der.
    Regner med at jeg legger ballen død innen prøveabonnement er ute, men det utelukker jo ikke at man kan prøve andre alternativer på et senere tidspunkt.
    roon har vært ganske klar på at man ikke får bedre lydkvalitet med Nucleus + vs en rimelig NUC. Med Nucleus (+) så slipper man å ha noe datakunnskaper for å sette den opp og den er vifte løs, og mange er villig å betale for det. roon er egentlig ikke noe "audiofilt" produkt, men heller et lite økosystem for å avspille digital
    musikk på de fleste plattformer med et av markedet beste grensesnitt. Om du kun er interessert i lydkvalitet så er nok ikke roon noe for deg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    roon har vært ganske klar på at man ikke får bedre lydkvalitet med Nucleus + vs en rimelig NUC. Med Nucleus (+) så slipper man å ha noe datakunnskaper for å sette den opp og den er vifte løs, og mange er villig å betale for det. roon er egentlig ikke noe "audiofilt" produkt, men heller et lite økosystem for å avspille digital
    musikk på de fleste plattformer med et av markedet beste grensesnitt. Om du kun er interessert i lydkvalitet så er nok ikke roon noe for deg.
    Takker for info - da trenger jeg i alle fall ikke en Nucleus. Som du sier så er jeg ikke villig til å fire på lydkvaltieten, og hovedmediet mitt er CD. Men , jeg skal innrømme at streaming spiller bra her det også. Siden jeg ikke har behov for å samle mange forskjellige digitale filer i ett arkiv - blir jo Roon mindre viktig sånn sett. Men , det er et pokkers bra program på flere måter - det skal de ha.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.129
    Antall liker
    34.131
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    One size fits all

    En all time favoritt fra Zappa her i huset dette - og den spiller som en kule i 24bit/192khz også.

    zappa.jpg


    Har lekt meg litt med ambience i dag ved å vende supertweeteren bakover. Har gjort tidligere forsøk før uten at det satt , men i dag traff jeg bra med plassering og innstilling. Skikkelig gøy - og det funker på både klassisk, jazz og rock. Har blitt mange timer i sweetspoten ila dagen.


    st.jpg


     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.304
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Takker for info - da trenger jeg i alle fall ikke en Nucleus. Som du sier så er jeg ikke villig til å fire på lydkvaltieten, og hovedmediet mitt er CD. Men , jeg skal innrømme at streaming spiller bra her det også. Siden jeg ikke har behov for å samle mange forskjellige digitale filer i ett arkiv - blir jo Roon mindre viktig sånn sett. Men , det er et pokkers bra program på flere måter - det skal de ha.
    Tok en sjekk på roon forumet bare for å sjekke jeg ikke drev med missinformasjon og ser at et par andre Tambaqui eiere har testet med Nucleus uten å få noen gevinst mht lydkvalitet (men du kan sikkert finne noen som mener det motsatte også).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn