SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Liker det industrielle uttrykket med de sorte armbordene og mellomstykkene i metall under armbasene. Treverk er vakkert, men jeg synes det støyer visuelt, slik 11 shades of black gjorde på min med det gamle kabinettet.
    Usikker på om jeg synes det er tøffere med eller uten mellomstykke.
    Glad dette ikke er mitt i-landsproblem. Foretrekker dem rimeligere.
    Jeg liker den 10mm spaceren/basen til armene. Gir armen mer fundament/soliditet. Hele spilleren blir mer tedimensjonal med hevet chassis og armer. Men er enig at det da funker best med helsvart. Må passe på å ikke ende opp med en Oligark look her. Det er ofte de siste små tweaks som er avgjørende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Mies van der Rohe sa aldri at Gud er i detaljene, men den/de som har tillagt ham utsagnet har et poeng.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg venter på nytt plinth til min 401, kommer i eik og jeg valgte å gå for den originale løsningen med chassis på toppen av samme grunn som deg. Det jeg sparer på oligark look legger jeg i nye deler til arm og motor.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg venter på nytt plinth til min 401, kommer i eik og jeg valgte å gå for den originale løsningen med chassis på toppen av samme grunn som deg. Det jeg sparer på oligark look legger jeg i nye deler til arm og motor.
    Spennende. Du får post et bilde eller to når herligheten er montert. Arm = SME 3012 II ??
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal poste et bilde eller to når jeg får det ja, armen er som du skriver SME 3012 II. Har et ønske om å holde den så original som mulig, utover det å bytte ut de typiske slitedelene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg skal poste et bilde eller to når jeg får det ja, armen er som du skriver SME 3012 II. Har et ønske om å holde den så original som mulig, utover det å bytte ut de typiske slitedelene.
    Ja, mange modder i vei litt i tåka føler jeg. De har sine kvaliteter som de er. Ikke uten grunn at de fremdeles er så ettertraktet.

    Her har jeg fått montert 3009R på 10mm aluminium - og Denon DL-103R på plass igjen. Jeg er ikke i tvil - dette er armen/comboen til den pickup'en.
    Denon DL-103R i The Cap / SME 3009R med Jelco Headshell / Oyaide PA-2075 V2 rca kabel til riaa. Da gjenstår det å finne den rette pickup / Headshell / kabel comboen til 12 tommeren. Her er det bare å skynde seg langsomt. I mellomtiden koser jeg meg stort med 9 tommeren.


    E401.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke armen litt tung for en slik en?
    3012R har en effektiv masse på 14 gram mot 12,7 gram på 3009R. Bakloddet kan splittes , så de kan veie opp alt av pickuper. Man kan jo regulere noe med forskjellige headshell også. Men , det er derfor jeg skynder meg langsomt før jeg brenner av kroner på ny plog. Må lese meg opp litt her.
    Lettet for et lodd bak har jeg nå montert Goldring 2500 i et Yamamoto HS-1A Headshell / African Black Wood. Vokaler er smooth som silke i fønvind (på blomsterspråket altså). Jeg tror jaggu @MakkinTosken er inne på noe vedrørende arhat.


    A.jpg B.jpg D.jpg C.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om man gjør Korfs målinger til "regel" å følge betyr effektiv masse og komplians bortimot scheisse for pickup/tonearmkompatibilitet. Hans egen arm har 23g effektiv masse om jeg husker riktig, og velkonstruerte mediumkompliante pickuper virker så flott i den så.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Om man gjør Korfs målinger til "regel" å følge betyr effektiv masse og komplians bortimot scheisse for pickup/tonearmkompatibilitet. Hans egen arm har 23g effektiv masse om jeg husker riktig, og velkonstruerte mediumkompliante pickuper virker så flott i den så.
    23 gram er mye, men det virker som fyren har peiling. Har lest endel på bloggen hans.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Armbord - igjen. Etter å ha kjent på det sviende nederlag var det for galt å bare hive disse treklossene. Så, da kjører vi på med litt beis og lakk. Graphite i litt SF stil. Hva sier du @Evo III - suksess eller ren blasfemi :unsure: Det blir flere strøk og mellomsliping før jeg er i mål. Nå kan de herde en ukes tid....haster ikke dette.


    Graphite.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvilken cd plate spilte du, mens du malte? :)
    .. Lite som er blasfemi tenker jeg, det er tross alt egne greier en driver å "spikker" på..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvilken cd plate spilte du, mens du malte? :)
    .. Lite som er blasfemi tenker jeg, det er tross alt egne greier en driver å "spikker" på..
    Akkurat nå - Surrealsistic Pillow med Jefferson Airplane 😁 Jo, det må være lov å herme litt. Sonus Faber kan det med finish.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    WOV sound WOV, vinylen har satt seg godt hos deg. Cd lever farlig hos deg nå :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Det blir jo bare vakrere for hvert bilde.
    Takk for det, neida CD duger det også, men vinyl er på skikkelig kose nivå etter hvert og jeg er superhappy med denne oppgraderingen .utrolig fornøyd med de tonearmene. Men heldigvis setter jeg pris på styrken ved cd avspilling også når jeg switcher over til digitalt. Begge formater har sine styrker og svakheter, og hvis man fokuserer på de positive blir det musikk i begge leire.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Første skiva til Brand X på cd. Hadde vinyl spilt sånn ville jeg vært happy med det altså. Men vinyl handler om mye mer enn lyd for min del.


    BrandX.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Lovte et bilde når jeg fikk plinthet i hende, det ble hentet i aften og ser foreløpig lovende ut.
    Husmannsvariant i matt eik, godt og solid håndtverk. Lukter dansk møbelolje. Det blir prøvemontering i helgen, trenger litt deler som nye pakninger til skruvene i armbordet, samt en del lengre skruer/bolter for å få festet chassis godt nok. Skal også få satt inn inntak til strømkabelen i chassis med separat leding.
    _DSF2454.png


    Siden du har pløyd opp denne marken før meg, har jeg et par spørsmål:
    - kjøpte du nye skruer/bolter selv, eller fulgte de med oppsettet? Vet du evt hvor lange nok skruer/bolter kan skaffes?
    - dempeben; mener å huske å ha lest et sted i den utmerkede tråden din at du har prøvd ut dette; hva slags ben vil du anbefale?

    Skal legge ut et par bilder i Garrad tråden ila helgen når jeg får gjort en foreløpig montering.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lovte et bilde når jeg fikk plinthet i hende, det ble hentet i aften og ser foreløpig lovende ut.
    Husmannsvariant i matt eik, godt og solid håndtverk. Lukter dansk møbelolje. Det blir prøvemontering i helgen, trenger litt deler som nye pakninger til skruvene i armbordet, samt en del lengre skruer/bolter for å få festet chassis godt nok. Skal også få satt inn inntak til strømkabelen i chassis med separat leding. Vis vedlegget 822793

    Siden du har pløyd opp denne marken før meg, har jeg et par spørsmål:
    - kjøpte du nye skruer/bolter selv, eller fulgte de med oppsettet? Vet du evt hvor lange nok skruer/bolter kan skaffes?
    - dempeben; mener å huske å ha lest et sted i den utmerkede tråden din at du har prøvd ut dette; hva slags ben vil du anbefale?

    Skal legge ut et par bilder i Garrad tråden ila helgen når jeg får gjort en foreløpig montering.
    Dette ser veldig bra ut. Solid , klassisk, tidløst - og veldig pen finering også. Kryssfiner "synger" litt mindre enn mdf - mitt siste er også sandwitch av kryssfiner.

    Peak Hifi har monteringsbolter til 401. De selger også skruer til SME armen. Tar seg godt betalt for å putte 4 små treskruer i en pose, men det er sme logo på posen da 😁 Garrard 401 Mounting Studs 50mm | eBay Finnes i 80mm og 100mm også.

    Trenger du spacer til armen selger de det også. Man kan utmerket justere armen opp uten spacer, men jeg synes en 10mm tar seg bra ut. Smak og behag.....

    Når det gjelder dempeben er det en utfordring å finne noe som fungerer uten at det blir for høyt. Føler min er litt på styler nå , men de har magnetisk demping - noe som demper bedre enn aluminium med kun en gummiring. Jeg funderer å lage en sokkel av 40mm eik , eller noe tynnere som lakkeres sort matt og er trukket et par cm inn i forhold til plinthet - og senke føttene inn i den plata . Eller noe i den duren.... Spilleren min er såpass stor (60 cm bred) at den tåler den ekstra høyden.


    magnet.jpg
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha, da blir det en aldri så liten netthandel gjennom helgen tenker jeg, både til plinthet, chassis og armen. Så skal jeg samle opp SME posene og selge dem til blodpris på finn som "svært sjelden og vintage poser" og finansiere ny spindel også :giggle:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.070
    Antall liker
    33.764
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da har Vinyltronen blitt erobret av Garrard 401 , og Sony spilleren står noe slukøret og ribbet tilbake. Flott å få litt mer space på skjenken , og jeg klarer meg lenge med en spiller/to armer. Blir nok test av en Pickup eller to for å legge opp løpet for videre fullføring av Garrard 401. En MC pickup skal på plass etter hvert.



    kilder.jpg
    ss.jpg
    sony.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn