Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, pøs på! Hva ble løsningen? Ingenting å si på pågangsmotet ditt i alle fall! Uten å avspore; her går alt av lyd i feil retning, dvs ut av huset. Slik blir det når man etterhvert blir både dauhørt og svaksynt! Men dere ungfolene får holde koken! :giggle: Stikker kanskje innom en dag, for å glo og skravle litt?
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Alltid like spent hver gang det kommer innlegg av deg her, utrolig gøy å se!!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Gjennombrudd, lerretsløsning

    Først, slik ser de nye vognene ut.

    IMG_6140.JPG


    Løsningen på problemet i forrige post ble å sette opp to trinsehjul i taket

    IMG_6149.JPG


    Og i tillegg bruke en wire festet på nederste element til å løfte opp lerretet i stedet for å dra det opp. Jeg boret hull i en 10mm bolt, førte wire gjennom hullet og terminerte deretter wire på undersiden. Låsemutter som ligger mot skive kan strammes/slakkes for å justere spennet på wire. Mye enklere enn å prøve å få wirehjulene helt identiske.

    IMG_6150.JPG


    Deretter demonterte jeg garasjeportåpner og torsjonsfjærer siden dette ikke fungerte. Men jeg beholdt stangen og wirehjulene. Kjøpte deretter inn en litt kraftigere motor som sammen med en passende girkasse ble sterk nok. Første girkasse på 5:1 utveksling klarte akkurat ikke jobben så da endte jeg opp med en 20:1 girkasse og økte hastigheten på motoren. Det er uansett ikke mer enn ca. 7 omdreininger som skal til, dvs. 140 omdr. på motor. Også her sverger jeg til en stepmotor, mest fordi de kommer med innebygd motorstyring, trenger kun driftsspenning og 2 digitale GPIO linjer (retning høy/lav og steg pulser).

    IMG_6151.JPG


    Nærbilde av stepmotor, girkasse og en custom made overgang til garasjeportstangen.

    IMG_6152.JPG


    Å se lerretet heves oppunder taket og ned igjen var et stort gjennombrudd. Da er det bare resten igjen og forhåpentligvis ingen nye store hindinger :-o
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Herlig! "Felgen-løsninger" (i beste mening) har alltid stått mitt hjerte nær! :giggle: Neste innlegg blir vel en videosnutt av lerretet i full galopp? Hvordan stopper du lerretet i endeposisjoner?
    Pulsteller på stepmotor, eller noe så gammaldags som mikrobrytere, eller kanskje en fotocelle-løsning?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jeg teller steps som sendes til motor, men har i tillegg mikrobrytere. Mikrobryter har 2 funksjoner:
    1. Bekrefte at lerret er i riktig posisjon (helt oppe eller helt nede) før jeg begynner å bevege på andre deler.
    2. Nullstille endeposisjon. F.eks. i tilfelle strømbrudd eller annet må jeg kunne kjøre tilbake til mikrobryter og vite at det er utgangsposisjon.

    Jeg fant en gammel videosnutt. Hastighet er senere økt så det tar kortere tid å heve/senke. Endte opp med variabel hastighet avhengig av posisjon.


    Siden jeg nå løfter opp og lar tyngdekraften hjelpe til på vei ned trengte jeg en liten "dytt" for å komme i gang. Lagde et enkelt opplegg av noen deler jeg hadde til overs og en 6mm. strikk:

    IMG_6156.JPG


    video av kloss/vogn som spenner opp strikken.

     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Fantastisk! :love:
    Ganske så fascinerende å se hvordan det hele beveger seg. Det neste blir vel kanskje oppspenning av lerretet?
    Stå på!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    I forhold til en garasje leddport hvor hvert ledd er like stort og alt er symmetrisk blir dette litt som den stygge andungen ;-) Men det fungerer og det er det viktigste. Oppspenning av lerret og ikke minst automatisk maskering av lerret kommer, men først tenkte jeg bruke et par innlegg på høyttalere/elektronikk.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jatakk! 😁
    Man kan jo skimte en og annen høyttaler hist og pist. Og i andre enden av slike, befinner det seg gjerne en smule elektronikk.
    Det kan jo bli riktig interessant, med ditt ambisjonsnivå! 😉
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    En liten detalj til ang. lerret overlever vi: Hvordan sørge for at lerretet holder seg oppunder taket når jeg fjerner spenning til motor. En stepmotor har ganske mye "holding torque", men uten spenning er det ikke mye motstand. Løsningen ble en motorisert låsepinne og her snakker vi litt større Reodor Felgen-faktor.

    Først alle delene som skal til og som forteller litt om kompleksiteten til hele prosjektet (dette er kun delene til 1 stk. motorisert låsepinne). 3D printer kommer veldig til nytte her for å lage custom made braketter til mikrobytere, motorfeste osv.:

    IMG_6163.JPG


    Ferdig sammensatt modul, den skinnen med hull er lik den som sitter montert i taket.

    IMG_6158.JPG


    IMG_6159.JPG


    IMG_6160.JPG


    IMG_6161.JPG


    Dette fungerer slik at når lerretet skal ned blir det først trukket litt tilbake før pinnen skyves ut og frigjør vognen, deretter er det bare å senke lerret helt ned. Motsatt når det skal opp så trekkes det litt ekstra opp før pinnen skyves ut og vognen slippes tilbake og hviler på pinnen før strømmen slås av. Fungerer gull :)

    Låsepinnemodulen montert på skinnen i taket.

    IMG_6180.JPG


    IMG_6181.JPG


    IMG_6182.JPG


    På tide å vise litt andre deler av prosjektet og først ut er bygging av forsterkere, nærmere bestemt alle surround-kanalene. Her er komponentene til hver boks. Øverst en smps fra Connex med +/- 36V utgang, under den en Soft Start fra Neurochrome og deretter 2 stk 686 og 2 stk 186 forsterkermoduler. Til høyre i bildet en inlet-socket med av/på bryter og plass til sikringer, en push-button av/på bryter som egentlig er litt til pynt i mitt oppsett siden jeg styrer alt via trigger-innganger, og til slutt speakon og xlr panelkontakter.

    IMG_5791.JPG


    Soft start kortet er strengt tatt ikke nødvendig fordi smps'en også har soft start, men jeg vil ha 12V trigger for å slå av og på boksene og det er det bare soft-start-kortet som har.

    Bygging er i gang (bunnplate med jordingskabel)

    IMG_6025.JPG


    Serieproduksjon

    IMG_6026.JPG


    Kjøpte meg et ordentlig sett med tang og hylser for terminering av kabler.

    IMG_6090.JPG


    Og da blir det veldig proffe termineringer:

    IMG_6162.JPG


    Frontpanelet med bryter

    IMG_6093.JPG


    Bakpanel med bryter, mini-jack til 12V trigger og soft start.

    IMG_6168.JPG
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Det går jo gjerne MÅNEDER mellom postingene her da..... 🤔 Men det er verdt ventingen for oss som bare sitter målløse og ser på dette hemningsløst fete prosjektet!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Bygging av surround-forsterkere. Merk at dette er kun til surround-kanalene, frontrekka vil få en annen konfigurasjon.

    Montert 2 smps'er og en koblingsblokk på bunnplate:

    IMG_6186.JPG


    2 forsterkermoduler på venstre kjøleribbe:

    IMG_6187.JPG


    Koblet ferdig soft start og bryter på frontpanel:

    IMG_6188.JPG


    IMG_6189.JPG


    Sjekker at smps'ene leverer +/- 36V før jeg kobler til forsterkermodulene. De måtte ha belastning for å kunne måle spenning:

    IMG_6190.JPG


    Nesten ferdig:

    IMG_6198.JPG


    Det er ikke så mye hokus pokus å montere og koble alt dette i et ferdigkjøpt kabinett, men det tar pokker så mye tid allikevel. Alt fra å finne riktige skruer/avstandsstykker/kabler/kontakter/terminering etc, til å bore/gjenge/montere de ulike delene og forbinde med kabler.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Nyyydelig arbeid! +/- 36v. = W?
    Det er forsterkermodulene som trenger +/- 36V matespenning. I denne boksen er det 2 smps'er, en på 300watt og en på 800watt. Den minste smps'en forsyner 2 stk. Neurochrome 186 og den store smps'en forsyner 2 stk. Neurochrome 686. Tilsammen driver en slik boks 2 stk. surround-HT i aktiv drift. Og siden jeg har 10 surround-HT blir det 5 slike bokser med totalt 20 forsterkerkanaler.

    Watt?!? Ekstremt overdimensjonert som alt annet her :-o
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Som nevnt tidligere i tråden bruker jeg arduino for generell i/o styring. Når det gjelder alle forsterkerne så har de 12V triggerinngang. Dette har jeg løst på følgende måte:

    IMG_6209.JPG


    ULN 2004 har 7 inn/utganger så jeg bruker et par slike for å dekke alle forsterkerboksene. Koder i tillegg Arduino'en slik at de starter med ett sekund intervall.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Ferdig montert og alle 4 kanaler testet :)

    IMG_6212.JPG


    Bakpanelet:

    IMG_6213.JPG


    Første to montert i rack'et. Har montert vertikale skinner også i bakkant og bruker hyller for hver forsterker.

    IMG_6230.JPG


    Temperaturstyrte vifter i topp av rack'et.

    IMG_6233.JPG
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Kort pause fra elektronikk og over til tak...

    Rommet får en relativt stor 25cm. nedsenket baffel. Størrelsen er gitt av størrelsen på lerretet siden planen er at lerretet blir helt skjult oppunder himlingen. 4 stk. atmos-kanaler i taket blir også helt skjult i denne konstruksjonen.

    IMG_6242.JPG


    IMG_6244.JPG


    En liten utfordring er at størrelsen på lerretet er såpass stort at enten må baffeltaket være veldig lite, eller så må en del av taket hengsles når lerretet går opp eller ned. Enda litt mer Reodor Felgen løsning coming up.

    Jeg skal også i gang med å bygge forsterkere til frontrekka. Jeg bruker samme forsterkermoduler, men har oppgradert strømforsyningen til en stor klump fra Toroidy i Polen og lineær power supply.

    IMG_6241.JPG


    Spec'en er som følger (4 kanaler pr. kabinett):

    Audio Supreme version:
    TS 800VA PRI: 230V SEC:
    > 6 x 25 VAC @ 66,6 VA each
    > 2 x 25 VAC @ 200 VA each

    Det er ikke utenkelig at jeg kommer til å oppgradere forsterkerne til frontrekka, men først skal jeg ha lyd i rommet...
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Blir bare en liten oppdatering denne uken. Har fått inn 4 av surround-boksene i racket. Er litt spent på hvor mye varme som genereres, men har regnet med fram til at det blir ca. 300 watt totalt i idle på alle boksene. Med relativt følsomme drivere bør ikke det være noe problem. Racket er 80cm bredde så godt med luft på hver side der hvor kjølleribbene ligger.

    IMG_6248.JPG


    I tillegg jobbes det med baffel i taket. Som tidligere nevnt blir en del av taket hengslet slik at lerret kan heves/senkes. Den fremre delen av himling/baffel blir hengslet langs med den markerte profilen.

    Baffel.png


    Har også forsterket alle sidene med kryssfiner limt på mdf siden det blir litt vekt.

    IMG_6277.JPG


    IMG_6278.JPG
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Ikke verdens mest spennende oppdatering denne uken, men taket begynner å komme på plass. Lekter på kryss og tvers for innfesting av rammer som blir kledd med stoff.

    IMG_6317.JPG


    Utsiden av baffeltaket får montert en skråskjært 23x48 (midt i bildet) hvor jeg limer en alu-profil og led-lyslist for å lyse opp i taket.

    IMG_6320.JPG


    En behørig projektor er også kjøpt inn og klar for montering.

    IMG_5806.JPG
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Siste fase... Finish og montering:

    Behørig arbeidsbord for å sage over 200 rammer i mdf og kryssfiner til vegger, tak og baffel:

    :
    IMG_6829.JPG


    Alle rammer blir avrundet med fres og kledd med akustisk transparent stoff:

    IMG_6827.JPG


    IMG_6828.JPG


    Rammer (uten stoff) prøvemontert på vegg:

    IMG_6861.JPG


    Lydkort med 6 stk. 8-kanals DA-kort (gir totalt 48 kanaler ut) og har også 24 AES/EBU digitale innganger fra dekoding av surround-kanaler:

    IMG_6885.JPG


    IMG_6886.JPG
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Siste fase... Finish og montering:

    Lydkort med 6 stk. 8-kanals DA-kort (gir totalt 48 kanaler ut) og har også 24 AES/EBU digitale innganger fra dekoding av surround-kanaler:
    Supertøft 😎 jeg er veldig interessert i å høre erfaringer med Merging DAC 😍

    Aldri hørt noen Merging produkter men jeg har hørt noen ymte om at Merging er så bra som det kan bli .... Hvis man ser i prisklassen under Porsche Taycan 4 Cross Turismo 😎
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Merging er sveitsisk design og kvalitet, mye brukt i tv og radio produksjon, og studio produksjon. I norge bruker NRK og 2L mye utstyr fra Merging Technologies.

    Jeg anbefaler å bruke Anubis sammen med Hapi eller Horus for å forenkle integrasjonen mot eksterne enheter da man får volumkontroll og inn- og utgangskontroll.
    20240122_005837-01.jpeg
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Merging Technologies Horus - et godt valg!
    Premium eller standard DAC kort?
    Har nok bare DA8 (ikke P-utgaven), men kortene kan jo skiftes ut så godt mulig jeg gjør det for frontrekka. Surround-kanalene og bass-systemene klarer seg helt sikkert fint med standard-utgaven tenker jeg...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel ikke tenkt å kjøre på høyere enn 48khz? Det blir fort mye data å behandle, hvis du kjører med FIR filtre.
    Premium utgavene støtter over 192khz sampling rate, og det er kun små forskjeller i støynivå.

    Men jeg har litt sus fra horndriverne mine med standard kombi kortet (AD/DA)og rett inn i min Purifi Audio EVAL 1 uten buffer. Det er mulig oppgraderingen til rent DA kort hadde senke nivået litt.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg er stum. :oops: Nå MÅ jeg jo snart gjøre alvor av et lite besøk!
    "Overveldende" er det første superlativet jeg kommer på.
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjekkt å se du er i gang igjen. Gleder meg helt vilt til du blir ferdig, så man kan få oppleve ditt fantastisk byggverk :D
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Kunne nesten tro jeg hadde revurdert og nå går for linjekilde :-o Men dette er bare en svingbar dør i den fremfre søylen på hver side som krevde litt lavere vekt, derav hullene.

    IMG_6901.JPG


    Forøvrig ses litt av produksjonen av rammene på gulvet på hver side. Disse rammene kles med åpent stoff og festes til veggene med punktvis borrelås. De har et par klosser i bunn som ligger an på en lekt så borrelåsen skal kun holde de til inntil veggen, vekten bæres av klossene.

    Styringssystemet for lerret ble i overkant mye kabelrot.

    IMG_6708.JPG


    Lagde en liten finerplate festet til vegg og 3D printet noen kabelholdere, ble kanskje litt bedre...

    IMG_6902.JPG


    Det er 2 stk. Arduino Mega som styrer det hele. Det ene kortet er i praksis bare en GPIO-extender siden jeg hadde behov for mer IO. Kunne brukt andre enkle chip'er for dette, men raskest å bare kjøpe en ekstra Mega og koble de sammen med I2C.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    «Makalös Manik
    Og det er fristende å fortsette med: «Det går hit og det går dit og det går opp en liten bit»
    Forøvrig uten sammenlikning med den halvgale svenske professoren som fremfører låta, fortsetter jeg;

    Forleden kveld fikk jeg som litt over middels teknisk interessert, æren av å besøke den kanskje aller mest teknisk / elektrisk, digitalt kompliserte, mest velutstyrte og mest gjennomtenkte hjemmekinoen og musikkrommet jeg hittil har sett, og som det godt skal gjøres å overgå.
    For her er det virkelig snakk om finesse, og utstrakt finurlige løsninger i nær sagt alle himmelretninger, som dessverre får jeg si, ikke er alle forunt å oppleve. For det aller meste av tekniske herligheter og konstruksjoner er nå i ferd med å skjules av paneler i både tak, vegger og gulv.
    Og da snakker jeg om et ukjent antall stepmotorer i forskjellige størrelser med tilhørende girkasser / planetgir, logikkstyringer, strømforsyninger, gjengestenger, flere lengder med aluminiumsprofiler, metervis av stålvaiere og ikke minst kabler, ikke å forglemme egenproduserte braketter, oppheng og opplagringer, alt 3D-printet i en meget avansert utgave av arten, basert på et UV-herdende printermedie i væskeform.

    Og selvfølgelig et rammespent og motorisert lerret, i kombinasjon med en utspekulert variabel / motorisert maskering skjult bak to motoriserte svingbare paneler, for å tilpasse billedflaten til forskjellige formater. 16:9 4:3 osv. En studie i seg selv.
    Men det stopper ikke der!
    For lerretet kan selvsagt skjules oppunder en (selvsagt!) motorisert himling som midlertidig senkes et stykke i forkant, for å gi plass til (det digre) lerretet når det heves / senkes. Alt med en presisjon i retning av tiendels millimetere.
    For skal det spilles musikk, må jo lerretet vekk må vite! For bak der finnes det noen høytalerløsninger og konstruksjoner som sjelden kan sees rundt om i de norske hjem. For sees må de!
    Alt sammen fungerer på en nær sagt mirakuløs og nærmest sømløs måte, som man nesten har vanskeligheter med å forstå at kan gå an å få til.
    For et slikt prosjekt, som vel de absolutt færreste av oss hadde turt å gi seg i kast med, har vært stappfullt av utfordringer, nærmest fra dag én.

    Da er det slett ikke så rart at det har tatt noen år, og sikkert adskillige søvnløse netter, å komme så langt!

    Og hele greia vil til slutt styres av en egen-programmert app på mobiltelefonen. I say no more...

    Jeg ser på meg sjøl som en relativt tålmodig og kreativ sjel, men tro meg; Jeg rekker ikke Sorzy til anklene.

    Jeg bøyer meg ærbødig i støvet for deg Frank. Få, om noen, slår deg på fingrene hva gjelder det du snart kan sette et meget verdig punktum på.
    Skjønt; man blir vel aldri riktig ferdig med slikt?
    Gjett om jeg gleder meg til neste seanse!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Litt tid har det jo tatt, men den som venter på noe godt , venter ikke forgjeves.
    Blir spennende når inntrykkende rundt lyden kommer.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Takk for veldig hyggelig melding Scrooge! Jeg vet jo hvor glad du er i tekniske / finurlige løsninger på mekaniske utfordringer så moro at vi fant tid til en liten gjennomgang før ting blir "pakket inn" :D
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jaa, det var fantastisk å se, og oppleve, og takk selv for at du tok deg tid! :giggle:
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Ukens oppdatering:

    Dører til de to fremre søylene vil åpne og lukke seg siden det er her skinnene for lerret gjemmes. Jeg postet bilde av disse dørene tidligere. På baksiden har jeg montert aluprofiler for å gjøre finerplaten stivere. I tillegg har jeg 2 lagerbukker oppe og 2 nede:

    IMG_6931.JPG


    IMG_6932.JPG


    Åpning og lukking gjøres med følgende innretning, hvor den ene er montert i gulvet og den andre i taket. En hovedvogn som drives av en motor via remdrift pga. plass og en mikrobryter som sørger for kalibrering av utgangsposisjon. Den vinkelrette smale skinnen med en mindre vogn er kun for støtte og bidrar til geometrien bak det hele.

    IMG_6933.JPG


    IMG_6934.JPG


    Åpning:


    Lukking:


    De første takrammene er på plass:

    IMG_6935.JPG


    IMG_6936.JPG


    Merging Horus koblet opp:

    IMG_6964.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn