Sony CDP-XA5ES som drivverk; hvor bra er det egentlig??

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, går og tygger litt på denne...
Bruker til daglig en Copland CDA 289 som drivverk, opp mot en DIY-dac jeg er meeeget godt nøgd med.

Men vet jo at det finnes mange der ute som skryter mye av Sony`s drivverk. (kan jo forstå det, for det er jo et Sony drivverk i Coplanden min...)
Hvor bra er da Sony CDP-XA5ES? Hvordan vil den stå seg mot f x Coplanden? Og finnes det i dag nyere drivverk som kan være verdt å se på, innenfor rimelighetens grenser, seff... Har ikke planer om å bruke ti-tusener av kroner på drivverk...
Neste spørsmål blir da: hvordan vil dere så rangere XA5ES opp mot f eks XA50ES, XA20ES og XA30ES...??

Min gode venn, Sense, ville nok anbefalt meg et Philips-drivverk, og kan hende har han et poeng der. Men hvilke "kjente" spillere bruker Philips-drivverk, bortsett fra Philips selv...?

mvh
Proffen
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
261
Sted
Tranby
XA50ES er modellen etter XA5ES. CD mekanisme er sannsynligvis lik. Forskjell er knappene og digital filter som kan justeres på XA50ES. XA30ES OG XA20ES er ikke så påkostet.
Sony maskinene har lite jitter. De er raske og fine og bruke, noe helt annet enn dagens trege spillere.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hadde xa5es som drivverk en stund, kjempemaskineri! Gjorde to endringer, monterte nettbrønn for å få vekk barbermaskinkablen som følger med samt monterte xo clock som rydder pent opp i "timingen". ;)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
"Alle" toploadere bruker vel phillips Pro drivverk, kjente merker slik som ARC, Audio Aero,EC o.s.v. Listen er nesten uendelig!
Personlig så har jeg utelukkende brukt topploadere dei siste årene og aldri sett meg tilbake. Det er noe med dei der "skranglete" plasskuffene som byr meg i mot som teknikker ;D
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
JK skrev:
"Alle" toploadere bruker vel phillips Pro drivverk, kjente merker slik som ARC, Audio Aero,EC o.s.v. Listen er nesten uendelig!
Personlig så har jeg utelukkende brukt topploadere dei siste årene og aldri sett meg tilbake. Det er noe med dei der "skranglete" plasskuffene som byr meg i mot som teknikker ;D
Det kan jo være at endel plastskuffer er skranglete, men de kanskje beste drivverkene fra Esoteric har også "skuff"
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Skjønner hva du mener, Jack... ;D
Men mistenker at Sony sine cd-sleder er bygget noe mer solid enn andre skuffanordninger... Her kommer jo ca 1/3-1/4 av fronten ut, i motsetning til de fleste andre spillere, der bare 1/5 av det igjen kommer ut.
Dessuten virker jo Sonyens "clamp" og fornuftig.
Får se hva jeg finner på...
Går og leker med tanken på to litt ulike oppsett. Et rent tokanals, og et hodetlf-oppsett.
Går jo an å ha mye gøy med en cd-spiller, en dac/headamp og et par hodetlf...
Hva som ender opp hvor, aner jeg ikke, men hadde vært interessant å prøve ut en Sony som drivverk jaffal...

mvh
Proffen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
yasman skrev:
JK skrev:
"Alle" toploadere bruker vel phillips Pro drivverk, kjente merker slik som ARC, Audio Aero,EC o.s.v. Listen er nesten uendelig!
Personlig så har jeg utelukkende brukt topploadere dei siste årene og aldri sett meg tilbake. Det er noe med dei der "skranglete" plasskuffene som byr meg i mot som teknikker ;D
Det kan jo være at endel plastskuffer er skranglete, men de kanskje beste drivverkene fra Esoteric har også "skuff"
Esoteric er vel eneste som er igjen av "gromme" drivverkene, men ikke i den klassen som Proffen etterlyser her! Esoteric sine drivverk er svindyre og eksotiske!
Tidligere så hadde jo Sony en del gode drivverk i toppspillerene, Pioneer hadde "stable platter" og Audiomeca lagde sitt eget topploader drivverk som var fantastisk både i ytelse og et estetisk mesterverk!
Det er jo en del produsenter som lager "skuffene" sine med bra mekanisk stabilitet, men etter min mening så er det rett og slett merkelig at ikke flere bruker topploading da dette er fullstendig overlegent når det kommer til forholdet mekanisk stabilitet/ytelse/pris!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Proffen skrev:
Skjønner hva du mener, Jack... ;D
Men mistenker at Sony sine cd-sleder er bygget noe mer solid enn andre skuffanordninger... Her kommer jo ca 1/3-1/4 av fronten ut, i motsetning til de fleste andre spillere, der bare 1/5 av det igjen kommer ut.
Dessuten virker jo Sonyens "clamp" og fornuftig.
Får se hva jeg finner på...
Går og leker med tanken på to litt ulike oppsett. Et rent tokanals, og et hodetlf-oppsett.
Går jo an å ha mye gøy med en cd-spiller, en dac/headamp og et par hodetlf...
Hva som ender opp hvor, aner jeg ikke, men hadde vært interessant å prøve ut en Sony som drivverk jaffal...

mvh
Proffen
Ja enig at "skuffene" på dei gamle toppmodellene var bra, men dette er vel historie nå?
Nå er det vel bare "skrangleskuffer" på alle modellene?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er kanskje derfor jeg vurderer spillere av den "gamle" typen som drivverk. :eek: ;D

Er det forøvrig stor forskjell mellom xa5/50/7?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har nå sittet og googlet litt mht Sony-spillere...
Registrerer at de som vekker min nysgjerrighet er modellene XA5ES, XA50ES, XA55ES, XA7ES.
Ikke minst ser det ut til at 7`ern er atskillig mer fylt opp av komponenter enn 5`ern...

I tillegg tenker jeg at tidligere? modeller, som f eks 707, 777, 779 kunne vært interessante, men mistenker disse for å være forgjengerne til XA-modellene over, og dermed er litt "for gamle"... (selv om de estetisk er like nydelige i champagnefinishen!)

mvh
Proffen
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Eg brukkar Sony XA5ES som drivverk på min Chord dac 64. Det spelar betre enn med Jungson moon harbour, og dvd-spelarar frå onkyo og pioneer. Derimot vart den grusa av ein Muse Erato 2 eg lånte av ein ven. Musen skramlar som ein gamal sykkel, småpinleg til prisen, men det er altså viktigare ting enn mekanisk stabilitet i eit drivverk.

Tykkjer sonyen er verd bruktprisen, med fin kvalitetskjensle, bra lyd og betjening, men lydmessig er ikkje forskjellen ein kanskje vonar på når ein ser skuffa tilstade.

Eg les jo at mange får gode resultat med robuste Denon-apparat. Har ikkje prøvd det sjølv.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
kjetinho skrev:
Eg brukkar Sony XA5ES som drivverk på min Chord dac 64. Det spelar betre enn med Jungson moon harbour, og dvd-spelarar frå onkyo og pioneer. Derimot vart den grusa av ein Muse Erato 2 eg lånte av ein ven. Musen skramlar som ein gamal sykkel, småpinleg til prisen, men det er altså viktigare ting enn mekanisk stabilitet i eit drivverk.

Tykkjer sonyen er verd bruktprisen, med fin kvalitetskjensle, bra lyd og betjening, men lydmessig er ikkje forskjellen ein kanskje vonar på når ein ser skuffa tilstade.

Eg les jo at mange får gode resultat med robuste Denon-apparat. Har ikkje prøvd det sjølv.
Skal retten og sletten ikke se bort fra at jeg ber om å få sammenliknet Coplanden min med Sony`en din ein vakker dag, Kjetil... ;D

mvh
Proffen
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
XA5ES og XA7ES er egentlig akurat samme spiller med og uten ballanserte utganger med der tilhørende utgangskort. Jeg har en XA5ES MED ballanserte utganger og nye klokker, klasse A utgangstrinn + litt annet småtteri som en kompis har laget i stand og den er minst like full innvendig som en 7"er + at den overgår lyden til en standard 7"er med klar margin.
Forøvrig anbefaler jeg på det varmeste og modde opp 5"eren, den har meget stort potensiale.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Proffen skrev:
Skal retten og sletten ikke se bort fra at jeg ber om å få sammenliknet Coplanden min med Sony`en din ein vakker dag, Kjetil... ;D

mvh
Proffen
Ja, det går fint. Du kan berre låne den. Den er lett modda med nettbrønn og skjerma coax-kabel til digitalsignal innvendig.

Eg har inne ein Densen B 400 som eg testar som drivverk no, mest grunna hifi-nevrosa ang. overgang frå rca-bnc som eg må bruke med sonyen ;D

Dessutan går mestepaten av musikken via Squeezebox no om dagen.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
XA5ES og XA7ES er egentlig akurat samme spiller med og uten ballanserte utganger med der tilhørende utgangskort. Jeg har en XA5ES MED ballanserte utganger og nye klokker, klasse A utgangstrinn + litt annet småtteri som en kompis har laget i stand og den er minst like full innvendig som en 7"er + at den overgår lyden til en standard 7"er med klar margin.
Forøvrig anbefaler jeg på det varmeste og modde opp 5"eren, den har meget stort potensiale.
Enig med Rudi her, kanonmaskin! Disse spillerne er jo faktisk en toploader med mulighet å stå i hylle, det er jo ikke en skuff som kommer ut, det er hele drivverket! Fast spindel og "oscillerende" laser er jo helt rett tenkt, som en vinylspiller! ;)
 

MVIL

Medlem
Ble medlem
04.03.2010
Innlegg
27
Antall liker
0
Personlig vurderer jeg å hamste XA-5ES og XA-50ES når de dukker opp rimelig på bruktbørsen.
Fantastiske spillere!
Nettbrønn og klokke er gode og nødvendige oppgraderinger i mine ører.
Følger med på brukbørsen etter XA-5400ES som kan være en naturlig etterfølger og en ny legendarisk spiller :D
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
MVIL skrev:
Personlig vurderer jeg å hamste XA-5ES og XA-50ES når de dukker opp rimelig på bruktbørsen.
Fantastiske spillere!
Nettbrønn og klokke er gode og nødvendige oppgraderinger i mine ører.
Følger med på brukbørsen etter XA-5400ES som kan være en naturlig etterfølger og en ny legendarisk spiller :D
Solgte min XA7ES for tre år siden. Så dum det går an å være...
Har hatt div. spillere til mellom to og tre ganger prisen inne, siden den gang. Lydmessig har nok flere av disse litt mer detaljer og trøkk å by på, men eierglede, byggekvalitet, design...ja, da er det ingen som er i nærheten etter min mening.
Min Cary SACD pro, koster vel 3x og låter bedre, men er jo et skikkelig skramleverk rent mekanisk (skuffen) i forhold.

Som Drivverk var jeg lenge meget fornøyd med samspillet mellom denne og DP DACen. (Det ble bare litt mange bokser for et stue anlegg)
Morty
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.407
Antall liker
12.891
Forskjellene mellom Sony CDP-XA5ES og XA50ES brukt som ren CD-spiller uten ekstern DAC?
I mine ører var forskjellen at XA5ES i sin tid låt mer organisk og med en varm fylde.
XA50ES låt hardere i sin gjengivelse, og en tand mer klinisk hellende mot det metalliske.
Dette er basert på et par timers intensiv "shootout" i butikk rundt midten av 90-tallet.
Skal man benytte noen av dem som rent drev, ja så..........

Jeg solgte min XA5ES i 2005, og tar meg stadig i og rykke til hver gang det ligger en ute til salgs på bruktbørsen.
Jeg svaner den virkelig tross at min nåværende slede nok "gruser" den ettertrykkelig.
Men har man et nostalgisk forhold til noe, så har man det 8)
Men hva om jeg satt opp et lite B-anlegg med XA5ES, og............???
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Jeg har akkurat fått i hus en gammel klassiker jeg også.
En Sony CDp X 707 ES. Hva mener dere om den?

Syns den er utrolig flott jeg, og virker på meg som en solid sak.

Ca fem ganger så tung som alle andre cd-spillere jeg har hatt tilsammen jo............
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
707 er en gedigen spiller den også, tradisjonellt drivverk ift til 5/7/50/70 men mekanisk en tanks! Låter varmere enn de nevnte og kan passe fint i litt kjølige systemer. ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Noen out there med formeninger om hvor enkelt/vanskelig det er å skaffe "reservedeler" til XA5ES, XA50ES og XA7ES??

Mener å ha lest engang at det finnes Sonyspillere det KAN være vanskelig å finne ny laser/drivverk til, nemlig...

mvh
Proffen
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.601
Antall liker
150
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
XA5ES og XA7ES er egentlig akurat samme spiller med og uten ballanserte utganger med der tilhørende utgangskort. Jeg har en XA5ES MED ballanserte utganger og nye klokker, klasse A utgangstrinn + litt annet småtteri som en kompis har laget i stand og den er minst like full innvendig som en 7"er + at den overgår lyden til en standard 7"er med klar margin.
Forøvrig anbefaler jeg på det varmeste og modde opp 5"eren, den har meget stort potensiale.
Sålenge du ikke går for harddiskk basert avspilling, så er SONY-drivverkene fremdeles meget bra.
Oppgradering som Rudi nevner er sikkert topp,
Har selv brukt en 2002-modelll DVD-spiller fra SONY (DVP-S9000ES) som også er 2 kanals SA-CD-spiller.
Bytta klokke hos NAT (x/o-clock 3(?) ). Meget bra drivverk dette også. ES-spillerne fra SONY hadde en fantastisk mekanikk.
Eneste aber med denne var at den ikke leste "std" kopierte CD-er (CD-R), måtte ha RW.
http://www.audaud.com/audaud/MAR01/EQUIP/equip1MAR01.html
Er nok gått ut på dato som DVD-spiller, men dét betyr vel lite i denne sammenhengen :)
DVD-spillere har generelt drivverk som har gode prestasjoner for lydgjengivelse.

Mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Prøver igjen!;
Er det vanskelig å få tak i reservedeler som f eks laser/drivverk til Sony XA5ES, XA5ES og XA7ES??

Hvis det er "grei skuring" har jeg lyst å prøve noe, nemmelig.... ;D

mvh
Proffen
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.722
Antall liker
14.340
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Det er ikke alltid like lett dessverre. Jeg måtte kjøpe en brukt spiller og slakte den da jeg måtte bytte laser i min x707es. The Vintage Knob hadde en veldig fin oversikt over hvilke lasere som passet hvilke spillere, men den siden er dessverre fjernet. Det enkleste er nok litt googling.

EDIT:
Fant en oversikt over hvilke spillere som har hvilken laser og dac
http://www.marantzphilips.nl/the_complete_d_a_dac_converter_list/#S
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Thnx, ragwo!
Den listen er nok ikke det dummeste å lagre en eller annen plass! ;D
Og så gjør det googlingen så uendelig mye enklere!

mvh
PRoffen
 

runeb

Medlem
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
48
Antall liker
53
Hei!

Dersom det er noen her som vet hvor det er mulig å få tak i en ny laser til Sony CDP-XA7ES, så hører jeg gjerne fra dere. Laseren har følgende nr: KSS-273A.

Mvh
runeb
 

ulvehi

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
14
Antall liker
1
Svar sit."hvem vil ha Sony"!!
Først vil jeg si at de av dere som er så heldige å komme over en cdp-x707es; kjøp!!
Driverk sikkert som banken! Lydmessig helt fantastisk til prisen, (brukt 4-5k),
Her sitter det 2stk Burr brown pcm64p dac. Det selges cd spillere til langt over 100k som ikke matcher denne hardware! Har brukt denne spilleren i oppsett til over 2 mill og det låter herlig!
Rett og slett et referanseprodukt!!

Så ja, jeg vil gjerne ha Sony om igjen og om igjen

Enjoy music
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Sony CDP-X707ES har nok Sony DAC'er.
(men den og 779ES er fantastiske drivverk)

Arne K
 
Topp Bunn