Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tilbakemelding @reand.
    Da høre vi nok på nye av det samme. Mitt fokus er cello, føler fortsatt kun rør og de få klasse a konstruksjonene jeg har hørt som kan gjengi det ok.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Er i tenkeboksen for å bytte ut mine Olympica N3 i noe stativhøytalere. Hvordan er det å parre
    Feks Guarneri Evolution med en luxman 590ii? Blir det litt lite krefter?
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har drevet mine GE med ulike rørforsterkere. Det har funket veldig bra etter min mening, etter mine preferanser og i mitt rom. Rommet er bare 15m2, og jeg sitter relativt nært GE. Har også en reserveamp (doxa 70se), som driver GE greit.
    hvor stort er ditt rom, og lytteavstand?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Jeg har drevet mine GE med ulike rørforsterkere. Det har funket veldig bra etter min mening, etter mine preferanser og i mitt rom. Rommet er bare 15m2, og jeg sitter relativt nært GE. Har også en reserveamp (doxa 70se), som driver GE greit.
    hvor stort er ditt rom, og lytteavstand?
    Rommet er 370x470. Lytteavstand ca 400. Avstand mellom ht er ca litt i underkant 300
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Rommet er 370x470. Lytteavstand ca 400. Avstand mellom ht er ca litt i underkant 300
    Jeg ville kontaktet Stereofil. Dem har både erfaring med GE og Luxman 590ii. GE gir ihvertfall bass så det holder i mitt rom. Du har ett par kvadrat større, og ca 1 m lengre lytteavstand. Det beste hadde nok vært å testet før kjøp, men det er jo alltid vanskelig å få til.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    jaja, da gikk Olympicaene ut og Evo inn! Hadde med meg Luxmannen for sikkerhets skyld for å prøve om det holdt. Og det gjorde det til gagns, var overaskende mye krefter i den lille tassen!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jaja, da gikk Olympicaene ut og Evo inn! Hadde med meg Luxmannen for sikkerhets skyld for å prøve om det holdt. Og det gjorde det til gagns, var overaskende mye krefter i den lille tassen!
    590'n er fin den :)
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    jaja, da gikk Olympicaene ut og Evo inn! Hadde med meg Luxmannen for sikkerhets skyld for å prøve om det holdt. Og det gjorde det til gagns, var overaskende mye krefter i den lille tassen!
    Gratulerer med fantastiske høytalere!
    Hadde satt stor pris på om du legger inn lytteinntrykk etter intrykkene har fått satt seg?:) Jeg synes vi er for drålige til å skrive om forsterkerkombinasjooner til våre kjære Italienere. Kanskje er det fordi vi tror eller ikke bør skriveoppriktige meninger om forsterkere i høyttaler-vennetråder. Men etter min oppriktige mening er kjernen til å få høytalere til å prestere optimalt, nettopp hva man forer dem med. Det burde derfor ikke etter min mening være lov å nevne i feks Sonus Faber-tråden. Vet ikke hva dere andre tenker om dette.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jo, helt enig - det er spennende å høre om tanker rundt valg av forsterker. Har selv Mcintosh ma8000 - har en saftig drøm om Mcintosh monoblokker og en primaluna forforsterker!
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Gratulerer med fantastiske høytalere!
    Hadde satt stor pris på om du legger inn lytteinntrykk etter intrykkene har fått satt seg?:) Jeg synes vi er for drålige til å skrive om forsterkerkombinasjooner til våre kjære Italienere. Kanskje er det fordi vi tror eller ikke bør skriveoppriktige meninger om forsterkere i høyttaler-vennetråder. Men etter min oppriktige mening er kjernen til å få høytalere til å prestere optimalt, nettopp hva man forer dem med. Det burde derfor ikke etter min mening være lov å nevne i feks Sonus Faber-tråden. Vet ikke hva dere andre tenker om dette.
    Kan skrive et kort lytteintrykk etter å ha kobblet de opp der hvor Olympicaene var. Dette er noe helt annet. Det låter såpass mye fetere og «renere» enn olympicaene at man kan begynne å lure. Det er særs mellomtonen som er bedre. Jeg synes Olympicaene var krasse/ skarpe , i særs i mellomtonen enn det Evo er. Ble aldri helt venner med Olympicaene. Har ikke fått tid til å optimalisere men det virker også som om de spiller penere litt uansett hvor du befinner deg i rommet, altså mindre kritiske for å finne sweetspot. Olympicaene går dypere. Men de ga til gjengjeld trøbbel i det forholdsvis lille rommet jeg har. Evo har nok tendenser til en liten festkul. Regner med å kunne kompensere med en sub eller to. Kanskje KEF kc 62
    Og som sagt, Luxmannen har mere enn nok krefter. Tidligere Evo eier utrykte hvor overasket han var over kreftene. Virker som en fin symbiose med lux og Evo! Eneste bakdel, jeg synes de stativene er 5-10 cm for høye. Jeg må lette litt på baken for å få vertikalt fokus. Horisontalt er det inget problem
     
    Sist redigert:

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Kan skrive et kort lytteintrykk etter å ha kobblet de opp der hvor Olympicaene var. Dette er noe helt annet. Det låter såpass mye fetere og «renere» enn olympicaene at man kan begynne å lure. Det er særs mellomtonen som er bedre. Jeg synes Olympicaene var krasse/ skarpe , i særs i mellomtonen enn det Evo er. Ble aldri helt venner med Olympicaene. Har ikke fått tid til å optimalisere men det virker også som om de spiller penere litt uansett hvor du befinner deg i rommet, altså mindre kritiske for å finne sweetspot. Olympicaene går dypere. Men de ga til gjengjeld trøbbel i det forholdsvis lille rommet jeg har. Evo har nok tendenser til en liten festkul. Regner med å kunne kompensere med en sub eller to. Kanskje KEF kc 62
    Og som sagt, Luxmannen har mere enn nok krefter. Tidligere Evo eier utrykte hvor overasket han var over kreftene. Virker som en fin symbiose med lux og Evo! Eneste bakdel, jeg synes de stativene er 5-10 cm for høye. Jeg må lette litt på baken for å få vertikalt fokus. Horisontalt er det inget problem
    Kjenner meg veldig godt igjen i dine umiddelbare betraktninger. Så bra at Luxman var tilstrekkelig, og hadde egentlig god tro på det basert på egne erfaringer.
    jeg shimaet også under mine i bakkant og spilte slik over en lang periode. Så fjernet jeg shimmene, og følte det bedre lydbildet. Og konkluderte da med at Sonus Faber antagelig har bedre greie på høyttalerdesign enn undertegnede. Merkelig denne hobbyen vår. Sikker på at hvis jeg shimmer under igjen, så føler jeg sikker forbedring igjen😂😂.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Kjenner meg veldig godt igjen i dine umiddelbare betraktninger. Så bra at Luxman var tilstrekkelig, og hadde egentlig god tro på det basert på egne erfaringer.
    jeg shimaet også under mine i bakkant og spilte slik over en lang periode. Så fjernet jeg shimmene, og følte det bedre lydbildet. Og konkluderte da med at Sonus Faber antagelig har bedre greie på høyttalerdesign enn undertegnede. Merkelig denne hobbyen vår. Sikker på at hvis jeg shimmer under igjen, så føler jeg sikker forbedring igjen😂😂.
    For Guds skyld IKKE shimmer i bakkant. Testet også dette på både Memento og Evo (nå Jan Erik sine), men det blir feil. Det til tross for at jeg har en lav lytteposisjon. Sonus Faber folka vet hva de holder på med! ;)
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    For Guds skyld IKKE shimmer i bakkant. Testet også dette på både Memento og Evo (nå Jan Erik sine), men det blir feil. Det til tross for at jeg har en lav lytteposisjon. Sonus Faber folka vet hva de holder på med! ;)
    Takk for din overbevisende tilbakemelding. Da drar ihvertfall ikke jeg frem shimsa igjen👌.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Dette er viktig, jeg har fått verifisert fra Italia at Sonus Faber ikke har noen komponenter fra ruzzland i deres produkter :)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Har trøbbel med oppsettet mitt. Høyttalerne starter å forvrenge lenge før forsterker når klipping(iflg VU metere) Men, det høres ut som bedring etterhvert slik at det er værst ved oppstart og da er det selv ved lavt volum. Andre ganger spiller det normalt fra start. Sprengte høyttalere?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har trøbbel med oppsettet mitt. Høyttalerne starter å forvrenge lenge før forsterker når klipping(iflg VU metere) Men, det høres ut som bedring etterhvert slik at det er værst ved oppstart og da er det selv ved lavt volum. Andre ganger spiller det normalt fra start. Sprengte høyttalere?
    Bor du i/nært bartebyen kan du ta med deg det du vil teste hos meg.
    Har ett greit rom å gjøre det i.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Er det noen her som har greid å sprenge SF ene sine? Med en 30 watts klasse a forsterker? Jeg hører ingen forvrengning før jeg begynner å spille ganske høyt. Har prøvd å bevege mellomtone/bass elementet og det er ingen form for skraping. Og feilen hører jeg bare noen ganger mens andre ganger spiller det rent og pent opp til klippegrensen til forsterkeren
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    B66B57C5-18BB-4D80-96F8-A52AFD19A008.jpeg


    Tenkte å dele mitt lille prosjekt. Jeg har hatt mine høyreiste damer stående på en teppeflis.
    Dette for å kunne drar dem frem til ideel plassering i lyttestunder. Denne prosessen har ikke vært særlig bra for ryggen. Høyreiste, men tunge disse ‘’damene’’😅.
    så har jeg spekulert å spekulert på hva som skal til å få en enklere prosess for å få flyttet dem frem og tilbake.
    Og idag gikk det ett lite lys opp for meg. Hvorfor ikke prøve mine gamle soundcare spikes. Dem husket jeg var enkle å drar frem og tilbake på gulvet. For feste disse i Guarneriene trengte jeg en skive m/M8 gjenger. Dette fant jeg også emne til, og gikk løs med gjengetappen.
    Resultatet ser dere nå på bildene, og uten noen mekaniske inngrep på Guarneriene😊. Og fullstendig reversibelt.
    Foreløpig har jeg ikke modifisert soundcarene, men kommer nok til å kutte gjengepartiet 8-10mm.
    Tenkte bare å dele dette med dere Sonus Fabere, da kanskje flere av dere har hatt samme utfordring som meg.
    EF56B0C4-A93A-4472-8B45-426D6BE46C93.jpeg
     

    Sharkoon

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    54
    Antall liker
    46
    Sted
    Sande
    Hallois alle sammen! :giggle:
    Melder meg herved inn med et par Venere 2.5 (om det holder når jeg ser resten av anleggene her inne!)
    Blir forøvrig matet med en Hegel H200, og jeg må si at jeg virkelig digger lyden i de..
    Hatt de i underkant av en uke, men som formidler av detaljer og stemmer så er jeg virkelig overbevist.
    Jeg sliter bare veldig med bassen. (punch) jeg vet jeg har gått for noen som ikke leverer det værste av det værste, men er fraværende i lytteposisjon.
    Kan høre at dybden er der, jeg bare merker ikke en pøkk...

    er de vanskelige å plassere? evt noen måte de liker seg bedre på?
    (har prøvd å flytte litt rundt, men føler fortsatt ikke at det treffer.)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Alt av Sonus faber kvalifiserer, stort og smått. Det er ikke prislappen som bestemmer, men kjærligheten til Sf :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 884612

    Tenkte å dele mitt lille prosjekt. Jeg har hatt mine høyreiste damer stående på en teppeflis.
    Dette for å kunne drar dem frem til ideel plassering i lyttestunder. Denne prosessen har ikke vært særlig bra for ryggen. Høyreiste, men tunge disse ‘’damene’’😅.
    så har jeg spekulert å spekulert på hva som skal til å få en enklere prosess for å få flyttet dem frem og tilbake.
    Og idag gikk det ett lite lys opp for meg. Hvorfor ikke prøve mine gamle soundcare spikes. Dem husket jeg var enkle å drar frem og tilbake på gulvet. For feste disse i Guarneriene trengte jeg en skive m/M8 gjenger. Dette fant jeg også emne til, og gikk løs med gjengetappen.
    Resultatet ser dere nå på bildene, og uten noen mekaniske inngrep på Guarneriene😊. Og fullstendig reversibelt.
    Foreløpig har jeg ikke modifisert soundcarene, men kommer nok til å kutte gjengepartiet 8-10mm.
    Tenkte bare å dele dette med dere Sonus Fabere, da kanskje flere av dere har hatt samme utfordring som meg. Vis vedlegget 884621
    Sikkert spennende å få dem opp fra en teppeflis? Og meget klokt at du ikke endrer vinkling på dem, for de SKAL ha fabrikkvinkel, alt annet blir dessverre feil, testet mange ganger selv😅
    Men hva syns du soundcare spikes gjør fremfor org gummiknotter på teppeflis eller rett på gulv for den del? Spennende å høre👍🏼
    Hos meg har jeg tatt litt tak rom og akustikk med gode resultater👍🏼

    2290624B-DDD5-44C1-88F7-C8DA9836BBA7.jpeg
    8D82FCC2-F79B-438E-907C-1F6077982441.jpeg
    F5103509-5E84-4EB2-9FE0-EAB201A23B01.jpeg


    gismo
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn