Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke hørt nova😢
    Jeg har hørt nova 1 et par ganger på soundgarden i Kristiansand, og de låter veldig bra! Men finnes det noen andre som f.eks er enklere å finne brukt til en litt lavere sum som vil være et hakk opp fra de jeg har?
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Olympica 1 bruker å ligge på rett under 30k når de legges ut på finn.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Tenk at jeg nesten kvittet meg med mine Sonuser! Jeg la dem til og med ut på finn og hadde flere interesserte, men angret og trakk dem fra markedet etter bare et par dager. Det er noe forførerisk med hvordan de låter som gjør at jeg ikke klarer å gi slipp på dem (enda hvertfall), og etter måling og korrigering med Lyngdorf TDAI-1120 så ble hele lydbildet enda bedre! Så selv om disse er på den rimeligere siden av Sonus Faber universet er jeg veldig happy.

    Sonetto III i stuen hos meg, godt barnesikret 😁:
    Vis vedlegget 683423
    ahh, ...så det er her nissen har vært hele julen. Ikke rart PU jeg ønsket meg ikke var å finne under juletreet.

    ...man har ikke opplevd å være forrelder før ungen har herpa platespiller og diskantdomer.

    ......forresten, et tips med domer og støvhetter som er inntrykt. Bruk støvsuger med åpent munnstykke og beveg den sakte mot skaden. Siste personen jeg tipset om det brukte likesågodt munnen til å suge ut domdiskanten sin. Synd jeg ikke fikk bilde av det øyeblikket :)
     

    regeli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    53
    Sted
    Middle of Nowhere
    Torget vurderinger
    1
    Har nå hatt mine Sonus Faber Olympica II i noen uker og vil si etter 50t med innspilling, så kunne høre at dem åpnet seg betraktelig. Etter 200t, så vil jeg si enda mer, men forsterkeren jeg bruker nå (Onkyo Receiver) begrenser det hele. Så hva bruker dere av effekttrinn til deres Sonus Faber høyttalere?

    McIntosh er det jo en del som bruker ser jeg, men vet ikke om det blir vel litt for varm lyd kanskje?
    Er egentlig på jakt etter et oppsett der lyd er mest mulig nøytral, kort og greit.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Har nå hatt mine Sonus Faber Olympica II i noen uker og vil si etter 50t med innspilling, så kunne høre at dem åpnet seg betraktelig. Etter 200t, så vil jeg si enda mer, men forsterkeren jeg bruker nå (Onkyo Receiver) begrenser det hele. Så hva bruker dere av effekttrinn til deres Sonus Faber høyttalere?

    McIntosh er det jo en del som bruker ser jeg, men vet ikke om det blir vel litt for varm lyd kanskje?
    Er egentlig på jakt etter et oppsett der lyd er mest mulig nøytral, kort og greit.
    Hei. Hvis du er avhengig av en surround receiver for tv lyd, og i kombinasjon med Olympicaene, så ville ikke jeg gått for noe effekttrinn. Jeg ville heller gått for en integrert forsterker med HT (Hometeather) bypass inngang. Da kan du benytte receiveren til feks Center og bakkanaler, mens du alltid har den integrerte forsterkeren som driver frontene/Olympica. Da får du dra nytte av en bedre forforsterkerdel i en integrert stereoforsterker, og ikke minst bedre effektdel. Mange integrerte forsterkere idag har HT bypassinngang. Google er din venn😊.
    mulig det ikke var slikt du lurte på, men det er i hvertfall en fantastisk løsning hvis du har tv/surround i samme rommet som du ønsker ett stereooppsett. Det krever at du også har pre-out til fronthøyttalere på Onkyoen din. Kan gjerne utbroderr mer, hvis dette høres interessant ut😊
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har nå hatt mine Sonus Faber Olympica II i noen uker og vil si etter 50t med innspilling, så kunne høre at dem åpnet seg betraktelig. Etter 200t, så vil jeg si enda mer, men forsterkeren jeg bruker nå (Onkyo Receiver) begrenser det hele. Så hva bruker dere av effekttrinn til deres Sonus Faber høyttalere?

    McIntosh er det jo en del som bruker ser jeg, men vet ikke om det blir vel litt for varm lyd kanskje?
    Er egentlig på jakt etter et oppsett der lyd er mest mulig nøytral, kort og greit.
    Om du går for effekt kan jeg varmt anbefale electrocompaniet. Har testet,Accuphase,Conrad Johnson,Audio Research,PS Audio,McIntosh. Beste lyden er med AW 180 og Primaluna preamp. Mere åpen deraljert og ufarget lyd hadde ingen av de overnevnte ampene😁.

    O
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har nå hatt mine Sonus Faber Olympica II i noen uker og vil si etter 50t med innspilling, så kunne høre at dem åpnet seg betraktelig. Etter 200t, så vil jeg si enda mer, men forsterkeren jeg bruker nå (Onkyo Receiver) begrenser det hele. Så hva bruker dere av effekttrinn til deres Sonus Faber høyttalere?

    McIntosh er det jo en del som bruker ser jeg, men vet ikke om det blir vel litt for varm lyd kanskje?
    Er egentlig på jakt etter et oppsett der lyd er mest mulig nøytral, kort og greit.
    Jeg har olympica-ii og bruker bladelius thor mk3
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Hvis du er avhengig av en surround receiver for tv lyd, og i kombinasjon med Olympicaene, så ville ikke jeg gått for noe effekttrinn. Jeg ville heller gått for en integrert forsterker med HT (Hometeather) bypass inngang. Da kan du benytte receiveren til feks Center og bakkanaler, mens du alltid har den integrerte forsterkeren som driver frontene/Olympica. Da får du dra nytte av en bedre forforsterkerdel i en integrert stereoforsterker, og ikke minst bedre effektdel. Mange integrerte forsterkere idag har HT bypassinngang. Google er din venn😊.
    mulig det ikke var slikt du lurte på, men det er i hvertfall en fantastisk løsning hvis du har tv/surround i samme rommet som du ønsker ett stereooppsett. Det krever at du også har pre-out til fronthøyttalere på Onkyoen din. Kan gjerne utbroderr mer, hvis dette høres interessant ut😊
    Det er dette jeg har gjort 🙂
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Har nå hatt mine Sonus Faber Olympica II i noen uker og vil si etter 50t med innspilling, så kunne høre at dem åpnet seg betraktelig. Etter 200t, så vil jeg si enda mer, men forsterkeren jeg bruker nå (Onkyo Receiver) begrenser det hele. Så hva bruker dere av effekttrinn til deres Sonus Faber høyttalere?

    McIntosh er det jo en del som bruker ser jeg, men vet ikke om det blir vel litt for varm lyd kanskje?
    Er egentlig på jakt etter et oppsett der lyd er mest mulig nøytral, kort og greit.
    Jeg har mcintosh ma8000 og rørdac, det blir ikke for varmt for meg.
    jeg har også klasse D Bel Canto monoblokker spiller fantastisk, men jeg foretrekker mcintoshen
     

    regeli

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    53
    Sted
    Middle of Nowhere
    Torget vurderinger
    1
    Takker for responsen så langt.
    Onkyoen blir kun brukt midlertidig som "effekttrinn" da hadde den stående og budsjettet stoppet opp til slutt.

    Er egentlig på jakt etter en ren stereo forsterker, gjerne integrert, men ikke et must.
    Av tilkoblinger, så er det behov for digital coax og gjerne HDMI for å kunne hente ut lyd fra TV :)
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har et «effekttrin» som du kan leve med en stund til - da kan du vurdere at gå for forforsterker først, og effekt etterhvert når du er klar for det ... om jeg skulle gjøre mine kjøp om, da ville jeg ha kjøpt en rørforforsterker til mine monoblokker først! Og vurdert effekttrin mcintosh etterhvert! .. mange veier å gå😊
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Hva regner man med av innspillingstid på SF?
    Med det har jeg bare erfaring fra mine Liutoer, da bygyndte det en merkbar forbedring etter rundt 50 timer, og så derfra frem til 150-200 timer - dette var hva jeg konkluderte med dengang for 8 år siden..,
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Med det har jeg bare erfaring fra mine Liutoer, da bygyndte det en merkbar forbedring etter rundt 50 timer, og så derfra frem til 150-200 timer - dette var hva jeg konkluderte med dengang for 8 år siden..,
    Mine Cremona topper seg rundt fredag/lørdag hver uke.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ett spørsmål til de som har hatt Sonus Faber med gamle frontene over tid

    Har noen her inne skiftet ut trådene i front, siden de blir rimelig slappe over tid, og vilke kostnader snakker vi om orginalt ?

    #In case you need to replace the front grills of your loudspeakers or just the elastic strings, please contact the Sonus faber official Distributor closest to you#
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ett spørsmål til de som har hatt Sonus Faber med gamle frontene over tid

    Har noen her inne skiftet ut trådene i front, siden de blir rimelig slappe over tid, og vilke kostnader snakker vi om orginalt ?

    #In case you need to replace the front grills of your loudspeakers or just the elastic strings, please contact the Sonus faber official Distributor closest to you#
    Jeg strammet opp trådene når jeg hadde Cremona M,på amatiene så er de like stramme etter 3 år😊.

    O
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Ja :) jeg har enda ett forhold til mine cremona m , men nå trenger de en liten lift up, noen sier att du kan stramme en gang,men etter det må du bytte de ut, fant akuratt ut via google search att stereofil har set for dette :) ok pris også , ikke som på nettet der noen nevnte att det var svinedyrt (audiogon)

    Så da har man syssler på gang , leser att det er litt av en jobb :(

     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Ett spørsmål til de som har hatt Sonus Faber med gamle frontene over tid

    Har noen her inne skiftet ut trådene i front, siden de blir rimelig slappe over tid, og vilke kostnader snakker vi om orginalt ?

    #In case you need to replace the front grills of your loudspeakers or just the elastic strings, please contact the Sonus faber official Distributor closest to you#
    er ikke det bare å finne tilsvarende tråder og tre de opp igjen? Har
    Jeg strammet opp trådene når jeg hadde Cremona M,på amatiene så er de like stramme etter 3 år😊.

    O
    Det er vel ikke vanskeligere enn å finne tilsvarende «strikk» og ta jobben fatt.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Vel du bør vel finne tilsvarende kvalitet som levert med høytalerne nye skal det være noen vits
    Du trenger 1mm Fabric Elastic Cord, ca 200 meter Pluss har jeg funnet ut, men ett ferdig kit hadde jo vert praktisk
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    20210114_171431.jpg

    Disse fant veien hjem til meg her for et par dager siden. Det kunne være interessant å høre fra de som har erfaring med Stradivari fra før hva slags forsterkere dere har god erfaring med og gjerne også om dere har opplevd forsterkere som ikke var spesielt velykket. Jeg driver de nå med Musikal Innovation MI 9 / MI 13 og synes det funker utmerket, men som sagt har jeg ikke lang erfaring med disse. Vh GunnarS
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 689483
    Disse fant veien hjem til meg her for et par dager siden. Det kunne være interessant å høre fra de som har erfaring med Stradivari fra før hva slags forsterkere dere har god erfaring med og gjerne også om dere har opplevd forsterkere som ikke var spesielt velykket. Jeg driver de nå med Musikal Innovation MI 9 / MI 13 og synes det funker utmerket, men som sagt har jeg ikke lang erfaring med disse. Vh GunnarS
    very nice🤩
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Har etpar ON 3 på prøve hos meg. De har spilt ca 50 timer. Føler vel at det er vel mye informasjon i området 4-8 khz. Vil dette avta?
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Var litt rask. De høytalerne forandrer lydsignatur time for time. Plutselig er de uten bass. Så mangler det perspektiv. Så jevner det seg ut og alt faller fint ut før de plutselig er uharmoniske igjen. Mulig jeg er iferd med å bli gal??
    8A9896D4-5BD9-493C-81CA-84C23690EEE8.jpeg
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Var litt rask. De høytalerne forandrer lydsignatur time for time. Plutselig er de uten bass. Så mangler det perspektiv. Så jevner det seg ut og alt faller fint ut før de plutselig er uharmoniske igjen. Mulig jeg er iferd med å bli gal?? Vis vedlegget 691810
    sannsynligvis😂. Lenge siden jeg har kjøpt helt nye høyttalere. Sist var Pandion 2.Dem låt flott ut av esken, og ble marginalt bedre etter en tid i bruk.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.821
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 689483
    Disse fant veien hjem til meg her for et par dager siden. Det kunne være interessant å høre fra de som har erfaring med Stradivari fra før hva slags forsterkere dere har god erfaring med og gjerne også om dere har opplevd forsterkere som ikke var spesielt velykket. Jeg driver de nå med Musikal Innovation MI 9 / MI 13 og synes det funker utmerket, men som sagt har jeg ikke lang erfaring med disse. Vh GunnarS
    Gratulerer med flotte høytalere👍🏼🎼

    gismo
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da har mine Sonus Faber Guarneri Evolution fått nye eiere, på vei til Vennesla fra Bergen as we speak
    Audio Physic stack og Duntech tar over, jeg kommer nok til å savne dem men jeg har for mange høyttalere i en liten leilighet
     
    Sist redigert:

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Da ha mine Sonus Faber Guarneri Evolution fått nye eiere, på vei til Vennesla fra Bergen as we speak
    Audio Physic stack og Duntech tar over, jeg kommer nok til å savne dem men jeg har for mange høyttalere i en liten leilighet
    Takk for en hyggelig handel Harald :) Gleder meg atter en gang til å teste ut disse italienske skjønnhetene ;)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    @OhYeah er i den klubben: Vi som har hatt Sonus Faber Guarneri og har solgt dem for å kjøpe dem igjen
    Jeg er ikke i den klubben ennå, men kan jo komme der om noen år :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Du skulle kanskje ikke ha solgt dem ;)
    Jeg hadde for mange høyttalere, salget av disse går inn i finansiering av en vanvittig forsterker 🥳
    Det ble tilslutt en pris som både selger og kjøper er veldig fornøyd med, det er WIN-WIN :giggle:

    @eggogbacon har du plutselig begynt å promotere Sonus Faber nå? :ROFLMAO:

    EDIT: Det er knallbra høyttalere men jeg har gått for et strategisk valg med gulvstående + mange subwoofere, og da er det bedre at de går til en annen entusiast som @OhYeah
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn