Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    4F88D0D8-CD8B-445E-91CD-0A718A62D4AB.jpeg

    Halvannet år er gått siden disse babyene kom i hus. Herlig lyd og ett nydelig møbel. Er det forresten noen som vet hvorfor noen Olympica-mellomtoner har SF-logo, mens andre har en ‘’spiss’’?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 668673
    Halvannet år er gått siden disse babyene kom i hus. Herlig lyd og ett nydelig møbel. Er det forresten noen som vet hvorfor noen Olympica-mellomtoner har SF-logo, mens andre har en ‘’spiss’’?
    Jeg har merket meg det samme. Mine Olympica 1 og Olympica 2 har begge spiss, mens Olympca Center har Sf-merket. Synes Sf-merket gjør seg bra, rent utseendemessig :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei Sf-folk

    Et litt generelt spørsmål som selvfølgelig ikke har et eksakt svar, men jeg spør likevel.

    Hvordan vinkler du høyttaleren inn mot sweet spot for å få best mulig stereoperspektiv?
    Er det rett på der du sitter, er det foran eller er det bak?
    Hos meg tror jeg de peker 30-40cm foran nesa mi, men jeg er usikker på om det er det mest optimale. Noen ganger sitter stereoperspektivet og andre ganger ikke.

    Så ser jeg av bildene at de fleste har plassert HT et lite stykke fra sidevegg. Jeg hadde det ganske lenge, men nå er jeg kanskje 20cm fra sidevegg.
    Noen andre med Olympica som har bedrevet med "høyttalergymnastikk" for å finne de små ekstra detaljene?
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Olympica 2. I min lille hule har jeg drevet litt høyttalergymnastikk. For å være ærlig klarer jeg ikke bestemme meg for hvor jeg liker høyttalerne plassert. Drar jeg dem frem (42cm fra frontvegg) får jeg klart best ‘’topp’’, men da mister jeg litt ‘’pondus’’ i bassen. Denne plassering funker nydelig på vokal/akustisk musikk. Ønsker jeg mer pondus i bassen setter jeg dem 20cm fra frontvegg. For å svare på ditt spørsmål angående vinkling. Jeg merker ikke stor forskjell på vinklingen, men tror jeg foretrekker linjen litt bak hodet. Størst påvirking i positiv forstand har jeg ved å endre avstanden til høyttalerne. Og så erfarer jeg at høyttalerne spiller klart best med bassportene vendt mot hverandre. Fra sidevegg er det vel 40-50cm, alt etter som.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også O2 og har hatt samme utforingene. Endte opp med å kjøpe sub, så en til, så nå har jeg subbene mer eller mindre rett bak O2. Da slipper jeg å miste bunnen for å få frem midten og toppen.
    Avstandsmålinger virker til å bli gjort fra midt på elementet til front/side/bakvegg, så jeg bruker det som referanse.
    Hvor langt er det fra HT til der du sitter?

    Litt interessant at du har samme avstand til sidevegg som jeg hadde helt til jeg var så dum å begynne med målinger :(
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Har ca 3 m fra element til lytteposisjon. Avstandene jeg nevner er fra ytterste punkt på HT-kabinett(ikke spikes altså).Målinger tør jeg ikke begynne med:eek:.Har en Rel sub stående, men mine erfaringer er at sub/suber alltid påvirker øvre toner i negativ forstand. Så suben står bare til pynt:)Nå har jeg ikke prøvd subber i high-end klassen. Den jeg har tilsvarer vel en sub i 10000,- klassen idag.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har også Olympica 2. Rommet er 3,7m bredt. 2 meter mellom høyttalerene og har vinklet de godt foran meg i lyttestolen. Bassportene har jeg ut. Å jeg har kommet frem til at vinkingen har veldig mye å si. Høyttalerene står 1m ut fra vegen og 80cm til sidevegger.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Interessant at både du og Ynot har vinklet HT slik at dem krysser linjen foran dere. Det har jeg vel aldri prøvd, så det må testes ut i kveld😊 3,5 bredt rom her, og ca 2 m mellom HT. Har en slik ‘’innebygd’’ oppfatning om at stativhøyttalere er mest ideelt til mitt rom, men fant heldigvis ut at Olympica 2 funker bra i relativt små lytterom😊
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg spurte har jeg drasset rundt på høyttalerne og kommer frem til at i et rom på 3,7 x 5,5m så står de 123cm fra frontvegg, 3,6m fra lytteposisjon og vinklet inn mot nesa eller rett foran.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med pene stativhøyttalere😊. Dem spiller sikkert nydelig. Hvordan låter disse? Jeg prøvde gulvmodellen på en liten rørforsterker for en tid tilbake. Det var absolutt lyd etter min smak.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Takk for det. Jeg syns de låter nydelig, og det er litt mer bass i de enn jeg trodde det kom til å være. Jeg har lenge vært "betatt" av Sonus Faber lyden, og nå kom det endelig et sett i hus:)
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Jeg har også Olympica 2. Rommet er 3,7m bredt. 2 meter mellom høyttalerene og har vinklet de godt foran meg i lyttestolen. Bassportene har jeg ut. Å jeg har kommet frem til at vinkingen har veldig mye å si. Høyttalerene står 1m ut fra vegen og 80cm til sidevegger.
    Hei, vurderer ON 3 på min 590ax2. Er du fornøyd med komboen din rent effektmessig?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Til dere med sonetto, hvilken forsterker bruker dere? 😀
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen av dere som har hørt Serafino, og eventuell kan si noe om hvordan den ligger i løypa mellom Olympica og Amati?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.393
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    hva var dine umiddelbare tanker .. sån i forhold til hvordan de sto opp i mot dine Amati?
    Tja,de låt ikke ulikt amati. Likte bassen i de godt,noe fastere enn amati men ikke godt og si da jeg ikke hørte de med samme amp. Mellomtonen er ganske lik i mine ører mens diskanten er noe "rundere" enn mine men ikke på en dårlig måte😁. De er uten tvil noen formidable musikk formidlere.

    O
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Tja,de låt ikke ulikt amati. Likte bassen i de godt,noe fastere enn amati men ikke godt og si da jeg ikke hørte de med samme amp. Mellomtonen er ganske lik i mine ører mens diskanten er noe "rundere" enn mine men ikke på en dårlig måte😁. De er uten tvil noen formidable musikk formidlere.

    O
    Ja, det vil jeg tro! jeg har hat Liuto siden 2012 og elsker signaturen til SF. Tenkte jeg ville prøve noe nytt for et par månder siden og kjøpe meg et par Focal Kanta3. De spiller fantastisk, men det gikk ikke lenge før jeg begynte at kjenne at de var for direkte for min smak. Jeg har bestemt meg for at gå tilbake til SF, og har set meg litt rundt, vurderte Serafino, men har nå gjort avtale om et par Amati Futura ...
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Det ligger et par Sonus Faber Electa Amator (den originale) på Finn nå. Finn kode 199894131.
    Ikke ofte man ser disse til salgs.

    Dagens utgave koster ca 130.000
    Lyden på dagens mot den originale kan jeg ikke uttale meg om. Men når det gjelder utseende, så synes jeg originalen er best.

    De ble levert med valg av 3 forskjellige stands. Tre med marmorfot, justerbare i høyden. Tunge metallstativer, med buede tresider, justerbare i glyden.
    Og metallstativer med enklere tresider, uten mulighet til å justere høyde.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fin, og den ga passe kraftige Peak Consult vibber 😊
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Den der gulvmodellen tror jeg hadde passet fint i min lille hule. Har klokketro på lottoen til hælga💪😎
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn