Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Må si meg meget godt fornøyd med komboen Sonus Faber Venere 2.5 -Primare I32 - Primare DAC30
    Sikkert ikke det værste og høre på det nei ;)

    O
    Selv har jeg Rega Elicit-R og Dac-R på mine Venere 1.5 og er veldig fornøyd. Fantastisk dynamikk og trøkk i de stativ høyttalerene


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Takk. Bruker ipad og den har full kontroll over meg... Olympica 3 er knallbra og Accordo er knallbra. Men de er veldig forskjellig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har du bare en Amati igjen, Strømling? Litt kort levetid på den som er borte, men du har vel spilt alt for høyt som vanlig?:cool:

    Dessuten trenger planten til venstre litt mer vann.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har du bare en Amati igjen, Strømling? Litt kort levetid på den som er borte, men du har vel spilt alt for høyt som vanlig?:cool:

    Dessuten trenger planten til venstre litt mer vann.
    Blir jo på en måte halv pris en en Amati. Skjer at det spilles høyt:) Olympica 3 har en ny lykkelig eier i Lillestrøm. Planter er vannet nå...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noen som vet hva Evo skal bruke fremover til å drive futuraene? Må jo ha noen planer siden CJ er til salgs.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hva Evo skal bruke fremover til å drive futuraene? Må jo ha noen planer siden CJ er til salgs.
    Har lyst på luxman eller Accuphase,ARC eller noe i den duren ;)

    O
    Alle de tre alternativene virker fine for meg, men det vet du jo allerede etter tidligere runder. Og da er det vel på sin plass å avlegge et nytt besøk til lytterommet ditt. Du trenger ikke bruke valpeøyne for å få meg til å stikke innom på besøk, den kjekke sveisen holder i lange baner i tillegg til anlegget og godt selskap. :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler på det sterkeste å få tatt en lyd til ARC på Amati. Med stort sett alt annen i hi-end klassen jeg har testet har det vært et savn etter et eller annet. Men ikke her gitt:cool:
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.000
    Antall liker
    51.639
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    ARC er på lista :)
    Problemet her er at jeg hører aaaaaaalt for mye på musikk og blir lei elektronikken ;) godt det er båtsesong vert øyeblikk.

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Står det høyttalere inni de bodene der? Hmmm litt små lytterom. Men vakker utsikt. :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var å lyttet til de nye Amatiene i dag. Virkelig gode høyttalere. Fikk hørt de på REF6/REF75SE og ARC GSI75. Låt helt suverent på begge ampene.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.293
    Antall liker
    3.387
    Torget vurderinger
    49
    Ser det har vært endel Amati Futura på torget og Finn i det siste.
    Lurte litt på denne når den var til salgs for 120000,- ny.
    Hvor mye mener dere er fornuftig og gi for den brukt?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ser det har vært endel Amati Futura på torget og Finn i det siste.
    Lurte litt på denne når den var til salgs for 120000,- ny.
    Hvor mye mener dere er fornuftig og gi for den brukt?
    Det er litt av en høyttaler men også krevende å få til. Gir meget klar beskjed hvis resten av kjeden ikke er i orden, spesielt fasen. Og krevde lang innspillingstid. Men disse skal ikke selges det vil koste meg flere hundre tusen å få tilsvarende lydkvalitet igjen. Pris på brukten skal jeg ikke men noe om da jeg har et par slike.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser det har vært endel Amati Futura på torget og Finn i det siste.
    Lurte litt på denne når den var til salgs for 120000,- ny.
    Hvor mye mener dere er fornuftig og gi for den brukt?
    120k var en ren dumping-pris fra importøren for å få ryddet unna lageret før det kom inn nye modeller. De har vært avertert ut tidligere for 135k for pent brukte eksemplarer så vidt jeg husker. Det er mulig noen av de som har kjøpt til 120 og deretter selger, er villige til å gå litt under. Men de som har gitt full pris, selger neppe til under 120. Da Futura kom, gikk forgjengeren for 115k.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut til at jeg må bevege meg bakover i tid for å finne den lyden jeg leter etter. Er det fremdeles et poeng å se etter modellene fra 'gamle dager' f.eks Electa Amator osv? Det er jo en god del høyttalere fra rundt tjue år tilbake som har en varm og godmodig klang, men er litt usikker på diskantkvaliteten sånn generelt fra den tiden. Men dynaudioelementene i SF fra den tiden skal jo absolutt holde mål fremdeles. Etter litt lesing er det disse modellene jeg har lyst til å se etter, men det er kanskje veldig vanskelig å finne disse nå..
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser ut til at jeg må bevege meg bakover i tid for å finne den lyden jeg leter etter. Er det fremdeles et poeng å se etter modellene fra 'gamle dager' f.eks Electa Amator osv? Det er jo en god del høyttalere fra rundt tjue år tilbake som har en varm og godmodig klang, men er litt usikker på diskantkvaliteten sånn generelt fra den tiden. Men dynaudioelementene i SF fra den tiden skal jo absolutt holde mål fremdeles. Etter litt lesing er det disse modellene jeg har lyst til å se etter, men det er kanskje veldig vanskelig å finne disse nå..
    Man ser dem jo på brukten fra tid til annen. Og så er det jo enkelte som kjøper og selger litt. Kanskje noen av dem har kontakter? Prøv f eks rosros.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Har en kompis med minima og de spiller fint, med god fylde. Angrer på at jeg ikke kjøpte et par Minima Vintage når SF lagde de på nytt for et par, tre år siden. Får se om jeg legger inn en Ønskes kjøpt på torget.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ser ut til at jeg må bevege meg bakover i tid for å finne den lyden jeg leter etter. Er det fremdeles et poeng å se etter modellene fra 'gamle dager' f.eks Electa Amator osv? Det er jo en god del høyttalere fra rundt tjue år tilbake som har en varm og godmodig klang, men er litt usikker på diskantkvaliteten sånn generelt fra den tiden. Men dynaudioelementene i SF fra den tiden skal jo absolutt holde mål fremdeles. Etter litt lesing er det disse modellene jeg har lyst til å se etter, men det er kanskje veldig vanskelig å finne disse nå..
    Diskanten holder mål.
    Ikke mange høyttalere fra den gang som erindres, men Sf EA holder høy klasse enda.
     

    peterab

    Medlem
    Ble medlem
    01.09.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    5
    Rørforsterker med Sonus Faber Olympica 3.

    Har en rørforsterker, det er en Mastersound Compact 845, 2 x 30 watt A klasse. Vurderer nye høyttalere. Har Mirage OM9, fungerer greit men vil oppgradere.
    Lurer på om Sonus Faber Olympica 3 er en god kombinasjon med denne forsterkeren.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Peterab: Da skal du se etter en STOR Audio Research forsterker samtidig. Olympica er så tungdrevne at de må ha en solid dose mer krefter enn som så...
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Har hatt Olympica 3 i over et år og det du nevner om tungdreven skjønner jeg ikke. Jeg opplever de som relativt lette å drive og brukte rør. Jeg har testet ut flere høyttalere på samme forsterker og Olympica var blant de mest lettdrevne.

    30w klasse A rør burde bli suksess..
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.000
    Antall liker
    51.639
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    De er ikke værre og drive enn de han har heller det motsatte ,ikke Bladelius ??? ????
    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har forsøksvis kjørt mine Futura med 2x35 kl A rørwatt, og det har gått helt greit, selv om høyttalerne da har en god del å gå på. Hvordan det er i forhold til impedansdipper og slikt, har jeg ikke sjekket.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Til å være Sonus ER O3 relativt lette å drive Det er Cremona også.. Men så mye som de har av potensiale og krav til partnere er det MASSE å hente på forsterkeri i topp klasse til dem. Forsterkeri hvor det ALDRI spares på strømmen. 300 velfunderte, ultra presise transistorwatt pr side, sier nå jeg. Minst!! Det er iallefall mitt tips. Og også som jeg løser den størrelsesorden/kvalitetsklasse. Rør til Sonus? Bruk dem gjerne i forforsterkere/kilder..
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Kjenner ikke O3, bare såvidt hørt den. Men merk at det er forskjell på å drive og få ut ok lyd og det å drive høyttalere godt og utnytte deres fulle potensial. Hadde mine Cremona i 7-8 år med flere ulike forsterkere, og det var store forskjeller. Men ikke alltid så lett å vite hva de kan før bedre/ mer passende og kraftigere forsterker er på plass, for det låt aldri dårlig med noen av mine forsterkere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn