Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Stemningsbilde fra forrige dagen. pks nyter Concerto Domus, nærfelt og Audionet:

     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Re: Sonus faber Club International

    Selv ble jeg "frelst" av Sonus Faber høytallerenes magi for drøye 10 år siden. Ett par Minima Amator, drevet av noen små 300B rør-monoblokker, sto å spilte magiske toner i en butikk på Hamar og det var ikke mange ukene senere før jeg jeg fikk tak i ett tilsvarende par her på sørlandet. På litt "snill" musikk, der ikke alt for mye som skjer samtidig, eller på høyt volum, er disse rett og slett fantastiske. Til tross beskjeden størrelse så spiller de herlig stort og detaljert.

    Nå er Amatorene solgt og erstatningen er ett par lett brukte Cremona Auditor. Disse er nok ikke helt spilt inn, men jeg føler nok at de ikke har den samme magiske diskanten som sitter på Minima Amator og Amator. Diskanten på Cremonaen synes jeg er litt mer tilbakelent og avrundet i toppen, mulig det er gjort slik for å bli mer "alt etende" med hensyn på hva slags musikk de skal gjenskape. Eller det kan være at de er mer fleksible i forhold til AV-løsninger?
    Kanskje noen andre har kommentar på dette?

    Men, det Cremona Auditor taper på diskant tar den godt igjen på dens evne til å forsvinne i lydbilde. Musikken er totalt ute i rommet og strekker seg langt ut på sidene. Mellomtonen er like herlig som tidligere høytaller, og bassen langt fastere og strekker seg overraskende godt nedover, størrelsen tatt i betraktning. Summerer man design og lydkvaliteter så er dette en knallgod høytaller og røverkjøp, selv til full pris.

    Skal det byttes høytaller en dag så er det få igjen på short- lista: en gulvstående Cremona eller en Guarneri Homage/Memento. Sonus Faber er sjefen!

    mvh
    Tom Erik
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Energiresponsen på moderne Sf viser en jevnt fallende kurve allerede fra 1kHz. Hvis man lytter på typisk hifi-maner vil de klinge litt mørkt. Dersom man derimot reduserer rommets påvirkning ved bruk av strategisk plasserte absorbenter og/eller nærfeltslytting, vil de oppleves frekvenslineære. Viktig å vinkle inn også for å få riktig tonal balanse, de bør "krysse" like bak hodet. Man kan også leke med hvor mye de skal lene seg bakover.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Re: Sonus faber Club International

    Selv ble jeg "frelst" av Sonus Faber høytallerenes magi for drøye 10 år siden. Ett par Minima Amator, drevet av noen små 300B rør-monoblokker, sto å spilte magiske toner i en butikk på Hamar og det var ikke mange ukene senere før jeg jeg fikk tak i ett tilsvarende par her på sørlandet. På litt "snill" musikk, der ikke alt for mye som skjer samtidig, eller på høyt volum, er disse rett og slett fantastiske. Til tross beskjeden størrelse så spiller de herlig stort og detaljert.

    Nå er Amatorene solgt og erstatningen er ett par lett brukte Cremona Auditor. Disse er nok ikke helt spilt inn, men jeg føler nok at de ikke har den samme magiske diskanten som sitter på Minima Amator og Amator. Diskanten på Cremonaen synes jeg er litt mer tilbakelent og avrundet i toppen, mulig det er gjort slik for å bli mer "alt etende" med hensyn på hva slags musikk de skal gjenskape. Eller det kan være at de er mer fleksible i forhold til AV-løsninger?
    Kanskje noen andre har kommentar på dette?

    Men, det Cremona Auditor taper på diskant tar den godt igjen på dens evne til å forsvinne i lydbilde. Musikken er totalt ute i rommet og strekker seg langt ut på sidene. Mellomtonen er like herlig som tidligere høytaller, og bassen langt fastere og strekker seg overraskende godt nedover, størrelsen tatt i betraktning. Summerer man design og lydkvaliteter så er dette en knallgod høytaller og røverkjøp, selv til full pris.

    Skal det byttes høytaller en dag så er det få igjen på short- lista: en gulvstående Cremona eller en Guarneri Homage/Memento. Sonus Faber er sjefen!

    mvh
    Tom Erik
    Er vel mange enda som mener at de første Amator er blandt de beste som er laget, spesiellt i diskanten pga det dyre, berømte Esotar elementet.
    Synes selv det var en fantastisk diskant, forresten samme de har brukt i Merlin VSM, en annen topp høyttaler.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    EA1 er en nydelig høyttaler. Her på show:

     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Re: Sonus faber Club International

    fhe Dersom det er noen eiere av disse skjønnhetene i Arendals-distriktet er jeg VELDIG interessert i en lytte-seanse! Og hvem vet skrev:
    Du er velkommen! Se PM
     

    Romaniconti

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2006
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

    EA1 er en nydelig høyttaler. Her på show:

    Valentino er en "hund" til å legge ut bilder her - av den flotte typen. Det er noe organisk litt vampete rått over utseende på disse SF EA I - de er jo en legende. Jeg spilte på disse fra 1995-1999. Jeg har dem fremdeles etter jeg kjøpte Amatiene - klarte rett og slett ikke selge dem. Med 6 db delefilter og en lav effektivitet krever de mye effekt - men åpner seg fantastisk når de får tilstrekkelig. Esostar diskanten er som det bemerkes fantastisk - men bassen er jo nærmest ikke til å tro. Folk letet alltid etter subben. ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Takk Romanee. Vi tar to modeller til.
    Til venstre ur-Sonus faberen The Snail (med modell nr. 2 Parva i bakgrunnen), og til høyre et bedre blikk på Parva. Så formålstjenlig kan et høyttalerstativ bli.

     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International



    Dette bildet av Guarneri Memento, kaffekopp og Accuphase fjernkontroll har Timbre på Euphonia Audioforum tatt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Re: Sonus faber Club International

    Jævler så lekre, Memento'ene er ! Riktig nok er det vår i lufta, men jeg kjenner sånne pirrende kriblinger...hmmm...betyr det at jeg er unormal ?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Din attrå kan tilfredsstilles, Trane. Det er bare å betale.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Vakkert.

    Har aldri lyttet til SF. Hvordan kan lyden fra dem beskrives? Signatur, fordeler, ulemper.
    Hva slags musikk passer og passer ikke til SF.

    Oppfatter dem som litt skikkelige, gjør ting veldig riktig og fint, men kanskje den mest rocka høyttaleren. Er det noe i den retningen eller er jeg "far out"?
    Holmium stilte spørsmålet i GFE's Stradjubeltråd, men jeg svarer her.

    Det siste avsnittet ditt er spot on. De forvrenger lite, og derfor spruter de ikke slik endel andre høyttalere gjør. Men the Stones svinger som fy.

    Veldig flat frekvensgang. Mine Concerto Domus (Nest billigste Sf) måler innenfor +/-1.5dB fra 200Hz til 20kHz på aksen. Spredningen er på alle modellene er kontrollert begrenset i de tre øverste oktavene, slik at energiresponsen er noe mørk. De klinger mørkt i fjernfelt på grunn av rommets påvirkning altså. Ulemper? Tja, de rimeligste er ikke superdetaljerte, men hvis referansen din er det du hører i Konserthuset eller Gamle Logen har de få konkurrenter til prisen etter min mening.

    Når det gjelder Cremona og Homage-seriene får man mikrodetaljeringsevnen også. Og vanvittig flott møbelhåndverk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Mine lytt til Conserto Domus sa meg at den låter pent, litt mørkt, har snill diskant og er litt reserverte. De er ikke de beste på åpenhet og dynamikk. En helt grei høyttalere som ikke stikker seg ut foruten designet. Allroundere?

    (don´t kill me Valentino 8))
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Arresterer deg på ett punkt: Dynamikk. Til å være bestykket med én 18cm komprimerer de svært lite. Mye mindre enn en tilsvarende priset Tannoy eller Usher, faktisk. Bare hold deg under 100dB.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Arresterer deg på ett punkt: Dynamikk. Til å være bestykket med én 18cm komprimerer de svært lite. Mye mindre enn en tilsvarende priset Tannoy eller Usher, faktisk. Bare hold deg under 100dB.
    Ok, godt mulig du har rett i det. Da vil jeg si svakhetene er åpenhet og klarhet..

    Perspektiv og presisjons egenskapene vurderer jeg ikke med mindre alle andre forhold som påvirker er kjente. Har ikke testet hjemme alså..
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Ikke helt uenig der. Man prioriterer i denne prisklassen... Mikrodetaljeringsevnen er løftet du får med Cremona Auditor i forhold til de to toveiskonstruksjonene i Domus-serien.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

    Den originale Sf Concerto var B-rated i Stereophile i sin tid. Den gang betydde bokstavene om høyttaleren var full range eller ikke. Man måtte til bunns for en A. Concerto Domus er i mine ører en ennå mer vellykket konstruksjon enn den gamle Concertoen, men den har ingen Stereophile-rating.
    Skulle bare mangle.
    A-rated noe som ikke er fullrange ??? Hmrf..

    ;)
     

    makken

    Fersking
    Ble medlem
    26.07.2005
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

    Siden det her var mange av samme tro søker jeg veiledning...

    - Har SF Signum og har kjøpt SF CA . Står for øyeblikket uten forsterker og ønsker noen innspill på hva som kan lokke frem godsakene. Kjøper gjerne brukt opp til en 20kr.
    -Har noen erfaring med sub til CA?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Tja, et par små Midgard Oberon , noe fra McIntosh, Sonus faber Musica (akkurat gått ut av produksjon, har ikke fjernkontroll med mindre du finner en brukt i Tyskland sånn ca), en brukt ASR Emitter I (budsjettstrekker).

    Kommer an på hva du spiller for slags musikk egentlig. timc selger Sf. Han kan muligens gi deg noe mer håndfast.

    Og ja, meld deg inn i klubben. Flinke folk som kan gi svært god hjelp der, og så har de kontroll på Kontinentet.

    Hvem kunne ikke tenkt seg en Musica?
     

    Theluckyone

    Fersking
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

    Siden det her var mange av samme tro søker jeg veiledning...

    - Har SF Signum og har kjøpt SF CA . Står for øyeblikket uten forsterker og ønsker noen innspill på hva som kan lokke frem godsakene. Kjøper gjerne brukt opp til en 20kr.
    -Har noen erfaring med sub til CA?

    Hej, jeg kender næsten ingen højttalere som er ligeså afhængige af gode watt som sonus faber. Specielt Cremona kræver noget saft og kraft for rigtig at komme i omdrejninger.
     

    makken

    Fersking
    Ble medlem
    26.07.2005
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

    Har sett på noe av det som ligger tillsalgs på nettet nå. Hva med EC 250r, Krell kav 400xi, Vincent sp 993..kommentarer?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Av de tre ville jeg bare prøvd Krellen.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Re: Sonus faber Club International

    Noen som har formening om Krell 400 sammenlignet med disse?
    - Ayre AX-7
    - T+A V10 (Rørforsterker)
    - Hegels P4A/H4A (mk2) kombinasjon
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Generelt ville jeg være forsiktig med rør på moderne Sf. Gode trafoer og lav dempefaktor er et must. Slempe impedanser på disse høyttalerne. Men er disse parametrene på plass er det helt greit. Stradene f.eks. spiller 93dB for 2,83V, så det skal ikke mange wattene til for å få lydtrykk.

    Den klanglige forskjellen mellom gode transistorforsterkere er nesten neglisjerbar...
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Re: Sonus faber Club International

    Sett denne annonsen?
    Kjente det langt ned i.......
    Hørte disse høyttalerne i helga i Oslo. Ufattelig finish. Beste lyden jeg hørte under vandringen i Oslos hifibutikker lørdag. Utrolig fylde og kropp i slike små høyttalere. Brukte den lille integrerte forsterkeren fra ASR, som kun består av fire bokser. Integrert? ;D


    Det er lov å drømme.


    SONUS FABER GUARNERI MEMENTO  
    « Annonse lagt inn: 05. Apr 2007 klokken 11:55 »  Rediger annonse  

    --------------------------------------------------------------------------------
    Du har nå muligheten til å skaffe deg en av nåtidens beste og peneste høyttaler når vi selger vår tre måneders gamle, strøkne, demomodell i "rød" finish. Bilder kan for eksempel sees her: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2823

    Koster ny 80.000,- men selges meget fordelaktig for 55.000,- Alt av esker og manualer følger selvfølgelig med. Ta kontakt på 99701312 eller bernt@audiosolution.no
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Timbre er en utmerket fotograf, og fotomodellen gjør seg ikke bort nei. Han har mye annet pent fra Sf i lytterommet også. Han eier så vidt jeg vet fem høyttalermodeller og en Musica.
    Mementoene var på besøk. Smart trekk av den lokale forhandler å la Timbre ta bilder i heimen. Det blir aldri det samme med butikkbilder.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Re: Sonus faber Club International

    Timbre er en utmerket fotograf, og fotomodellen gjør seg ikke bort nei. Han har mye annet pent fra Sf i lytterommet også. Han eier så vidt jeg vet fem høyttalermodeller og en Musica.
    Mementoene var på besøk. Smart trekk av den lokale forhandler å la Timbre ta bilder i heimen. Det blir aldri det samme med butikkbilder.
    Enig! Timbre er en fremragende fotograf, og det er alltid spennende å følge trådene hans. God smak har han også. Men forstår ikke helt hvordan han får råd til alt det flotte utstyret, han har da bare samme yrke som meg?? ;D
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Sonus faber Club International

    Den klanglige forskjellen mellom gode transistorforsterkere er nesten neglisjerbar...
    Så her klarer ikke SF å skille mellom forskjellige forsterkere?
    :eek: Det er det totalt motsatte av hva de skriver på utenlandske forum.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Hehe, det skrives så mangt og det høres så mangt, Viking.

    Hvordan "hifianmeldere" kan mene noe om en forsterkers egenskaper uten å sikre nivåmatching og direkte sammenlikning i A/B er meg forøvrig komplett uforståelig.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Sonus faber Club International

    Hehe, det skrives så mangt og det høres så mangt, Viking.

    Hvordan "hifianmeldere" kan mene noe om en forsterkers egenskaper uten å sikre nivåmatching og direkte sammenlikning i A/B er meg forøvrig komplett uforståelig.
    Så du sier at ingen av de som har testet har nivåmatchet? Da bør du lese litt mer, det er mange som har gjort det i USA og Hong Kong, og de som har testet alt som har kommet fra SF sier det motsatte av deg. Man kan tro hva man vil, men her velger jeg å tro de som har testet framfor en som leser måledata ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Ja, ikke sant?  ;)
    Gå vitenskapelig til verks. Sørg for nivåmatching innenfor 0,25 dB. Hører du forskjellene da?
    Har du prøvd denne til temaet relatertesammenlikningen av platespillere forresten?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Så du sier at ingen av de som har testet har nivåmatchet? Da bør du lese litt mer, det er mange som har gjort det i USA og Hong Kong, og de som har testet alt som har kommet fra SF sier det motsatte av deg. Man kan tro hva man vil, men her velger jeg å tro de som har testet framfor en som leser måledata ;)
    Ikke tillegg meg uttalelser, Viking. Jeg tillegger deg ingen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Ja, ikke sant?  ;)
    Gå vitenskapelig til verks. Sørg for nivåmatching innenfor 0,25 dB. Hører du forskjellene da?
    Har du prøvd denne til temaet relatertesammenlikningen av platespillere forresten?
    Alle forsterkere låter da forskjellige, har ulike styrker og svakheter og forskjellige klang filosofier. Hva de måler spiller egentlig ingen rolle, de skal brukes til å spille musikk og tolkes av ører.

    Det er litt som i mitt yrke, veldig mange fotografer har veldig lite peil på teknikken og er blant de beste fotografene, mens noen som vet det meste om teknikk kan være dårlige fotografer. Men nok OT for min del :).
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Re: Sonus faber Club International

    Ikke tillegg meg uttalelser, Viking. Jeg tillegger deg ingen.
    Jeg må jo tillegge det uttalelser du kommer med, at det ikke er klanglige forskjeller mellom gode transistortrinn. Da sa jeg du bør lese, fordi du tar feil ifølge mange som har utført tester med nivåmatching av lydtrykk. Hva er det jeg tillegger deg? Det du har skrevet her, klart og tydelig?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Noen som har formening om Krell 400 sammenlignet med disse?
    - Ayre AX-7
    - T+A V10 (Rørforsterker)
    - Hegels P4A/H4A (mk2) kombinasjon
    Når Sonuf Faber lydfilosofien treffer så vil man vel biholde den med resten av anlegget? Krell, er ikke den litt motsatt av SF klangideal? Det samme med Hegel, tror jeg. Jeg har bare lest tester av Ayre men kan tenke meg den passer godt. Hørte Naim på SF GPD og synes de fikk frem bra dynamikk og livlighet(?) samtidig ble SF klangen ivaretatt.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    @Viking: Jeg skrev:
    Den klanglige forskjellen mellom gode transistorforsterkere er nesten neglisjerbar...
    Jeg skrev altså ikke at det ikke er forskjell. Er dette klart nok?

    @Lyngen. Sfs sjefsutvikler anbefaler hurtige , nøytrale, solid state-baserte effekttrinn til Home- og Domusseriene og til 3-veis Cremona. Andre teknologier kan selfølgelig også brukes, men det var det med lyd for pengene da...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Re: Sonus faber Club International

    Hurtige og nøytrale.. Ja det vil jeg tro, de er jo ikke blant de hurtigste SF. Tenkte etterpå at jeg glemte å nevne det i innlegget mitt om SF inntrykkene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn