Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Theluckyone

Fersking
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    0
    Re: Sonus faber Club International

Siden det her var mange av samme tro søker jeg veiledning...

- Har SF Signum og har kjøpt SF CA . Står for øyeblikket uten forsterker og ønsker noen innspill på hva som kan lokke frem godsakene. Kjøper gjerne brukt opp til en 20kr.
    -Har noen erfaring med sub til CA?

Hej, jeg kender næsten ingen højttalere som er ligeså afhængige af gode watt som sonus faber. Specielt Cremona kræver noget saft og kraft for rigtig at komme i omdrejninger.

makken

Fersking
    Ble medlem
    26.07.2005
    Antall liker
    0

Har sett på noe av det som ligger tillsalgs på nettet nå. Hva med EC 250r, Krell kav 400xi, Vincent sp 993..kommentarer?

K

kbwh

Guest

Av de tre ville jeg bare prøvd Krellen.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1

Noen som har formening om Krell 400 sammenlignet med disse?
    - Ayre AX-7
    - T+A V10 (Rørforsterker)
    - Hegels P4A/H4A (mk2) kombinasjon

K

kbwh

Guest

Generelt ville jeg være forsiktig med rør på moderne Sf. Gode trafoer og lav dempefaktor er et must. Slempe impedanser på disse høyttalerne. Men er disse parametrene på plass er det helt greit. Stradene f.eks. spiller 93dB for 2,83V, så det skal ikke mange wattene til for å få lydtrykk.

Den klanglige forskjellen mellom gode transistorforsterkere er nesten neglisjerbar...

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    453
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    24

Sett denne annonsen?
    Kjente det langt ned i.......
    Hørte disse høyttalerne i helga i Oslo. Ufattelig finish. Beste lyden jeg hørte under vandringen i Oslos hifibutikker lørdag. Utrolig fylde og kropp i slike små høyttalere. Brukte den lille integrerte forsterkeren fra ASR, som kun består av fire bokser. Integrert? ;D

Det er lov å drømme.

SONUS FABER GUARNERI MEMENTO  
    « Annonse lagt inn: 05. Apr 2007 klokken 11:55 »  Rediger annonse  

--------------------------------------------------------------------------------
    Du har nå muligheten til å skaffe deg en av nåtidens beste og peneste høyttaler når vi selger vår tre måneders gamle, strøkne, demomodell i "rød" finish. Bilder kan for eksempel sees her: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2823

Koster ny 80.000,- men selges meget fordelaktig for 55.000,- Alt av esker og manualer følger selvfølgelig med. Ta kontakt på 99701312 eller bernt@audiosolution.no

K

kbwh

Guest

Timbre er en utmerket fotograf, og fotomodellen gjør seg ikke bort nei. Han har mye annet pent fra Sf i lytterommet også. Han eier så vidt jeg vet fem høyttalermodeller og en Musica.
    Mementoene var på besøk. Smart trekk av den lokale forhandler å la Timbre ta bilder i heimen. Det blir aldri det samme med butikkbilder.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    453
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    24

Timbre er en utmerket fotograf, og fotomodellen gjør seg ikke bort nei. Han har mye annet pent fra Sf i lytterommet også. Han eier så vidt jeg vet fem høyttalermodeller og en Musica.
    Mementoene var på besøk. Smart trekk av den lokale forhandler å la Timbre ta bilder i heimen. Det blir aldri det samme med butikkbilder.
    Enig! Timbre er en fremragende fotograf, og det er alltid spennende å følge trådene hans. God smak har han også. Men forstår ikke helt hvordan han får råd til alt det flotte utstyret, han har da bare samme yrke som meg?? ;D

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    4

Den klanglige forskjellen mellom gode transistorforsterkere er nesten neglisjerbar...
    Så her klarer ikke SF å skille mellom forskjellige forsterkere?
    :eek: Det er det totalt motsatte av hva de skriver på utenlandske forum.

K

kbwh

Guest

Hehe, det skrives så mangt og det høres så mangt, Viking.

Hvordan "hifianmeldere" kan mene noe om en forsterkers egenskaper uten å sikre nivåmatching og direkte sammenlikning i A/B er meg forøvrig komplett uforståelig.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    4

Hehe, det skrives så mangt og det høres så mangt, Viking.

Hvordan "hifianmeldere" kan mene noe om en forsterkers egenskaper uten å sikre nivåmatching og direkte sammenlikning i A/B er meg forøvrig komplett uforståelig.
    Så du sier at ingen av de som har testet har nivåmatchet? Da bør du lese litt mer, det er mange som har gjort det i USA og Hong Kong, og de som har testet alt som har kommet fra SF sier det motsatte av deg. Man kan tro hva man vil, men her velger jeg å tro de som har testet framfor en som leser måledata ;)

K

kbwh

Guest

Ja, ikke sant?  ;)
    Gå vitenskapelig til verks. Sørg for nivåmatching innenfor 0,25 dB. Hører du forskjellene da?
    Har du prøvd denne til temaet relatertesammenlikningen av platespillere forresten?

K

kbwh

Guest

Så du sier at ingen av de som har testet har nivåmatchet? Da bør du lese litt mer, det er mange som har gjort det i USA og Hong Kong, og de som har testet alt som har kommet fra SF sier det motsatte av deg. Man kan tro hva man vil, men her velger jeg å tro de som har testet framfor en som leser måledata ;)
    Ikke tillegg meg uttalelser, Viking. Jeg tillegger deg ingen.

Lyngen

Æresmedlem
    Ble medlem
    20.11.2006
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo

Ja, ikke sant?  ;)
    Gå vitenskapelig til verks. Sørg for nivåmatching innenfor 0,25 dB. Hører du forskjellene da?
    Har du prøvd denne til temaet relatertesammenlikningen av platespillere forresten?
    Alle forsterkere låter da forskjellige, har ulike styrker og svakheter og forskjellige klang filosofier. Hva de måler spiller egentlig ingen rolle, de skal brukes til å spille musikk og tolkes av ører.

Det er litt som i mitt yrke, veldig mange fotografer har veldig lite peil på teknikken og er blant de beste fotografene, mens noen som vet det meste om teknikk kan være dårlige fotografer. Men nok OT for min del :).

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    4

Ikke tillegg meg uttalelser, Viking. Jeg tillegger deg ingen.
    Jeg må jo tillegge det uttalelser du kommer med, at det ikke er klanglige forskjeller mellom gode transistortrinn. Da sa jeg du bør lese, fordi du tar feil ifølge mange som har utført tester med nivåmatching av lydtrykk. Hva er det jeg tillegger deg? Det du har skrevet her, klart og tydelig?

Lyngen

Æresmedlem
    Ble medlem
    20.11.2006
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo

Noen som har formening om Krell 400 sammenlignet med disse?
    - Ayre AX-7
    - T+A V10 (Rørforsterker)
    - Hegels P4A/H4A (mk2) kombinasjon
    Når Sonuf Faber lydfilosofien treffer så vil man vel biholde den med resten av anlegget? Krell, er ikke den litt motsatt av SF klangideal? Det samme med Hegel, tror jeg. Jeg har bare lest tester av Ayre men kan tenke meg den passer godt. Hørte Naim på SF GPD og synes de fikk frem bra dynamikk og livlighet(?) samtidig ble SF klangen ivaretatt.

K

kbwh

Guest

@Viking: Jeg skrev:
    Jeg skrev altså ikke at det ikke er forskjell. Er dette klart nok?

@Lyngen. Sfs sjefsutvikler anbefaler hurtige , nøytrale, solid state-baserte effekttrinn til Home- og Domusseriene og til 3-veis Cremona. Andre teknologier kan selfølgelig også brukes, men det var det med lyd for pengene da...

Lyngen

Æresmedlem
    Ble medlem
    20.11.2006
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo

Hurtige og nøytrale.. Ja det vil jeg tro, de er jo ikke blant de hurtigste SF. Tenkte etterpå at jeg glemte å nevne det i innlegget mitt om SF inntrykkene.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    4

Enig der Lyngen, SF må sprites opp litt både i kilde og forsterkervalg for å få dem mer dynamiske og for å unngå sidrompet lyd.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    364
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

@Viking: Jeg skrev:
    Jeg skrev altså ikke at det ikke er forskjell. Er dette klart nok?

@Lyngen. Sfs sjefsutvikler anbefaler hurtige , nøytrale, solid state-baserte effekttrinn til Home- og Domusseriene og til 3-veis Cremona. Andre teknologier kan selfølgelig også brukes, men det var det med lyd for pengene da...

Hei!
    Noen her på nettet hevder jo at SF er ht. man sovner av å lytte til, jeg må jo innrømme at jeg ofte har gjort det, men det kunne jeg garantert ha gjort med samtlige høyttalere på markedet i samme situsajon /modus (det kan jo også bety at en virkelig slapper av, og kanskje er litt generelt trett ::) )
    På onsdag så var det årets påsketreff her for 10 besøkende OAS medlemmer og jeg tror 4 av de sistværende var rimelig langt fra og sovne da André skrudde opp "Tin Pan Alley" (Steve Ray Vaughn) til tilnærmet realistisk lydnivå ;D
    Lyden kom fra Cremona 3veis (+Rel5) , MFKW DM 25 (dac /drivverk),MFKW Linestage og for anledningen Karan 270 (på lån til OAS fra Audiofreaks)
    Tror nok jeg tør hevde at de alle var mektig imponert over det de hørte.
    Tror nok det er en rett betraktning at f.eks. Cremona trenger en "kraftig" forsterker og Karan er jo det ;D
    Dette sier jo Vadseth i sin test av Cremona 3veis, at en godt kan ha det greit og hyggelig med en 2x 100 watter, men at det er en ht. som vil vokse videre med bedre forsterkeri og det tror jeg han absolutt har rett i.
    Snart er det "nestemann" på lista som skal prøve Karan og da skal mine HJEMKOMMNE ::) ::) Bel Canto tilbake på hovedanlegget i stua, hvor de ikke har stått på 8 måneder.
    Fikk vel bare spillt på de ca.3 måneder etter at strømforsyningen ble
    oppgradert med bl.a. Schottky likerettere som jo også Karan bruker + annet og nye Elna Cerafine lytter, før det gikk en chip i den ene monoblokka (trolig forårsaket av lyn).
    Husker jo forsåvidt hvor mye mer futt det var i de etter oppgraderingen i fjor på disse tider, men det skal likevel bli spennende å høre nå igjen.
    Det er jo en svært rask forsterker og med 2x 1400 va trafo som i tillegg ble viklet opp til 240v ved oppgraderingen i fjor, så skal det ikke mangle på krefter til å drive Cremona her heller ;D
    Nesten like store trafoer som i Karan450 (som har 1500va trafo) ;)
    Uansett, jeg liker godt det jeg hører med Karan oppkopplet.
    Det vil vel komme noen ord på OAS sine sidet etterhvert som låntagerne er ferdige med lånene.
    Cremona vokser med økt kvalitet på forsterkeri, noe vel mange (alle) ht. gjør.

Mvh.KW

K

kbwh

Guest

Enig med Viking og Lyngen (skriv i boka). Sf bør ikke parres med sidrompet elektronikk. ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    364
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Hei!
    Dårlig gjort av deg å lure meg inn på Stereophiles test av Stradivari ;D
    Skjønner meget godt at GFE nå må glede seg veldig.
    Ganske dårlig av Stereophile og skrive i sin test at de har to x 12" i bassen, det er da vitterlig 2 x 10" :-/
    Har du forresten funnet ut om de er greie å plassere i rommet og eventuell begrensning nedover opp mot størrelse/kvadrat.
    Kan jo være greit å ha en fremtidsdrøm ;D
    Mvh.KW

K

kbwh

Guest

De er laget for store rom, og går til bunns med realistisk subjektivt nivå i midt- og dypbass. Det kan gå bra på 6x4m (håp på takhøyde over de normale 2,4m), men da tror jeg man må dele på 3 i begge retninger for å få til god plassering.

Penere romdelere får man jo ikke...

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    2

Hei!
    Dårlig gjort av deg å lure meg inn på Stereophiles test av Stradivari ;D
    Skjønner meget godt at GFE nå må glede seg veldig.
    Ganske dårlig av Stereophile og skrive i sin test at de har to x 12" i bassen, det er da vitterlig 2 x 10" :-/
    Har du forresten funnet ut om de er greie å plassere i rommet og eventuell begrensning nedover opp mot størrelse/kvadrat.
    Kan jo være greit å ha en fremtidsdrøm ;D
    Mvh.KW
    Hei KW,

Riktig at jeg gleder meg, men gruer meg også litt til plassering av disse, min samboer har nok ikke helt fattet hvor breie disse er, så jeg ser ikke bort fra et aldri så lite "sjokk".
    Min stue er sikkert på grensen størrelsemessig, men det kan gå bra så jeg får håpe dette til eventuelt det motsatte er bevist.
    Det vil bli en "nedtur" hvis min samboer kommer og sier at det låt bedre med jamoene ;D, så jeg får håpe at jeg kan få det til tilfredstillende.

Var som sagt litt i tvil når jeg bestilte, hadde også et tilbud på de nye SF AH Anniv. som muligens hadde vert enklere å integrere for meg, men så var det dette med lysten da og valget falt på strad.

Spennende tid fremover,

Mvh
    Geir :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0

Lyden kom fra Cremona 3veis (+Rel5) , MFKW DM 25 (dac /drivverk),MFKW Linestage og for anledningen Karan 270 (på lån til OAS fra Audiofreaks)
    Tror nok jeg tør hevde at de alle var mektig imponert over det de hørte.
    Min oppfatning og inntrykk av Sonus Faber/Cremona endret seg i hvertfall radikalt denne kvelden/natta!! ;)

A

Aubi

Guest

Jeg har en nabo som er innom med gjevne mellomrom. Da spiller jeg "Tin Pan Alley" (Steve Ray Vaughn) så høyt at han nesten mister pusten ;D.

Tott

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Antall liker
    111

hei,

er det noen som vet hvordan man blir medlem i Sonus Faber Club. Det står noe om i FAQ at Administrator har stengt registrering av nye medlemmer.

Registering
    The Administrator has turned off Registration for this forum. Only registered members are able to log in.

Er dette permanent..?

-- Torstein

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn