Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.737
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gråter fortsatt en skvett over at SF ikke videreførte den hisides vakre valnøttfinishen fra Hommage til Memento.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Var på Stereofil og hørte på Venere 2.5 forrige uke. Synes den nye P5 forforsterkeren til Parasound er meget interessant så jeg fikk hørt Venerene på denne + en Parasound A21 effekt. Synes det låt meget pent og etter mine referanser matchet dette bra, men skal ikke skryte av at det er så mange i grunn (stort sett Klipsch som blir en annen høyttaler). Noen som har hørt Venere med Parasound eller andre merker og har noe å si om dette?

    Skal sies at jeg også fikk høre Olympica III på meget dyr elektronikk, det er definitivt mine nye (oppnålige) drømmehøyttalere! Både lydkvalitet og utseende.
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Var på Stereofil og hørte på Venere 2.5 forrige uke. Synes den nye P5 forforsterkeren til Parasound er meget interessant så jeg fikk hørt Venerene på denne + en Parasound A21 effekt. Synes det låt meget pent og etter mine referanser matchet dette bra, men skal ikke skryte av at det er så mange i grunn (stort sett Klipsch som blir en annen høyttaler). Noen som har hørt Venere med Parasound eller andre merker og har noe å si om dette?

    Skal sies at jeg også fikk høre Olympica III på meget dyr elektronikk, det er definitivt mine nye (oppnålige) drømmehøyttalere! Både lydkvalitet og utseende.
    Har venere 3.0 og parasound a21. Synes det låter behagelig og naturlig ikke skrikende og slitsomt i lengden. Så lange lytte/kose stunder er bra. Savnet selv litt trykk i det nedre frekvens område så jeg bruker en Rel t5 sub for at musikk som Ac/Dc, mettalica osv skal bli morsomt å høre på. Vurderer faktisk 1 sub til i anlegget. Men først skal p5 fra parasound skaffes.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    På mystisk vis havnet det et par Cremona M i stua hos meg i dag, og hva kan man si annet enn deilig for både ører og øyne..
    Lurer på om det er flere her som har de og har en annbefalt plassering?
    Sikkert noen som har pratet om dette men det er litt å lese igjenom. Ser at sonus faber selv anbefaler ganske mye toe inn. Og hva med vinkel i forhold til høy/lav sitte posisjon?
    Noen som har noen meninger?
    Må jo bruke ørenene sine selv men ok å ha et utgangspunkt.

    Mvh J.O
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hei.
    På mystisk vis havnet det et par Cremona M i stua hos meg i dag, og hva kan man si annet enn deilig for både ører og øyne..
    Lurer på om det er flere her som har de og har en annbefalt plassering?
    Sikkert noen som har pratet om dette men det er litt å lese igjenom. Ser at sonus faber selv anbefaler ganske mye toe inn. Og hva med vinkel i forhold til høy/lav sitte posisjon?
    Noen som har noen meninger?
    Må jo bruke ørenene sine selv men ok å ha et utgangspunkt.

    Mvh J.O
    Gratulerer med meget flotte smykker;)
    Har ikke hatt disse i mitt lytterom, så her kan kanskje andre bidra?
    Men med mine gjelder min 90cm fra bakvegg, og litt mindre toe inn enn hva SF anbefaler.
    Men det er da i mitt rom;)

    gismo
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    På mystisk vis havnet det et par Cremona M i stua hos meg i dag, og hva kan man si annet enn deilig for både ører og øyne..
    Lurer på om det er flere her som har de og har en annbefalt plassering?
    Sikkert noen som har pratet om dette men det er litt å lese igjenom. Ser at sonus faber selv anbefaler ganske mye toe inn. Og hva med vinkel i forhold til høy/lav sitte posisjon?
    Noen som har noen meninger?
    Må jo bruke ørenene sine selv men ok å ha et utgangspunkt.

    Mvh J.O
    Gratulerer med meget flotte smykker;)
    Har ikke hatt disse i mitt lytterom, så her kan kanskje andre bidra?
    Men med mine gjelder min 90cm fra bakvegg, og litt mindre toe inn enn hva SF anbefaler.
    Men det er da i mitt rom;)

    gismo
    Takk for det.
    Er noe sånt jeg har havnet på forløpig og.
    Deilig med høytalere som spiller musikk men samtidig skiller på godt og vondt...
    Jeg får forske litt men tar gjerne imot innspill.

    Er ihvertfall stas!!
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    På mystisk vis havnet det et par Cremona M i stua hos meg i dag, og hva kan man si annet enn deilig for både ører og øyne..
    Lurer på om det er flere her som har de og har en annbefalt plassering?
    Sikkert noen som har pratet om dette men det er litt å lese igjenom. Ser at sonus faber selv anbefaler ganske mye toe inn. Og hva med vinkel i forhold til høy/lav sitte posisjon?
    Noen som har noen meninger?
    Må jo bruke ørenene sine selv men ok å ha et utgangspunkt.

    Mvh J.O
    Gratulerer.

    Har bare hørt Cremona M en gang, og da ikke i mitt oppsett. Men har selv gamle Cremona og har hatt de noen år nå.
    Jeg liker en del mer toe in enn på andre høyttalere jeg har erfaring med, men ikke til det helt ekstreme.
    Jeg har ca 70 cm fra bakkant av høyttaler til veggen bak høyttalerne. Sidevegger er pt ikke en veldig aktuell problemstilling, men prøv å unngå at de havner for tett på sideveggene. Tilting har jeg ikke eksperimentert med.
    Nå opplevde jeg, dog basert på en kortere seanse, Cremona M som noe mer moderne i den forstand at de var nok noe strammere nedover og noe mer "på" i mellomtonen. Så ikke se bort fra at de tåler noe mer nærhet til vegger enn min utgave som nok kan oppleves mer varme og runde i kantene.

    Slik har jeg plassert mine: http://www.hifisentralen.no/forumet...ass-hi-fi-underavdelingen-13.html#post1517822
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer herfra også.

    Jeg har hørt Cremona M hos Sterofil, men har ikke hatt dem selv. Jeg har imidlertid Amati Futura, og enkelte ting er nok overførbart fra mine til dine, vil jeg tro. Jeg tenkte på det med tilting. Jeg har valgt å tilte mine ørlite grann mer enn det som er mulig med det understellet som følger med fra produsenten. Mulig burde jeg ha tatt enda litt mer i fordi jeg har litt høye stoler, og merker at lyden blir litt bedre om jeg sitter lavere. Ved lytting i nærfelt velger jeg ofte å sitte på gulvet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, hadde jeg ikke Amati Futura allerede, hadde jeg slått til på timen. :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17

    Vedlegg

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    De er mulig slått på lyd, men på utseende grisebanker de det meste bortsett fra sin egen storebror. ;D
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Til de som har Sonus Gulvstående på orginale spikes med spike feets,det har vert diskutert før hvor uhammslige de er hvis man skal flytte på posisjonen til høytaleren

    Fikk disse i posten i dag,løser hele problemet med og ikke kunne skyve eller justere litt uten og ødelegge parketten eller gulvet :) geniale

    (Herbie's Cone/Spike Decoupling Gliders

    tigl.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Kjøpte de selv for noe år siden, veldig greie.
    Plasten på undersiden er ganske hard så ripefri parkett er ikke garantert, jeg har satt filt under mine.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    sonus_faber_ex3ma.jpg


    FREQUENCY RESPONSE
    40 Hz – 40.000 Hz, E.M.B.A.B.R included.

    SENSITIVITY
    88 db SPL (2.83V/1 m).

    NOMINAL IMPEDANCE
    4 ohm.

    SUGGESTED AMPLIFIER POWER OUTPUT
    50W – 300W, without clipping.

    LONG-TERM MAXIMUM INPUT VOLTAGE (IEC-268-5)
    24V rms.

    DIMENSIONS (HxWxD
    434 x 282 x 560 mm.

    WEIGHT
    18,6 Kg each

    DEDICATED STAND (HxWxD)
    Dimensions: 661 x 360 x 460 mm.
    Weight: 22 Kg each

    TOTAL DIMENSIONS (HxWxD)
    1095 x 360 x 560 mm

    TOTAL WEIGHT
    40,6 Kg each
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ....og akkurat nå så jeg hvor sjukt kul (visuell i alle fall) match det hadde vært med et par originale Extrema og herren forsterkeren!

    press_stereo_black_3.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Synes machopreget fra Extrema vipper over til et snev av det vulgære. Litt krampaktig overgåelse.
    Fikk nettopp aksept for dette synet når jeg skrev:
    'Takes a futuristic approach but lacks the timeless design, desire and delicate touch of Franco Serblin, IMO.'
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Karbon og SF føler jeg er som Olje og Vann.

    Og Ex3ma??? Har ledelsen narka seg? Sonus handler om historie, lær, treverk, glans, kvalitet i en tanke nedtonet stil. Tall i produktnavn, nymotens materialer og slikt passer ikke inn. Ei heller krommen som kom med de nye modellene.

    ex3.jpg
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Forsåvidt enig i det, men det må også være lov å drive litt produktutvikling og kunne ha to tanker i hodet samtidig? Den nye Olympica-serien er så absolutt på høyde med de tidligere fullblods-faberne og holder tradisjonene godt i hevd. En trenger ikke å gjøre det samme en alltid har gjort...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Forsåvidt enig i det, men det må også være lov å drive litt produktutvikling og kunne ha to tanker i hodet samtidig? Den nye Olympica-serien er så absolutt på høyde med de tidligere fullblods-faberne og holder tradisjonene godt i hevd. En trenger ikke å gjøre det samme en alltid har gjort...
    Nei, du tar feil.


    ;)
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    127
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Vis vedlegget 251655

    FREQUENCY RESPONSE
    40 Hz – 40.000 Hz, E.M.B.A.B.R included.

    SENSITIVITY
    88 db SPL (2.83V/1 m).

    NOMINAL IMPEDANCE
    4 ohm.

    SUGGESTED AMPLIFIER POWER OUTPUT
    50W – 300W, without clipping.

    LONG-TERM MAXIMUM INPUT VOLTAGE (IEC-268-5)
    24V rms.

    DIMENSIONS (HxWxD
    434 x 282 x 560 mm.

    WEIGHT
    18,6 Kg each

    DEDICATED STAND (HxWxD)
    Dimensions: 661 x 360 x 460 mm.
    Weight: 22 Kg each

    TOTAL DIMENSIONS (HxWxD)
    1095 x 360 x 560 mm

    TOTAL WEIGHT
    40,6 Kg each
    ?? 1 April er først på Tirsdag.......sjokkfæl...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Karbon og SF føler jeg er som Olje og Vann.

    Og Ex3ma??? Har ledelsen narka seg? Sonus handler om historie, lær, treverk, glans, kvalitet i en tanke nedtonet stil. Tall i produktnavn, nymotens materialer og slikt passer ikke inn. Ei heller krommen som kom med de nye modellene.

    Vis vedlegget 251732
    Kommer an på hvem som er kundegruppen. Makta rår....
    Når Mercedes kom med de liggende frontlyktene, så fikk jeg pusteproblemer - og hvem likte Bokløvstilen når Bokløv hoppet?
    Noen som har problemer med dette i dag etter å ha blitt eksponert over tid?
    Neppe!
    Hvis jeg legger godviljen til så kan jeg driste meg til å si styggpen.
    Blir neppe del av kunstprosjektet i glattcellene og da er det ikke prisen som er avgjørende ;)
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alltid et stort pengesterkt marked for det vulgære og upene...

    Hadde vært spennende å lytte til disse kreasjonene... Skal se på det at de spiller glitrende.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er spent på om de bruker sine-cap patentet (det er nok ikke utgått enda).
    Ser ihvertfall ut til at de har beholdt passive woofer deflection systemet.
    Regner med at resonans er enda lavere enn 35Hz på denne (oppgitt til 40?).

    Noen som har hørt prisen?
    Ligger nok rundt 2-300k komplett.
     
    Sist redigert:

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    39
    Torget vurderinger
    17
    Sonus faber er dessverre like død som Signiore Serblin. Det er trist å se hva de har bragt til markedet de siste årene.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Usikker på hva jeg synes. På et vis ikke det helt store, på et annet vis innbydende. Lydkvaliteten vil nok fort også styre hva man synes, enten man vil innrømme det eller ikke.

    Man må gjerne klage over alt nytt, men jeg er ikke skråsikker på at hyllesten hadde vært den samme om original Extrema hadde blitt lansert for første gang nå.
    Ja, den er blodtøff og jeg skulle gjerne hatt et par i mitt eie. Samtidig er den absolutt stor, klumpete og rimelig vulgær.

    Nå har jeg ikke hørt så mye av de nye SF-ene, men jeg synes de kommer seg mer og mer designmessig etter en litt klønete start. Så får vi håpe lyden er kanongod.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sonus faber er dessverre like død som Signiore Serblin. Det er trist å se hva de har bragt til markedet de siste årene.
    Ja, fryktelig trist. Kunsten med å bygge gode høyttalere døde ut med Serblin, omtrent som fiolinmakernes opphøyde kunst døde ut med Stradivariene.

    Men til trøst for de sørgende finnes jo et bruktmarked der Serblins mesterverk fortsatt lever, og etter hvert vil gå for spottpris. Til glede også for nye lyttere.
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Sonus faber er dessverre like død som Signiore Serblin. Det er trist å se hva de har bragt til markedet de siste årene.
    Ja, fryktelig trist. Kunsten med å bygge gode høyttalere døde ut med Serblin, omtrent som fiolinmakernes opphøyde kunst døde ut med Stradivariene.

    Men til trøst for de sørgende finnes jo et bruktmarked der Serblins mesterverk fortsatt lever, og etter hvert vil gå for spottpris. Til glede også for nye lyttere.
    Tjaaa! Vet ikke helt om Olympica serien ikke er tro til Sonus sin filosofi på vakker design. Ikke låter de så ille heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn