Og denne doblingen omkring delefrekvensen gir en økning av dempefaktoren og det kan være hørbart fordi det kan gi en ørliten framheving av dette området ift. singlewiring. Og slikt kan det bli spaltemeter hifilyrikk av.
|
Rhesus skrev:Nei. Biwire har bare nesten 'dobbelt' lederareal i delefrekvensen. I de frekvensområdene elementene spiller hver for seg, er det bare 1 kabel som leder.Greven skrev:Og forskjellen bi-wire/singel-wire vil da være at bi-wire har et dobbelt lederareal?
Hvis man vil doble lederarealet, må man bruke 'biwiring' med skinna tilkoblet på høyttalerene, alstå paralellkoble kablene.
Greven skrev:Biwiring gir visstnok ikke større totalkvadrat, men kun en dobbling rundt delefrekvensen. Det var en av de teknisk kyndige som hadde en tråd om dette for en stund siden.lark skrev:Av og til låter det bedre enn single-wiring. Uansett så får man større totalkvadrat. Kanskje er det det som gjør at biwiring av og til låter best. Ikke vet jeg![]()
Er de lederne individuelt isolert?Flageborg skrev:Ser ut som en liten samling med mini-Kåre
Bx skrev:Solhaug,
Argumentene dine om tykke kabler, samt bi- og triwiring henger ikke på greip. Kabler kan ikke bufre noe som helst med mindre de har ekstreme verdier på induktans og kapasitans. Og de vil i hvert fall ikke bremse noe nevneverdig hvis man bruker de dimensjonene som du anbefaler.
Hvis kablene blir tykke nok og impedansen lav nok så blir det ett fett med biwiring eller triwiring eller singlewiring.
For meg ser det ut som temmelig ordinære multistrand ledninger som er pent innpakket. Den eneste (teoretiske) fordelen jeg kan se med disse ledningene er at det ikke er PVC-isolasjon (ser det ut som).Flageborg skrev:Ser ut som en liten samling med mini-Kåre
Det stemmer ikke. Tverrsnittet av en sållidkåre og en flertrådet leder (hei, det gikk på norsk også!) er ikke forskjellig. Når tverrsnittet for en flertrådet beregnes arealet av en tråd og multipliseres antallet tråder. Mao 1 kv.mm = 1 kv. mmasbjbo skrev:En teori: Det er lett å undervurdere forskjellen i tverrsnitt mellom "like tykke" solid core og multistranded høyttalerkabler. Solid core er massivt, what you see is what you get, tverrsnitt A = pi r2. Multistranded har et effektivt lederareal som er mindre enn det tilsynelatende tverrsnittet, ettersom det er litt luft innimellom ledertrådene.
Eksempel: En massiv AWG 11-kabel vil være 2,3 mm i diameter og ha lederareal 4,2 mm2. En "like tykk" multistrand (37 x AWG 28, fortsatt 2,3 mm i utvendig diameter) vil ha lederareal 3,0 mm2 - altså AWG 12. Tilsvarende forhold gjelder for andre tykkelser: Multistrand med samme ytterdiameter som en massiv, rund leder har omtrent en AWG-størrelse mindre lederareal. (Kilde: Tabell i Elfa-katalogen.)
Det kan tenkes at det er mulig å høre forskjell på høyttalerkabler med hhv 3,0 og 4,2 mm2 tverrsnitt. Kan vi spekulere i at noen, en eller annen gang, har finlyttet etter forskjeller mellom to "like tykke" høyttalerkabler uten å sjekke at de faktisk hadde samme lederareal, og at dette så har blitt en "sannhet"?
I forhold til andre 2,5mm², 4mm² og 6mm² multistrand i samlingen her......lark skrev:For meg ser det ut som temmelig ordinære multistrand ledninger som er pent innpakket.
Interessant ;D Dersom det er en fordel, så har standard 2,5 kv.installasjonskabel (den som trekkes i rør i veggene) 7 kordeler.Flageborg skrev:I forhold til andre 2,5mm², 4mm² og 6mm² multistrand i samlingen her......lark skrev:For meg ser det ut som temmelig ordinære multistrand ledninger som er pent innpakket.
BetterCables benytter mye tykkere kordeler
Brun? Mine er grønne, slik kobberoksyd skal være. :-\lark skrev:Kabelen på bildet med gjennomsiktig isolasjon oksyderer i allefall som et helvete. En jeg har hatt liggende i skuffen på loftet i noen år er helt brun i hele lengden
Da er du kommet til siste stadiumcoolbiz skrev:Brun? Mine er grønne, slik kobberoksyd skal være. :-\lark skrev:Kabelen på bildet med gjennomsiktig isolasjon oksyderer i allefall som et helvete. En jeg har hatt liggende i skuffen på loftet i noen år er helt brun i hele lengden
Det kan være nokon har påpekt dette tidlegare i tråden, men orka ikkje kikke gjennom alt;asbjbo skrev:Den artikkelen til Helmsford i Stereophile (som Imperial linket til) ser rimelig defekt ut. Han sier bl.a. om signalhastighet i kobberkabel at:
320 m/s / 25 = 13 m/s. Ettersom jeg har 1 m signalkabel til venstre kanal og 5 m til høyre kanal, skulle det ført til en tidsforskjell på 312 ms mellom høyre og venstre kanal. Det ville vært litt av et rockabilly-slapback-ekko! Sånn er det bare ikke, selv om han starter med de riktige ligningene. Han kan da ikke mene det, professor og greier som han er??? For meg ser det ut til at han burde holdt seg til digitalteknikk, eventuelt latt noen lese gjennom manus før det ble publisert.At 1kHz, the velocity is just 1/25 of the velocity of sound in air!
He-he. Dette er meget underholdende. Helmsford bør kanskje oppdatere seg litt -- blir ganske vanskelig om ulike musikkfrekvenser går med forskjellig hastighet i kabelen, og signalfrekvensen endrer seg da vel ikke vesentlig?AAaF skrev:Det kan være nokon har påpekt dette tidlegare i tråden, men orka ikkje kikke gjennom alt;asbjbo skrev:Den artikkelen til Helmsford i Stereophile (som Imperial linket til) ser rimelig defekt ut. Han sier bl.a. om signalhastighet i kobberkabel at:
320 m/s / 25 = 13 m/s. Ettersom jeg har 1 m signalkabel til venstre kanal og 5 m til høyre kanal, skulle det ført til en tidsforskjell på 312 ms mellom høyre og venstre kanal. Det ville vært litt av et rockabilly-slapback-ekko! Sånn er det bare ikke, selv om han starter med de riktige ligningene. Han kan da ikke mene det, professor og greier som han er??? For meg ser det ut til at han burde holdt seg til digitalteknikk, eventuelt latt noen lese gjennom manus før det ble publisert.At 1kHz, the velocity is just 1/25 of the velocity of sound in air!
Det kan vel være elektronhastigheten i kabelen han snakker om som er ganske langsom? Meiner å erindre at så kan være tilfellet. Hastigheten vil i såfall endre seg med tverrsnittet på kabelen. Forplantningshastigheten er like fullt 3x108 m/s.