Alt til hus og bolig Solcelle paneler

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei.
Er det noen av dere som har litt peiling på solcelle paneler?
Jeg sjekket kjapt på otovo, og ser nå at på mitt hus blir årskostnaden 5500,-, og antatt strømproduksjon 4900kwH.
Noe som gir en Kwh pris på 1,12. Da nærmer vi oss break even punktet (hvis ikke det er noe jeg har oversett da)

Er det noen pros and cons ved å hopp på noe sånt i dag?

Hvem har de beste løsningene?

Får jeg dårligere eller bedre lyd ;)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Et problem med solceller på taket og Otovo-modellen er at de først og fremst produserer når du ikke trenger strømmen, dvs på dagtid når ingen er hjemme. Produksjonen er også størst om sommeren når behovet er minst og strømprisen normalt lavest. Husk også på at dersom du selger strøm tilbake til nettet selger du kun selve energien og ikke nettleien, så prisen er mye lavere.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei.
Nå har Otovo en pluss avtale som gjør at man kan selge strøm man ikke bruker for 100 øre pr kw.
Med den avtalen så får man sånn ca fullt utbytte av de ca 4900 kwh man produserer, enten ved eget bruk eller ved salg. Et økonomisk sett likeverdig alternativ til powerbank.
Eller er det noe jeg ikke oppfatter her?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.570
Torget vurderinger
2
weld bør nok oppdatere seg.

Grei info inne hos Otovo om dette. Strømmåleren holder rede på uttak og innmating og så fordeles dette periodevis over dagen, med avregning i forhold til når du mater inn strøm og når du henter strøm. Nettleien er relevant kun når du henter strøm.

Weld tar også feil når det gjelder tidspunkt på året for størst effektivitet fra panelene. Det er når det er kaldt i været og solvinkelen er god, som før og rundt påske. Enkelte har panel som kan justeres etter solvinkel, men som regel ligger disse etter takvinkel. Når det er veldig varmt i været, som nå, reduseres panelenes produksjon, men den er likevel god.

Nå er det jo sjelden at produksjon og forbruk er helt identisk. Hvis produksjonen er mindre enn forbruket, så må det hentes strøm fra nettet (uttak). Hvis produksjonen er større enn forbruket, mates overskuddet inn på strømnettet (innmating). Alt dette går via din digitale strømmåler. I strømmåleren er det egentlig to målere: Én for uttak og én for innmating.

Hvis det, på et gitt tidspunkt, forbrukes mer enn det produseres hjemme hos deg, så står innmatingsmåleren stille, mens uttaksmåleren teller opp. På samme måte står uttaksmåleren stille, mens innmatingsmåleren teller opp når du produserer mer enn du selv forbruker på et gitt tidspunkt.


Flere detaljer om avregningen i linken.

https://blog.otovo.no/2017/05/26/avregning-av-plusskunder/
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Siden nettleie kun er relavant når man henter strøm (rimelig nok) så blir jo prisen man selger den tilbake på ikke lik det folk vanligvis omtaler som "stømprisen" som jo er summen av energiledd og nettleie. Om sommeren kan energikomponenten være svært lav. Poenget mitt var først og fremst at man ikke kan ta antall kWh fortutsatt produsert og gange med gjennomsnittelig strømpris pr. år for å estimere om man tjener eller taper på det.

Men den estimerte årsproduksjonen fra et slikt anlegg er ikke jevnt fordelt utover året og utover døgnet. Produksjonen vil være størt når forbruket er relativt lavt siden ingen er hjemme midt på dagen de fleste dagene i uka.

Det fundamentale problemet med solenergi i private husholdninger i Norge er dog først og fremst installasjonskostnaden. Da i form av høy pris på arbeidskraften til de som skal installere sakene. Og i internasjonal sammenheng billig elektrisk energi i utgangspunktet. Det samme gjelder fort for mye annen energieffektivisering man kan gjøre. En stor del av gevinsten spises fort opp av hva det koster å få installert sakene og eventuell service/vedlikehold underveis. For land med høyere strømpriser enn Norge og betydelig billigere arbeidskraft ser regnestykkene ganske annerledes ut. Selve utstyret er det stort sett internajonale priser på. Dersom det ikke er tilgang på nett der man trenger elektrisk energi blir regnestykket selvsagt et helt annet, typisk hytter og lignende.

Uansett: Med produksjn på 4900kWh/år og kostnad 5500 /år så er økomien i caset i beste fall marginal den ene eller andre veien, og å gå for en slik installsjon blir fort motivert av andre faktorer enn økonomien i det. Jeg fikk beregnet for min bolig for noen år siden og kom i alle fall til den konklusjonen - effektiviteten har sikkert blitt bedre siden da, men fortsatt er det ikke så lett å se den økonomiske gevinsten i noe slikt som Otovo tilbyr - men konseptet er definitvt kult av andre grunner.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.570
Torget vurderinger
2
Helt korrekt når det gjelder installasjonskostnaden, men det er også dette selskap som Otovo og Solar City forsøker å dempe ved avtalene de tilbyr.

Bor man i tettbygd strøk med enkel tilkobling til nettet skal det mye til å forsvare installasjon av et stort solcelleanlegg utfra ren økonomisk kalkyle. Installasjonskostnaden blir en bøyg. Som når man kjøper nytt fluefiskeutstyr og den første ørreten koster deg 20.000 kroner, den neste 10.000 (minimum, også avhengig av hvor du fisker og hvordan du kom deg dit).

Men mange liker tanken på å bidra til produksjon av egen energi ved en slik installasjon, som for enkelte kan koste mindre enn en feriereise for familien (eller fluefisketur for far). Og det blir faktisk noen kilowatt av dette. Har en nabo i Valdres som har perfekt orientert tak for solenergi. Han bestilte paneler og komponenter fra Tyskland og satte opp anlegget selv. Det har betalt seg etter tre år, ved reduksjon av strømregning.

Da jeg satte opp solcelleanlegg og vindgenerator på fjellet fant jeg, til min store underholdning, at de beste nettstedene for info var amerikanske konspirakonservative "off-grid tekno" sider. Og det er meget avansert hva man kan gjøre, med forholdsvis enkle midler. Nå finnes også mange gode strategier for hvordan man lagrer energien "over natten", f.eks. ved at solen bidrar til oppvarming av vann som benyttes til oppvarming av huset.

Og geniale løsninger som den i linken under er kommet godt på plass på meget kort tid. Mye å hente, for den som er villig til å orientere seg. Hos Otovo er det vel lange ventelister nå?

https://www.hyttetorget.no/solarduo-panel?variant=17343
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Ellers er det bare å vente på at Norge selger de grønne sertifikatene til utlandet så kan Dinside og lignende kjøre en artikkelserie om at folk egentlig har installert et kullkraftverk på taket.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Da virker det på meg som at dette økonomisk sett blir enten eller. Marginale forskjeller en eller annen vei som nevnt over her.
Så da blir neste spørsmål rent teknologisk. Er dette tiden å gå inn på. Hva sier pris/utviklingstrender? Er effektiviteten og prisen blitt mye bedre?
Selv har jeg noen tvil på det siden vi sånn sett er markedsstyrt. Forundrer meg ikke om dette kanskje kan være et svært gunstig tidspunkt å gå inn på mtp sultne tilbydere og gode subsidier.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.018
Vel, for din del er vel prisen låst og teknologien er den du får - panelene har svært lang forventet levetid og blir ikke byttet ut med noen bedre. Så forbedringene som kommer får du neppe nytte av rent personlig. Den største usikkerheten for økonomien i ditt case er fremtidig strømpris.

Pris pr. energienhet på solceller har fallt mye så det er det mye teknologiutvikling.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hadde en prat med otovo i dag, men ble ikke så mye klokere. Hadde vel egentlig ikke trodd det heller.
Men vet ihvertfall såpass at det øknonomisk sett betyr temmelig nøyaktig null kroner å trø til nå.
Vil prøve å skaffe meg litt mer kunnskap om hvor fort teknologien blir rullet ut før jeg tar en avgjørelse. Otovo mener utviklingstakten er ca 1% effektøkning pr år. Men det har jeg ikke tillit til. Jeg tror det er langt høyere, men vet jo ikke.
Faren for å sitte med et utdatert produkt om 6-7-8 år er jo absolutt tilstede. Tony Seba er vel langt mer optimistisk vedr utviklingstakt en det otovo er. Men så har de også en helt forskjellig agenda da.
Får tygge på det i sommersola.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tar denne tråden frem igjen.

Er det noen som har tips om hvor man kan kjøpe paneler og elektronikk til selvmontering.

Hvis man kan montere dette selv, så begynner det jo å bli ålreit rent økonomisk.

Mvh
OMF
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sparelys.no har gode priser.

Hvis dette er til ei hytte: Gå på et 300W+ panel, og enten en kombinert regulator/lader/inverter, eller en ren mppt-regulator. Du må ha 30A kapasitet eller mere på regulatoren for et 300W panel, og regulatoren må takle høye spenninger.

Axpert sine kombiapparater ser ok ut. Jeg vet Victron sine easysolar kombiapparater er meget bra, men de er dyre. Hvis du skal bare ha regulator, gå for en mppt fra Victron.

Om du skal ha et stort anlegg til huset, kjøp paneler på pall. På elektronikken her har jeg ikke studert så nøye, men her er det så mye effekt ute og går at man må ha sysakene i orden før man setter i gang - du må uansett ha elektriker.

Johan-Kr
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tenker på hustaket i Bergen, og har rett og slett ingen andre insentiver enn å spare penger.

Men hvis man regner en "realistisk" strømpris på feks 60 øre, så ser det jo ikke ut til å lønne seg selv om du kjøper bulk fra utlandet og monterere alt selv.

Mvh
OMF
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvis jeg bruker beregningen fra Otovo, så er det best økonomi i 40 paneler a 270W som gir 7100kWh.

Hvis jeg regner samme pris på panelene som ved pallkjøp så er det 4230 USD for 40 panaler.
https://www.ev-power.eu/Solar-Panel...80P.html?force_sid=smab8r7pf7khvs9piudgiqhat7

Jeg har ikke satt meg tilstrekkelig inn i dette til å sette opp en skikkelig pakkem ed alt utstyr, men hvis jeg for enkelhets skyld antar at kabler, festebraketter og inverterere/styresystem og frakt koster like mye som panelene, så blir totalprisen 8460 USD + moms = 10575 USD,- eller 86 000,-. Så må jeg regne litt montasjekost - så kanskje jeg greier dette til en totalpris på 100 000,- (Som er 63 000 billigere enn Otovo). Også kan jeg få 24 000 i støtte. Da blir min utgift 76 000,-.

Dersom jeg regner en gjennomsnittspris på 70 øre/kWh på min solstrøm - så sparer jeg 4970,-/år. Og uten hensyn til renter og driftskostnader så tar det meg drøyt 15 år å få tilbake pengene mine. Legger jeg inn 3% rente, øker tilbakebetalingen til 26 år.

Det ser ikke ut til at det blir solceller her på en stund ennå.

Mvh
OMF
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
Har solceller på hytta 3.6kwh. Lyden er mere åpen enn den var før. Mindre støy er det også. Morro er det. I dag produserer jeg nesten 3000w. Alt det jeg ikke bruker skal på solkonto. Tas ut om vinteren.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Forstår fremdeles ikke helt hvordan solcelleanlegg lønner seg..
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Bare vent til vi får mangel på strøm. Da vil vi se priser som gjør at det lønner seg.

Ellers kan en gjør som meg og velge noe som ser pent ut og gir økt verdi på huset - Sunstyle solcelle takstein som produsere bra fra mars til oktober.

 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Mangel på strøm skjer i vinterhalvåret når solcellene produserer tett på null.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det tjänar man in på sommaren.🌞
Räknar med att producera lika mycket som vi förbrukar.😎
Videre er det vel ingen som kan spå om fremtiden ! Ingen vil ha turbiner på land og de til havs blir dyrere enn antatt og når noen finner ut at de vil ikke ha de heller så går det fort nedover med de til havs og. Alt som går på fossil skal bort og å produserer hydrogen for tungtransport vil trenge veldig mye strøm. Time vil sjå som han sa - jeg er rede til å bidra med mitt - penger er ikke alt her i livet :)
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Det tjänar man in på sommaren.🌞
Räknar med att producera lika mycket som vi förbrukar.😎
Strømprisen her i sør er nærme null på sommeren. I juni brukte huset 388kWh som ikke dekker halvparten av kapitalkostnadene til et solcelleanlegg.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
I forbindelse med jobb gjorde jeg en analyse på ett aktuelt tak, beregnet forventer produksjon i forhold til alle kunstens regler, og la inn times verdier for hele 2022 slik at jeg kunne beregner når strømmen
aom blir produsert fra sola går til salg på nettet eller til egentlig forbruk.

Med dagens enova støtte så gikk anlegget i pluss etter 8 år.

X faktoren er selvsagt strømprisene.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
En kamerat investerte 300’ i solceller. Første måneden det virkelig monna her i sør, var mai måned. Sol hver dag omtrent. Da brukte han 627kWh og betalte 185,-.

Mitt hus brukte 660kWh som jeg betalte 1066,- for. Så han sparte 900,- i mai. Det dekker fremdeles ikke kapitalkostnadene for investeringen.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.602
Antall liker
3.944
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
I forbindelse med jobb gjorde jeg en analyse på ett aktuelt tak, beregnet forventer produksjon i forhold til alle kunstens regler, og la inn times verdier for hele 2022 slik at jeg kunne beregner når strømmen
aom blir produsert fra sola går til salg på nettet eller til egentlig forbruk.

Med dagens enova støtte så gikk anlegget i pluss etter 8 år.

X faktoren er selvsagt strømprisene.
Vår anläggning kostade 130’ och beräknas återbetalas på 8-10 år lite beroende på spotpriserna på el.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvor mye lønner det seg å pusse opp kjøkken og bad, bortsett fra husfreden som er ubetalelig :)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
Jeg har valgt solkonto, og så lenge vi får lov til å ha det tenker jeg det er god butikk. Vi vil nesten klare å dekke hele vårt årsforbruk i kwh.
mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
Den strømmen du produserer for mye nå kan du velge å ta ut innenfor de neste 18 månedene. Du må gi beskjed måneden før at du ønsker å bruke fra "kontoen" din. Noen leverandører kaller det også for et virtuelt batteri.
Nettleie må betales som vanlig.
Det er helt nytt for meg så det blir spennende å se om det innfrir.
Forstår ikke helt ar det kan være god økonomi for strømleverandørene.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Den strømmen du produserer for mye nå kan du velge å ta ut innenfor de neste 18 månedene. Du må gi beskjed måneden før at du ønsker å bruke fra "kontoen" din. Noen leverandører kaller det også for et virtuelt batteri.
Nettleie må betales som vanlig.
Det er helt nytt for meg så det blir spennende å se om det innfrir.
Forstår ikke helt ar det kan være god økonomi for strømleverandørene.
Mao så sparer du kWh som du har leveret ? Stusser litt da prisen varer for hver time gjennom hele døgnet, ingen døgn er like og vi har sett dager med negativ pris og snitt godt under 50 øre noe den definitivt ikke er i desember. Nesten for godt til å være sant. Har vært i kontakt med Fjordkraft og svaret jeg fikk var ikke klart, så jeg har spurt igjen om hvordan dette gjøres i detalj...men det vet kanskje du ?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
Som sagt så er dette nytt for meg også.
dette er hva som står under vilkår:
IMG_9454.png
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
"Prisen er basert på på din strømpris den aktuelle måned" står det men den variere som sagt hver time gjennom hele døgnet om du har Spot pris. Om jeg produsere mest mellom 10 og 14 når prisen er lav på gode soldager og lagre kWh i solkonto og selger dette til en døgnsnitt pris (?) i desember så er det definitivt noe jeg vil benytte meg av, men tror det er noe med små skrift et sted :). Får høre hva kundeservice hos fjordkraft sier..

Min nåværende leverandør kjøper kun til Spot pris time for time og avregner hver mnd, definitivt en dårliger deal.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
Jeg ble oppringt av min forrige strømleverandør umiddelbart etter å ha byttet. De lurte på hvorfor jeg byttet etter 20år. Da jeg forklarte hvorfor sa de bare at de hadde full forståelse for avgjørelsen og at det var noe de håpet de kunne levere i fremtiden.
Hvis man skal se helt nøkternt på det koster vel en kwh ca 12 øre å produsere med vannkraft, så strømleverandørene vil likevel kunne sitte igjen med et dekningsbidrag på 500-1000%
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Har innhentet tilbud selv på rekkehuset vi bor i.

En annen faktor er all boringen (skrekk) gjennom takpappen/shingelen alternativt all taksteinen som må av og på. All kablingen vil få kabeltrådene på hifisentralen til å virke som et hvilehjem. Og ditto masse jobb hvis taket må vedlikeholdes eller fornyes.

Jeg tenker det mest optimale er å ta det ifbm nybygg eller totalrehabilitering. Og da integrert. Ikke løse utedohyttepaneler som passer på industribygg.

Dette huset har integrerte paneler.

Og jeg er fortsatt skeptisk til totaløkonomien i et livsløp ift utskifting og vedlikehold. Også kommer det stadig noe nytt, ref integrerte paneler.

Og hva når det er overproduksjon om sommern? Får man faktura for å pushe strøm ut på nettet


Hva om man flytter om 5-10 år? Får man igjen utlegget? Erfaringsmessig kjøper ikke folk oppussing og investeringer men kvadratmeter, antall soverom og ikke minst beliggenhet.


Har brukbar innsikt i liten skala da jeg har montert rubb og stubb selv, fra a til å, og forstår prinsippet.

IMG_9887.jpeg
 
Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg tar det ifm full renovering av taket. Båndtekking med solceller som vist i serien fra SVT er vurdert men egner seg ikke hos meg, så derfor takstein 85x85 cm. Synes det er minst like fint.
 
Topp Bunn