Softstart til effektforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• chieng

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    6
    Hei

Softstart fra ground sound gikk i luften!
    Har til reperasjon et tidligere bygg jeg gjorde for en kompis for en del år siden. Han hadde to denon 6600 monoblokker som gikk opp i røyk. Erstattet innmat med holton presision nxv 500 v2 moduler 1000Va noratel trafo, groundsound psu 12(56400uf) og da med softstart fra groundsound som siste årene har vert nedlagt.
    Sikringen på softstarten var en 50w 33 ohm Arcol shassis mount type, ganske robust vil jeg tro. Da det smalt tok den tydeligvis med seg rele og div på DC protection board også.
    Så da henvender jeg meg til dere her inne om tips til enten en leverandør av robuste softstart moduler eller en god oppskrift på en skikkelig hjemmesnekret en.

Jeg vet heller ikke om årsaken til dette og trenger gode tips til hvordan teste forsterker på en sikker måte uten å ødelegge mere.

Vedlegg

chieng

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2007
    Antall liker
    6
    Hei KJ,
    Jeg har et par Hypex softstarter i noen forsterkerbygg jeg bruker av og til.dei har fungert strålende i alle år. Jeg gjorde et forsøk på å bytte/prøve softstarten til en av mine Hypex for noen dager siden. Det kom da litt røyk fra denne når jeg testet. Nå tror jeg den har tatt kvelden dessverre🙄får ikke liv i den.

Ser det er to små motstander i serie, ser ut å vere 33ohm hver 5w? Er dette robust nok??

Koblet til en mindre trafo jeg har liggende på 500va 35v sec
    Koblet direkte for å se om power suply er ok, den såg grei ut, stabil dc . Koblet opp til forsterker grønne lys👌 ingen dc på høytaler utgang hvertfall.

Skulle koble opp provosorisk et element og til kilde men gikk tom for sikringer. Oh tør ikke bruke siste hypex softstart jeg har i min «verksted forsterker.

litt skeptisk siden hypexen streiket, men da var DC protection kortet tilkoblet. Kan den ha forårsaket en kortslutning på utgangen og derved voldsom startstrøm??

to be continued

noen gode ideer mottas med takk

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    143
    Sted
    Oppegård
    Du finner masse forskjellige typer for småpenger på AliExpress.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.609
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    34
    Motstanden som skal begrense strømmen mø tåle ganske høy spenning et øyeblikk.
    Hvis det øyeblikket blir for langt vil den nærmeste eksplodere.
    Inrush strømmen reduseres veldig raskt. Etter få perioder av 50 Hz er den redusert til nesten normal verdi.
    1/10 sekund er faktisk nok.
    På min OTL forsterker kan jeg så vidt registrere to klikk. Først brytere, så releet.
    Laget uten noe fancy elektronikk.
    Ser om jeg finner "skjema".
    Hvis noen vil kopiere.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.678
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fins ferdige softstart moduler på aliexpress og ebay. Med termistorer som er bedre enn arcol motstand.

1778664698244.png

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.909
    Sted
    Kongsberg
    Når de der Arcol motstandene i aluminiumshus tar kvelden så smeller de skikkelig! Jeg brukte en slik som lastmotstand i et prosjekt for et par år siden og så glemte jeg å skru av strømmen 😬. Det smalt så det peip i øra etterpå!!

En hypotese er at det egentlig var releet som hadde sluttet å virke først, og at motstanden derfor ble for varm. Man burde derfor designe softstart slik at motstanden tåler all effekten over lengre tid, eller bruke en temperatur-sensor som skrur av hvis releet feiler.

Skal man bruke termistor (NTC) løsningen som oks81 nevner så må man være sikker på at termistorene er dimensjonert til formålet. Jeg har sett resultatet av noen underdimensonerte termisorløsninger også. De svekkes over tid hvis de belastes hardt, og så eksploderer de til slutt.

shiva12

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    92
    Sted
    Risør
    Hei!
    Jeg kan nok ikke si så mye enda, siden kortene nettopp har ankommet. Men begge trenger å tilpasses for å få den delayen du ønsker.

På DC-varienten er det C1 som bestemmer dette sammen med R2. R2 velges slik at releet får nok strøm til å slå inn, men ikke mer enn at Z1 overlever. Ca 10-20mA er visst ganske vanlig for disse releene.

På AC-varianten er det bare C2 som bestemmer delay, dvs vi antar at komponentverdiene ellers er riktig dimensjonert for designet. Det er de sannsynligvis, siden de fleste jeg har sett, bruker ca disse verdiene.

Legger ved et par pdf'er som er blant grunnlaget for de jeg har laget. Som du ser er det en god del slakk i forhold til komponentverdier. både på RC-strømforsyning på AC-siden (AC softstart) og på rush-in bergrenserne på begge variantene. Legger ved noen flere forslag som viser variasjoner over samme tema. De fleste kan brukes på disse kortene uten endring (tror jeg...).

Legger også ved et bilde av hvordan jeg tenker å bestykke mine med rush-in begrenserne. Men som du ser, har begge kortene mulighet for 4 stk keramiske motstander, hvis du har sånne liggende.

Soft_start_AC_DC_PCB.jpg

Sender du meg en PM kan jeg sende deg et kort eller to.

:) morten

Vedlegg

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    462
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Jeg holder på med modifikasjoner på et tpa3255 og denne popper noe innmari ved power on.

shiva12

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    92
    Sted
    Risør
    Apropos testing av forsterkere. To vanlige måter er en 60W (f eks) gammeldags glødelampe i serie med den ene 220V-ledningen.
    Det jeg selv bruker er en Variac, noe som er veldig hendig.

Lightbulb_Limiter.jpg

Variac.jpg

shiva12

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    92
    Sted
    Risør
    Interessant. Jeg holder på med modifikasjoner på et tpa3255 og denne popper noe innmari ved power on.
    Dette kan jo være fordi kretsen ikke er helt stabil før høyttalerne kobles inn (dersom du har forsinket innkobling, da).
    Løsninger da er kanskje heller en høyttalersikring som har alt som trengs innebygget. Koster "ingenting" på AliE.

Vedlegg

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    462
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte det var kondensatorene på forsterker delen som trengtes å lades først, men så slår switch styringen inn samtidig. Min ide var å tidsforsinke 12V DC styringen da jeg alikevel har separat supply til denne.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.536
    Apropos testing av forsterkere. To vanlige måter er en 60W (f eks) gammeldags glødelampe i serie med den ene 220V-ledningen.
    Det jeg selv bruker er en Variac, noe som er veldig hendig.

Vis vedlegget 1198488

Vis vedlegget 1198489
    Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg i stedet for en stor E27 sokkel glødelampe benytter slike små halogenpærer. Ble inspirert til å teste da jeg så en youtuber som hadde laget seg en slik sak du avbilder. Men pæren han benyttet faktisk var en halogenpære i en standard E27 utførelse.

shiva12

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2015
    Antall liker
    92
    Sted
    Risør
    Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg i stedet for en stor E27 sokkel glødelampe benytter slike små halogenpærer. Ble inspirert til å teste da jeg så en youtuber som hadde laget seg en slik sak du avbilder. Men pæren han benyttet faktisk var en halogenpære i en standard E27 utførelse.
    Funker sikkert helt bra, siden halogenlamper også trekker en del strøm, nok til å fore trafoen dersom forsterkeren er ok.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    462
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    4
    Har 2 keramiske motstander av 25w 8 Ohm liggende. Kunne vært morro og sette dette sammen selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn