Softstart til effektforsterker

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
6
Hei

Softstart fra ground sound gikk i luften!
Har til reperasjon et tidligere bygg jeg gjorde for en kompis for en del år siden. Han hadde to denon 6600 monoblokker som gikk opp i røyk. Erstattet innmat med holton presision nxv 500 v2 moduler 1000Va noratel trafo, groundsound psu 12(56400uf) og da med softstart fra groundsound som siste årene har vert nedlagt.
Sikringen på softstarten var en 50w 33 ohm Arcol shassis mount type, ganske robust vil jeg tro. Da det smalt tok den tydeligvis med seg rele og div på DC protection board også.
Så da henvender jeg meg til dere her inne om tips til enten en leverandør av robuste softstart moduler eller en god oppskrift på en skikkelig hjemmesnekret en.

Jeg vet heller ikke om årsaken til dette og trenger gode tips til hvordan teste forsterker på en sikker måte uten å ødelegge mere.

Vedlegg

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
6
Hei KJ,
Jeg har et par Hypex softstarter i noen forsterkerbygg jeg bruker av og til.dei har fungert strålende i alle år. Jeg gjorde et forsøk på å bytte/prøve softstarten til en av mine Hypex for noen dager siden. Det kom da litt røyk fra denne når jeg testet. Nå tror jeg den har tatt kvelden dessverre🙄får ikke liv i den.

Ser det er to små motstander i serie, ser ut å vere 33ohm hver 5w? Er dette robust nok??

Koblet til en mindre trafo jeg har liggende på 500va 35v sec
Koblet direkte for å se om power suply er ok, den såg grei ut, stabil dc . Koblet opp til forsterker grønne lys👌 ingen dc på høytaler utgang hvertfall.

Skulle koble opp provosorisk et element og til kilde men gikk tom for sikringer. Oh tør ikke bruke siste hypex softstart jeg har i min «verksted forsterker.

litt skeptisk siden hypexen streiket, men da var DC protection kortet tilkoblet. Kan den ha forårsaket en kortslutning på utgangen og derved voldsom startstrøm??

to be continued

noen gode ideer mottas med takk

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
143
Sted
Oppegård
Du finner masse forskjellige typer for småpenger på AliExpress.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.609
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
34
Motstanden som skal begrense strømmen mø tåle ganske høy spenning et øyeblikk.
Hvis det øyeblikket blir for langt vil den nærmeste eksplodere.
Inrush strømmen reduseres veldig raskt. Etter få perioder av 50 Hz er den redusert til nesten normal verdi.
1/10 sekund er faktisk nok.
På min OTL forsterker kan jeg så vidt registrere to klikk. Først brytere, så releet.
Laget uten noe fancy elektronikk.
Ser om jeg finner "skjema".
Hvis noen vil kopiere.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.678
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Fins ferdige softstart moduler på aliexpress og ebay. Med termistorer som er bedre enn arcol motstand.

1778664698244.png

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
9.907
Sted
Kongsberg
Når de der Arcol motstandene i aluminiumshus tar kvelden så smeller de skikkelig! Jeg brukte en slik som lastmotstand i et prosjekt for et par år siden og så glemte jeg å skru av strømmen 😬. Det smalt så det peip i øra etterpå!!

En hypotese er at det egentlig var releet som hadde sluttet å virke først, og at motstanden derfor ble for varm. Man burde derfor designe softstart slik at motstanden tåler all effekten over lengre tid, eller bruke en temperatur-sensor som skrur av hvis releet feiler.

Skal man bruke termistor (NTC) løsningen som oks81 nevner så må man være sikker på at termistorene er dimensjonert til formålet. Jeg har sett resultatet av noen underdimensonerte termisorløsninger også. De svekkes over tid hvis de belastes hardt, og så eksploderer de til slutt.

Topp Bunn