SOEDAL. Min hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Har handlet et eldre, men gøyalt forsterkersett som jeg skal bruke i "hjemmekinoen". Info kommer etterhvert.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Har tatt opp et tidligere prosjekt som har ligget dødt en stund. Det handler om et lite linjekildeprosjekt til kinorommet. Først nå så er det snakk om 12stk 3.5" fulltoner(Vifa) pr kasse. Jeg har videre mulighet til å bygge dette ut med ytterligere 4 fulltoner pr kasse + en bånddiskant. Kassene er nå ferdig bygget og sparklet. Skal borre skruehull til elementene og male en av de nærmeste dagene.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    SOEDAL, diverse hifi

    SOEDAL skrev:
    Har handlet et eldre, men gøyalt forsterkersett som jeg skal bruke i "hjemmekinoen". Info kommer etterhvert.
    Snart ? :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Quad 34 og 306. Jeg suglet fælt på disse som ung student, ca 1992. Elsket det rare designet, feelingen på bryterne og kvalitetsfølelsen generelt. Engelsk og sært. Desverre strakk ikke økonomien til på det tidspunktet, så forsterkersettet fra Quad forble en drøm.

    En kammerat av meg kjøpte en brukt quad 34 for noen år siden, og den ble etterhvert lagret på hans foreldres loft. En loftsrydding førte til at han fikk den tilbake, og han brukte tiden etter dette til å få tak i en Quad 306 på Ebay slik at settet ble komplett.

    Hans fokus på Quadsettet, og mitt nye møte med disse komponentene, gjorde det meget interessant for meg med en handel når det dukket opp et slikt sett her på sentralens bruktsider. Begge komponentene er svært pene, og jeg er meget fornøyd med å omsider ha Quad 34/306 stående.

    Jeg har et lite kinorom og tanken er at jeg skal ha tre sett med kilder og forsterkere som jeg skal switche mellom på de samme høyttalerne(kun fronthøyttalerne naturligvis). En Samsung Blue-ray leverer signal til en Yamaha flerkanalsforsterker, en Kenwood cd-spiller leverer signal til en Music Angel el34, og en Yamaha DVD-spiller leverer tokanals lyd til Quad 34/306. Skal kjøpe en Pro-ject Debut platespiller som også skal kobles opp mot Quadsettet.

    Hyggelige tider for unge Sødal :)
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Bare en liten oppdatering. Har gjort avtale om salg av Usherne. Fikk dem aldri til å spille helt som jeg ønsket i dette rommet. Heldigvis solgte jeg aldri Tannoy Autograph, så disse vil gjøre tjeneste igjen fremover sammen med en sub.

    Jeg har forresten byttet om på subene i musikkrommet og hjemmekinoen. Blir nok litt smått med Audio Pro Mondial i hjemmekinoen(skal ha noe større, muligens Dali m/12"), men suben fra NHT-pro som nå står i musikkrommet funket veldig fint. Bruker en 8" bass i lukket kammer. Selve kassen er sikkert tre ganger større enn Mondial.
    Det som var litt morsomt er at NHT-pro S-00 ser ut som den er laget til Naim. Nesten helt lik finnish og grønn lysdiode...
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Her er en utstyrsoversikt over nåværende anlegg og kinoutstyr:

    Hifi:

    Imac 21"
    Dacmagic
    Gyrodec SE m/tecnoarm/AT oc9ml2
    Trichord Dino med Dino+ strømforsyning
    Naim nac122x, nap150x, flatcap2x
    Tannoy autograph Mini
    NHT-pro S-00
    Soundstyle x122


    Hjemmekino, lydutstyr.

    yamaha rx659
    samsung bd-spiller
    yamaha dvd-spiller
    kenwood cd-spiller

    NHT-pro M-00(bak)
    Audio pro mondial sub
    DIY linjekilder(front)
    Music Angel EL34
    Quad 34
    Quad 306

    Bruker Hitachi projektor og lerret på 213cm i et rom på 3x3m :)
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Da var det gjort avtale om salg av Tannoy Autograph mini også. Det vil si at jeg i prinsippet ikke har noen høyttalere fremover. Begynner nesten å miste litt troen på at jeg vil finne noe jeg kan leve med. Til nå har Vienna Mozart grand, Vienna Beethoven baby grand, Tannoy autograph mini, Tannoy Sandringham SE, og Usher Be-718, samt suber fra Audio Pro og NHT-pro, vært innom lytterommet. Autograph og Mozart har fungert best, på hver sin måte. Siste høyttaleren jeg har tro på er Monitor Audio GS10. Prøver å finne et par på bruktmarkedet siden dette er en relativt gammel modell. Om ikke den heller funker får jeg synge selv...
     
    R

    RoDa

    Gjest
    SOEDAL, diverse hifi

    Spennende tider, SOEDAL!
    Håper du får kjapt tak i en GS10 (eller kanskje helst to) og kan teste ut "the last speaker".... :eek:

    R
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    RoDa skrev:
    Spennende tider, SOEDAL!
    Håper du får kjapt tak i en GS10 (eller kanskje helst to) og kan teste ut "the last speaker".... :eek:

    R
    Ja, får håpe det, om ikke så har jeg funnet et alternativ som jeg kan leve med og som koster utrolig lite. Drøyer det med å få tak i GS10 så kjøper jeg de andre.

    Ellers så følger jeg ryktene om Naims nye Ovator høyttalerserie med argusøyne. En stativhøyttaler derfra kan jeg ha tro på.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    SOEDAL, diverse hifi

    Sikler på den spilleren din (Michell Gyro SE). Spørs om det ikke blir en slik med tid og stunder. Leste også i en tråd om en Tysker som laget custom lokk til en fornuftig pris (900,- ink frakt).

    Ang hjemmekino; får du kink i nakken av å se tennis da eller 2,13m på så lite rom (jaja, nok en grunn til å ikke se på tennis) :eek: ;D
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    gwikse skrev:
    Sikler på den spilleren din (Michell Gyro SE). Spørs om det ikke blir en slik med tid og stunder. Leste også i en tråd om en Tysker som laget custom lokk til en fornuftig pris (900,- ink frakt).

    Ang hjemmekino; får du kink i nakken av å se tennis da eller 2,13m på så lite rom (jaja, nok en grunn til å ikke se på tennis) :eek: ;D
    Ja, Gyrodecen er kjempefin. Har blitt veldig glad i den, og spiller mye vinyl. Har du link til den tråden hvor customlokket er beskrevet? Høres interessant ut.

    Hjemmekino på 3x3 meter og bilde på 2.13m høres kanskje litt rart ut, men jeg opplever det ikke problematisk. På enkelte filmer med vekt på nærbilder og dialog blir det kanskje litt vel drøyt (og om jeg hadde hatt TV-sendinger som kilde), men til actionfilmer og eventyrfilmer med mer storslagne bilder og tilbaketrukket kamera fungerer det kjempefint.
    Så "Curse of the golden flower" på blue-ray forleden. Fungerte som bare det, selv om prosjektoren nå er 3 år gammel. Imponerende sak, om bare kilden og kildesignalet er bra nok. Kan godt anbefale filmen også. Massiv produksjon i fabelaktig billedkvalitet.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Stort lerret er morro. Når jeg bare får lyden skikkelig opp å gå, så skal det bli noen eksplosive kvaderatmeter. Må ellers si at det kan være veldig ok å se på live-dvd eller BD. Viktig at lyden er god også for musikkbruk.

    Takk for linken.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    Hei Soedal
    Har du fått noen henvendelser ang Ø.K. XTZ 99.26 ?
    Spør fordi jeg vurderer disse selv akkurat nå
    (du har vel lest testene i fidelity 30 og 31 ? )
    Mvh Jan I
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Jan_I skrev:
    Hei Soedal
    Har du fått noen henvendelser ang Ø.K. XTZ 99.26 ?
    Spør fordi jeg vurderer disse selv akkurat nå
    (du har vel lest testene i fidelity 30 og 31 ? )
    Mvh Jan I
    Har ikke fått noen henvendelser, men jeg skal til Oslo til helgen og skal se om jeg får stukket innom surround.no sitt utstillingslokale for å høre modellene opp mot hverandre. Har hørt masse på 93.23 nå, og inntrykket bare befester seg. Funker som bare nøkken her hos meg. Beste matchen jeg har hatt til dette rommet. Dette er ikke bare bra til prisen, dette er virkelig bra! Om 99.26 har en lignende avstemming er det bare å kline til, nytt eller brukt.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    fant nå ut at 99.26 har bass/mid membran i magnesium (som er lakket og med svart senterplugg)
    Dette gjør at en får mer og mer lyst på denne XTZen
    Kan du prøve denne med den seas wooferen også når du skal å høre på disse Soedal?
    Mvh Jan I

    EDIT: Har nå bestilt dette settet,skal bli moro å se om det leverer noe
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Jan_I skrev:
    fant nå ut at 99.26 har bass/mid membran i magnesium (som er lakket og med svart senterplugg)
    Dette gjør at en får mer og mer lyst på denne XTZen
    Kan du prøve denne med den seas wooferen også når du skal å høre på disse Soedal?
    Mvh Jan I

    EDIT: Har nå bestilt dette settet,skal bli moro å se om det leverer noe
    Så gøy da! Du klarte ikke holde deg?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    SOEDAL, diverse hifi

    Arti Jan-I !!
    Har du link til de subbene? Er de aktive og evt romkorreksjon?

    Mvh
    Rolf
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    Nei,klarte ikke det ;) :)
    Har vel aldri lest så mye om et produkt før jeg har slått til
    (impulsiv bare en får tenkt seg om to+ ganger ;D ;D )

    Kom gjerne med noen inntrykk etter Osloturen, regner med at jeg ikke får disse før ut i neste uke
    Mvh Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    RoDa skrev:
    Arti Jan-I !!
    Har du link til de subbene? Er de aktive og evt romkorreksjon?

    Mvh
    Rolf
    Hei
    Subene er ikke aktive, men en kan få kjøpt de med forskjellige forsterkere (ikke innebygd)
    Den ene forsterkeren har sogar innebygd DSP
    her er suben:
    http://www.surround.no/product/458945/XTZ-99-W10.17P.html
    Den ene subampen som kan leveres til:
    http://www.surround.no/product/466369/XTZ-Sub-Amp-1.html
    Den andre med DSP:
    http://www.surround.no/product/469486/XTZ-Sub-Amp-1-DSP.html

    Har selv et par BASH300 som skal brukes til disse subene, men en skal aldri si aldri om det kommer noe med DSP

    MVH Jan I
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    Hei Soedal
    Lurte bare på det dobbelte glassracket med sølvfoter.
    Hvilken type er det?


    Fikk du hørt noe å¨XTZ i helga?

    Mvh Jan I
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Ble ikke noe lytt på XTZ da surround.no pusset opp lytterommet.

    Jeg kom dog ikke tomhendt hjem da jeg kom over en annonse på finn.no og endte opp med å kjøpe et par høyttalere likevel. Var vel et slags impulskjøp da jeg altid har hatt lyst til å prøve et par av disse høyttalerne. Kunne jo tenkes at de kunne passe hjemme hos meg. Foreløpige inntrykk er at de leverer en en aldeles imponerende bass for størrelsen. Mellomtonen og diskanten får jeg ikke helt bestemt meg for, men jeg skal gi dem en sjanse og teste ut forskjellige plasseringer og vinklinger. Ekstremt detaljerte høyttalere med mange positive egenskaper er det ihvertfall. Utrolig artig å få lyttet til disse absolutt legendariske høyttalerne under kontrollerte forhold.

    Som dere ser så er dette "Classic" utgaven, altså nyproduksjonen som ble startet opp igjen for en liten stund siden. I det store og det hele er den identisk med orginalen som kom i 1988 og som virkelig satte AE på kartet. Forskjellene går på endrede interne komponenter(samme verdier) og ny diskant(tett opp mot orginalen).

    http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_range/Reference_series/AE1_classic.asp

    Får bruke litt tid på å bestemme meg for om disse skal få permanent oppholdstilatelse. Vet mer i løpet av en uke eller to.
     

    Vedlegg

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    SOEDAL, diverse hifi

    Jøss nå fikk jeg skikkelig flashback ;D
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    'Brilliantly successful remake of an iconic design; not flawless, but surely one of the most musical speakers ever made' HiFi World
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    Hei Soedal
    Ser du har lagt ut AE ene for salg igjen.
    Hva var det du ikke likte med de,og hva likte du?
    Mvh Jan I
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Jan_I skrev:
    Hei Soedal
    Ser du har lagt ut AE ene for salg igjen.
    Hva var det du ikke likte med de,og hva likte du?
    Mvh Jan I
    Tja, som jeg skrev lenger oppe i tråden så var dette noe jeg hadde forferdelig lyst til å prøve her hjemme. AE1 er jo en legendarisk konstruksjon, og jeg minnes første gangen jeg hørte dem. De låt forbløffende!

    Nå har jeg hatt dem hjemme noen dager, og ja, de spiller bra. De leverer et mylder av detaljer og en stor klarhet, samt en for størrelsen naturstridig bass. Samtidig så kobler de ikke så godt til rommet som XTZ gjorde det. Fikk egentlig en liten øyeåpner når jeg hadde XTZ på lån. De matchet rommet mitt veldig godt. Naturligvis er ikke den rimelige XTZ det siste ordet i oppløsning og høykvalitets lydgjengivelse, men de funket godt nok til å gi meg en pekepinn på hvor jeg bør rette oppmerksomheten. Jeg bør se etter stativhøyttalere av litt størrelse med god kontroll på spredningsmønsteret og som er konstruert uten pukkel i mellombassen, eventuelt mulighet til å plugge igjen bassport for bruk med sub.

    Jeg kunne levd med AE1 classic, men til mitt bruk finnes det nok et bedre alternativ, og jeg er ganske sikker på at det alternativet heter XTZ 99.26

    Matching er alfa og omega innen denne hobbyen. Sammenhengen mellom pris og kvalitet har jeg et stykke på vei mistet troa på. Finner man først en god match mellom rommet og en gitt høyttaler så er mye gjort. AE1 classic gav meg ikke denne matchen, derfor velger jeg å gå videre. Den vil sikkert få forløst sitt fulle potensiale hos andre som vet å sette pris på dens ekstremt gode sider og får til en enda bedre kobling mot rommet sitt.

    Gøy å få testet den var det ihvertfall. Utrolig at det finnes en "minimonitor" som kan spille MJ-Speed demon såpass hemningsløst. Det er så man bare sitter og gliser.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    Alltid morsomt å lese dine inntrykk av forskjellige ting her på sentralen :)
    Bare en advarsel før/hvis du kjøper 99.26
    De er større enn de ser ut til på bilder, og de MÅ ha LAAANG innspillingstid.
    Rett ut av eska høres de litt hard og skarp ut, men masse innspilling gjerne med litt volum så forandrer den seg
    ganske mye til det MYE bedre. kjenner ikke til disse bånddiskantene i 99.26 ,men har fått opplyst om at de er av merket Foundtech og disse aner jeg ikke hvor lang innspillingstid de trenger.
    Uansett mye høyttaler for pengene er det ;D ;D ;D
    Lykke til med letingen av den perfekte høyttaler til din stue/ører

    Mvh Jan I
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Da er det gjort avtale om salg av AE1 classic. Takk for besøket.

    Har bestilt XTZ 99.26
    Jeg har virkelig tro på dem. Siden jeg kjøper på nett fra surround.no har jeg 14 dagers returrett. Det gir jo en fin mulighet til å få testet dem hjemme. Om heller ikke de funker som jeg vil er det Monitor Audio GS10 som gjelder.

    Ellers så har jeg fått mine Denon AH-D2000 hodetelefoner. Makeløse saker! Har en Argon hodetelefonforsterker på vei i posten og et par kabler, rca-DIN på vei fra England. Må ha spesielle kabler for å kunne bruke annet utstyr på Naim. Hodetelefonforsterkeren er vel neppe helt på nivå med hodetelefonene, men det ble ihvertfall en prisgunstig løsning. Får heller vurdere forsterkeriet når jeg ser omfanget av bruken.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Fikk XTZ 99.26 i dag og har spillet musikk i hele kveld.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    SOEDAL, diverse hifi

    SOEDAL skrev:
    Fikk XTZ 99.26 i dag og har spillet musikk i hele kveld.
    Venter spent på omtale og bilder
    Gratulerer forresten
    Mvh Jan I
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    SOEDAL, diverse hifi

    Ja, fikk XTZ 99.26 hjem i går. Har 14 dagers returrett ti forhandler om jeg ikke vil ha dem.
    Etter en dags lytting, flytting og utprøving av de forskjellige variasjonsmulighetene XTZ gir, er jeg vel litt i tvil.

    Første inntrykk var at det var et hull i midten av frekvensfløyene. Det området som gir harde kanter, vondt i hodet, men som samtidig gir energi og liv til musikken var dempet betydelig ned i forhold til hva jeg har blitt vant med på de siste høyttalerne jeg har hatt her hjemme. Greit nok at jeg synes Usher og AE1 var litt energiske i nedre diskant, men jeg ba da om en smule, ikke et helt brød! Samtidig gir jo denne type avstemning en ro over gjengivelsen, som kan være god å ha for oss som har mye skramlete innspillinger.

    Hva er det som fører til denne gjengivelsen, og hvordan kan jeg påvirke resultatet, var min første innskytelse. Jeg flyttet relativt raskt høyttalerne lengre bort fra sidevegg, og eksperimenterte med avstand til lytteposisjon samt vinkling. Tror jeg har funnet den posisjonen som gir meg mest klarhet i gjengivelsen nå. Avstand fra sidevegg er ca 75 cm, bakveggen er 2 meter unna, og høyttalerne er vinklet nesten direkte mot lytter.
    Videre kan man jo eksperimentere med diskantdempingen på disse høyttalerne. Jeg har i lengre perioder spillt med diskanten 3 dB over "nøytralt", da denne innstillingen gir mest liv til mellomtonen da den øker nivået helt ned mot delefrekvensen. Samtidig går det ørlite utover integrasjonen av elementene. Denne variasjonen man gjør i nivå må jo også påvirke delefrekvensen med mindre konstruktørene har funnet på noe lurt?
    Jeg merket meg også at spredningen av diskant oppover og nedover er tilnærmet fraværende, så den energien som blir reflektert fra gulv og tak vil være svært mellomtonedominant.
    Til sist aner jeg vel at dette diskantelementet har en litt lett gjengivelse i seg selv. Vil tro at man skal få slite om man skal få dette elementet til å sprute energi slik som feks Focal 120TDX kan det.

    Diskantkvaliteten i seg selv er særdeles høy. Vektløs og luftig. Bassen har jeg ikke vurdert i noen særlig grad da jeg har plugget igjen portene og brukt dem med sub nesten fra begynnelsen. Det jeg ihvertfall kan si er at de er veldig greie å integrere med sub når man konfigurerer dem på denne måten. Finnish og utstråling er helt rå. Trodde jeg var ferdig med sort pianolagg på en stund, men dette er jo bare fett. Som Jan I sier så ser disse høyttalerne mye mindre ut på bilder. I virkeligheten er de ganske store til stativhøyttalere å være.

    I dagene fremover vil jeg eksperimentere videre med diskantdempingen. Kan jeg leve med den litt dempede mellomtonen? Er det en tilvenningssak? Vil det endres med tilspilling slik som kjennere påstår? Kan jeg leve med en litt sterk diskant hvis jeg får mellomtonen i balanse?

    Kommer jeg til å kjøpe et par GS10 og ta en fight i lytterommet?
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    SOEDAL, diverse hifi

    SOEDAL skrev:
    Denne variasjonen man gjør i nivå må jo også påvirke delefrekvensen med mindre konstruktørene har funnet på noe lurt?
    Kan jeg leve med den litt dempede mellomtonen?
    Er det en tilvenningssak?
    Vil det endres med tilspilling slik som kjennere påstår?
    Kan jeg leve med en litt sterk diskant hvis jeg får mellomtonen i balanse?
    Kommer jeg til å kjøpe et par GS10 og ta en fight i lytterommet?
    Spennende spørsmål sørger for en spennende fortsettelse på en spennende tråd. :)

    Mvh
    Rolf
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    SOEDAL, diverse hifi

    Hmmmm, ser at du har cdhyllene dine ved siden av høytalerene.

    Kanskje en ide å prøve å vinkle de ut fra vegg så de står "slik":

    <<<<

    og ikke "slik" de står nå:

    LLLLLL
     
    C

    Cyber

    Gjest
    SOEDAL, diverse hifi

    Du må bare gi dem skikkelig juling i helga, har bare godt av å bli innkjørt.

    Jeg opplevde det samme som det, en diskant som var litt for seg selv der oppe, mange gode kvaliteter, men ikke spesielt homogene lydmessig. GS10 har nok et helt annet liv i toppen, nokså annerledes lydmessig (har eid GS20)...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    SOEDAL, diverse hifi

    Spennende. Den hissige nedre diskant og øvre mellomtonen var det som gjorde at jeg måtte kaste inn håndkleet med dine ex Usher her hjemme. Tror det kan ha en sammenheng med at Naim har en ganske frempå presentasjon, som fungerer dårlig med disse type høyttalere. Han som har kjøpt Usherene nå bruker de på en type nyere 10-15k Harman Kardon forsterker og er storfornøyd med kombinasjonen.

    Jeg har nå lagt inn bestilling på et sett med PMC FB1i gulv-stående etter 2 demo runder her i London de siste dagene. PMC sitter som en skudd helt fri for disse ubehagelighetene i nedre diskant område. Fyldige, god rytme med Naim og melodiøs etter min smak. Foten rocker godt med her.
    De er også på ingen måte trege nedover selv om de har en dyp og fyldig bass med sin Tranmission line konstruksjon. Anbefales sterkt!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    SOEDAL, diverse hifi

    Hei
    Usher har en tydelig måte å skru sammen delefilter på som gir dem en respons som ikke er feig i øvre mellomtone.
    Dette kan gjøre at de off-axis er noe utfordrende dersom det finnes reflekterende flater i nærheten.
    Jeg mistenker at også deres oppførsel rundt 1kHz er med på å gjøre dem ekstra "på" i spillestilen.
    Denne måten å spille på fungerer oh so utmerket når det klaffer med rommet de står i og innspillingene du forer dem med.
    Såpass bra at mange andre høyttalere kan virke litt kontursvake og myke i fremføringen.
    Modellen BE-718 er et rasedyr på mange måter og må kjæles med siden de er såpass direkte i måten de spiller på.
    De større Ushermodellene er ikke like rå, mye siden de er tyngre nedover og dermed litt mer balanserte. Gjentar også tipset om CP-730 som er meget vellykket og er et knallkjøp!
    Jeg mener at selv om Naim er frempå, noe jeg bare delvis er enig i, så skal man ikke velge høyttalere som er bakpå.
    Naim er etter min ringe erfaring meget rytmisk fremdrivende uten å låte hardt eller skarpt, og for å dyrke disse egenskapene videre så bør man finne like rytmiske høyttalere. Usherne er ikke de raskeste eller mest rytmiske høytalerne og det kan bidra til at matchen forverres.
    En liten tanke i hodet, basert kun på ubegrunnet synsing og føleri, hvisker om at GS10 kanskje er det rette for SOEDAL..... :)

    Mvh
    Rolf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn