SOA's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Han har kanskje reist på ferie..??
    Jaja, da har vi jo god tid på oss til å gjette hva pakken inneholder.

    Kan det være noe nostalgisk?
    Rør??
     

    JonArne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Innlegg
    258
    Antall liker
    1
    Heisan!!
    Her var det verkeleg mykje snadder å sjå!!
    Intr å lese kva som blir skrive om PH7.

    Flott tråd :D :D

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Pakken er selvfølgelig åpnet... ;D og det er ikke rør denne gangen.

    Siden drømmen om en SME 30/2 ser mer uoppnåelig nå enn noen gang, har jeg snopet litt hos Analouge Seduction. De meget flotte trådene Lagga hadde om GyroDec oppgraderinger inspirerte meg til å forsøke noen av disse relativt rimelige kit'ene.

    Det jeg synes er spennende med kit'ene er at de er anonyme og man kan eksperimentere med denne flotte platespillerkonstruksjonen uten å "skjemme" originalen slik jeg synes Gert Pedersens modifikasjon gjør. Selvfølgelig uten sammenlikning forøvrig.

    Kommer til å forsøke et kit av gangen, så får vi se om dette har noe for seg...
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    JonArne skrev:
    Heisan!!
    Her var det verkeleg mykje snadder å sjå!!
    Intr å lese kva som blir skrive om PH7.

    Flott tråd :D :D

    mvh
    Takk for det JonArne!

    Musikkgjengivelsen fra Ph7 bare blir bare bedre og bedre etterhvert som trinnet spilles inn. Denne oppgraderingen blir stående som en av de mest vellykkede i mitt anlegg.

    Så kan man jo bare spekulere på hva ARC Reference Phono 2 er god for...for at denne overgår PH7 antar jeg er hevet over enhver tvil!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Har nå gått igang med Gyrodec oppgraderingene. Først ut er Orbe Clamp. Poenget med denne modifikasjonen er at clampen skrus ned på spindelen i stedet for at den klemmes fast rundt spindel slik den gjør med Gyro clamp. Man oppnår da at platen får enda bedre kontakt med tallerken.



    Modifikasjonen gjøres enkelt og greit ved å ta av tallerken, løfte opp lageret og skru ut den gamle spindel og erstatte den med Orbespindel.







    Ferdig resultat...
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    En liten evaluering av Orbe clamp før neste steg i oppgraderingen av GyroDec'en.

    Først og fremst er Orbeclampen mye mer anvendelig i bruk enn Gyroclampen. Lettere å få på og av, og det oppnås mye bedre kontakt med underlaget. Platene ligger klistret til tallerken om ønskelig.

    Lydmessig har jeg ikke notert de helt store forskjeller så langt, men aner et noe mer kontrollert lydbilde og bedre definisjon i de dypere oktaver. Dette uten at musikken mister detaljer og åpenhet slik enkelte på Audiogon har kommentert om man strammer for hardt.

    Forløpig konklusjon bilr at Clampen ikke gir de helt store lydforbedringer, men fungerer meget bra mekanisk og kobler LP og underlag utmerket.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    De 2 gjenstående oppgraderinger av Gyrodec er nå gjennomført. Tok de samtidig for enkelhets skyld da begge krever demontering av spilleren...

    De-koblingskit skiller arm og armbord mekanisk fra resten av platespilleren. Her er ikke gjennomgående bolter i spacerne slik det var tidligere, men delte bolter som skrues inn i en gjenget plastspacer. Øverst har spaceren en o-ring for ytterligere isolering. Michell hveder dette skal hindre mekanisk støy fra drivverk i å forplante seg i arm og PU. En jordingskabel skaper forbildelse mellom armbord og spiller for å unngå statisk el.

    DensoDamp er en type kitt som legges under chassis for demping. Enkel og grei mod. Kan sikkert oppnå samme effekt ved bruke et tilsvarende og kanskje rimeligere materiale. DensoDamp medfølger som std på Orbe spillerne.
     

    Vedlegg

    • 82.1 KB Visninger: 1.310
    • 87.7 KB Visninger: 1.313
    • 69.9 KB Visninger: 1.341
    • 78 KB Visninger: 1.382

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Har du obervert noen lydmessige effekter av densodamp+dekobling?
    Sleiven
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    litt av et anlegg SOA ! kan tippe at du nesten hadde Mark Hollis på kaffebesøk i stuen når du spillte 'laughing stock' her om dagen.

    fra min hifi-historie kan jeg nevne at jeg har hatt Infinity RS 4001.det er faktisk noen høyttalere jeg angrer på at jeg solgte.

    mvh. s,
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Sleiven skrev:
    Har du obervert noen lydmessige effekter av densodamp+dekobling?
    Sleiven

    Har ikke skrevet noe om disse oppgraderingene ennå fordi jeg er litt usikker på i hvilken grad de påvirker lydgjengivelsen…

    At lyden fra vinylriggen stadig blir bedre er hevet over enhver tvil. Det bekrefter også besøkende. Det er godt mulig at de små oppgraderingene fra Michell tilsammen gjør gode ting med lyden som følge av den økte mekaniske dempningen de gir. Ro i lydbildet, samt bedre detaljering kan være oppnådde effekter. Hovedårsaken til lydforbedringer tilskriver jeg likevel det fabelaktige phonotrinnet PH7. Denne komponenten har tilført vinylgjengivelsen en ny dimensjon, og enda er den iflg ARC ikke ferdig innspilt.

    Jeg vil likevel anbefale disse to sistnevnte oppgraderingene fra Michell. De koster såpass lite (£20+£19) at de kan være verdt et forsøk…dessuten er det jo alltid moro å tweake litt!

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    mikefish skrev:
    litt av et anlegg SOA ! kan tippe at du nesten hadde Mark Hollis på kaffebesøk i stuen når du spillte 'laughing stock' her om dagen.

    mvh. s,
    Takk for det mikefish.

    AngåendeTalk Talk og Mark Hollis er dette et band jeg har hatt stor glede av siden jeg kjøpte "Such a Shame" singelen i '84. Spesielt "Laughing Stock"og "Spirits of Eden" er to vidunderlige album som aldri slutter å fasinere meg. Begge gjengis veldig godt på anlegget, og som du sier; omtrent som å ha Hollis på kaffebesøk ;). På "I Belive in You" feks, er tilstedeværelsen nesten skremmende.

    Ser i en annen tråd at du har Blue Bell Knoll på veggen (på vinyl din heldiggris). Kan bare si at her er vår musikksmak veldig sammenfallende.

    mvh
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    takk for hyggelig tilbakemelding !

    ja,mange av de gamle 4AD-platene er genierklærte.'blue bell knoll' ble i sin tid handlet hos Rock Shop på aker brygge.gatefold cover.den hang også på veggen den gangen jeg bodde på hybel i Magnus Barfots gate ;)

    når det gjelder Talk Talk oppdaget jeg de først i '86 med 'the colour of spring'.det tok lit tid før jeg fikk denne musikken under huden,men når den først satt,så satt den seg der for evig og alltid.'spirit of eden' & 'laughing stock' er mesterverk som (heldigvis) stadig blir oppdaget av musikkentusiaster.

    mvh. s,
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SOA skrev:
    De 2 gjenstående oppgraderinger av Gyrodec er nå gjennomført. Tok de samtidig for enkelhets skyld da begge krever demontering av spilleren...

    De-koblingskit skiller arm og armbord mekanisk fra resten av platespilleren. Her er ikke gjennomgående bolter i spacerne slik det var tidligere, men delte bolter som skrues inn i en gjenget plastspacer. Øverst har spaceren en o-ring for ytterligere isolering. Michell hveder dette skal hindre mekanisk støy fra drivverk i å forplante seg i arm og PU. En jordingskabel skaper forbildelse mellom armbord og spiller for å unngå statisk el.

    DensoDamp er en type kitt som legges under chassis for demping. Enkel og grei mod. Kan sikkert oppnå samme effekt ved bruke et tilsvarende og kanskje rimeligere materiale. DensoDamp medfølger som std på Orbe spillerne.
    Utrolig flott anlegg SOA. Jeg er imponert over kabelhygienen du praktiserer - et godt eksempel til etterfølge. Ser at du har gjennomført oppgraderinger av Michell riggen. Interesant for meg da jeg har samme rigg, men jeg tok liksom snarveien og fikk kjøpt min ferdig oppgradert. Morsomt å lese hva jeg har gått glipp av for å si det sånn :) Har du tenkt på vidre oppgraderinger?

    OU812
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    ou812rh skrev:
    Utrolig flott anlegg SOA. Jeg er imponert over kabelhygienen du praktiserer - et godt eksempel til etterfølge. Ser at du har gjennomført oppgraderinger av Michell riggen. Interesant for meg da jeg har samme rigg, men jeg tok liksom snarveien og fikk kjøpt min ferdig oppgradert. Morsomt å lese hva jeg har gått glipp av for å si det sånn :) Har du tenkt på vidre oppgraderinger?

    OU812
    Takk for fine ord OU812!
    Har fulgt med i tråden din og på Michell tråden hvor din flotte Gyro Orb er presentert. Ang oppgraderinger har jeg lenge tenkt på den eksterne stømforsyningen Michell leverer, men holdt litt tilbake da jeg har fått uklare innspill på hvor stor effekt denne oppgraderingen gir. Ser at du lagt inn bestilling på HR PSU'en, så jeg venter i spenning på dine evalueringer. Ellers kommer jeg nok til å beholde Gyroen som den er, selv om ORB platter er heftig :). Det blir ihvertfall ingen Gert P modifisering...

    mvh
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    SOA skrev:
    Takk for fine ord OU812!
    Har fulgt med i tråden din og på Michell tråden hvor din flotte Gyro Orb er presentert. Ang oppgraderinger har jeg lenge tenkt på den eksterne stømforsyningen Michell leverer, men holdt litt tilbake da jeg har fått uklare innspill på hvor stor effekt denne oppgraderingen gir. Ser at du lagt inn bestilling på HR PSU'en, så jeg venter i spenning på dine evalueringer. Ellers kommer jeg nok til å beholde Gyroen som den er, selv om ORB platter er heftig :). Det blir ihvertfall ingen Gert P modifisering...

    mvh
    Will keep you posted ang. HR PSU. Jeg har heller aldri fått noen ensbetydende tilbakemelding på denne oppgraderingen. Så da måtte jeg ta skjeen i egne hender og høre om det har noe for seg! Byttet engang strømforskyning på en Pro-Ject med godt resultat. Optimist inntil videre :) Så får jeg starte å spare til samme arm som deg!

    OU812
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Vel, endelig i nytt hus. Anlegget er fortsatt nedpakket, her i den nye lyttekroken. Gleder meg til å pakke ut og sette opp. Alltid spennende å komme til et nytt rom med de utfordringer det gir. Dette er 8'ende gang Monolith'ene er på flyttefot. Dette blir nok den siste...
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med ny hule SOA :) Spennende å se hvordan anlegget passer inn i det nye rommet. Du har sikkert noen timer med småflytting og justeringer forran deg! Jeg har fått HR PSUen til Gyroen. Du kan lese litt om mitt førsteinntrykk på tråden min hvis interesert. Lykke til med utpakking :)

    OU812
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer SOA!

    Er du fremdeles i nabolaget...?

    Mvh
    OMF
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med ny kåk, SOA! ;D
    Blir nok greit å få unna tomemballasjen, tenker jeg....
    ...og ikke minst spennende om du får like gode lyttestunder som i gamlehuset...

    Og til tkr og OMF; han har ikke flyttet langt, men har blitt geit.... ;)

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.754
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    Grattis med ny kåk, SOA! ;D
    Blir nok greit å få unna tomemballasjen, tenker jeg....
    ...og ikke minst spennende om du får like gode lyttestunder som i gamlehuset...

    Og til tkr og OMF; han har ikke flyttet langt, men har blitt geit.... ;)

    mvh
    Proffen
    - Som i FJELLgeit?
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    tkr skrev:
    Proffen skrev:
    Grattis med ny kåk, SOA! ;D
    Blir nok greit å få unna tomemballasjen, tenker jeg....
    ...og ikke minst spennende om du får like gode lyttestunder som i gamlehuset...

    Og til tkr og OMF; han har ikke flyttet langt, men har blitt geit.... ;)

    mvh
    Proffen
    - Som i FJELLgeit?
    Snarere som i...Askøy ;)

    Blir spennende dette her. Nytt rom (hus), nye muligheter!
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    Gratulerer! Hvordan er dimensjonene ift forrige stue? Går du fortsatt for x-tra sub?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for alle grats...jeg er som sagt blitt øyboer, rett over Askøybroen, så fortsatt sentralt synes jeg.

    Ang lytterommet blir det omtrent som før, men lyttepos blir ikke inntil bakvegg. Innhuket er på ca 20 m2, takhøyde fra 2,7-3,5m. Innhuket er en del av stuen som er på totalt 50 m2. Selvfølgelig spent på hvordan det vil funke, men er optimist. Blir selvfølgelig Laug-treff etterhver, tidl sept bør det meste være klart...

    @nido: sub er fremdeles med...tror jeg :-\


    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    På tide å oppdatere tråden…




    Etter ett drøyt halvår nedetid er det igjen lys i ML logoen på Descent’en. Problemet har vært strømforsyningen. Grunn for at rep har trukket ut i tid er bla omorganiseringer på MartinLogan fabrikken. Audiocompaniet har hele tiden fulgt opp, og jeg takker Olav og Christian for velvillig service…





    Har brukt de siste ukene på å eksperimentere med sub-innstillinger (nivå, deling, fase) og plassering av denne og høyttalere. Som vanlig er det et helv… og finne riktig plassering på høytalerne, men tror at jeg omsider har kommet frem til en løsning der Descent’en og Monolith’ene utfyller hverandre meget godt fra lytteposisjonen. Jeg er i hvert fall fornøyd med hvordan det nå spiller…



    Legger ved noen bilder av anlegget i det nye lytterommet. Foto av Kjoenik :D
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Endelig!
    Tar meg en tur etterhvert, så får vi ta å spille noe skikkelig bassmusikk 8)
     

    Ollik

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2009
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Gratulerer SOA :)

    Ser virkelig flott ut.
    Kortid får man komme ut på en lytt? ;)

    Ole-Martin
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.943
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert oppsett, grattis!

    R
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hei Soa!

    Takk for sist, det var en god musikkveld. Fjellsiden kommer gjerne en tur til øyen. HSobstad kjører :). Veldig spennende det du har bygget opp. Ha en god jul.

    mvh Elektron
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for gratulasjoner...jeg er meget tilfreds med oppsettet slik det står nå, men mulig det blir noen små justeringer ila 2011. Det finnes en PU som frister litt...

    Fjellsiden LL er selvfølgelig hjertelig velkommen, det samme er du Ollik. Januar blir ganske stille på jobbfronten for min del, så her er det muligheter.

    Ønsker alle hifi frender en riktig God Jul og et Godt Nytt År.

    mvh
    SOA
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    God jul og godt nytt år!
    PS. Har sendt familien i kirka og nyter nå en rolig stund med Sondre Bratland, herlig!!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    kjoenik skrev:
    God jul og godt nytt år!
    PS. Har sendt familien i kirka og nyter nå en rolig stund med Sondre Bratland, herlig!!
    Kommer akkurat fra gudstjeneste...vakker sang fra solist og flott orgelspill i Søm Kirke. Fin opptakt til kvelden.

    Vi tar et møte på nyåret. God Jul til deg og familien!
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gleder meg til å høre anlegget ditt. Du som er en ekte elekrostatmann! Du har et nydelig anlegg og sikkert et flott nytt lytterom. Har alltid sagt at elektrostater bringer musikken inn i rommet på en ekte og naturlig måte. Så er i høyeste grad med anlegget ditt. :)

    Ole
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Hele Fjellsiden Lydlaug dro forleden kveld på tur til SOA på Askøy for å lytte til anlegget. Dette var noe vi hadde gledet oss til lenge. Med store elektrostater og Vac sin legendariske 300b baserte rørforsterker i vente, gikk turen unna på rekordtid. Vi ble møtt av en opplagt vert, et nytt hus og et forvarmet  anlegg.

    Når det gjelder anleggets ytre kvaliteter er betegnelsen lekkert slett ingen overdrivelse. Flotte høytalere av imponerende størrelse, 8x300b i en forsterker, ryddighet i kabler og millimeterpresisjon i plassering av komponentene både i høyde, dybde og bredde. Høytalerne hadde gode arbeidsbetingelser med god avstand til bakvegg. Kaffe, lyttebrus, mozel, potetløv og sjokolade ble satt på bordet. Festen kunne begynne.

    Det ble spilt både medbrakt musikk og diverse fra vertens egen samling. Vi var vel innom de fleste genre. Kvelden ble avslutte med «husker du denne» vinyl fra både sytti og åttitallet, kjempemoro.Vi spilte nesten tre time i strekk uten det minste snev av lyttetretthet.

    Så kort om lyden. Et stort og flott lydbilde med masse luft. Åpent, naturlig og detaljert. Høytalerne var utstyrt med 10 tommers basselementer og leverte ned til 30hz, en jobb de gjorde med kraft og presisjon. Forøvrig var det god spredning i hele lydbildet og høytalerne var ikke så gnitne på sweet-spot som jeg har opplevd med andre elektrostater. For å ta seg av de helt lave frekvensene hadde verten integrert en sub med deling på 40 hz, en jobb han forøvrig hadde lyktes med. Anlegget spilte veldig bra også på litt lavere volum, noe jeg setter pris på. Analysefasen gikk fort over, og her var det bare å lene seg tilbake og nyte musikkens gleder.

    Turen hjem gikk med til livlig diskusjon om kveldens lyttebesøk og konklusjonen var entydig. Dette var virkelig et anlegg etter vår smak. Tusen takk til SOA for en flott lytteopplevelse.

    Mvh Elektron 
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Her må jeg bare henge meg på Elektron sin utmerkede oppsummering. Takk til Sven Øyvind som var en vert etter vår smak. Rolig og ustresset, samt raus.

    Anlegget serverte det meste av testet musikk ukomplisert og på en måte som underbygget lysten til å høre mer musikk. Det er slik jeg ser det en god egenskap i et anlegg. Det kan bli for mye av High-End lyd-nyanser noen ganger, men slik var det som nevnt ikke problemer med.

    Det er også herlig å konstatere at noen klarer kunsten å satse hardt på et anlegg for så å finne roen med dette i mange år. Ht og forsterker er fra midten av nitti-tallet - hos samme eier. Tøft!

    Dersom vi noen sinne skulle endre medlemspolicy og skulle du noen sinne flytte til fjellsiden i Bergen vil jeg påstå SOA at du står relativt sterkt til å bli vurdert som medlem i Fjellsiden Lydlaug. Dette er et positivt utsagn på summen av alt vi opplevde på besøket hos deg.

    BRA!

    Mvh Helge

    Elektron skrev:
    Hele Fjellsiden Lydlaug dro forleden kveld på tur til SOA på Askøy for å lytte til anlegget. Dette var noe vi hadde gledet oss til lenge. Med store elektrostater og Vac sin legendariske 300b baserte rørforsterker i vente, gikk turen unna på rekordtid. Vi ble møtt av en opplagt vert, et nytt hus og et forvarmet anlegg.

    Når det gjelder anleggets ytre kvaliteter er betegnelsen lekkert slett ingen overdrivelse. Flotte høytalere av imponerende størrelse, 8x300b i en forsterker, ryddighet i kabler og millimeterpresisjon i plassering av komponentene både i høyde, dybde og bredde. Høytalerne hadde gode arbeidsbetingelser med god avstand til bakvegg. Kaffe, lyttebrus, mozel, potetløv og sjokolade ble satt på bordet. Festen kunne begynne.

    Det ble spilt både medbrakt musikk og diverse fra vertens egen samling. Vi var vel innom de fleste genre. Kvelden ble avslutte med «husker du denne» vinyl fra både sytti og åttitallet, kjempemoro.Vi spilte nesten tre time i strekk uten det minste snev av lyttetretthet.

    Så kort om lyden. Et stort og flott lydbilde med masse luft. Åpent, naturlig og detaljert. Høytalerne var utstyrt med 10 tommers basselementer og leverte ned til 30hz, en jobb de gjorde med kraft og presisjon. Forøvrig var det god spredning i hele lydbildet og høytalerne var ikke så gnitne på sweet-spot som jeg har opplevd med andre elektrostater. For å ta seg av de helt lave frekvensene hadde verten integrert en sub med deling på 40 hz, en jobb han forøvrig hadde lyktes med. Anlegget spilte veldig bra også på litt lavere volum, noe jeg setter pris på. Analysefasen gikk fort over, og her var det bare å lene seg tilbake og nyte musikkens gleder.

    Turen hjem gikk med til livlig diskusjon om kveldens lyttebesøk og konklusjonen var entydig. Dette var virkelig et anlegg etter vår smak. Tusen takk til SOA for en flott lytteopplevelse.

    Mvh Elektron
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Det var da et meget vakkert og smakfullt oppsett! Symmetri liker vi å se! Første bud for gode akustiske betingelser.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    pengesluk skrev:
    Det var da et meget vakkert og smakfullt oppsett! Symmetri liker vi å se! Første bud for gode akustiske betingelser.
    Takk for fine kommentarer, pengesluk. Symmetri er viktig for det akustiske, spesielt med elektrostater som er vrine å få til plasseringsmessig. I tillegg betyr det for meg også noe ift det estetiske.

    mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Super tråd!! har ikke sett den før nå :eek: Fantastisk anlegg :)
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    HSobstad skrev:
    Her må jeg bare henge meg på Elektron sin utmerkede oppsummering. Takk til Sven Øyvind som var en vert etter vår smak. Rolig og ustresset, samt raus.

    Anlegget serverte det meste av testet musikk ukomplisert og på en måte som underbygget lysten til å høre mer musikk. Det er slik jeg ser det en god egenskap i et anlegg. Det kan bli for mye av High-End lyd-nyanser noen ganger, men slik var det som nevnt ikke problemer med.

    Det er også herlig å konstatere at noen klarer kunsten å satse hardt på et anlegg for så å finne roen med dette i mange år. Ht og forsterker er fra midten av nitti-tallet - hos samme eier. Tøft!

    Dersom vi noen sinne skulle endre medlemspolicy og skulle du noen sinne flytte til fjellsiden i Bergen vil jeg påstå SOA at du står relativt sterkt til å bli vurdert som medlem i Fjellsiden Lydlaug. Dette er et positivt utsagn på summen av alt vi opplevde på besøket hos deg.

    BRA!

    Mvh Helge

    Elektron skrev:
    Hele Fjellsiden Lydlaug dro forleden kveld på tur til SOA på Askøy for å lytte til anlegget. Dette var noe vi hadde gledet oss til lenge. Med store elektrostater og Vac sin legendariske 300b baserte rørforsterker i vente, gikk turen unna på rekordtid. Vi ble møtt av en opplagt vert, et nytt hus og et forvarmet anlegg.

    Når det gjelder anleggets ytre kvaliteter er betegnelsen lekkert slett ingen overdrivelse. Flotte høytalere av imponerende størrelse, 8x300b i en forsterker, ryddighet i kabler og millimeterpresisjon i plassering av komponentene både i høyde, dybde og bredde. Høytalerne hadde gode arbeidsbetingelser med god avstand til bakvegg. Kaffe, lyttebrus, mozel, potetløv og sjokolade ble satt på bordet. Festen kunne begynne.

    Det ble spilt både medbrakt musikk og diverse fra vertens egen samling. Vi var vel innom de fleste genre. Kvelden ble avslutte med «husker du denne» vinyl fra både sytti og åttitallet, kjempemoro.Vi spilte nesten tre time i strekk uten det minste snev av lyttetretthet.

    Så kort om lyden. Et stort og flott lydbilde med masse luft. Åpent, naturlig og detaljert. Høytalerne var utstyrt med 10 tommers basselementer og leverte ned til 30hz, en jobb de gjorde med kraft og presisjon. Forøvrig var det god spredning i hele lydbildet og høytalerne var ikke så gnitne på sweet-spot som jeg har opplevd med andre elektrostater. For å ta seg av de helt lave frekvensene hadde verten integrert en sub med deling på 40 hz, en jobb han forøvrig hadde lyktes med. Anlegget spilte veldig bra også på litt lavere volum, noe jeg setter pris på. Analysefasen gikk fort over, og her var det bare å lene seg tilbake og nyte musikkens gleder.

    Turen hjem gikk med til livlig diskusjon om kveldens lyttebesøk og konklusjonen var entydig. Dette var virkelig et anlegg etter vår smak. Tusen takk til SOA for en flott lytteopplevelse.

    Mvh Elektron
    Tusen takk for et trivelig besøk fra Fjellsiden. Var jo spent på hva de herrer med highend hornsystemer hadde for tanker om mitt ESL oppsett, og da er det selvfølgelig hyggelig med slike tilbakemeldinger. Synes jo selv det låter bra, men at besøkende også får noe ut av lytteopplevelsene gleder meg og virker samtidig bekreftende på at noe er gjort riktig.

    At jeg i tillegg kan være en kandidat til et medlemskap i det eksklusive Laug dersom jeg en gang i fremtiden skulle bevege meg mot de finere sider av byen, er selvsagt smigrende og får meg til å føle både ydmyk og beæret ;D ;D

    Ser frem til etterhvert å avlegge et besøk hos Elektron, den andre halvdel av Fjellsiden Lydlaug, for å oppleve hans Acapella høyttalere…

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    65finger skrev:
    Super tråd!! har ikke sett den før nå :eek: Fantastisk anlegg :)
    Takk for hyggelige kommentarer, 65finger.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn