SOA's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    kjoenik skrev:
    SOA skrev:
    kjoenik skrev:
    Tror jeg må ta med meg Olympus'n og komme på besøk ;D
    Siden jeg intet sett og intet hørt verken fra deg eller olympusen din, får du ta til takke med flere egenproduserte bilder.... Du er muligens fortsatt på bøljan blå og leker skipslege....;D
    Nope, er hjemme igjen, i noen dager, før jeg reiser til Emiratene for å leke Lawrence of Arabia...



    Mye jobb, men klarer å skvise inn en kveld i Harmonien i morgen. Har en ekstra billett om du vil være med!!
    Begynner halv åtte. Kveldens program..."På vei til Wien". Blir nok bra! :D
    Du har PM...
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Poster noen lytteinntrykk etter ca 90 timer med Audio Research PH 5. De fleste i samspill med ARC LS26.
    Ved avspilling av kildemateriale er inntrykket først og fremst en anelse mørkere klangbalanse enn tidligere. Mellomtonen er mer fremtredene hvor vokal kommer flott i fokus. Jeg merker også en noe roligere topp (kunne være litt hissig med ASR), samtidig som detaljeringsnivået er utmerket. Kvinne/gitar musikk ala Suzanne Vega blir simpelthen strålende gjengitt.
    Stillheten mellom tonene er slående. Her er ingen unoter. I det hele tatt syntes jeg lydbildet er blitt mer behagelig, mer analogt om man kan si det på den måten, og dette er helt i min ånd hva angår lydpreferanser. I de nedre oktaver derimot opplever jeg ikke nevneverdig forandring. Dette var også et område ASR MB behersket meget bra IMO...dvs at bassen fortsatt er dyp, stram og kontant.

    Har eksperimentert litt med ulike laster for PU’en. Dette er meget enkelt på PH 5 da man velger de ulike inngangs impedanser (47k/1k/500/200/100) fra fjernkontrollen. Jeg har derimot ikke konstatert de helt store forskjellene jeg hadde ventet. Bruker 100 ohm da denne ligger nærmest anbefaling fra Lyra, og i mine ører fungerer best.


    Fjernkontroll PH5


    Bruker originalkabel fra RB300. Har byttet ut phonokontaktene i plast med WBT RCA kvalitets kontakter. Jeg har trukket kabelen med PVC strømpe for å heve det visuelle inntrykket. Etter å ha sett modifiseringen til kjoenik’s RB250 arm av Audio Origami ble jeg fristet til å gjøre det samme. Men jeg har planer om å oppgradere armen i nærmere fremtid, så jeg avstår. Mellom PH5 og LS26 brukes forøvrig Transparent Audio Ultra RCA. Nettkabel FP Gold fra Xindak.




    Så langt svarer Audio Research PH 5 til forventningene og jeg er selvfølgelig meget fornøyd. I det hele har PH 5 vært et stort løft på nesten alle parametere og synes som en god match for komboen Michell/Rega/Lyra.

    mvh
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Følger opp med noen flere lytteinntrykk etter forforsterker byttet. 150 driftstimer er passert. Nå er også Krell’en på plass etter et lite doktor besøk, så følgende er hovedsaklig med denne som kilde.


    Toppmating


    Detalj med display


    Audio Research LS26 er helt etter forventningene av hva jeg har lest og hørt om denne forsterkeren. Først og fremst er den fremragende mellomtonen og det enorme lydbilde som legges merke til. Gjengivelsen av vokaler helt i referanseklasse. Krystallklart, nærhet, i fokus og helt uten antydning til sh-lyder (sibilanter). Små ensembler og stryke kvartetter er noe av den musikken som gjengis virkelig godt på dette anlegget. Rør og elektrostater mener jeg har stor del av æren for dette. LS 26 løfter dette enda et nivå. Det føles som man er tilstede i salen når BIS innspillingen av Vivaldi’s Quattro Stagioni legges under lokket på CD spilleren. Innspillingen er gjort med originalinstrumenter og den organiske og levende klangen fra instrumentene gjør nærhetsfølelsen og tilstedeværelsen fullkommen på en annen måte enn tidligere.

    Selv på meget kompleks musikk som store symfonier og korverk beholdes roen, og det blir svært sjelden stressende. Jeg vil si at anlegget stort sett er altetende. Musikk fra band som Tool og Metallica kommer også godt ut av det, selv om høytalerne ikke har denne musikkgenren på førstevalget.

    Jeg ønsker LS26 hjertelig velkommen i anlegget. Dette blir garantert et langvarig forhold.


    Oversikt elektronikk


    Audio Research LS 26


    Audio Research PH 5
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Herlig utstyr Soa, og god formulering i beskrivelser.

    Mulig å få ett bilde fra sweetspot med HT? 8)

    MVH Johnny
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Stilig saker SOA. Har nok sagt det et par ganger før, men den Krell KPS 30i spillern er bare sinnsvakt tøff. ;D

    Har den spillern digital inngang forresten? Det har jeg lurt litt på.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Johnny:
    Skal prøve å få til et bra bilde fra sweetspot, men er litt mangelfull på brukbart fotoutstyr. Skulle gjerne hatt digital speilrefleks med vidvinkelobjektiv. Får se om jeg får lånt et....

    Pengvim:
    Enig med deg, Krell'en tøff 8). Cd spilleren har ialt 5 digitale innganger med ulike kontakter. Den har også digital utgang. Disse gir muligheter for bruk som ekstern DA konverter, driverk og som ren integrert CD spiller. Den har derimot ingen variabel linjeutgang så den kan ikke brukes direkte med et sluttrinn.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjøpte en slik D40 og er svært fornøyd, som det ble sagt i en annen tråd, svært mye kamera for pengene.
    Er ikke sikkert du trenger vidvinkel heller.
    MVH Johnny
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har som tidligere nevnt planer om å ta med meg den gamle olympusen ut til SOA for å ta litt bilder. Skal se om jeg kan få tak i et stativ. Hvis ikke må man benytte bøker, stoler, bord, og annet.
    Ingen blitz-bilder, jeg lover ;)
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Er ikke sikkert du trenger vidvinkel heller.
    Kitobjektivet til D40, AF-S DX 18-55 mm II, er av typen vidvinkel med zoom. Dvs., etter 35mm standard er det i grunnen et 27-83 mm eller deromkring, men fremdeles heilt grei vidvinkel for normal bruk.

    kjoenik skrev:
    Ingen blitz-bilder, jeg lover ;)
    Riktig brukt kan faktisk slike bilder bli svært bra om tilgjengelig lys er begrensa.

    Veldig morro å følge tråden din, SOA, flotte saker du har ståande hjå deg altså!

    Mvh. Karl
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Takk for det Karl og takk for alle innspill ang kamera. Skjønner at det ikke er noen vei utenom lenger...må nok skaffe meg et digitalt kamerahus. Litt synd egentlig for jeg har to utmerkede 35mm speilreflekskameraer liggende som ikke blir brukt. Derimot kan jo linsene (Canon) brukes (35-80mm og 28-105mm).

    Du får snart ta deg en tur med Olympusen din kjoenik, og se om du kan trylle frem noen blinkskudd ;). Stativ har jeg.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det har vært etterlyst overiktsblider av hele systemet. Har gjort et tappert forsøk med min Casio Exilim, men ikke lett å få til gode innebilder....
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vanvittig flotte bilder og komponenter SOA.....

    Du vet at du står øverst på ønskelisten min over anlegg jeg vil høre... ;D ;D

    Mvh
    OMF
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    OMF skrev:
    Vanvittig flotte bilder og komponenter SOA.....

    Du vet at du står øverst på ønskelisten min over anlegg jeg vil høre... ;D ;D

    Mvh
    OMF
    Takker OMF!

    Sjekk mailboksen din (privat mail), så kanskje du kan stryke noe på ønskelisten din ;)

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet det, jeg vet det ;D
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    282
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Oppgradering av motor?

    Det skal dog bemerkes at jeg overhodet ikke har kunnskap om platespillere, så dette er et skudd ut i det komplette mørket...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke dette et såkalt arm-board da...
    Men til hvilken arm 8)
    Har du fått noen leveringsdato SOA?
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Det stemmer Kjoenik, det er et armboard. Armen har ligget å ventet hos forhandler et par uker allerede. Ser frem til å få den på plass. Skal bare komme meg hjem fra Spania først...
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Armen er allerede presentert i en annen tråd her inne.... Kommer tilbake med mer her nå den er montert. Her er et par bilder av den så lenge...




    SME series V med gold print
     

    Vedlegg

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Oioi, dette gleder jeg meg til å ta en nærmere titt på. For ikke å snakke om å høre på...!!!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Da er armen på plass på Gyro'en. Riktig lekkert ble det om jeg skal si det selv...

    Lyden? Får sitere fra "Ny arm...." tråden min: ...tildels stor forbedring mtp fokus og ro i lydblidet, sortere bakgrunn og detaljering. Bassen er dramatisk forbedret ift dybde og presisjon...

    noen flere fotos...
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lekker og meget funksjonell arm det der.

    Spiller du med en anelse negativ VTA eller i vater?
    Denne armen er jo en slik justering verdens enkleste sak :)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer!

    Synd jeg aldri er i Bergen... :D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    emotikon skrev:
    Lekker og meget funksjonell arm det der.

    Spiller du med en anelse negativ VTA eller i vater?
    Denne armen er jo en slik justering verdens enkleste sak :)
    Ser slik ut på bildene ja...men den skal være tilnærmet horisontal ift instruksjon og målinger med medfølgende linjal. Skal etterhvert prøve med ulike VTA'er for optimalisering. Som du sier, er dette en meget enkel operasjon ;)

    mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Pengvim skrev:
    Gratulerer!

    Synd jeg aldri er i Bergen... :D
    Takk for det Pengvim... og skulle du likevel tilfeldigvis havne her i byen, er det bare å komme innom...

    mvh
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    At det låter utrolig bra er det i hverfall ingen tvil om! :D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Får starte opp tråden igjen da noe nytt på HW fronten foreligger. Det siste halvåret har det vært stille på den fronten da jeg har brukt mye av tiden på å lytte til musikk og finne tilskudd til musikksamlingen min. Jeg kjøper stort sett vinyl, både brukt og nytt, og synes jeg har fått tak i mange flotte titler...

    Som nevnt tidligere synes jeg lydmessig vinyl er relativt overlegent CD mediet, noe som blir bekreftet hver gang jeg gjør sammenlikninger både i eget og andres anlegg. Med bakgrunn i disse erfaringer har jeg har bestemt meg for å bygge opp en meget habil vinylrigg. Startet i sommer med Series V armen og fortsetter nå med ny riaa. Så får vi følge på med PU evt drivverk etterhvert...men det vil nok gå noe tid.

    Ikke overraskende? falt valget nok engang på ARC. Dette på bakgrunn av match med LS26, erfaringer fra PH5 samt kanongode omtaler i de etablerte HiFi magasin...og så er det jo noe spesielt med denne legendariske produsenten synes jeg.

    Noen fotos...
     

    Vedlegg

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    tkr skrev:
    Næmen Grattis, SOA! Får vi lytteinntrykk etter hvert?
    mvh
    Takk for det tkr. Lytteinntrykk kommer etterhvert som rørene får noen glødetimer...
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette så himmelsk ut og låter vel "helt bergensk" vil jeg tippe ;).

    Og ha en riktig God Jul.

    Mvh
    Jan P.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Hva skal man si om dette da.. ;D
    Det er vel ikke så mye annet å si enn at dette var helt vanvittig lekkert!
    Artig å se hvordan du har oppgradert etterhvert som tiden har gått, og bildene dine er også virkelig flotte!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja. Du får varme den godt opp, så kommer jeg innom for en vurdering snarlig.
    Blir spennende å høre hvordan dette står seg i forhold til PH5!
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    @maskinisten/ Grumpy...tusen takk for fine tilbakemeldinger!

    God Jul til deg også Grumpy. Låter vel ikke så ille i karnappet ditt heller regner jeg med... :)

    @kjoenik...du får ta en tur over nyttår.

    mvh
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk likeså SOA. Julemusikken i 'nappet' er så bra at det luktet edelgran lenge før treet kom innomhus ;).

    Samtidig benytter jeg anledningen til å gjenta julehilsen til deg og dine, samt alle øvrige forumister som jeg har hatt "kontakt" med på sentralen ila dette året.

    Mvh
    Jan P.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Da er det dags for en liten rapport av hva nyervervelsen Audio Research PH7 presterer i anlegget. Rørenes diftstimer er nå passert 60 og det bør gi en god pekepinn på hva dette phonotrinnet er god for. Jeg minnes at PH5 også begynnte å stabilisere seg rundt denne runtime'en.

    Hva er så de umiddelbare inntrykkene ift forgjengeren: La meg først slå fast at PH5 er en knallgod phonoforsterker! Det er allikevel klart for meg at 7eren spiller i minst en divisjon over. For det første er det en total ro, ikke et knyst eller unote å spore i lydbildet. Rommet er himmelhøyt og svært åpent. Stereoperspektiv er strålende og det er lett å plassere de ulike instrumenter i lydbildet, selv på kompleks musikk. Mellomtonen er dette anleggets store force noe jeg har mast mye om tidligere i denne tråden. PH7 står selvfølgelig ikke tilbake på dette området ift tidligere ytelser, men når tvertimot nye høyder. På frekvensfløyene er det også bedringer å spore ift PH5. Bassen virker enda bedre definert, diskanten mer raffinert og delikat. Blir mye halleluja og superlativer dette her, men jeg er som dere skjønner svært fornøyd. Skal bli artig å høre om mine hifi-frender får de samme inntrykkende.... ::)

    Når det gjelder laster, er det like enkelt switche mellom de ulike latestene på denne riaa'en som på PH5. Ved tastetrykk på fjernkontrollen velger man mellom 47k/1k/500/200/100 Ohm. Har eksprimentert litt her også, og har forløpig landet på 200 Ohm. På PH5 syntes jeg Lyraen gjorde seg best på 100 Ohm. Vi får se hva det blir etterhvert...PH7 har forøvrig samme gain som PH5, 57.5dB.

    Det er etterhvert blitt forferdelig moro og engasjerende å spille vinylplater. Jeg har en del duplikater CD/vinyl hvor det er påfallende stor forskjell på mange av innspillingene, spesielt er eldre CDer ofte direkte blodfattige i sammenlikning. Derfor er det gledelig at det stadig kommer flere vinyl(re)utgivelser. Jeg for min del har nærmest sluttet å kjøpe CD plater.

    Mvh
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Så var tiden for større hifi investeringer over for denne gang. Heretter vil det meste av oppspart kapital forsvinne i dragsuget til nytt boligprosjekt…

    …men ikke helt, for noe smågodt må det være lov til å unne seg for å holde hifi abstinensen på et levelig nivå ;)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn