Alt til hus og bolig snøfreser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi kjøpe i høst en Al-Ko 560.

    Virker å være noe tilsvarende du er ute etter.
    Den har fått kjørt seg noen timer i vinter. Fornøyd sålangt.
    Grunn til at denne ble valgt er at den er litt mindre og lettere enn de fleste på markedet.
    56 cm fresebredde og vekt 70 kg.
    Mao - lett å håndtere for alle.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ikke til 400 spenn for 5 liter, nei. Den skal de få ha.

    Motorsaga og ryddesaga får alkylatbensin (fra Felleskjøpet). Om det kniper, så kan de andre få 98-oktan.

    Johan-Kr
    De 400 kronene kan fort tjene seg inn…..
    Jeg har enda ikke byttet brytepinne og jeg har hatt freseren i nesten 15 år......
    jøss😜😜
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Jeg har enda ikke byttet brytepinne og jeg har hatt freseren i nesten 15 år......
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Når freseren/klipperen brukes i sesongen har det ikke så mye for seg med alkylatbensin, men det er lurt å tilpasse slik at maskinen lagres med alkylatbensin på tanken.
    Eller tømme tanken og kjører forgasseren tom, slik jeg har gjort i alle år med gressklipperen. Enn så lenge har jeg droppet freser da det er enkler med stor skuffe og et sted å bli kvitt snøen, og det setter nok naboene pris på :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Når det gjelder alkylatbensin så bør man være forberedt på at den gamle motorsagen som er arvet etter fatter og brukes kun sporadisk på hytten ikke liker alkylatbensin sånn uten videre. Forgasser må justeres for at sagen skal starte og gå som den skal.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Eller tømme tanken og kjører forgasseren tom, slik jeg har gjort i alle år med gressklipperen.
    Står tank og forgasser tom kan det bli rust/korrosjon i dyser og slikt. Pluss at diverse småkryp kan finne på å bosette seg der.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Står tank og forgasser tom kan det bli rust/korrosjon i dyser og slikt. Pluss at diverse småkryp kan finne på å bosette seg der.
    Riktignok på en gammel freser så opplevde jeg at en kork (?) Pakking i forgasseren tørket inn eller noe slikt. Resultatet ble at forgasseren lakk litt.
    En ting som kanskje (?) Er lurt, er å kjøre igjennom med 98 oktan bensin, da bør det ikke være noe metanolrester igjen i systemet over sommeren. Eller vinteren for gressklipperen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Riktignok på en gammel freser så opplevde jeg at en kork (?) Pakking i forgasseren tørket inn eller noe slikt. Resultatet ble at forgasseren lakk litt.
    En ting som kanskje (?) Er lurt, er å kjøre igjennom med 98 oktan bensin, da bør det ikke være noe metanolrester igjen i systemet over sommeren. Eller vinteren for gressklipperen.
    Eller la den stå med alkylatbensin..
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De 400 kronene kan fort tjene seg inn…..

    jøss😜😜
    Nei, egentlig ikke.

    En helt ny, slik snøfreser koster 9000kr. Det tilsvarer 22.5 stk 5-literskanner med Aspen, eller 112,5liter.

    Kostnaden tilsvarer >200kr for hver runde med fresing på verandaen. Mao kan en kjøpe ny fres hvert 5 år, i forhold til merkostnaden med Aspen.

    Motoren er beregnet for å kjøre vanlig bensin. Så lenge en unngår at det blir stående bensin i forgasseren over lang tid, er det ingen grunn til å bruke Aspen. Derav rådet om å kjøre tom forgasseren

    Det minner meg om den reklameplakaten som insinuerer at en skal kjøre Aspen på påhengsmotoren…

    Johan-Kr
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Nei, egentlig ikke.

    En helt ny, slik snøfreser koster 9000kr. Det tilsvarer 22.5 stk 5-literskanner med Aspen, eller 112,5liter.

    Kostnaden tilsvarer >200kr for hver runde med fresing på verandaen. Mao kan en kjøpe ny fres hvert 5 år, i forhold til merkostnaden med Aspen.

    Motoren er beregnet for å kjøre vanlig bensin. Så lenge en unngår at det blir stående bensin i forgasseren over lang tid, er det ingen grunn til å bruke Aspen. Derav rådet om å kjøre tom forgasseren

    Det minner meg om den reklameplakaten som insinuerer at en skal kjøre Aspen på påhengsmotoren…

    Johan-Kr
    Dummeste jeg har hørt på lenge…kjøp sånn dritt bensin du. Jeg gjør det ikke🤣
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt fresen min i 7 år og forrige eier hadde den minst like lenge så den er nok i hvert fall 15 år. Aldri brukt noe annet en 95, ikke skrudd av bensin, ikke tømt før lagring. Starter hver høst uten problem og starter på 1. eller 2. drag gjennom vinteren. Sitter en Briggs & Stratton motor i den, hvilket jeg forstår er en ganske vanlig motor i disse fresene.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Har hatt kinafresen min i 7 år og forrige eier hadde den minst like lenge så den er nok i hvert fall 15 år. Aldri brukt noe annet en 95, ikke skrudd av bensin, ikke tømt før lagring. Starter hver høst uten problem og starter på 1. eller 2. drag gjennom vinteren. Sitter en Briggs & Stratton motor i den, hvilket jeg forstår er en ganske vanlig motor i disse fresene.
    Kinafres har nok en kinamotor. B&S er amerikansk.....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    loncin er en motor som brukes av flere
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Loncinmotorene er helt kurante og temmelig skuddsikre. Det er stålkvalitet, lakkvalitet og annen mekanikk som kunne vært bedre på kinafresene. For pengene en betaler, er det et greit produkt.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Er det i vår Al-Ko også.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har hatt kinafresen min i 7 år og forrige eier hadde den minst like lenge så den er nok i hvert fall 15 år. Aldri brukt noe annet en 95, ikke skrudd av bensin, ikke tømt før lagring. Starter hver høst uten problem og starter på 1. eller 2. drag gjennom vinteren. Sitter en Briggs & Stratton motor i den, hvilket jeg forstår er en ganske vanlig motor i disse fresene.
    E10 ble innført våren -23, så at det har gått bra i alle år før det betyr ikke stort. 95 oktan er ikke lenger hva det en gang var.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Loncinmotorene er helt kurante og temmelig skuddsikre. Det er stålkvalitet, lakkvalitet og annen mekanikk som kunne vært bedre på kinafresene. For pengene en betaler, er det et greit produkt.

    Johan-Kr
    Glemte å dekke til motoren min et år, og da ble forgasseren og motoren fylt med vann.
    Måtte bytte forgasser, byttet olje (milkshake) og den har gått som normalt siden. Det er vel en 4-5 år siden.
    Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på motoren siden jeg kjøpte den.
    Resten kunne nok hatt litt bedre utførelse, feks klaringen mellom vifte og viftehuset. Satt som sagt på noen gummiklaffer, og da ble den mye bedre.
    Etter omlag 10 år er det nok tiden for en større servicerunde...
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    E10 ble innført våren -23, så at det har gått bra i alle år før det betyr ikke stort. 95 oktan er ikke lenger hva det en gang var.
    Så det kommer ikke til å gå bra fremover? (Spør fordi jeg ikke har peiling altså, kun erfaring med hvordan det har fungert i praksis med akkurat min fres)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etanol har det vært i 95 oktan i mange år. Nytt nå, fra i fjor, er at andelen har økt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, og økningen er stor nok til å skape problemer. Kjør til det stopper så er vel mye gjort. Håper i alle fall det, for det var alt jeg gadd å gjøre med gressklipperen. 😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    E85 var i Norge det også, for snart 20 år siden. Pga. at det ble for billig bensin og mer miljøvennlig så valgte de å gå bort fra det.
    Motorer har ingen problemer med å gå på det, men man må tilføre 20% mer fuel og ha bensinpumpe som takler det og dyser som er store nok. Resten så må man ha slanger og slikt av silikon som er i bedre kvalitet enn vanlig gummi som brukes over alt i tilførselen.
    En og to taktere er jo et helt annet kapittel, med smøring tilsetning i bensinen..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    E85 var i Norge det også, for snart 20 år siden. Pga. at det ble for billig bensin og mer miljøvennlig så valgte de å gå bort fra det.
    Motorer har ingen problemer med å gå på det, men man må tilføre 20% mer fuel og ha bensinpumpe som takler det og dyser som er store nok. Resten så må man ha slanger og slikt av silikon som er i bedre kvalitet enn vanlig gummi som brukes over alt i tilførselen.
    En og to taktere er jo et helt annet kapittel, med smøring tilsetning i bensinen..
    En-taktere??

    Shell V-Power 98 oktan inneholder ikke etanol.

    Bensin - St1
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det samme gjelder Esso 98okt.
    Iht regelverk merket E5, men er etanolfri
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En-taktere??

    Shell V-Power 98 oktan inneholder ikke etanol.

    Bensin - St1
    "Entakter":

    4-taktere er bedre konstruert til å håndtere tilsatt sprit, det er ved motorbrems problemene oppstår på 2-taktere da de ikke får smøring og sprit renser bare uten og smøre og dette dreper fort to-taktere og det må derfor gis ekstra smøring i bensinen. SAAB løste dette med et frihjul på girkassen, dette fungerte såpass bra at det ble bare videreført med samme girkasse til 4-taktere når de kom med mer moderne motorer og ga dessuten bedre forbruk ved å trille bedre. Idag så er jo injection brukt og gir et snillere forbruk uansett.

    Det er bare et tidsspørsmål før 98 blir 5% (E5), 95 er allerede 10% (E10) de fleste steder i flere land pga. både EU krav og krav i USA etc. At E85 bare ble fjernet slik er bare merkelig, nå blir det mer snikinnført istedet på sikt. Men sprit har mindre energi, dette gjør at forbruket øker noen prosent. En fordel med sprit er jo renere forbrenning og mer stabilt fuel så det gir mindre motorbank om man skal finne på å trimme bilen.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Det er bare et tidsspørsmål før 98 blir 5% (E5), 95 er allerede 10% (E10) de fleste steder i flere land pga. både EU krav og krav i USA etc. At E85 bare ble fjernet slik er bare merkelig, nå blir det mer snikinnført istedet på sikt. Men sprit har mindre energi, dette gjør at forbruket øker noen prosent. En fordel med sprit er jo renere forbrenning og mer stabilt fuel så det gir mindre motorbank om man skal finne på å trimme bilen.
    Nå er det vel politisk vedtatt at 98-oktan skal holdes etanolfri nettop med tanke på motorer som ikke tåler etanol. Det har blitt fremkjempet av veterankjøretøyforeninger både i Norge og andre land. Esso og Shell har 98-oktan på de fleste stasjonene sine, og jeg tror YX bruker på å ha. Jeg har kun kjørt 98-oktan på alt jeg har som går på bensin de siste ca. 10 årene, og har aldri hatt problemer. Ting starter alltid, og tanker og forgassere holder seg rene og pene. Den tåler fint å stå over en vinter (eller sommer) på en tett tank uten at den forringes merkbart.

    For de som er interessert har jeg har gjort en del (uvitenskapelig) testing med forskjellig bensin og resultatene med 98-oktan har vært ganske konsekvente uansett motortype (uten at dette er noen fasitsvar):
    *Man får bedre gassrespons, spesielt ved brå gasspådrag.
    *Man får vanligvis en liten, men merkbar ytelsesøkning spesielt på små, enkle motorer (gressklipper, motorsag etc.)
    *Små totaktere, f. eks mopeder, blir ofte mer "villige" på høye turtall og gir mindre "putring" i eksosanlegget ved bremsing på gir.
    *Penere gange på tomgang, spesielt på totaktere
    *Forbruket reduseres noe, nesten nok til å utligne prisforskjellen fra 95-oktan
    *Det er liten eller ingen merkbar forskjell mellom 98-oktan fra Esso, Shell og YX
    *Det virker derimot som det er noe forskjell på 95-oktan fra ulike leverandører

    Aspen-bensisnen vil jeg si ligger et sted mellom 95 og 98 i "opplevelse". Den har de fordelene at den er mye mer luktsvak, både bensisnen i seg selv og eksosen. Og den kan lagres veldig lenge. Men den er, som andre har påpekt, mye dyrere. Bruker du en 4-literskanne eller to i året spiller det sikkert ikke noen rolle, men for kommuner eller firmaer som kanskje bruker hundretalls liter i året blir saken en annen.

    Angående snøfresere så hadde jeg for endel år siden en gammel Gilson, kjøpt på Finn for en 500-lapp. Den var fra den tiden da "Made in USA" var et kvalitetsstempel og tingene var solid bygget - den hadde ikke brytebolter og sånt tull, der var det "heavy metal". Den hadde en 320-kubbiks sideventilert Briggs & Stratton som ble demontert og gitt en skikkelig oppfriskning med nedslipt topplokk, større forgasserdyser, elektronisk tenning og litt pustehjelp i form av en slange fra viftehuset og inn i luftinntaket. Kompresjonstrykket ble målt til 13,8 bar, og den gikk egentlig bare ordentlig på 100(130)-oktans flybensin. Men du verden som den gikk. Svintung å håndtere og drakk 6-8 liter bensin i timen, men den var fullstendig ustopppelig uansett hvor mye snø det var. Dessverre var motoren utslitt etter to harde sesonger og jeg solgte freseren for noen hundrelapper som den stod. Angrer egentlig litt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    For de som er interessert har jeg har gjort en del (uvitenskapelig) testing med forskjellig bensin og resultatene med 98-oktan har vært ganske konsekvente uansett motortype (uten at dette er noen fasitsvar):
    *Man får bedre gassrespons, spesielt ved brå gasspådrag.
    *Man får vanligvis en liten, men merkbar ytelsesøkning spesielt på små, enkle motorer (gressklipper, motorsag etc.)
    *Små totaktere, f. eks mopeder, blir ofte mer "villige" på høye turtall og gir mindre "putring" i eksosanlegget ved bremsing på gir.
    *Penere gange på tomgang, spesielt på totaktere
    *Forbruket reduseres noe, nesten nok til å utligne prisforskjellen fra 95-oktan
    *Det er liten eller ingen merkbar forskjell mellom 98-oktan fra Esso, Shell og YX
    *Det virker derimot som det er noe forskjell på 95-oktan fra ulike leverandører
    Mye av det du skriver stemmer ikke helt med virkeligheten.
    95 har mer energi enn 98 oktan, 98 er mer stabilt. Har man mapping så kan man oppnå mer effekt med 98 oktan, hvis ikke så 0 effekt ekstra. 95 kan rekke flere km, pga energi innholdet. E85 er mer stabilt enn 98, derfor får man ut enda flere hester (men igjen, kun ved mapping). E85 brenner renere, men trenger 20% mer drivstoff. Igjen, E10 (dagens 95) gir nok litt høyere forbruk sammenlignet med ren 95 da energi innholdet er forskjellig pga sprit, om ting er gjort korrekt med motorstyring.
    Har man fabrikk trim, så vil man oppnå ingenting ved å bytte imellom drivstoff typene, det er ingen forskjell på motorbank eller ionisering på innsuget. Trimmer man derimot bilen med noe uorginale greier, så vil man derimot oppnå en forskjell og da vesentlig forskjell også da motoren går mer eller mindre på bristepunktet. Man får sikkert noe dårlig fra fabrikk her også fra endel produsenter.
    Klart noe greier med forgasser må justeres på om man har alt for mye fortenning. Om motor er påjustert og det banker i hytt og gevær så vil det jo si seg selv at 95 kolliderer der den ikke burde og ting vil gå i stykker ved ekstra slitasje og selvfølgelig høyere forbruk og mindre effekt sammenlignet med 98.
    Top fuel biler foretrekker jo ren alkohol + en dært nitro, ikke dermed sagt at dette er hjelper gressklipperen til han far for å få klipt plenen kjappere uten noen videre modifikasjoner.

    Det er ikke verre enn å følge anbefalingen til produsenten heller, på mine biler står det både 95, 98, E10 og E5. Da unnlater jeg å fylle diesel, selv om noen på internett sier at diesel er mest økonomisk.

    På totaktere står det som regel både blytilsetning, antall dl totakt olje pr liter bensin etc. Oppgitt fra produsent. Så å fylle på sprit er kanskje ikke det beste sånn sett, da igjen må det tunes og justeres deretter og forbruket vil såklart økes eller skjære motoren for å tilpasse imot drivstoffet. Totaktere kan gå på ren alkohol de også, men ikke anbefalt på utstyr gjengrodd av gammel olje da sprit løsner og renser olje fra metall, og ikke minst morkner gummi som blir med inn sammen med bensinen i innsug etc.

    Optimalisering kan man avslutte med som et stikkord, det meste kan tukles med og tilpasses for å fungere, men uansett rett drivstoff til rett verktøy og rett verktøy til rett jobb.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Har en veldig lik maskin, bare med belter.
    Hvis du ser på toppen av utkastet, så er det en wire styring til regulering av toppen på utkastet. Om noen år, så kommer den belgen til å smuldre opp, og da kommer det vann inn i wirestrømpa. Som igjen fryser og da får en ikke beveget toppen på utkastet. Biltema kunne ikke skaffe den belgen, muligens en kan få fatt i den på Aliexpress.
    Nå har jeg også fått vann i wiren som tar skovlen og vifta ut/inn. Så jeg må nå tine opp wiren før jeg starter den og som regel, så fryser den fast i lukket stilling, dvs skovlen og vifta går kontinuerlig. Er ikke helt ideelt. Byttet nå etter omlag 10 år friksjonshjulet, var faktisk ganske enkelt.
    Så til våren blir det en mer omfattende service en bare oljebytte...
    Har modifisert vifta på min med noen gummiklaffer, da tetter den seg ikke så lett ved kram snø, og den kaster noe lengre.

    Har samme problem med is i vaierstrømpa. Har planlagt å bruke låsolje for å løse dette problemet. En solid sprut låstineolje i strømpa.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Nei, egentlig ikke.

    En helt ny, slik snøfreser koster 9000kr. Det tilsvarer 22.5 stk 5-literskanner med Aspen, eller 112,5liter.

    Kostnaden tilsvarer >200kr for hver runde med fresing på verandaen. Mao kan en kjøpe ny fres hvert 5 år, i forhold til merkostnaden med Aspen.

    Motoren er beregnet for å kjøre vanlig bensin. Så lenge en unngår at det blir stående bensin i forgasseren over lang tid, er det ingen grunn til å bruke Aspen. Derav rådet om å kjøre tom forgasseren

    Det minner meg om den reklameplakaten som insinuerer at en skal kjøre Aspen på påhengsmotoren…

    Johan-Kr

    Her jeg bor (ulovlig bosetter på russisk område i følge enkelte :D ) koster Akrylatbesninen a 50kr/liter hos Biiltema.
    98 oktan hos Esso ligger på ca 25,- dvs at merkostnaden for å benytte Akrylatbansin ligger på 25,- /liter i runde tall. Tror jeg brukte ca 40 liter på fresen i fjor. Det betyr vel at merkostnaden ved å bruke Akrylat ligger på ca 1000,- pr år. Dog skal det sies at jeg i fjor kun kjørte med vanlig bensin. Mye 95 oktan. Etter massive startproblemer i år vil jeg gå over til å bruke kun 98 oktan på fresen og avslutte sesongen med Akrylatbensin slik at det står Akrylatbensin i den over sommeren.
    En annen sak jeg normalt gjør hvis det er skikkelig kaldt og maskina er tregstartet er å bruke motorvarmer. Varmluftpistol på full blås i 10-15 minutter på sylinderens kjøleribbener pleier å hjelpe veldg.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    95 har mer energi enn 98 oktan, 98 er mer stabilt.

    ..
    En petroleumsingeniør fortalte meg en gang at 98 oktan har mer energi pr. kilo, så ettersom egenvekten er ulik og bensin prises pr. liter, så gir 98 mer energi pr. krone enn 95. Stemmer ikke dette (lenger) ?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.835
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Skal ikke frese hele nabolaget her :rolleyes: 760 litt overkill. Gidder heller ikke og kjøpe noe brukt som plutselig må inn på service, da får heller budsjettet øke.
    Når du kommer i gang vil du se at du trenger litt mer enn du tror.
    Men ikke overdriv heller. De blir fort tunge å håndtere.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.835
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Har hatt fresen min i 7 år og forrige eier hadde den minst like lenge så den er nok i hvert fall 15 år. Aldri brukt noe annet en 95, ikke skrudd av bensin, ikke tømt før lagring. Starter hver høst uten problem og starter på 1. eller 2. drag gjennom vinteren. Sitter en Briggs & Stratton motor i den, hvilket jeg forstår er en ganske vanlig motor i disse fresene.
    Min er fra 2007. Lever et kummerlig liv, men starter på første. Stiga med Briggs&Straton
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En petroleumsingeniør fortalte meg en gang at 98 oktan har mer energi pr. kilo, så ettersom egenvekten er ulik og bensin prises pr. liter, så gir 98 mer energi pr. krone enn 95. Stemmer ikke dette (lenger) ?
    Lærte det av en maskiningeniør, det er noe som skjer i sylinderne under forbrenning.
    95 er litt mer eksplosivt, ustabilt under høyt trykk som gir en "bedre" utnyttelse av energien. Bare man har kontroll på tenning, temperatur og fuel/luft. Det er også en bunke sensorer bare på innsuget som skjønner før det banker, og hvilken sylinder som gir utslag på moderne motorstyring. Høyere oktan tåler høyere trykk/temperatur.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.450
    Oktan er et tall på hvor mye trykk bensin/luftblandingen tåler før selvantennelse. En høykomprimert motor må ha høyere oktantall på drivstoffet for å kunne ha en kontrollert antennelse. Høyere kompresjon gir høyere effekt. Bly var brukt for å kunne heve oktantallet, men bivirkningen var smøring av ventilsetene. En totakter har jo ikke ventiler og også lavere kompresjon. Derfor ble lavoktan/blyfri brukt i disse motorene.
    Og så er det selvfølgelig massevis av elektronikk for å kunne "temme" lavere oktan.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Husker godt når vi kjørte MC i USA der oktan er lavere og varierer mye i de ulike stater. Mener å huske at vi en gang fylte 83oktan (men mulig det var 85).
    Det, og temperatur på 40 grader. Selv det forsiktigste pådrag gav tenningsbank jeg ikke tidligere hadde vært i nærheten av å ha opplevd tidligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn