Alt til hus og bolig Snøfres pakker seg

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.814
Antall liker
5.459
Sted
Holmestrand
Har en snøfres som er midt tenårene.
Selv om det ikke står Honda på den så har den tjent meg mer enn vel.
Starter alltid og gjør jobben.
Hatt helt minimalt med problemer.
Så lenge snøen ikke er for våt.
Er den det så pakker det seg noe så inn i h…. 🤯🤬
Finnes det noe triks her?
Er det maskiner som er bedre på dette enn min Stiga?
Kjøpe ny kan være et tema.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.402
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Plukk skrue og proppelen fra hverandre, send det bort til pulverlakkering. Ett tips jeg har fått.
Min har begynt med det den også, gjorde det aldri før.
Sikkert lurt å pusse det fint før en sender det bort.
Bytt endelagrene til skruen samtidig.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Prøv silikonspray?
Både inn og ut.....

Mvh.
SAL
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.814
Antall liker
5.459
Sted
Holmestrand
Har tenkt på lakkering og spray.
Da blir det iverksatt.
Nye lager er selvsagt også en god ide. 🤗
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.468
Antall liker
4.266
Torget vurderinger
10
Silikonspay kan du legge på nå(herder ikke), men skal du lakkere etter silikonspray må alt vaskes skikkelig med silikonfjerner.

Mvh.
SAL
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Om du fortsatt har det gitteret foran utkastet må det vekk, mener å huske at det sitter med 4 bolter. Husk å kjøre på laveste hastighet på fremdriften når snøen er våt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.402
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har tenkt på lakkering og spray.
Da blir det iverksatt.
Nye lager er selvsagt også en god ide. 🤗
Er den gammel? Min er over 20 år. Men det er skruen som pakker seg hos meg.
satte den bare fra meg i går oppe på hytta. Men skruen var en snøball. Bilde er tatt nå, så det har tint. 16791316572961668350848499437753.jpg
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Vet ikke om det hjelper, men hva med å teste med skiglider beregnet på vått føre (?). Hjelper det, så er muligens pulverlakk en løsning (?)
Er det vifta med utkast som tetter seg, så kan det være klaringen mellom viftehuset og vifta som er for stort. Har en slik "kinamaskin", og den tettet seg når det ble veldig våt snø. Søkte litt på youtube, og fant et triks med å montere gummiforlengere på viftebladene. Kjøpte en skvettlapp på biltema, klippet opp i passe biter og boltet fast til viftebladene. Lot de være litt for lange. Startet opp fresen, sprøytet inn litt 5-56 og spant rundt vifta. Den ynket seg litt de første sekundene, og det røyk en del. Men etter hvert som bitene ble slipt ned mot innsiden av veggene i viftehuset, så gikk den som normalt. Ble det helt bra ? Nei-men mye bedre. Skal se om jeg kan få tatt et bilde...
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
3.225
Torget vurderinger
1
Søkte litt på youtube, og fant et triks med å montere gummiforlengere på viftebladene. Kjøpte en skvettlapp på biltema, klippet opp i passe biter og boltet fast til viftebladene. Lot de være litt for lange. Startet opp fresen, sprøytet inn litt 5-56 og spant rundt vifta. Den ynket seg litt de første sekundene, og det røyk en del. Men etter hvert som bitene ble slipt ned mot innsiden av veggene i viftehuset, så gikk den som normalt. Ble det helt bra ? Nei-men mye bedre. Skal se om jeg kan få tatt et bilde...
Jeg har gjort dette både med den jeg hadde før, og den jeg har nå. Kan bruke nesten hva som helst bare det er litt tykkelse på det og litt seig plast eller hard gummi. Har bl.a brukt sidene i litt større plastdunker med godt resultat. Men det varer ikke evig, spesielt hvis det er litt sand eller grus som kommer med, men da er det bare å sette på nye. Finner utall av videoer på youtube om dette. Fordelen er at den kaster flere meter lenger, både på tørr og våt snø, og at det nesten aldri pakker seg i utkasteren selv om det nesten bare er sørpe du kjører igjennom.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.344
Antall liker
1.844
Har en Honda som fikk samme symptomer. Saltet har gjort sitt med overflatebehandlingen etter noen år. Tok ut skruene, sandblåste de og malte de opp med Hammerite. Det gjorde susen. Har vært lite pakking etterpå.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.510
Antall liker
7.535
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Bløtsnø pakker seg enten det står Toro eller Honda på maskinen....... men høyt turtall og lav hastrighet hjelper en god del på.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
672
Har en gammel partner 12hk snøfreser fra 80 tallet. trikset for å få den til å frese i våt snø er å ha god stramming på drivreimen slik at den ikke begynner å slure unødvendig ved belastning. Har også i løpet av snøsesongen fyllet en jif sprayflaske med diesel og spraye dette over skovler og flater, så så det blir et glatt fettlag som får snøen til å slippe lettere.
Med slik regnvåt slush som kom nylig er det veldig viktig at den får passe og meget jevn mating så den hele tiden holder utkasterrøret i gang for å holde snøproppen fra å bygge seg opp.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis pulverlakkering blir for dyrt så kan man male opp slitte overflater med epoksygrunning og et blankt epoksy oppstrøk. Det blir dr*tglatt når det er vått, så vil tro det funker bra på våt snø for å minimere friksjonen. Nedsiden er at det ikke tåler sollys særlig bra, så den bør stå godt skjermet fra sola om sommeren. Eventuelt polyuretan som er mye mer UV bestandig.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.402
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Når det er mye klaring i huset til utkast, så kaster de veldig dårlig. Sveiste opp min, da kastet den nesten dobbelt så langt. Får mye mer fart på snøen. Ble gjort hos leverandøren av Honda. Nå går den bare på verandaen på hytta så vi slipper dette med grus. Kun slitasjen i lakken på skruen. Pulverlakk er sliggjørene tror jeg. Men Hammerite gjør sikkert susen. Muligens litt billigere en pulverlakk.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.380
Antall liker
83.842
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hadde samme problemet og det viste seg at reimen til skovlen som sitter innerst var for slakk og det pakket seg til stadighet. Jeg byttet denne remmen og freseren ble som ny. Dette er en 11HK maskin kjøpt hos FK, men prinsippet er nok det samme på de fleste maskiner
 
Topp Bunn