SME's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    SME VTA - skrue
    Er den lik på V og IV - samme diameter?
    Har en IV, men kunne tenkt meg en vta-skrue ( som også følger med på demperkittet)
    Får kjøpt løs til V, men går denne også på IV?
    Tydeligvis en ganske ukurant diameter....
    A2C2E9B1-7C1F-4D3D-ADF1-F852E5479D3A.jpeg
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    SME VTA - skrue
    Er den lik på V og IV - samme diameter?
    Har en IV, men kunne tenkt meg en vta-skrue ( som også følger med på demperkittet)
    Får kjøpt løs til V, men går denne også på IV?
    Tydeligvis en ganske ukurant diameter....
    Vis vedlegget 746330
    Jeg har også en Series IV, og er interessert i det samme. Har sendt e-post til SME om dette. Gir beskjed om tilbakemeldingen.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Er det andre enn meg som synes SME har prisa seg ut av markedet?
    Har nettopp kjøpt en Sorane SA-1.2, noen kommentarer om denne?
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har også en Series IV, og er interessert i det samme. Har sendt e-post til SME om dette. Gir beskjed om tilbakemeldingen.
    Har nå prøvd skrue fra en V - den passer ikke, er tynnere enn hullet på IV - så IV må tydeligvis ha en tykkere skrue enn på V.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har nå prøvd skrue fra en V - den passer ikke, er tynnere enn hullet på IV - så IV må tydeligvis ha en tykkere skrue enn på V.
    Det er rart,jeg bruker en til 312 S i fra en V arm. Mulig IV er spesiel🤔.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    En trenger etter sigende «FDIV» dempe settet for å bruke VTA skruen på IV og 300 armer.

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Unntaket er 312S som leveres med dempe settet på samme måte som V.

    Mvh
    KJ
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Unntaket er 312S som leveres med dempe settet på samme måte som V.

    Mvh
    KJ
    Da har jeg fått svar fra SME som bekrefter det som står foran; for å få VTA-justering må hele demperkittet installeres:

    Dear Tom,
    Thank you for your recent enquiry.
    To add the VTA feature you will need to fit the FD IV damper kit as it is an integral part.

    Brian Laker
    Service Manager

    T: +44 (0) 1903 814 321 | W:www.sme-audio.com

    SME Limited, Mill Road, Steyning

    West Sussex, England, BN44 3GY
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg fått svar fra SME som bekrefter det som står foran; for å få VTA-justering må hele demperkittet installeres:

    Dear Tom,
    Thank you for your recent enquiry.
    To add the VTA feature you will need to fit the FD IV damper kit as it is an integral part.

    Brian Laker
    Service Manager

    T: +44 (0) 1903 814 321 | W:www.sme-audio.com

    SME Limited, Mill Road, Steyning

    West Sussex, England, BN44 3GY
    Akkurat, nettopp.
    Da blir det et litt større prosjekt å få lettere høydejustering.
    Kjenner jeg SME rett, så blir det ikke helt gratis heller 😊
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Akkurat, nettopp.
    Da blir det et litt større prosjekt å få lettere høydejustering.
    Kjenner jeg SME rett, så blir det ikke helt gratis heller 😊
    I 2016 spurte jeg om prisen:

    Thank you for your email,

    The VTA adjuster fittings are part of the damper kit and therefore adding this will solve the problem. The kit is priced at GBP328.02. Delivery is charged extra.

    The kit is available in black and silver finishes and may be ordered direct from us.

    Regards.

    Brian Laker


    SME har hatt forholdsvis sterk prisøkning de siste årene. Så prisen er nok vesentlig høyere enn GBP 328 i dag. Ikke gratis, nei;-)
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg finner svaret om jeg leser i manualen, men spør her også for å være på den sikre siden.
    Det kommer en SPU på min 3012 mkII, er det tilstrekkelig med de to vektene som er på armen originalt, eller må jeg skaffe tyngre skyts?
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    I 2016 spurte jeg om prisen:

    Thank you for your email,

    The VTA adjuster fittings are part of the damper kit and therefore adding this will solve the problem. The kit is priced at GBP328.02. Delivery is charged extra.

    The kit is available in black and silver finishes and may be ordered direct from us.

    Regards.

    Brian Laker


    SME har hatt forholdsvis sterk prisøkning de siste årene. Så prisen er nok vesentlig høyere enn GBP 328 i dag. Ikke gratis, nei;-)
    Da snakker vi vel fort 5-6k i praksis. Er vel ikke helt sikker på om det er verdt utlegget.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg melder meg herved inn i det gode selskap!
    PXL_20211125_175026691.MP.jpg

    Jeg var så heldig å få fatt i en pent brukt SME V i påvente av at min Technics EPA-100mk2 kommer tilbake fra et evigvarende rehabiliteringsopphold over dammen. SME V er en i overkant eksklusiv ventearm, så sjansen er stor for at det ender med sjonglering mellom EPA-100mk2 og SME V. Har tross alt to armbord til spilleren og begge bør jo få bli brukt. Ja, det må jeg ikke glemme å nevne; spilleren er en Technics SP1000 mk2.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Er det spenningen dom gjorde st du Våknet tidlig idag eller bare sent oppe?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er det spenningen dom gjorde st du Våknet tidlig idag eller bare sent oppe?
    God morgen!
    Først og fremst spenningen. At jeg går nattevakter er sekundært.
    Edit: Har ikke du en SME V med Puffin RIAA? Erfaringer med PUer og RIAA mottas med takk, kan gjerne ta det i andretråden hvis det ikke passer her.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    4606EC41-8B56-4273-8961-F26191EE7E2B.jpeg
    Jo har Michell Gyro med SME V med en AT OC9 ML/II på Puffin. Har brukt målefunksjonene på Puffin for azimuth osv. syns DeRumble og LO filter på 20Hz strammet opp bassen ,men deRumble reduserer kanalseparasjonen betydelig 10dB!!, Nåletrykk og antiskate er spot on på 1.5 . Armresonans litt lav 6.5-7. men deRumble og LoCut på 20Hz fikser det. . Lenge siden jeg har prøvd andre PU så kan ikke si noe om det. Sporer til og med 70um hørbart ok og også ok på Puffin analyse. Hører forvregning på 80 ( Clearaudio testplate) og økt avvik på Puffin antiskate også PU lå 15 år ubrukt i en skuff mulig den er litt gammel, men det låter helt fint . Har ikke brukt silikondempekaret. Flyttet Puffin vekk fra plassering på topp av CD spiller og fikk mye lavere støydata… -81-83 db med 61dB gain. Den originale SME armkabelen hadde/fikk dårlig kontakt i DINpluggen så en nødløsning ble en dustete Nordost Heimdal jeg kjøpte for1200. kr i er svakt og overtroisk øyeblikk . Stiv og jøvlig men fikk den til å passe så det får holde.

    PS jeg har det trangt og feite fingre så jag satte på Pickup på armen FØR jeg satte armen på…med nålebeskyttelse tapet på !!

    Hadde jeg kjøpt SME arm i dag hadde jeg valgt en med avtagbart headshell både for pickup montering og Azimuth justering som ikke er mulig på SME V. Men jeg fikk kjøpt spiller og arm for samlet 20 k for 15 år siden så jeg skal ikke klage, nypris i dag er jo 100k
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer ragwo med flott arm og med seieren i går kveld :)
    Takk og takk! Moro at Glimt vinner en kamp eller to. Gleder meg stort til armen er montert, selve monteringen ser jeg ikke fram til men det er et nødvendig onde har jeg hørt rykter om. Spilleren bli levert med et armbord med SMEish utskjæring, får se om det holder eller om jeg må utvide hullet noe. Er ikke akkurat gjort med CNC, trolig gjort en fuktig kveld med stikksag eller øks.
    PXL_20211123_143401523.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Balle Clorin
    Takk for gode tips! Jeg har kjøpt Ortofons testplate og tar en test- og justeringsrunde med Lundefuglen når arm og PU er montert. Avtagbart headshell og 12" arm hadde vært midt i blinken, men en 312S koster mangegangen av hva jeg ga for V, så det får bli med drømmen.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hvilken protractor anbefales til SME V? Den medfølgende av papir virker litt puslete.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 766960 Jo har Michell Gyro med SME V med en AT OC9 ML/II på Puffin. Har brukt målefunksjonene på Puffin for azimuth osv. syns DeRumble og LO filter på 20Hz strammet opp bassen ,men deRumble reduserer kanalseparasjonen betydelig 10dB!!, Nåletrykk og antiskate er spot on på 1.5 . Armresonans litt lav 6.5-7. men deRumble og LoCut på 20Hz fikser det. . Lenge siden jeg har prøvd andre PU så kan ikke si noe om det. Sporer til og med 70um hørbart ok og også ok på Puffin analyse. Hører forvregning på 80 ( Clearaudio testplate) og økt avvik på Puffin antiskate også PU lå 15 år ubrukt i en skuff mulig den er litt gammel, men det låter helt fint . Har ikke brukt silikondempekaret. Flyttet Puffin vekk fra plassering på topp av CD spiller og fikk mye lavere støydata… -81-83 db med 61dB gain. Den originale SME armkabelen hadde/fikk dårlig kontakt i DINpluggen så en nødløsning ble en dustete Nordost Heimdal jeg kjøpte for1200. kr i er svakt og overtroisk øyeblikk . Stiv og jøvlig men fikk den til å passe så det får holde.

    PS jeg har det trangt og feite fingre så jag satte på Pickup på armen FØR jeg satte armen på…med nålebeskyttelse tapet på !!

    Hadde jeg kjøpt SME arm i dag hadde jeg valgt en med avtagbart headshell både for pickup montering og Azimuth justering som ikke er mulig på SME V. Men jeg fikk kjøpt spiller og arm for samlet 20 k for 15 år siden så jeg skal ikke klage, nypris i dag er jo 100k
    Slik skulle min GyroSE black sett ut, men SME har jo prisa seg ut i stratosfæren.
    Det er snart billigere å kjøpe en 61 Strat ivory white enn en femmer fra SME
    Har endt opp m en Sorane SA-1.2, ser ut som en Dynavector fra 70/80 tallet, men er visstnok bedre.
    Når jeg endelig kommer i permanent bolig så settes den opp.
    Ventepølsa er Technics SL1500C
    Er også fan av løse headshell, veksler mellom 2m svart og 2m mono se.
    Siden de fysisk er kliin like, så er det plug and play.
    Mono plater fra tiden før tiden vi regner med, gjør seg best m mono pickup
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    den er nok forsvunnet.. takk for opplysningen
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Slik skulle min GyroSE black sett ut, men SME har jo prisa seg ut i stratosfæren.
    Det er snart billigere å kjøpe en 61 Strat ivory white enn en femmer fra SME
    Har endt opp m en Sorane SA-1.2, ser ut som en Dynavector fra 70/80 tallet, men er visstnok bedre.
    Når jeg endelig kommer i permanent bolig så settes den opp.
    Ventepølsa er Technics SL1500C
    Er også fan av løse headshell, veksler mellom 2m svart og 2m mono se.
    Siden de fysisk er kliin like, så er det plug and play.
    Mono plater fra tiden før tiden vi regner med, gjør seg best m mono pickup
    hva er bruktprisen på sme v om dagen?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Merk at SME ikke lenger selger armer, kun komplette spillere. Det kan nok drive bruktprisen på gode armer i været, ettersom tilbudet av armer i Mint Condition vil skrumpe inn over tid. Og SME som ikke er i Mint Condition, er vel ikke noe interessant ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Når armen flyter fritt dras armen ut fra spindelen og rett inn i hvileposisjon. Antiskatingen er satt til null og platespilleren er vatret opp etter alle kunstens regler. Har jeg pådratt meg enda en defekt arm? Orker ikke flere ødelagte lagre og påfølgende problemer. Skal sies at det låter finfint med Cadenza Red. Har ikke kjørt igang testplater ennå, kl 0230 er i seneste laget for slikt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn