SME's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    SME 312S koster idag 53990 kr hos OHC.
    Jeg satt med fingeren på avtrekkeren på en sånn for et hjalvt år siden, da jeg oppgraderte, da var prisen 32000 kr.
    Det er et prishopp på 69%
    SME, nei takk!
    Ja, det var litt av en prisøkning.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.507
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Like dyrt som Triplanar, og da synes jeg ikke SME er interesant i det hele tatt :)

    Mvh

    Fordi ?

    Tri Planar MkIII er i allfall på ingen måte noen "over" arm verses en SME serie V hverken lyd eller bruksmessig. De er begge gode armer, men til syvende og sist kommer det an på hvilken pickup man skal bruke for hvilken av de som er "best".
    Prøv å sammenlign med en nyere Tri-Planar (U12, eller VII). Det er noe meget annet enn III ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    SME 312S koster idag 53990 kr hos OHC.
    Jeg satt med fingeren på avtrekkeren på en sånn for et hjalvt år siden, da jeg oppgraderte, da var prisen 32000 kr.
    Det er et prishopp på 69%
    SME, nei takk!
    Ja, det var litt av en prisøkning.
    Ja, prisene er blitt ganske håpløse. Jeg tør ikke en gang røpe hva jeg ga for en ny SME V for 7 år siden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Bare å la være å kjøpe.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.544
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Like dyrt som Triplanar, og da synes jeg ikke SME er interesant i det hele tatt :)

    Mvh

    Fordi ?

    Tri Planar MkIII er i allfall på ingen måte noen "over" arm verses en SME serie V hverken lyd eller bruksmessig. De er begge gode armer, men til syvende og sist kommer det an på hvilken pickup man skal bruke for hvilken av de som er "best".
    Prøv å sammenlign med en nyere Tri-Planar (U12, eller VII). Det er noe meget annet enn III ;-)




    Så den er så bra at pickup match er no longer an issue ? Da må de i såfall ha forbedret siste versjonen noe alvorlig de siste 6 mnd.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Like dyrt som Triplanar, og da synes jeg ikke SME er interesant i det hele tatt :)

    Mvh


    Fordi ?

    Tri Planar MkIII er i allfall på ingen måte noen "over" arm verses en SME serie V hverken lyd eller bruksmessig. De er begge gode armer, men til syvende og sist kommer det an på hvilken pickup man skal bruke for hvilken av de som er "best".
    Prøv å sammenlign med en nyere Tri-Planar (U12, eller VII). Det er noe meget annet enn III ;-)
    Den ene av de ligner mere på ei heisekran fra modelltog produsenten Marklin enn den andre. Hvorfor gjøre konstruksjon av platespiller-arm så komplisert og tungvint. Her på SME`s venner er det SME som er i skuddet, og ikke Amerikansk heisekran/grillspyd `look a lilke` bling.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Like dyrt som Triplanar, og da synes jeg ikke SME er interesant i det hele tatt :)

    Mvh

    Fordi ?

    Tri Planar MkIII er i allfall på ingen måte noen "over" arm verses en SME serie V hverken lyd eller bruksmessig. De er begge gode armer, men til syvende og sist kommer det an på hvilken pickup man skal bruke for hvilken av de som er "best".
    Prøv å sammenlign med en nyere Tri-Planar (U12, eller VII). Det er noe meget annet enn III ;-)
    Det var det jeg mente, men som kanskje ikke kom godt nok fram. En godt trimmet Triplanar VIII, holder forøvrig godt følge med SME V, mere dynamisk. Mine ører,vel og merke :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Forøvrig er SME en drøm å jobbe med, og montere. MYE lettere enn Triplanar, som er litt knotete å jobbe med.

    Mvh
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Ja, prisene er blitt ganske håpløse. Jeg tør ikke en gang røpe hva jeg ga for en ny SME V for 7 år siden.
    .har en ide siden jeg kjøpte min SME V + Michell Gyro SE for ca 12 år siden. Tidenes hifikjøp sett i forhold til dagens pris som er helt uaktuell for meg . Men jeg kan jo ikke oppgradere heller , er glad jeg smalt til med toppmodellen med en gang...

    I 2009 kostet en ny SME 17480 kr omregnet fra historiske GBP pris og kurs. 4 ganger så dyr på 10 år... og fordoblet pris siste 4 år
    (Rega 301 kostet til sammenligning 2000 kr i 2009)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lurer på om ikke Rega RB 300 kosta 1349,- eller noe sånt da jeg kjøpte min, en gang i tiden. Nå ligger RB 330 på 4995,-

    Kanskje ingen annen relevans enn at det var det jeg hadde råd til den gangen, og at begge firmaene må ha hatt aldeles astronomiske utgifter forbundet med de gjennomgripende revisjonene av designet.... Markedskreftene, ass. Billigere og bedre for hver dag som går.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Hei,

    Eg vurderer at sælge min SME IV der blot ligger i en skuffe.

    Armen er som 'næsten ny', men emballage har jeg desværre ikke.

    hvilken værdi kan en sådan arm have? Eller er det en feil at sælge nu hvor jeg skal til at købe en hel SME pladespiller for at få den Serie V jeg ønsker mig istedet...

    // Chris
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Hei,

    Eg vurderer at sælge min SME IV der blot ligger i en skuffe.

    Armen er som 'næsten ny', men emballage har jeg desværre ikke.

    hvilken værdi kan en sådan arm have? Eller er det en feil at sælge nu hvor jeg skal til at købe en hel SME pladespiller for at få den Serie V jeg ønsker mig istedet...

    // Chris
    Siden den ligger nå på 49 K her i Norge så er det vel realistisk å få ca 22/23K. Det drar ned litt å ikke ha esken til den,har du verktøyene/papirene på den hjelper det litt.

    O
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg tror 22k er litt i overkant. Det er ikke lenge siden du kunne få en helt ny en til den prisen, og bruktprisen stiger nok ikke like mye som nyprisen. Det betyr nok også en god del hvor gammel den er og hvor mye den er brukt.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    hei Alle,

    takk for jeres tilbakemeldinger.

    Jeg har ikke ambitioner om at gøre 'big business' på armen, men 'drømmer' om en pris på mellem 17-20K nok.

    Den er fin og fungerer perfekt - men emballangen røg desværre i en oprydning jeg ikke var tilstede da det skete... (guess the rest..:) )

    men takk igen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg tror 22k er litt i overkant. Det er ikke lenge siden du kunne få en helt ny en til den prisen, og bruktprisen stiger nok ikke like mye som nyprisen. Det betyr nok også en god del hvor gammel den er og hvor mye den er brukt.
    Mulig men det er jo en populær arm og en god arm så den er jo verd det. Men vi nordmenn skal jo helst ha alt for slik og ingenting.
    Hadde jeg solgt en SME IV nå hadde jeg lagt den ut for 22K og ikke gått under 20K,så hadde den heller blitt i hylla så kunne de kjipe og gjerrige heller få kjøpe seg en ny arm :).

    O
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.452
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skjermbilde 2019-12-25 kl. 12.18.30.jpg

    Ligger en til 10k DDK i DK

    Ifl hifishark er 10k ´going rate´i Danmark.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Underkant av 14k i NOK slik som kursen er nå da!
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    hei Alle,

    takk for jeres tilbakemeldinger.

    Jeg har ikke ambitioner om at gøre 'big business' på armen, men 'drømmer' om en pris på mellem 17-20K nok.

    Den er fin og fungerer perfekt - men emballangen røg desværre i en oprydning jeg ikke var tilstede da det skete... (guess the rest..:) )

    men takk igen.

    Hvorfor vil du bytte en Serie IV med en Serie V?
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    Min Bergmann er sort med sort, derfor vil jeg have en sort arm på også.

    :D

    hei Alle,

    takk for jeres tilbakemeldinger.

    Jeg har ikke ambitioner om at gøre 'big business' på armen, men 'drømmer' om en pris på mellem 17-20K nok.

    Den er fin og fungerer perfekt - men emballangen røg desværre i en oprydning jeg ikke var tilstede da det skete... (guess the rest..:) )

    men takk igen.

    Hvorfor vil du bytte en Serie IV med en Serie V?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Har avtalt kjøp av en SME V og selger informer når han pakket den ned:
    "Det slår mig nu när jag packar ner armen, den är lätt modifierad, kabel går helt ut till pickup för att eliminera en lödning och två kontaktytor"
    Noe jeg bør bekymre meg over? Eller er dette bare en fordel?

    sme v.PNG

    sme 2.PNG
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Sikkert ikke noe galt med armen av den grunn, men jeg ville vært litt skeptisk til kjøp. En slik dyr og flott arm hadde jeg nok ønsket ikke var fiklet med.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hei.
    Har avtalt kjøp av en SME V og selger informer når han pakket den ned:
    "Det slår mig nu när jag packar ner armen, den är lätt modifierad, kabel går helt ut till pickup för att eliminera en lödning och två kontaktytor"
    Noe jeg bør bekymre meg over? Eller er dette bare en fordel?
    Hvis moddinga kan reverseres til original stand og til symbolsk kostnad hos fabrikken er det bare å peise på.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Er en del av en "pakke" og får den for en veldig grei pris (2014 brukt under 100 timer). Sannsynligvis må jeg ut med mer for en brukt IV.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Hei.
    Har avtalt kjøp av en SME V og selger informer når han pakket den ned:
    "Det slår mig nu när jag packar ner armen, den är lätt modifierad, kabel går helt ut till pickup för att eliminera en lödning och två kontaktytor"
    Noe jeg bør bekymre meg over? Eller er dette bare en fordel?
    Hvis moddinga kan reverseres til original stand og til symbolsk kostnad hos fabrikken er det bare å peise på.
    SME og "symbolsk kostnad" er nok to motpunkter. Jeg ville i utgangspunktet være svært skeptisk til en arm som er fiklet med. Det virker ikke betryggende at selger "kommer på" dette når han pakker armen ned. Det tyder på en arm som har hatt flere eiere og hvor historikken er ukjent. Dette er finmekanikk av ypperste klasse, og jeg ville ikke følt meg trygg om jeg ikke visste sikkert at armen var pent og forsiktig behandlet.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den skal i følge selger bare hatt en eier (han har kvittering) og har stått montert på en spiller som ikke er brukt siden 2015.
    Det går vel også å bytte kabel?
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Hvis prisen er overkommelig,,,Kjøp armen,,,Kontakt SME/ Brian Laker,,ta bilder av det aktuelle området og send en email med bilder,,ta det derifra..
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte en SME IV litt på impuls for 12500,- Forrige eier var ikke sikker på alder og det viste seg at den nesten var 30 år. Kontaktet SME og fikk mld. om at full service med bytte av alle lagre, bytte av internkabling, testing og kalibrering vil koste meg 750£ Da skal armen være like god som ny i følge SME.

    57F74FE1-7D76-41B9-B8D1-3BB0DF3BCB67.jpg


    620F9EF6-DD05-4F10-9F51-C48D8B9E7FD3.jpg
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har kabel uten jumpere spesialbestilt på min V arm hjemme. Det gir bedre lyd :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Siden denne er 5 år og stod montert på spiller med pu, så tar jeg som en selvfølge at den virker som den skal. Er jo alltid en risk at man blir lurt når man kjøper brukt og ikke har mulighet (ikke villig til å bruke tid) til å hente den fysisk. Tror faktisk på at han ikke kom på det før han demontere armen for pakking. Skulle det være helt krise så er det jo en mulighet for å sende den til SME for service. +70 000 for en ny V er dessverre ikke aktuelt nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn