SME Headshell

paalel

Medlem
Ble medlem
05.01.2018
Antall liker
54
Sted
Lommedalen
Hei;
Jeg pønsker på en ekstra pickup til min SME M2-12R, og da trenger jeg nytt headshell. Noen som vet hva som er et letteste kompatible headshellet (helst SME) jeg kan bruke? Ønsker å minimere vekt for dermed å få mulighet til å gå litt lavere i compliance på pickup (f.eks. Cadenza Bronze) uten å få problemer. Hvis noen har et egnet og lett headshell til salgs så kan jeg absolutt være interessert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
Avhengig av snurra forøvrig og spesifikasjonene til SME så kan det se ut som Cadenza bronse kan fungere fint i originalt SME hodeskall

Ellers kan det se ut som du har forvekslet retningen for compliance vs masse. Lavere compliance er en stivere pickup som fordrer høyere effektiv masse for å holde resonansen konstant.

Korf sine hodeskall får ellers gode skusmål.

Mvh
KJ

paalel

Medlem
Ble medlem
05.01.2018
Antall liker
54
Sted
Lommedalen
Avhengig av snurra forøvrig og spesifikasjonene til SME så kan det se ut som Cadenza bronse kan fungere fint i originalt SME hodeskall

Ellers kan det se ut som du har forvekslet retningen for compliance vs masse. Lavere compliance er en stivere pickup som fordrer høyere effektiv masse for å holde resonansen konstant.

Korf sine hodeskall får ellers gode skusmål.

Mvh
KJ
Ja - trykkfeil - mente høyere compliance :)

Har jo pønsket litt på Cadenza Bronze, men har trodd den er litt for myk og dermed gir litt for lav resonansfrekvens. Så for så vidt nettopp derfor jeg kunne tenke meg å ta ned risiko litt ved å ha et så lett headshell som mulig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
Nettopp : fra DL103R til Cadenza bronse.

Det er ikke helt utvetydig om SME sin spec for effektiv masse inkluderer eller eksluderer hodeskallet.
1764609569890.png

Men det originale hodeskallet er omkring 8g, og er vel så lett som det fås uten å gå på for store kompromisser med stivhet.

Gitt at det den effektive massen til SME armen er 18g inkl hodeskallet på 8g, så ville jeg ha vurdert et tyngre hodeskall til DL103R og ev brukt SME-skallet til Cadenza, f.eks. Audio-technica AT-LH18H til Denon (det veier som navnet indikerer 18 gram
https://www.audio-technica.com/en-e...kZzEkdDE3NjQ2MTAyMjIkajYwJGwwJGgxNDkxMTAzNTc3
Etter å ha regnet på det så ville jeg ha sett på et tyngre hodesakll til Denon selv om effektiv masse til SME på 18g ev er ekskl hodeskall. Tyngre hodeskall gir minde akselerasjon i armen (som Korf legger mer vekt på, enn "for lav" resonansfrekvens). Krof-kalkulatoren indikerer en resonanstopp ved ca 7,5 Hz.

Når det gjelder toneram / PU resonansfrekvens så er det tre ulike skoler,
1) Korf som predikerer at lav resonansfrekvens stort sett ikke er noe problem, og at det er viktigere å ha kontroll på akselerasjonen.
2) konvensjonen som predikerer en optimal resonansfrekvens på omkring 10 Hz, med et "akseptabelt slingringsmon innenfor 8-12 Hz,
3) Bruel & kjær som foreskriver en høy resonansfrekvens i området 13-18 Hz i kombinasjon med demping og et skarpt subsonisk filter for å minimere samvirket mellom resonansfrekvens og W&F.

mvh
KJ

Sist redigert:

paalel

Medlem
Ble medlem
05.01.2018
Antall liker
54
Sted
Lommedalen
Nettopp : fra DL103R til Cadenza bronse.

Det er ikke helt utvetydig om SME sin spec for effektiv masse inkluderer eller eksluderer hodeskallet.
Vis vedlegget 1164436
Men det originale hodeskallet er omkring 8g, og er vel så lett som det fås uten å gå på for store kompromisser med stivhet.

Gitt at det den effektive massen til SME armen er 18g inkl hodeskallet på 8g, så ville jeg ha vurdert et tyngre hodeskall til DL103R og ev brukt SME-skallet til Cadenza, f.eks. Audio-technica AT-LH18H til Denon (det veier som navnet indikerer 18 gram
https://www.audio-technica.com/en-e...kZzEkdDE3NjQ2MTAyMjIkajYwJGwwJGgxNDkxMTAzNTc3
Etter å ha regnet på det så ville jeg ha sett på et tyngre hodesakll til Denon selv om effektiv masse til SME på 18g ev er ekskl hodeskall. Tyngre hodeskall gir minde akselerasjon i armen (som Korf legger mer vekt på, enn "for lav" resonansfrekvens). Krof-kalkulatoren infdikerer en resonanstopp ved ca 7,5 Hz.

Når det gjelder toneram / PU resonansfrekvens så er det tre ulike skoler,
1) Korf som predikerer at lav resonansfrekvens stort sett ikke er noe problem, og at det er viktigere å ha kontroll på akselerasjonen.
2) konvensjonen som predikerer en optimal resonansfrekvens på omkring 10 Hz, med et "akseptabelt slingringsmon innenfor 8-12 Hz,
3) Bruel & kjær som foreskriver en høy resonansfrekvens i området 13-18 Hz i kombinasjon med demping og et skarpt subsonisk filter for å minimere samvirket mellom resonansfrekvens og W&F.

mvh
KJ
Effektiv masse for SME M2-12R på 18 gram er eks. headshell. Så jeg lurer litt på om det blir i mykeste laget med Cadenza Bronze.

• Liker
Reaksjoner: KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.532
Torget vurderinger
1
Det er ikke godt å forutsi hvordan lav resonansfrekvens i arm/pu samvirker med resten av platesnurra di.
Kanskje er samvirket konstruktivt, kanksje er samvirket destruktivt. Det er noen ting en ikke finner ut av før en har prøvd.

Selv har jeg bla. en Ortofon Quintet Sort som er et lite hakk mykere enn Cadenza bronse. Den står en Jelko TK850L mk ii arm og Jelco hodeskall. Etter sigende er effektiv masse ekskl hodeskall i jelcoarmen på 13g, + 12g i hodeskallet og + 9g i PU = samlet effektiv masse på grovt regnet 34g, og Korf regner en resonansfrekvens på ca 5 Hz. Det fungerer brillefint i snurra mi (JVC TT-71 + hjemmesnekret plinth i aluminiumplater og kryssfiner, ca 15 kg som hviler på maglev-føtter).

Til DL103 har jeg brukt et hodeskall i ibenholt på 25g, samlet effektiv masse på ca 46,5g, og ender muligens på en resonansfrekvens rundt 7 Hz. Det hodeskalle vil jeg imidlertid ikke anbefale uten forbehold pga noen rare designvalg (2 mm skruer gjenget direkte i treverket).

Jeg bruker også et tungt hodeskall til Audio techninca AT-OC9ML/II, 15g utgaven av det AT-LH-skallet jeg viste til over.

mvh
KJ

Topp Bunn