SME 3009S Serie 3

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Hei har en sme 3009S serie 3 som jeg trenger en pickup til ,og lurer på om noen har et råd hva pickup jeg bør bruke på denne ? MM eller MC og hva type.pris spiller vell og in her .Takker for alle svar jeg ka få her .:)





IMG_8098liten.jpg



Tønnes
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.105
Antall liker
33.968
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har ingen egen erfaring med denne , men den er kjent for å være en typisk MM pickup-arm. Noen påstår den er i referanseklassen , mens andre mener den ikke skulle vært laget. Kanskje et bra eksempel på hvor viktig det er med riktig match mellom arm og pickup.

Ville kikket på MM alternativer fra Audio Technica , Ortofon osv.

SME 3009 Series III tonearm | Stereophile.com
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.908
Antall liker
1.498
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Siste jeg hadde i III armen var en Grado the Reference som jeg tok liv av ved et uhell :(

Til gode å prøve Shure enda

 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Du kan med fordel, benytte bløde/halv-bløde mc-pu. f.eks vdh mc-10/mc-one
Armen er fantastisk til disse.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bekrefter det Nils sier her. Jeg hadde en "rimelig" VdH (mc one) på en SIII i sin tid, og det fungerte meget bra.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
prøv en ordentlig satt opp shure da vel, det blir garantert tiptop!

Jørgen
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Bekrefter det Nils sier her. Jeg hadde en "rimelig" VdH (mc one) på en SIII i sin tid, og det fungerte meget bra.
OK har du noe link til vor jeg får fatt på denne ?

Tønnes
OBS, "rimelig" i denne sammenheng er vel rundt 14 lapper. DDT er den rimeligste modellen i denne serien - til rundt 10 lapper.
http://www.mono.no/Produkter/Van-Den-Hul/MC-pick-up

Ellers bør du sjekke ut Ortofon 2M Black (Audiomix kjører denne kombinasjonen) eller Sound Smith Carmen (eventuelt Aida).
Av rimeligere MC-pickuper må Denons 300-serie nevnes...

mvh
Gunnar Brekke
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ortofon 2m Black fungerer utmerket.
Den har blitt litt dyr siden introduksjonen.
 

Nissen1

Medlem
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
33
Antall liker
14
Gunnar Brekke er inne på noe med Denons 300-serie. Har selv brukt DL-304 i mange år på denne armen, og det er en glimrende kombinasjon, noe også DL-301 burde være. Den selges fremdeles, og er forholdsvis rimelig.

Har ellers hatt suksess med Yamaha MC-3, Technics EPC-310MC og Shure MV30HE (som er en SME/Shure-versjon av Shure V15IV, laget spesielt til denne armen). Forholdsvis myke pickuper alle sammen, med ideelt nåletrykk rundt 1,3-1,4 gram. Med hensyn til Ortofon synes jeg forholdet mellom pris og kvalitet er blitt problematisk med årene, og at f.eks. Audio-Technica gir mer for pengene (av det som er tilgjengelig nytt nå).
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det finnes en undervurdert klassiker fra Ortofon som spiller meget bra i den armen. OM 40. Men det kan være den er blitt hinsides dyr....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.105
Antall liker
33.968
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Holdt på å nevne Denon som flere har trukket frem her. Har testet en Denon 301 mk II på en SME 3009 s2 og løst headshell med bra resultat. Den har vel litt mere masse en Series 3 , men 301 kan være et rimelig og bra MC alternativ. I likhet med Audio Technica gir Denon mye musikk for pengene.
 

daCapohifi

Bransjeaktør
Ble medlem
06.03.2015
Innlegg
60
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Hei.
Hadde en sånn for flere år siden, da den kom. Det var en tid da myke mm ,lav vekt og lite stift trykk vær pop. Jeg hadde en adc xlm som passet perfekt. Ikke nødvendigvis mm, men se etter en pick up under 10g vekt og minst 15 i komplianse. Så dyr budsjettet ditt tillater. Vh Jørgen
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.908
Antall liker
1.498
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hei.
Hadde en sånn for flere år siden, da den kom. Det var en tid da myke mm ,lav vekt og lite stift trykk vær pop. Jeg hadde en adc xlm som passet perfekt. Ikke nødvendigvis mm, men se etter en pick up under 10g vekt og minst 15 i komplianse. Så dyr budsjettet ditt tillater. Vh Jørgen
Husker du hva den kostet i sine dager ? Kjøpte min ny men ikke om jeg klarer å huske hva den kostet lenger .

Mvh
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
En nydelig arm som krever en virkelig myk MM.

Shure V15VxMR med VN5xMR er det perfekte match.
http://cdn.shure.com/user_guide/upload/2221/v15vxmr-user-guide-english.pdf
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shurev15_e.html
Men det er en skjør nål på denne. Som ikke produseres mer. Derfor kjører jeg i det daglige med Ortofon SME 30 som er nevnt tidligere her.

Jeg ser det ligger Shure V15VxMR med påstått original PU på eBay til ca 5000,-. Det er knallpris. For jeg betalte sikkert kr 3000,- for den nålen jeg har nå. Det var i de dager Shure avviklet produksjonen. Angivelig på grunn av en heftig prisstigning på beryllium som er en vesentlig bestanddel i nålen mener jeg å huske.
 
Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Hei har en sme 3009S serie 3 som jeg trenger en pickup til ,og lurer på om noen har et råd hva pickup jeg bør bruke på denne ? MM eller MC og hva type.pris spiller vell og in her .Takker for alle svar jeg ka få her .:)





Vis vedlegget 392133


Tønnes
Hei .....Denne:Audio Technica AT15S mm Phono Cartridge in Low Use Condition | eBay
Mvh
Hei fant en slik du har link til Audio Technica AT15s ,men en bud runde må til her,så får jeg se hva denne kommer på.

Tønnes
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Tønnes.

En stor fordel med SME-3 er, du kan forskyde sidevægtene til de passer med pickuppens kompliance,
jo stivere fane des længere bagud, væk fra omdrejningspunktet skal vægtene.
Sidevægtene skal være på et punkt, der giver armen træghed nok til, ikke at flytte på sig og på den måde kompensere nålefanens bevægelser.

ps.
Jeg mener nu ikke nogen af de nævnte pu kan måle sig med vdh-mc10.
Og jeg var ikke klar over prisen i Norge var 14 (i Danmark koster den bare 9), men den billigere vdh-ddt er næsten magen til.
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Tønnes.

En stor fordel med SME-3 er, du kan forskyde sidevægtene til de passer med pickuppens kompliance,
jo stivere fane des længere bagud, væk fra omdrejningspunktet skal vægtene.
Sidevægtene skal være på et punkt, der giver armen træghed nok til, ikke at flytte på sig og på den måde kompensere nålefanens bevægelser.

ps.
Jeg mener nu ikke nogen af de nævnte pu kan måle sig med vdh-mc10.
Og jeg var ikke klar over prisen i Norge var 14 (i Danmark koster den bare 9), men den billigere vdh-ddt er næsten magen til.
Hei ser her Van den Hul The MC-10 Special - STEREOFIL AS
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Tønnes.

Forskellen på DDt, mc-10 og mc-0ne er justeringsniveauet.
En mc-10 er en udvalgt DDT, og en mc-one er en udvalgt mc-10.
De udvalgte bliver "finpudset" og ekstra opjusteret af vdH
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Fikk denne til slutt etter toll og tull.Men ikke særlig fornøyd med kossen denne var sendt til meg,må til litt lodding,men her er det ikke farger på kablen som skall til piciupen ? hva kan jeg kjøre her da.

IMG_0565.jpg


IMG_0566.jpg
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Multimeter skal indstilles på OHM (men det har du nok fundet frem til)
 

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
794
Antall liker
516
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Ja da prøver jeg denne Audio Technica AT15Sa Cartridge og hører om dette fønker.

c.jpg
 
Topp Bunn