smøring og voksing av brett og ski!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har akkurat kjøpt meg ny plate, og tenkte jeg skulle vokse den slik at den kunne stå og mette seg fram til sesongen starter. Husker ikke helt om det var kald eller varm voks som var gunstig til dette.. hjølp?

T

tjn

Gjest
Varm voks. Kjøp deg noe gul Toko, Briko, Swix etc., jo fetere jo bedre. Puss brettet ditt på forhånd med fibertex, begynn med grov deretter fin. Så metter du planken din med gul varm voks, så mange lag som mulig, gjerne 10-12 lag før du legger på hardere voks. Husk det viktigste du gjør for brettet ditt er det du gjør før du begynner å bruke det. Skal du slipe kantene gjør du det etter du har pusset med fibertex. Gjør du dette vil ha mye større glede med brettet og det vil vare lengre. Når du har begynt å bruke det holder du det vedlike med noen lag gult+dagsaktuel voks. Lykke til og kos deg når snøen kommer, I will!!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Forsoek aa tenke praktisk?

Vil voksen gjore mest effekt naar den gnis utover overflaten i kald form, eller naar den smeltes inn varm?

En feit myk voks egent for hoye temp. har bedre effekt enn en hard (for lavere temp).

Men hva med aa stille slike spm. i butikken du kjoeper voks? Dette er et hifi-form for steike!

mvh Erland

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Kald voks holder jo bedre og lengre enn varm voks, og derfor lurte jeg på om denne derfor var egnet til å lage et grunnlag for annen dagsaktuell voks..
Takk for svar rico

btw- dette er et off-topic tema for off-topicdelen av forumet. say no more

T

tjn

Gjest
Metting er alltid varm fet voks. Det som også kan være smart er det at når du føler at du er ferdig med metting med gult så kan du legge ett par lag med hard voks (for kalde forhold...) langs kantene, dette vil beskytte belegget som får den kraftigste belastningen der, spesielt hvis du skal stå på kunstsnø, som er en "killer" for ski/brett belegg, en "brenner" lett belegget. Kunstsnø og nysnø er som kniver på belegget. Etterpå legger du på dagsaktuel voks. Kald voks kan være ett problem å få inn i belegget hvis du ikke har gjort grunnarbeidet godt nok, så metting metting og atter metting er det viktigste du gjør! Husk også at voksen penetrerer mye bedre hvis skia/brettet har stått i romtemp. i minst en time før du begynner, sålen vil da utvide seg litt og voksen trekker lettere inn. Når du får taket på dette og ofrer ett par timer så vil skigleden øke til store høyder, det kan jeg love deg.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kjøpe gjerne også et slikt "strykehjern" beregnet for dette, gamle strykehjern fungerer men blir hinsides varm, er vel en bestemt temperatur som skal brukes på forskjellige typer voks. Rett før sesongen legger jeg stort sett 2 lag "grunnvoks", skraper av mellom hvert lag, så et lag med hard voks for kalde temperaturer, skraper av igjen og så bruker jeg en glider som er helt myk. Har hatt mitt brett i noen år no og er fortsatt som det skal.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Til dere som er eksperter på brett har jeg et lite spørsmål.

Avkommet kjørte sitt brett over en stein som lå i bakken og fikk en stygg ripe i sålen. Fines det noen måte dette kan repareres på?

T

tjn

Gjest
Spiralis skrev:
Til dere som er eksperter på brett har jeg et lite spørsmål.

Avkommet kjørte sitt brett over en stein som lå i bakken og fikk en stygg ripe i sålen. Fines det noen måte dette kan repareres på?
Det spørs hvor dypt det er. Men det finnes "sticks" som er laget av det samme materialet som sålen og som du kan smelte inn i skaden, finnes i flere farger, du setter rett og slett fyr på det og drypper ned i skaden. Det er veldig viktig at du gjør godt rent i "såret", gjerne med skirensemiddel, viktig at det ikke er fett der. Dette må gjøres i rom temperatur, la det herde en stund før du filer ned det som er til overs med en panserfil. Når det er jevnt med resten av sålen så børster du brettet med en bronse/messing børste helt til det ser fint ut, gjør du dette skikkelig så er det faktisk mulig at du ikke vil kunne se hvor skaden har vært. Det finnes også pulver som du kan smelte nedi med smørejernet men det kan du glemme, det tåler mye mindre og faller sannsynligvis ut igjen på en kald dag.

Mvh

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
:mad: Da er tydelighvis vinteren på vei....

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.595
Sted
Holmestrand
Jevnlig voksing er ekstremt viktig. Helst etter hver dag i bakken. Dette gjelder både for ski og brett. Bedre fart, svinger bedre og ikke minst forlenger levetiden kraftig.

...vi gleder oss til snøen kommer!

Topp Bunn