Små stativhøyttalere til max 13 tusen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    bamsemann

    Gjest


    Da ville jeg heller gått for denne... En liten 805s...

    bamsemann.. :)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sonus faber Concertino Domus i sort pianolakk koster 13kkr med stativer og spiller musikk...
     

    Vedlegg

    A

    Antonx

    Gjest
    Hørte litt på disse i dag;



    Lekre høyttaler som låter bra. Usher. Tror det var x-708 til ca. 11.ooo,- Transparent, nøytral og flott klang. Litt slankt lydbildet med det gjelder vel alle stativhøyttalere. De går bra dypt til å være stativhøyttaler. Litt" høyttalerlyd" men det gjelder kanskje de fleste små høyttalere.

    Jeg hørte også B&W 705 på nytt. Åpen og godt oppløst mellomtone. Slank og litt tørr klang. Litt lys.
    Anbefaler nå heller Usher, men tror Dynaudio låter litt saftigere og er et tryggere kjøp? Usher tror jeg er luftigere. En litt lett demo i ikke altfor bra lytteforhold.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dette skriver jeg ikke for å være vanskelig, men "høyttalerlyd"? Would you care to elaborate?
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Ino Audio piPs (signatur) koster 11 000 SEK i industrilakk, ask-, eik- eller kirsebærfinér. De ser omtrent sånn ut:



    16,4*33*28 cm (B*H*D), 4.5 kg, 87 dB/2,83 V og -2.5 dB-punkt på 33 Hz :eek:

    Byggesettet koster 7950,- SEK, og er det for mye kan du gå for piP (ikke signatur), som fås i byggesett til 5950,- SEK.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Dette skriver jeg ikke for å være vanskelig, men "høyttalerlyd"? Would you care to elaborate?
    Kasselyd, at det høres at lyden kommer fra høyttalere. Men det er et problem i små kasser?

    jeg er flink til å finne på egne ord for å beskrive lyd :-/
     

    Vedlegg

    B

    bamsemann

    Gjest
    Kasselyd, at det høres at lyden kommer fra høyttalere. Men det er et problem i små kasser?

    jeg er flink til å finne på egne ord for å beskrive lyd :-/
    Kasselyd er nok et mye større problem i større høyttalere...

    Det er jo nettop en av fordelene til stativhøyttalere at de farger lyden minimalt..

    bamsemann.. :)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Ok :)

    Har du hørt denne Usheren Bamse?

    jeg synes det er for vanskelig å vurdere høyttalere på forskjellige dager, i forskjellige rom med forskjellige komponenter. Hjemmetest er eneste endelige løsning.
    (skjønner det er vanskelig Cyber).
    Hva blir det til a..? Hva velger du?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Antonx: Du mener vel noe sånt som at kabinettet gir fra seg kasselyd? At kabinettet spillermed? Det er vel ikke typisk en stativhøyttaler. Det har vel noe med hvor godt dempet og avstivet kabinettet er, og det har vel som regel noe med hvor påkostet høyttaleren er også.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    det jeg mener er egentlig at høyttalerne ikke helt forsvinner i lybildet. Hører at lyden kommer fra høyttalere. Men nå satt jeg veldig nære høyttalerne, kanskje det påvirket litt. Jeg er litt usikker.
    Sorry.. for mye synsing fra meg igjen :p
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Har hørt Usher x-708, men det var nok ikke optimale lytteforhold, butikklokale!

    Men minns å huske at jeg syntes det var sneppet for mye energi i toppen, en tanke lys, men det kan ha vært der og da.

    bamsemann.. :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Min erfaring er nettopp det motsatte, det er særs vanskelig å få en gulvstående til å forsvinne i lydbildet. Dette skyldes vel både den rent fysiske størrelsen, men også at små høyttalere oftere har dødere kasser, i tillegg til at de er kjappere da de ikke har store elementer å "dra" på. Sitter man rett foran høyttaleren, så har de en tendens til å ikke forsvinne, ja ;)

    det jeg mener er egentlig at høyttalerne ikke helt forsvinner i lybildet. Hører at lyden kommer fra høyttalere. Men nå satt jeg veldig nære høyttalerne, kanskje det påvirket litt. Jeg er litt usikker.
    Sorry..  for mye synsing fra meg igjen :p
     

    Vedlegg

    A

    Antonx

    Gjest
    Har hørt Usher x-708, men det var nok ikke optimale lytteforhold, butikklokale!

    Men minns å huske at jeg syntes det var sneppet for mye energi i toppen, en tanke lys, men det kan ha vært der og da.

    bamsemann.. :)
    Ikke så ulikt mitt inntrykk men det var dette med rom da.. Litt mere transparente enn 110? Har du hørt B&W 805s?
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Ikke så ulikt mitt inntrykk men det var dette med rom da.. Litt mere transparente enn 110? Har du hørt B&W 805s?
    Jada, har hørt 805s ved flere anledninger...

    Sist så hadde vi den på hjemlån, og sammenligna med Dynaudio 1,3se, hvor eieren av 1,3se sa om trent det samme som du sa, at 805s virka mer gjennomsiktig....

    Men etter at vi hadde sammenligna litt var det ikke tvil, det var virkelig klassforskjell på høyttalerne.

    Det at dynaudio ikke er like gjennomsiktig som en del andre litt lysere høyttaler virker, er nok bare ved første lytt...

    Etter at man har lytta i gjennom, og hører krydderet og detaljene på dynaudio, og bytter over til 805s, så er detaljene og krydderet innover i dybden på lydbildet nesten borte..

    Detaljene var mye klarere, og bedre definert/tydeligere på 1,3se, og bassen da! wow! det var en hel oktav mer i dynaudioen.

    Og delikatesse og finesse, kropp på tonen og ren luftig diskant som bare er der... nydelig...

    Det at dynaudio har så bra kropp på tonen, og en tøtsh varme gjør at ved første lytt virker de kanskje ikke like gjennomsiktige, men det er de, og litt til....

    Dynaudio må lyttes til....

    bamsemann.. :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppdaget denne diskusjonen først nå. Interessant problemstilling, da jeg selv leter etter egnete stativ høytalere til rundt 10K,-. Var i går innom å hørte på Focus 140, men de var ikke ferdig innspilt. Som noen allerede har nevnt, så tar jo det litt tid. Men likevel ga de meg et førsteinntrykk som var lovende, da de har en stor og fyldig spille stil.

    Ellers mener jeg du bør høre på Tannoy, både Autograph Mini men også Eyris DC1. Sistnevnte lyttet jeg lenge og vel på hos Stereofil. Utrolig bra service der. Eyris DC1 har en mer tør lydsignatur, men på den annen side hadde den helt rå bra holografi og image. I forhold til mine høytalere hjemme, så var liksom lydbildet helt fast på plass. Instumenter og stemmer sto spikret. Dette er vanskelig å beskrive, men tydelig når du hører det. Sjekk dem ut. ;)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    men på den annen side hadde den helt rå bra holografi og image. I forhold til mine høytalere hjemme, så var liksom lydbildet helt fast på plass. Instumenter og stemmer sto spikret. Dette er vanskelig å beskrive, men tydelig når du hører det. Sjekk dem ut. ;)
    tror cd-spillere og forsterkere påvirker mye på dette feltet. Hva hørte du med? Og hva har du hjemme nå?
    Roter spilleren det til klarer ikke høyttalerne å rette opp det..
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Til Antox: Du er nok inne på noe, fordi jeg hørte på Eyris sammen med ARS forsterkeri, som ikke akkurat er noe uryddige greier. På den annen side så var CD spilleren først en rimelig sak fra Arcam, som ble byttet ut med Vincent S-6, som jeg selv har. Image og holografi var i den tiden jeg lyttet stort sett uforandret av bytte mellom CD spillerne, men Vincent ga mer trøkk i bassen, samt bedre mikrodynamikk.
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Interessant tråd for meg også dette!
    Jeg skal ha stativhøyttalere til et anlegg jeg har tenkt å ha på garasjeloftet når det blir ferdig.
    Jeg hadde tenkt å la grensen gå rundt 6-7000kr.
    Om jeg ikke skal kjøpe brukt, er disse de mest aktuelle kandidatene til nå:

    - Epos M5
    - Krix Equinox
    - Kef IQ3

    Noen synspunkter? Andre kandidater?

    Forsterkeren er Doxa 70se, og har noen tips om preamp så taes det imot med takk! (Den ønsker jeg å få tak i på bruktmarkedet)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Interessant tråd for meg også dette!
    Jeg skal ha stativhøyttalere til et anlegg jeg har tenkt å ha på garasjeloftet når det blir ferdig.
    Jeg hadde tenkt å la grensen gå rundt 6-7000kr.
    Om jeg ikke skal kjøpe brukt, er disse de mest aktuelle kandidatene til nå:

    - Epos M5
    - Krix Equinox
    - Kef IQ3

    Noen synspunkter? Andre kandidater?

    Forsterkeren er Doxa 70se, og har noen tips om preamp så taes det imot med takk! (Den ønsker jeg å få tak i på bruktmarkedet)
    Hvis grensa er rundt 6000kr, så er krix equinox et absolutt must å teste ut!!!! En kjempegod høyttaler...

    bamsemann.. :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Nik: I den prisklassen tror jeg du også bør sjekke ut Triangle Comete. Mener å huske at de ligger på ca 6500,-. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd for meg også dette!
    Jeg skal ha stativhøyttalere til et anlegg jeg har tenkt å ha på garasjeloftet når det blir ferdig.
    Jeg hadde tenkt å la grensen gå rundt 6-7000kr.
    Om jeg ikke skal kjøpe brukt, er disse de mest aktuelle kandidatene til nå:

    - Epos M5
    - Krix Equinox
    - Kef IQ3

    Noen synspunkter? Andre kandidater?

    Forsterkeren er Doxa 70se, og har noen tips om preamp så taes det imot med takk! (Den ønsker jeg å få tak i på bruktmarkedet)
    Tre gode høyttalere, Epos M5 er i mine syn den beste av disse høyttalerne ift totalytelse, ikke minst engasjement og livlighet. Om du skal kjøpe nytt, som jo er enklest ift i få prøve, høre og velge det som passer en best, så se om du ikke klarer å få lurt ned prisen på Epos M12.2 istedet for M5; den gir enda mer for litt mer penger, og om garasjeloftet er stort nok så vil den fylle/drive rommet bedre også.
    Jeg har hørt ES11 med Doxa forsterkeri, finfint det. Selv hadde jeg sett meg om etter en aktiv pre til Doxa'en jeg, synes de daffer ut litt med passive (og den originale) pre. Epos er litt kilen på stativer (bør være originale open-frame!) og på kilder, men det er vel et godt tegn i prisklassen..

    Mvh Vidar P
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg må selvfølgelig gjøre oppmerksom på de deilige Sonus faber Minima Amator som ligger ute på bruktbørsen for 6500 med originale stativer akkurat nå. En pryd for ethvert garasjeloft. Doxaen skulle trives godt med dem.
     

    Vedlegg

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Takk for tipsene! :)
    Sonus Faber ja... Noen som har erfaringer med Minima Amator?
    Høres ut som et godt kjøp?
    Funker disse bra som allround i et middels stort lytterom?

    Rommet mitt blir forøvrig T-formet, (Kvist) med delvis skråtak og lav takhøyde. (ca. 1,90)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hjemmetest er eneste endelige løsning.
    (skjønner det er vanskelig Cyber).
    Hva blir det til a..? Hva velger du?
    Ja, hjemmetest er nok veien, men som sagt. Min 30 mil tur retur på de fleste merker hemmer jo den muligheten... ;)

    Ja, hva velger cybervision?

    Jeg er litt i villrede for tiden, da det er mye info og tips å fordøye og sjekke ut.

    Dynaudio Focus 140 virker som et bankers kjøp, men et par av dem med stativer blir jo for minimum 15 000 og kanskje litt over mitt budsjett. Men utifra de fleste som sier noe om dem spiller de "stort og mektig med dyp potent bass", og "høres nesten ut som en elektrostat" osv osv. Blir jo litt påvirket av slik propaganda da... Skal jeg først slå meg på Focus blir det 140, ikke 110 da det skiller så lite i pris.

    Har lyst til å ta en tur til Grimstad og høre hva de har på klubben, men jeg liker ikke hele hifi-klubben. B&W 705, CM2 (1??), Helicon 300 osv er jo kandidater der. Krix Equinox får jeg hørt hos PMaudio rett i hogget her hjemme, så en hjemmetest av dem er aktuelt før jeg eventuelt prøver noe annet.

    Ellers er jo Hifi-center kjeden i Kr.sand, men de har jo ikke så mye bra i repertoaret. JBL er kleint, SA klarer jeg ikke signaturen av, og QLN blir litt jalla (ikke hørt)
     

    Vedlegg

    B

    bamsemann

    Gjest
    I etterkant så hadde nok jeg også gått for 140. Tror jeg.

    Lyd og Bilde kåra 140 til beste høyttaler under 20 000kr.

    bamsemann.. :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    M.Amator er en nydelig høyttaler uten en masse hi-fi pling plong lyd, og kan nok gjengi den fantastiske mellomtonen i din fantastiske cd-spiller ;) Men, vet ikke om krellen din passer inn i rekken, det må jo i såfall bare testes.

    Takk for tipsene! :)
    Sonus Faber ja... Noen som har erfaringer med Minima Amator?
    Høres ut som et godt kjøp?
    Funker disse bra som allround i et middels stort lytterom?

    Rommet mitt blir forøvrig T-formet, (Kvist) med delvis skråtak og lav takhøyde. (ca. 1,90)
     
    A

    Antonx

    Gjest
    "høres nesten ut som en elektrostat" osv osv. Blir jo litt påvirket av slik propaganda da... Skal jeg først slå meg på Focus blir det 140, ikke 110 da det skiller så lite i pris.

    Har lyst til å ta en tur til Grimstad og høre hva de har på klubben, men jeg liker ikke hele hifi-klubben. B&W 705, CM2 (1??), Helicon 300 osv er jo kandidater der. Krix Equinox får jeg hørt hos PMaudio rett i hogget her hjemme, så en hjemmetest av dem er aktuelt før jeg eventuelt prøver noe annet.
    Da har du et ok utgangspunkt. Skal ikke se bort fra at du vil like Helicon 300 veldig. Men blir over budsjettet ditt og så er klubben kjipe på rabatter. Ta for all del med deg Atollen!!
    At 140 høres nesten ut som electrostater er sterkt overdrevet etter min mening. Gode er de men ikke av de mest luftige. Tror Usher er nærmere, men den ville jeg ha i allefall ha hørt først. Men ja, som sagt kanskje det tryggeste kjøpet om du ikke faller for noen av de andre eller om det dukker opp noe spennende på bruktmarkedet. Jeg mener Dynaudio er trygt fordi de ikke farger lyden på noen spesiell måte.
    Blir spennende å høre hva du synes om de du kan høre.
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    M.Amator er en nydelig høyttaler uten en masse hi-fi pling plong lyd, og kan nok gjengi den fantastiske mellomtonen i din fantastiske cd-spiller  ;) Men, vet ikke om krellen din passer inn i rekken, det må jo i såfall bare testes.
    Høres bra ut, Krellen skal uansett ikke brukes i dette anlegget. (Men den må jo selvsagt få prøve)
    Har en Doxa 70 se som jeg tenkte å bruke, må bare få fatt i en preamp til den! ::)
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    I etterkant så hadde nok jeg også gått for 140. Tror jeg.

    Lyd og Bilde kåra 140 til beste høyttaler under 20 000kr.

    bamsemann.. :)
    Ihvertfall beste kompakthøyttaler ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    At 140 høres nesten ut som electrostater er sterkt overdrevet etter min mening. Gode er de men ikke av de mest luftige. Tror Usher er nærmere, men den ville jeg ha i allefall ha hørt først. Men ja, som sagt kanskje det tryggeste kjøpet om du ikke faller for noen av de andre eller om det dukker opp noe spennende på bruktmarkedet. Jeg mener Dynaudio er trygt fordi de ikke farger lyden på noen spesiell måte.
    Blir spennende å høre hva du synes om de du kan høre.
    Jeg skal prøve å få tatt med Atollen. Og ja Helicon 300 blir litt dyre med stativ. Over 20 K. Er nok ikke aktuelle, men drømme kan vi jo alle, men for en stakkars student blir nok det litt mye å blekke ut.

    Litt interessant å lese hvordan forskjellige mennesker beskriver høyttalere. Jeg ser at jeg nok ikke har quota Lyd & Bilde helt korrekt lenger oppe med tanke på elektrostat utsagnet, derfor limer jeg det inn her så alt er oppklart.

    "Klaveret på konsertopptaket med Brad Mehldau henger nesten like vektløst foran høyttalerne som på en elektrostat. Bare at her er det mer energi i diskantens øverste ytterfløy. Og så oppløst og luftig som man sjelden hører fra høyttalere i denne prisklassen. "

    Litt interessant at du ikke synes de er så voldsomt luftige. Men vi har jo alle forskjellige preferanser, ører og elektronikk. Atollen min har mye strøm og er oppløst i mellomtone og diskant.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Lyd & Bilde? ughh de tror du på? Ikke jeg i allefall...

    Les tråden om dem!!
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Ihvertfall beste kompakthøyttaler ;)
    Ja, men du skal nok høyt opp i kvalitet for å finne en bedre gulvstående høyttaler.

    Det er mye vanskeligere å lage en gulvstående som er like ufarga som en stativhøyttaler.

    Større kabinett har lettere for å farge lyden mer, det blir jo rett og slett en større resonans kasse.

    Angående elektrostat lyd, vil du selvfølgelig aldrig få det i en høyttaler med kabinett, men dynaudio har en eksterm renhet i mellomtonen og har en helt "usynlig" diskant, så det er nok noe av det nærmeste du kommer den ufarga lyden til elektrostat.

    Her er vel kanskje 1,3se en referanse...

    bamsemann.. :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Og akkurat på dette siste utsagnet er jo du heeelt objektiv, bamsemann :D :D :D

    Ja, men du skal nok høyt opp i kvalitet for å finne en bedre gulvstående høyttaler.

    Det er mye vanskeligere å lage en gulvstående som er like ufarga som en stativhøyttaler.

    Større kabinett har lettere for å farge lyden mer, det blir jo rett og slett en større resonans kasse.

    Angående elektrostat lyd, vil du selvfølgelig aldrig få det i en høyttaler med kabinett, men dynaudio har en eksterm renhet i mellomtonen og har en helt "usynlig" diskant, så det er nok noe av det nærmeste du kommer den ufarga lyden til elektrostat.

    Her er vel kanskje 1,3se en referanse...

    bamsemann.. :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Og akkurat på dette siste utsagnet er jo du heeelt objektiv, bamsemann  :D :D :D
    Selvfølgelig.... Helt Objektiv!!!!

    Skriver bare fakta.... 8)

    bamsemann.. :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Selvfølgelig.... Helt Objektiv!!!!

    Skriver bare fakta.... 8)

    bamsemann.. :)
    Skal ikke kimse av en skikkelig objektiv subjektivisme vettu ;D Eller omvendt da. Du kan velge ;D ;D ;D
     

    norpimp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2005
    Innlegg
    310
    Antall liker
    4
    Lol... ;D

    Ta det med ro, jeg er ikke så lett påvirket av propaganda, men jeg skjønner jo at mange er begeistret for Focus-serien. Men jeg skal nok ta å fryse litt is i magen og se tingene an litt. Men hvorfor er det så vanskelig å finne noen bilder av dynaudio i annet enn den lyseste eller sorte finishen som ikke er tatt av profesjonelle? Er litt spent på rosewood selv...
    Gå inn på: http://avforum.no/minhifi/show.php/norpimp
    Ikke det beste bildet, men du ser ihvertfall fargen på kirsebær, som er helt kongeflott! ;D Heller ikke samme høyttalere som du ser etter, men men ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har sett testen og til tross for at bamsemann er i skyene, så er jo faktisk stereophile også begeistret for Focus 140. Det har endel å si for meg da.

    Bilder har jeg og fått, så dere trenger ikke få tak i flere, blir rosewood hvis det blir Focus for å si det sånn...
     

    Vedlegg

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    OM pris skulle være utslagsgivende på noe som helst måte, vil jeg be deg om å låne med deg hjem Krix Equinox FØR du gjør noe som helst annet. Jeg har jo disse og har hørt dem hjemme hos meg selv i AB test mot Tannoy Eyris DC1 og Patos Lyric 302MKII. Patos ble sparka i grøfta etter få sekunder (ja, VET at dette er en gulvstående, men lell!) alt for grumsete og uoppløst lyd. Tannoy sto seg litt lengre, men ble forbigått sakte men sikkert av Equinox`utrolige dynamiske karakter. Bassen Krix Equinox opplevdes også å gå noe dypere, - noe som er overaskende siden basselementet til Tannoy er en tomme større. Bassgjengivelsen hos Krix var også strammere, mer kontant og gjengav flere detaljer.
    Alt dette er selvfølgelig håpløst subjektivt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn