Små stativhøyttalere til max 13 tusen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olympia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, har dem på blokka, tror jeg har snakket med deg tidligere. Men siden du er online, hvor kan en få hørt godsakene egentlig?
    HighEnd holder til i Tønsberg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tror du har svart meg litt før på avforum når jeg tenker meg om Bamsemann, men det forumet er jo nede for øyeblikket. Men som sagt, blir det Focus så tror jeg like gjerne jeg smekker til med 140. 3K fra eller til.

    Det du skriver høres jo veldig lovende ut. Gleder meg til å finne et sted en kan få lyttet.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    De var ikke akkurat pene... synes jeg da.

    www.highend.no
    Nei, vi kom frem til det på avforum også.

    Generelt så trenger jeg ikke mer info om høyttalerne nevnt her til nå, jeg er mer ute etter andre alternativer som dere vil anbefale og som jeg ikke har fått med her til nå.
     
    A

    Antonx

    Gjest
    Hva med Dynaudio Focus 110? ;D
    Hva tror du bamsemann? 8) 8)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spiller på en creek 5350se på 2x90w, den gir bare 2x110w i 4ohm, og dynaudion har en driftseffekt på 85db, men det er ikke noe problem i mitt rom, jeg kan spille veldig høyt.

    140 ligger 86db i driftseffekt...

    bamsemann.. :)
    Se her bamsemann. Visonik concept 3 er visst en fin match med forsterkeren din...
    Litt under midten på siden...
    http://www.positive-feedback.com/Issue6/sonbn.htm
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fant dem på audioart sine sider, men ingen under 35 laken der.

    Denne så jo interessant ut da, nok membran ihvertfall :) 125 000...hmmm


     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Du får ABSOLUTT ikke tynn lyd med dynaudio, her er det kropp på tonen i bøtter og spann...

    Jeg gikk fra krix equinox til focus 110 og kan forklare deg litt av forskjellene jeg opplevde.

    Bass: 110 går litt dypere, og har mer nivå i bånn, mens krixen har sneppet renere bass.

    Mellomtone: størrelsen på lydbilde, panoreringen, den fysiske størrelsen på utøvere og instrumenter er like god på begge to, 110 har sneppet mer kropp på tonen, litt fyldigere, krixen kan virke sneppet mer gjennomsiktig med en litt rappere dynamikk, mens det virker som dynamikken er kraftigere/mer fysisk på 110.

    Diskant: Begge er ekstremt rene og luftige i toppen, og bare er der uten å tiltrekke seg oppmerksomhet..

    Det er litt mer kraft og kropp/fylde på 110, men kanskje sneppet mere funfactor på krixen..

    Jeg personlig opplever 110 som en "større" høyttaler, og ville lagt de ekstra lappene i mellom, men for mange vil nok krixen være det beste kjøpet.

    Men jeg syntes begge høyttalerne er myyyyyye bedre enn hva prisen tilsier..

    bamsemann.. :)
    Så lydmessig er de ikke så veldig langt fra hverandre?

    Det du beskriver om at 110 er en "større" høyttaler, er det rett og slett ørlite grann farging av lyden som overgår renheten i Equinox? (vanskelig å forklare hva jeg mener)
    Hva koster 110?
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Så lydmessig er de ikke så veldig langt fra hverandre?

    Det du beskriver om at 110 er en "større" høyttaler, er det rett og slett ørlite grann farging av lyden som overgår renheten i Equinox? (vanskelig å forklare hva jeg mener)
    Hva koster 110?
    Dynaudio focus 110 har en veliedende pris på 9800kr..

    bamsemann.. :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Så lydmessig er de ikke så veldig langt fra hverandre?

    Det du beskriver om at 110 er en "større" høyttaler, er det rett og slett ørlite grann farging av lyden som overgår renheten i Equinox? (vanskelig å forklare hva jeg mener)
    Hva koster 110?
    Tenk at lerretet er like stort, og at det du ser på lerretet instrumenter og utøvere har de samma måla i høyden.

    Men på krixen er de litt slankere/tynnere egentlig uten å tilte for mye den veien, mens på 110(gjelder dynaudio generelt) har de en litt større fysisk kropp med mere kjøtt på beinet.

    Men det går ikke på bekostning av gjennomsiktighet-oppløsning-finkornhet, det er lag på lag med detaljer innover i lydbildet.

    Som sagt til min personlige smak velger jeg dynaudio, mens andre vil kanskje ta et annet valg.

    Men dynaudio har en organisk levende engasjerende lyd, men der er krixen farlig tett på.

    Uansett begge er veldige gode..

    bamsemann.. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dynaudio focus 110 har en veliedende pris på 9800kr..

    bamsemann.. :)
    Hmm, når det gjelder Dynaudio osv... er det noen steder det går an å få gode priser på dem?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Tenk at lerretet er like stort, og at det du ser på lerretet instrumenter og utøvere har de samma måla i høyden.

    Men på krixen er de litt slankere/tynnere egentlig uten å tilte for mye den veien, mens på 110(gjelder dynaudio generelt) har de en litt større fysisk kropp med mere kjøtt på beinet.

    Men det går ikke på bekostning av gjennomsiktighet-oppløsning-finkornhet, det er lag på lag med detaljer innover i lydbildet.

    Som sagt til min personlige smak velger jeg dynaudio, mens andre vil kanskje ta et annet valg.

    Men dynaudio har en organisk levende engasjerende lyd, men der er krixen farlig tett på.

    Uansett begge er veldige gode..

    bamsemann.. :)
    Skjønner!
    :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Hva med Dynaudio Focus 110? ;D
    Hva tror du bamsemann? 8) 8)
    Focus 110 er en kjempegod høyttaler, men er litt spent på hva Roda mener om 140, tror han har noe på lur der.

    Jeg tror at cybervision får seg en kjempegod høyttaler med 140..

    Husk at Dynaudio ruler Antonx..... ;)

    bamsemann.. :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Hmm, når det gjelder Dynaudio osv... er det noen steder det går an å få gode priser på dem?
    Prøv med ønskes kjøpt på bruktbørsen, da kan du gjøre kjempegode kjøp, pluss at du slipper den jævla slitsomme innspillinga.

    Minst 200timer på Dynaudio..

    bamsemann.. :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Focus 110 er en kjempegod høyttaler, men er litt spent på hva Roda mener om 140, tror han har noe på lur der.

    Jeg tror at cybervision får seg en kjempegod høyttaler med 140..

    Husk at Dynaudio ruler Antonx..... ;)

    bamsemann.. :)
    Lol... ;D

    Ta det med ro, jeg er ikke så lett påvirket av propaganda, men jeg skjønner jo at mange er begeistret for Focus-serien. Men jeg skal nok ta å fryse litt is i magen og se tingene an litt. Men hvorfor er det så vanskelig å finne noen bilder av dynaudio i annet enn den lyseste eller sorte finishen som ikke er tatt av profesjonelle? Er litt spent på rosewood selv...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Men som sagt, er det noen andre som har hørt en annen luftflytter i prisklassen som gjorde en god jobb? Liker å ha litt oversikten over det meste på markedet, og ikke bare meinstrim...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Blir vel Dynaudio-svada igjen dette, men mine Contour 1.4 går vel med til 40hz, som var merkbart dypere enn mine tidligere gulvstående Klipsch. Disse var jo også en del billigere.

    Jeg har også sub. Jeg har til tider tenkt på å selge sub'en, og kjøpe meg rør-integrert.
    Har du en forsterker med mye krefter er det ganske bra med bass nedover i disse høyttalerne. Dette er sikkert også tilfelle med en del andre stativhøyttalere i den prisklassen.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Lol... ;D

    Ta det med ro, jeg er ikke så lett påvirket av propaganda, men jeg skjønner jo at mange er begeistret for Focus-serien. Men jeg skal nok ta å fryse litt is i magen og se tingene an litt. Men hvorfor er det så vanskelig å finne noen bilder av dynaudio i annet enn den lyseste eller sorte finishen som ikke er tatt av profesjonelle? Er litt spent på rosewood selv...
    Tro om det er denne fargen du mener?
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Lol... ;D

    Ta det med ro, jeg er ikke så lett påvirket av propaganda, men jeg skjønner jo at mange er begeistret for Focus-serien. Men jeg skal nok ta å fryse litt is i magen og se tingene an litt. Men hvorfor er det så vanskelig å finne noen bilder av dynaudio i annet enn den lyseste eller sorte finishen som ikke er tatt av profesjonelle? Er litt spent på rosewood selv...
    Mine er i rosewood, og jeg syns de er kjempelekre.

    Gå inn og sjekk litt på focus 110 tråden, der har jeg lagt ut bilder av mitt sett i rosewood...

    bamsemann.. :)
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    jeg er mer ute etter andre alternativer som dere vil anbefale og som jeg ikke har fått med her til nå.
    Hele verden er full av høyttalere, og fra Kina kommer denne krabaten som Norsk Audio Teknikk selger til en pris av 11500 kroner.
    Hørte den på messa i Horten på en liten integrert rørforsterker. Audio institute?, syntes den hadde en behagelig/varm spillestil til tross for at de ikke var innspillt (var helt nye)
    De er også kanskje verdt en vurdering, en helt ubeskrivelig finish av kassa.

    Her er lillebroren til en pris rundt 8000 kroner
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Mine er i rosewood, og jeg syns de er kjempelekre.

    Gå inn og sjekk litt på focus 110 tråden, der har jeg lagt ut bilder av mitt sett i rosewood...

    bamsemann.. :)
    Var innom å leste tråden din Bamsemann, flott tråd og enda flottere høyttalere.
    Må jammen få hørt på 110, helt klart.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    De var flotte da! Hva slags stativer kjører du, det er ikke Dynaudio er det?
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    De var flotte da! Hva slags stativer kjører du, det er ikke Dynaudio er det?
    Det er target R4 stativer, jeg syns at de er mye bedre enn dynaudio sine egne.

    Hadde dynaudio stand 2 på dynaudio s1,4, men jeg følte at de var litt ustødige, og at lyden ble litt rotete.

    Fikk mye bedre resultat med Target stativet.

    Target R4 er 65cm høyt med spikes, topplata er 21,5x15.
    Bunnplate er 30,5x25, og stativet er veldig stødig og resonansdødt.

    bamsemann.. :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Hva med AudioVector? Bruker det sjøl og syns det er helt glimrende. Vi sammenligna den med bl.a. et par høyttalere i BW60? serien og de spilte fletta av dem.

    God bass, flott lydbilde, herlig trøkk og driv. I tillegg er det lett å oppgradere delefilteret til bassen med en god foliespole fra Dynabel og da får du enda strammere, renere og bedre bass. Jeg kjører de på 100watt og det funker helt utmerket. Dessuten kan de oppgraderes etterhvert og eg syns det er en fin bonus.

    Hvorfor har ingen nevnt Dynabel Excact eller SuperExcact? Skulle tru de også kunne passe fint inn i det du ønsker deg.

    Ellers... hva med:

    Klipsch - morro for alle pengene og siden det er en stativhøyttaler blir du ikke så plaget med kasseresonnanser?

    Norh - for det spesielle utseendets skyld, dessuten er det visstnok (aldri hørt) gode HT. Sjekk www.norh.com

    Tannoy - har kommet med en slags baby-versjon av de store høyttalerne sine - aner ikke hva den koster, men Ken Kessler holdt på å ramle ut av stolen i begeistring

    PMC - DB1 er en bitteliten transmisjonlinje HT som visstnok fungerer utmerket og litt til. Koster cirka 2000 dollar, burde være mulig å finne for den prisen du ønsker deg.

    ATC - også (som PMC) en profesjonell monitor-HT-greie, men lager glimrende HT til vettuge priser som også kan fås med aktiv drift - hva med å selge forsterkeren og legge pengene i å kjøpe en aktiv ATC? Plass spart...

    Sånn. Mer forvirra nå? :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hva med AudioVector? Bruker det sjøl og syns det er helt glimrende. Vi sammenligna den med bl.a. et par høyttalere i BW60? serien og de spilte fletta av dem.

    God bass, flott lydbilde, herlig trøkk og driv. I tillegg er det lett å oppgradere delefilteret til bassen med en god foliespole fra Dynabel og da får du enda strammere, renere og bedre bass. Jeg kjører de på 100watt og det funker helt utmerket. Dessuten kan de oppgraderes etterhvert og eg syns det er en fin bonus.

    Klipsch - morro for alle pengene og siden det er en stativhøyttaler blir du ikke så plaget med kasseresonnanser?

    Norh - for det spesielle utseendets skyld, dessuten er det visstnok (aldri hørt) gode HT. Sjekk www.norh.com

    Tannoy - har kommet med en slags baby-versjon av de store høyttalerne sine - aner ikke hva den koster, men Ken Kessler holdt på å ramle ut av stolen i begeistring

    PMC - DB1 er en bitteliten transmisjonlinje HT som visstnok fungerer utmerket og litt til. Koster cirka 2000 dollar, burde være mulig å finne for den prisen du ønsker deg.

    ATC - også (som PMC) en profesjonell monitor-HT-greie, men lager glimrende HT til vettuge priser som også kan fås med aktiv drift - hva med å selge forsterkeren og legge pengene i å kjøpe en aktiv ATC? Plass spart...

    Sånn. Mer forvirra nå? :)
    Audiovector:
    Skal se nærmere på denne, har hørt mi3 super, og den var ok, hørte bare litt, ikke nok til å danne seg et skikkelig bilde av den.

    Klipsch:
    Har hørt noen gulvstående som jeg ikke likte signaturen på, og jeg synes ikke horn er no tess.

    Norh:
    Vel, jeg likte ikke designet, de så gala spes ut. Uaktuelt, og hele opplegget så litt "nisje-preget" ut.

    Skal også se innom de andre alternativene, men no aktiv drift ser jeg ikke i horisonten. Er altfor glad i Atollen min... :)

    Forvirret, tja, litt forvirret er vi vel alle på en eller annen måte, og joda, er jo endel å velge mellom og høre på, men jeg tar tingene med fatning. 8)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hva med Xavian XN 185? Har selv lillebroren XN 125 og er meget fornøyd. Klart den beste stativ ht jeg har hatt i hus så langt.
    Disse spiller åpent med trøkk og en deilig myk diskant.

    XN 185 får bra kritikker og ligger akkurat på budsjettet ditt; 12900,-.

    Audiofoni.no er importør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn