SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Tror dere blander sammen ankomststeder nå... Paradis pr. min definisjon har ikke jomfruer, kun erfarne lettsindige og frigjorte tanter som vet å sette pris på et flott manneben 🤣🤣
    Godt poeng med musikerne - men jeg er redd for at en del av de kanskje ikke befinner seg der....grunnet klanderlig livsførsel tidligere 🙄
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23

    Som lovet tidligere i dag, riktignok i softisrus men uansett

    En liten utpakkingstråd!


    Emballasjen er allerede satt ut på Lit de parade sånn at naboene skal skjønne alvoret :cool:

    emballasje.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.012
    Sted
    Kongsberg
    Men det alle lurer på: Hvor mange romferger bruker denne kabelen? Og: Hvor raskt går signalet? Kanskje det går så fort at det er fremme før det har startet??? Venter i spenning....
    Ingen romferger har blitt ofret i prosessen.
    Hastigheten på signalet skal i følge produsenten være 66% av lysets hastighet og dermed 197 millioner meter per sekund. (faktisk).
    Nei, det er (fremdeles) en fysisk umulighet å få til dette, men jeg har hørt at gutta i Anzuz jobber med saken
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    🤔 Dersom lengden på kabelen påvirker hastigheten ( eller vice versa) er det da slik at bredden på kabelen påvirker frekvensområdet (båndbredden i Hz) ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Ehem... litt seriøst igjen. Hva gjør man når en i desperasjon finner ut at man egentlig er i mål med rom og utstyr (altså hifi relatert da)?? Riktig. Da finner man noe som kan flikkes på, bygges om eller modifiseres og forhåpenligvis tynes enda litt lenger! Det var slik SLOB høyttalerne ble til i sin tid - var ganske happy med den OB løsningen jeg allerede hadde (5 x 15" /side) men kunne ikke fri meg fra tanken på at det kunne gjøres enda bedre ref. iboende utfordringer med tradisjonell OB og varianter på det temaet. Og etter en mengde research etc. etc. - ett år senere sto SLOB ferdig og innfridde så til de grader. Lang historie kort; Die Endløsung her hva bass angår.

    Det vil si... i prinsipp, JA. Har nå spilt på disse i ti år, hvilket jeg anser som en passe periode til å lære et produkt skikkelig å kjenne! Men ti år er nå en gang relativt lang tid og hva har skjedd siden den gang? Heng med!


     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Du kan også få litt kredd for midd-bass valget mitt også. Holder meg foreløpig der nede, så en ikke tramper inn i de høye herres selskap
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Vil bare skyte inn en stor takk til Sluket og Hassebasse for mange gode musikktips. Innehaver av denne tråden har blitt veldig raus med dette på sine gode dager. Nei, jeg sa IKKE eldre 😀
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Ehem... litt seriøst igjen. Hva gjør man når en i desperasjon finner ut at man egentlig er i mål med rom og utstyr (altså hifi relatert da)?? Riktig. Da finner man noe som kan flikkes på, bygges om eller modifiseres og forhåpenligvis tynes enda litt lenger! Det var slik SLOB høyttalerne ble til i sin tid - var ganske happy med den OB løsningen jeg allerede hadde (5 x 15" /side) men kunne ikke fri meg fra tanken på at det kunne gjøres enda bedre ref. iboende utfordringer med tradisjonell OB og varianter på det temaet. Og etter en mengde research etc. etc. - ett år senere sto SLOB ferdig og innfridde så til de grader. Lang historie kort; Die Endløsung her hva bass angår.

    Det vil si... i prinsipp, JA. Har nå spilt på disse i ti år, hvilket jeg anser som en passe periode til å lære et produkt skikkelig å kjenne! Men ti år er nå en gang relativt lang tid og hva har skjedd siden den gang? Heng med!



    "hva har skjedd siden den gang?"

    Enter The SLOBamp!

    SLOBamps  01.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23

    Hvordan tyne ytterligere noen prosent bedre lyd ut av SLOB

    SLOB er i utgangspunktet en OB konstruksjon, med de fordeler og ulemper det måtte medføre. For mitt vedkommende så besto eksersisen i å minimere ulempene med prinsippet som en OB konstruksjon er. For et bassystem så er som kjent den STORE bøygen med OB den kanselleringen som uvergelig skjer i de lavere oktaver da signalet jo går rundt konstruksjonen og søker å kortslutte seg selv. Dette har med bølgelengden å gjøre selvsagt. I en rimelig stor baffel - f.eks. et par m. bredde og ditto høyde og med ett element montert i senter så er ikke kanselleringen aldeles katastrofal men den er der like fullt. What to do then hvis en ønsker alle fordelene med OB men helst ingen av ulempene? På med tenkehatten. Stikkord = stor nok baffel, nok displacement (en svale gjør ingen sommer, og en 15" i OB gir heller ingen fullsize bass...) plus kombinasjoner av andre bassfremmende tiltak som kan kombineres. Således så er SLOB her et sammensurium av forskjellige prinsipper hvor alle er ment å senke effektivt arbeidsområde nedover i frekvens til et nivå hvor det er akseptabel dypbass og med ønsket nivå/headroom. Dagens SLOB går rett så og si spikrakt ned til 31 Hz målt i lyttepos. i rommet og er således tilfredsstillende mht. dypbass, da avrullingen ned over under også skjer pent og pyntelig. Men Fanden ville ha fler og Sluket vil ha mer!! Men ikke for enhver pris...

    Dagens SLOB består av 10 x 15" pr. side, som er koblet i en slags kvasi power tapering modell, hvor hensikten er å forskjellsbehandle elementene effekt- og frekvensmessig (kvasi power tapering fordi power tapering gjerne er noe som benyttes TIDSMESSIG til forskyvning av elementenes output, spes i linjekilder) for å hjelpe til med å forsterke de laveste oktavene. Kort fortalt - elementene får forskjellige deler av det samlede lavfrekvente signalet fra forsterkeren. Kombinert med tøff slot-design (høy kompresjon), ekte line source med full stack gulv/tak og symmetrisk inndeling av frekvensområdene, nødvendig kvalitet på elementene etc. så ble altså resultatet ganske så som forventet. Dette er ikke tilfeldigheter men rundt regnet ett år med grublerier og research.

    SLOB skeleton II.jpg

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Slayer er bøst, men skal man kjøpe en maskin i den prisklassen er man avhengig av seriøse aktører. Jeg spurte importør om pris på kontaktskjemaet på nettsiden, og har ikke fått svar. Hvordan er det da når noe går i stykker?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23

    Nøkkelen til forbedringer ligger ofte i helhetstenking
    Dette gjelder selvsagt også i dette tilfellet, og da i form av SLOB/forsterker sett under ett. Av ymse grunner. Hittil har SLOB vært koblet etter nevnte power tapering kvasimodell, og med en blanding av serie/parallell for elementene innbyrdes og i grupper. Resultantimpedansen på systemet er i dag 4 Ohm, hvilket betyr at de kan i prinsipp benyttes med det meste av forsterkere. Følsomheten er vanskelig å anslå da jeg trader noe av den mot lavere Fs (slot loadingen spiser følsomhet) men elementene isolert oppgis til 99 dB i standard Altec 612 kabinett, med 1W effekt og 4' distanse. Jeg vil vel anslå systemfølsomheten til rundt 101-102 dB slik det er koblet i dag. Jeg har benyttet i det store og hele en kl.A forsterker på 50W/8 Ohm - hvilket tilsier 100W i 4 Ohm. Dette er ikke akkurat rabiate tall i dagens gigantomaniverden hvor bass gjerne powres opp med kW.... men det har i prinsipp vært nok med disse 100W her, og det er registrert peak effekter kortvarig på over 350W. Uten at høyttalerne har vært stresset av den grunn.

    Men denne konfigurasjonen av elementene er egentlig en veldig sløsing med ressursene, da et stort antall av de får bare en brøkdel av total effekt mens et fåtall får langt mer. Altså en skjevfordeling av godene - ikke ulikt det vi opplever i andre sammenhenger her til lands... En tør anta at det forsvinner litt effekt i spoler også og at det skjer en liten degradering av lyden der. 🤔 🤔 Hva gjør man?

    For ganske nøyaktig to år siden begynte jeg å lefle med tanken på å bygge om SLOB til full parallelkjøring av alle elementene. Da ville fordelingen av effekten til hvert element bli 100% likt og bety en helt annen effekttålighet, virkningsgrad, headroom og homogen belastning av driverne. Samt fravær av remedier for power tapering. Eneste ulempen = 1,6 Ohm sluttimpedans for systemet. Hvilket da selvsagt setter krav til forsterkeren på en helt annen måte enn hva et 4 Ohms system gjør. I og med at det er fem grupper med to drivere ihver gruppe så vil ikke en fordeling på f.eks. to like forsterkere være optimalt, så den ideen ble forkastet omtrent samtidig med tanken på å kutte ut et av elementparene (i senter9 for å kunne bruke da to like forsterkere og med 4 Ohm belastning på hver av de.
    Da ble man sittende igjen med to tanker... enten en dedikert forsterker til hvert driverpar (altså 5 x til hver høyttaler) eller En forsterker som kunne håndtere alle elementene samlet (1,6 Ohm). Action speaks louder than words, gjelder også tegneserier og grafisk fremstilling av ideer;

    System Slukoteket 5 rev 0 3.png





     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.508
    Antall liker
    102.787
    Torget vurderinger
    23
    Takk for tilbudet - fin quickfix det der - men problemet er allerede løst :cool: Stay tuned....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn