SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Står ikke i noen kabeldebatt i det hele tatt, har bedre ting å bruke tiden på her i livet! Kunne Ohms lov da jeg var femten - den virker fortsatt :D
    Ingen spesielle merkevarer i anlegget her, mest egenprodusert. Den lille forskjellen som kan detekteres kabler i mellom er i utgangspunktet hverken spesielt relevant eller interessant for meg. Så lenge de elektriske egenskapene (i all hovedsak kabelens motstand) er innenfor akseptable grenser så er kabelen grei nok. I tillegg må kontakter/plugger være av en viss kvalitet for å sikre lang levetid og problemfri drift. Skal ikke så mye til i et hjemmemiljø. Kabling fra pick up/arm inn til pre er den mest følsomme for støy etc. så der lønner det seg å bruke litt tid på plassering etc. - hvordan kabelen rutes ikke minst.
    Den dyreste kabelen i anlegget her er en Kimber KCAG i balansert utgave, 4 m.. Kjøpt brukt for 2.200,- fordi jeg trengte akkurat en 4 m. lang balansert kabel kjapt. Den er i mine øyne riktig konstruert og har gode nok plugger. Forøvrig vil jeg anslå at samlet sum i kabler hos meg er på under 5'. Case closed.
    En fin tilnærming. Støtter den.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    For the record, folk må kjøpe hva de vil for min del - dette er jo leketøy og vi er alle opptatt av forskjellige aspekter ved dette, inkl. design, godfølelse, placebo, conversation pieces, eierglede og nattesøvnsfaktor osv. osv. Personlig anerkjenner jeg alt dette som en del av interessen vår, men folk kunne godt bli litt flinkere og ikke minst ærligere med å innrømme den/de vikarierende motivene de måtte ha for å handle svindyre kabler. Ikke noe å skamme seg over.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    For all del. Folk må få kjøpe pønt til krampa tar dem, men kall det ved dets rette navn. Så tillater jeg meg å humre litt for meg selv i en krok når de beskriver lydmessige forbedringer/forskjeller som omtrent krever at naturlovene oppheves.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Som jeg skulle sagt det selv:))
    Mvh.
    Rolf
    Står ikke i noen kabeldebatt i det hele tatt, har bedre ting å bruke tiden på her i livet! Kunne Ohms lov da jeg var femten - den virker fortsatt :D
    Ingen spesielle merkevarer i anlegget her, mest egenprodusert. Den lille forskjellen som kan detekteres kabler i mellom er i utgangspunktet hverken spesielt relevant eller interessant for meg. Så lenge de elektriske egenskapene (i all hovedsak kabelens motstand) er innenfor akseptable grenser så er kabelen grei nok. I tillegg må kontakter/plugger være av en viss kvalitet for å sikre lang levetid og problemfri drift. Skal ikke så mye til i et hjemmemiljø. Kabling fra pick up/arm inn til pre er den mest følsomme for støy etc. så der lønner det seg å bruke litt tid på plassering etc. - hvordan kabelen rutes ikke minst.
    Den dyreste kabelen i anlegget her er en Kimber KCAG i balansert utgave, 4 m.. Kjøpt brukt for 2.200,- fordi jeg trengte akkurat en 4 m. lang balansert kabel kjapt. Den er i mine øyne riktig konstruert og har gode nok plugger. Forøvrig vil jeg anslå at samlet sum i kabler hos meg er på under 5'. Case closed.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.903
    Antall liker
    3.229
    Har netop købt et Tornado med elektrisk skærm. Pris 1399 pund i England. Fik det dog for 1050 Euro med forsendelse. Dyreste kabel jeg har købt. Strømkabel som jeg har hørt hos Sven. Det gjør noget mit system har brug for. Vil vædde om at du ikke har det samme behov i dit system Sluket. Det er system afhængigt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har netop købt et Tornado med elektrisk skærm. Pris 1399 pund i England. Fik det dog for 1050 Euro med forsendelse. Dyreste kabel jeg har købt. Strømkabel som jeg har hørt hos Sven. Det gjør noget mit system har brug for. Vil vædde om at du ikke har det samme behov i dit system Sluket. Det er system afhængigt.
    Det er klart AQ koster mye penger når de skal lytte seg frem til direksjonaliteten ...

    «All drawn metal strands or conductors have a non-symmetrical, and therefore directional, grain structure. AudioQuest controls the resulting RF impedance variation so that noise is drained away from where it will cause distortion. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable.»
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    He-he!

    Point taken. Ikke meningen å kuppe tråden eller helle bensin på bålet. (Kunne bare ikke dy meg.) Legger ballen død. Moving on.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Helt i orden! Så fikk jeg brukt det nye fine instrumentet mitt også! Måling er jo i skuddet som aldri før....:rolleyes:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Skal starte produksjon av audiokabler sammen med Slukzter....

    Lykke & Fromme Audiokabler - Kabler som er lange nok!
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    6.934
    En venninne påsto forleden at hun hadde fått seg høyttalere med trådløs kabel ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Chill out, kranglefanter! Hør på musikk i steden for å hisse dere opp over uvesentligheter!


     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Opprør mot virkeligheten!!

    Virkeligheten er ikke noe å hige etter i lydsammenheng, opplevelsene kan skapes bedre hjemme! Krever dog litt utstyr, arbeid, rom og kunnskap - men noe skal man jo pusle med! Her er blokkdiagram av oppbyggingen i Slukoteket Mk II. To varianter, første er relativt standard hvor SLOB fores ev kun en forsterker, med mekanisk/elektrisk "Power Tapering" etc. ALt. II er med separate forsterkere for hvert elementpar i SLOB, og mulighet for integrert DSP.

    Veldig greit å få ned på papir (eller skjerm selvsagt) layout, enklere å planlegge og jobbe når en visualiserer ting. Metoden anbefales.


    Alt. I Enkelt oppsett


    System Slukoteket 4.jpg




    Alt. II Utvidet oppsett

    System Slukoteket 5.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    På ingen måte dette er helt kurant. Nesten slik det er i dag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Mer eller mindre ja. Og forsterkere med justerbart gain.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    No gain no pain!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.862
    Antall liker
    5.514
    Sted
    Holmestrand
    Hvordan løser du gainproblemet, Sluket? Bruker du samme forsterketype hele veien?

    mvh
    Og hva er "gain-problemet"?

    Eller forsterkning som vi gjerne sier ...

    Er det noe mer problemer her enn det er andre steder?
    Eller er forsterkning et allment problem?
    Hilsen en som lurer.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan DAC legger du opp til for TV-signal? Ser du trekker en egen blå til Pre. og TV, er dette digital signal?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Har LANG erfaring med å legge kabler så det blir ikke noe problem!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Å trekke eller legge kabler? Kan være en vesensforskjell, alt ettersom.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan løser du gainproblemet, Sluket? Bruker du samme forsterketype hele veien?

    mvh
    Og hva er "gain-problemet"?

    Eller forsterkning som vi gjerne sier ...

    Er det noe mer problemer her enn det er andre steder?
    Eller er forsterkning et allment problem?
    Hilsen en som lurer.

    Handler om fornuftig gain matching mot pre og høyttalere. For stor mismatch mellom effektforsterkerne kan gi enten støyproblemer eller for lite "juice". På mitt system er gainproblematikken ikke påtagende, både fordi det er ganske så bra samsvar mellom forsterkerne og fordi høyttalerne er ekstremt lettdrevne og vil aldri ha behov for noe særlig mer effekt enn 10-15W peak (bass unntatt men det har vi koll på). Gain er jo forholdet mellom input vs. output som kjent.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.573
    Antall liker
    103.021
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan DAC legger du opp til for TV-signal? Ser du trekker en egen blå til Pre. og TV, er dette digital signal?
    Nei - rent audiosignal. Fargen er bare for å indikere at dette er TV/nettbasert signal. OPPO BDP-205.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva er «tårna» ytterst til høyre og venstre i oppsettet? Bass? «SLOB» - «SLukets Obskønt-store Bassreservoar»?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Heftig!

    Ellers mente du sikkert «slot-loaded», ikke «slut-loaded» he-he
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn