SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje to av de sarteste tonene ever.... Paul & Chet :) her er også Steve Gadd med!
    Bob James på keys.. umiskjennelig i stilen som alltid.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Fra den tiden gutta hadde STIL - pene i tøyet og nyklippet! Sjekk B3 med karveskurd på sidene :rolleyes:
    Gud bedre så mange gode konserter Newport er ansvarlige for opp igjennom. Tidlig 70 tall var på mange måter en brytningstid mellom gammelt og nytt innen jazz og det er ganske åpenbart her. En blottende ung George Duke også ;)

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Du er sikkert ikke helt objektiv. Du forestiller dig en masse om, hvad du kunne bruge hende til.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Hvem da... mora di? :D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min favoritt er litt slem også:
    ‘What’s the difference between a joke and 3 dicks?
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Your mother can’t take a joke..... :p
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt at du har fått deg Fuhrvokter!!
    Men pass litt på han der, så han holder seg til å brenne med ved.
    Må temmes tidlig og fores jevnlig.
    For mye glefsing og biting så er det ofte en må avlive før blir voksen og riktig farlig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En fyr jeg kjente, drev bra business her i lende, hyggelig fyr, jøde med de rette tatoveringene fra Auswitch, fortalte at han hadde vært Ûberführmeister der nede. Hadde valget mellom å avansere til Ûberführmeister eller ende som brensel, valget var som han sa, enkelt... True Story...
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Toten Fuhrer....
    Det her går bare gæli Sluk!!
    Se om ikke du finner et Black Friday tilbud på et par panelovner istedenfor!
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Siemens Law?
    Det er vist innført en her hjemme, oks må rydde inn og ut av oppvaskemaskina :(
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Spørs om ikke trenger en advokat for å tolke det lovverket!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Trenger en liten fin rentbrennende ovn i stua - til plassering i nisje ved siden av åpen gruepeis. Tips anyone? Ikke noe bonderomantiske greier med snirkler og dekorasjoner, rene stramme linjer og gjerne en størst mulig glassdør.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Trenger en liten fin rentbrennende ovn i stua - til plassering i nisje ved siden av åpen gruepeis. Tips anyone? Ikke noe bonderomantiske greier med snirkler og dekorasjoner, rene stramme linjer og gjerne en størst mulig glassdør.
    Da syns jeg man skal finne seg en Jøtul, det er både kortreist og kvalitet av ypperste klasse. Made In Norway.

    https://www.jotul.no/produkter/vedovner

    Edit: og støpejern, ikke plateovn.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jøtul er vel ikke produsert i Norge lengre? Når det gjelder design så synes jeg Contura har en liten edge.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Da syns jeg man skal finne seg en Jøtul, det er både kortreist og kvalitet av ypperste klasse. Made In Norway.

    De har faktisk et par tre moderne varianter - dessverre litt for store fysisk. Nisjen her er 80 høy og 60 dyp/bred. Her er en reell kandidat;


    2019-11-26 12_31_34-RAIS Q-Tee 2.jpg


    2019_11_26_12_44_19_Rais_Q_tee_57_peisovn_Peisovn_vedovn_Peis_og_peisovn.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.537
    Sted
    Sørlandet
    Jøtul flytter i disse dager store deler av produksjonen til Polen og kvaliteten er ikke lengre hva den engang var dessverre. Dem ligger også bak på effektivitet. Vi har slitt med to nyere Jøtulovner hvor begge sprakk og derfor gikk vi for en Radius 300 på den nye hytta vår. Meget effektiv og smart tilluftssystem via pipe.

    https://www.schiedel.com/no/produkter/ildsted/peisovner/radius-300/

    Slik ser den ut:

    Radius 300 hytte.jpg


    -BB-
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trenger en liten fin rentbrennende ovn i stua - til plassering i nisje ved siden av åpen gruepeis. Tips anyone? Ikke noe bonderomantiske greier med snirkler og dekorasjoner, rene stramme linjer og gjerne en størst mulig glassdør.
    Du setter standarden selv - rundtbrennende - som i praksis betyr brennkammer med plass til litt ved. Noe som IKKE er tilstede i 90 % av alle nyere peisovner med glassdør. Som innenfor hi-fi; man får lett kjøpt en ny kul ovn til drøyt 30 lapper som ikke gjør en dritt mer enn en norskprodusert ovn til under 10 lapper. Se også på utformingen av brennkammeret, de fleste så idiotisk laget at man knapt for satt inn 30 cm ved stående, som igjen er veldig mye raskere å fyre opp med. Ei heller er de nymotens ovner utstyrt med særlig trekk, nyere kule ovner er kort og godt en tragedie mot godt gammelt norsk - er min mening.

    Beklager, hvis jeg høres negativ ut, men kjøper man ovn så er det fordi man ønsker varme, ikke at ovnen er strupet mest mulig av miljøhensyn. Har blitt så galt at selv mange i fag-butikkene anbefaler elektrisk trekk ventliator på toppen av pipa - kan ikke verre bli :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Nå skrev jeg vel strengt tatt rentbrennende og ikke rundtbrennende......
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jøtul flytter i disse dager store deler av produksjonen til Polen og kvaliteten er ikke lengre hva den engang var dessverre. Dem ligger også bak på effektivitet. Vi har slitt med to nyere Jøtulovner hvor begge sprakk og derfor gikk vi for en Radius 300 på den nye hytta vår. Meget effektiv og smart tilluftssystem via pipe.
    -BB-
    Syns det høres ut som ekstrem uflaks hvis man klarer å få sprekk i en støpejernsovn, men kanskje du har rett i at de har blitt fullstendig shite siden jeg kjøpte Jøtul ovn til den forrige leiligheten min i 2011. Den var iallfall helt utmerket, tror man skal ha veldig spesielle behov for å oppfatte den som undermåls på kvalitet. Solide støpejernsdeler, presisjonslaget med perfekt passform.

    Men ellers ser jeg at du har rett, dette ble avgjort i 2018 og noe ikke jeg hadde fått med meg. Ser også at morfaren til Jonas Gahr Støre har vært innblandet, og at de var krigsprofitører som produserte ovnene tyskerne hadde i brakkene sine. Ikke er de norskeide lenger heller. Så.. fuck'em. ;D Har forresten en Contura (?) peisovn tror jeg nå, men den blir egentlig nesten aldri brukt p.g.a. effektiv luft-til-vann varmepumpe.

    https://www.nrk.no/ostfold/jotul-fl...nsatte-mister-jobben-i-fredrikstad-1.14279744
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nå skrev jeg vel strengt tatt rentbrennende og ikke rundtbrennende......
    Well, ALLE brenner rent, bare de får nok trekk. Og lav trekk gir lav forbrenningstemperatur - med dette går mer av energi (i praksis) ut av pipa. Mens produsentene hevder det motsatte. Du har jo selv åpen grue - INGEN ovn i verden varmer så mye og med dette får så mye ut av veden - tror null på at «huset tømmes for varmluft» med brenning i åpne ildsteder. Se hva miljøfolkene har fått til med hybridbiler, som konstant går med opp til 400 kg for mye last, klart det koster mer energi så sant du ikke kun kjører til Kiwi to ganger i uka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn